Zvuková stránka a grafémika češtiny ZADÁNÍ I. Podmínky uznání přihlášky ke zkoušce: 1. Rozsah podmínek: 1.1 ke zvukové stránce jazyka, zejména k fonetické i fonologické teorii: a) základní fonetická a fonologická terminologie b) popis zvukové stránky jazyka 1.2 k ortoepii: změny hlásek a proměny fonémů v rámci spisovné výslovnosti 1.3 k ortografii: základní principy českého pravopisu 2. Realizace podmínek: každá posluchačka/ každý posluchač: 2.1 Vyhoví tradičním formálním podmínkám: Ø účast v semináři je závazná Ø dvouhodina absence se toleruje Ø u 2 dvouhodin absence je nutná ověřená omluva Ø u vyšší absence je nutné zpracovat zadaný seminární úkol (ale absence nesmí u denního studia převýšit 50 %) Ø vyšší absenci než 50 % lze nahradit konzultacemi jen u posluchačů ind. či komb. studia, popř. u posluchačů, kteří jsou na zahraniční fakultní stáži; ti navíc dostanou zadaný program seminární práce před odjezdem na stáž. 2.2 úspěšně vypracuje fonetickou a fonologickou transkripci a) vypracuje 1 transkripci fonetickou a 1 fonologickou (každou o min. rozsahu 300 znaků/figur) b) u každé transkripce vysvětlí (např. v rámci konzultace) záznam (podle bodu 1.1, popř. 1.2 výše); vysvětlí tedy terminologii, specifika zvukové stránky i související problémy 2.3 úspěšně vypracuje zadaná cvičení (popř. testy) k lexikálnímu i gramatickému (tj. morfologickému i syntaktickému) pravopisu; celkem 3 dílčí cvičení (podle bodu 1.3 výše)… II. Zkouška: 1. Teoretická část: test o 20 otázkách, varianty a-b-c (v případě zájmu posluchačky/posluchače lze v odůvodněných případech nahradit teoretickou ústní zkouškou – na základě 2 vylosovaných otázek) 2. Praktická část: realizace vybrané transkripce podle fonetického diktátu a její ústní rozbor Osnova tematického plánu: 1. Psaný a mluvený jazyk. Transkripce a její typy: fonetická, fonologická, dialektologická a folkloristická transkripce. Příklady a cvičení. 2. Předmět studia fonetiky a fonologie. Základní fonetické pojmy. Vztah fonetiky a fonologie. Disciplíny zabývající se studiem řeči. 3. Fonetika organogenetická (artikulační, fyziologická), akustická a auditivní fonetika. Fonémy současné češtiny a jejich realizace, varianty. 4. Základní pojmy z fonologie. Foném a alofon. 5. Zvukový projev a jeho záznam (zvuková stavba češtiny). Zvuková stavba souvislé řeči, změny realizací v proudu řeči. Segmenty řeči a jejich fonetická charakteristika. 6. Prozódie a suprasegmentální jednotky, prozodické prostředky. Síla, intenzita, barva, výška, tempo, pauza apod. Takt a modulace, přízvuk a intonace.Využití prostředků v češtině. 7. Slabika a její charakteristiky. 8. Zásady kultivované (spisovné) výslovnosti současné češtiny, přehled pravidel výslovnosti vokálů a konsonantů. Ortoepie a její specifické problémy. 9. Přehled pravidel českého pravopisu (lexikálního typu i typů gramatických). 10. Spojování konsonantů a typy asimilace, hranice slov v písmu 11. Členicí znaménka v pravopise češtiny, interpunkce vnější i vnitřní. 12. Pravopis velkých písmen 13. Psaní a výslovnost slov přejatých Literatura: 1. Základní: · HŮRKOVÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. · KRČMOVÁ, M. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. Ostrava : OU, 2009 (nebo jiné podobné vydání) · KROBOTOVÁ, M.; JODASOVÁ, H. Základy českého pravopisu a pravopisná cvičení. Ostrava: OU, 2005 · PRAVIDLA ČESKÉHO PRAVOPISU (s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky). Hlavsa, Z. a kol. (eds.). Praha : např. Academia 2005n. Také: https://prirucka.ujc.cas.cz … 2. Rozšiřující: · KRČMOVÁ, M.: Fonetika. In Příruční mluvnice češtiny KARLÍK, P. - NEKULA, M. - RUSÍNOVÁ, Z., eds.. Praha: 1996 apod. · Nový encyklopedický slovník češtiny (Czech Ency) 2017 ... https://www.czechency.org/ 3. Doporučená: · KRČMOVÁ, M. Fonetika a fonologie. Zvuková stavba současné češtiny. Brno : MU, 1992. · HÁLA, B. Výslovnost spisovné češtiny I. Výslovnost slov českých. Praha: SPN, 1967. · PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1995. · ROMPORTL, M., aj. Výslovnost spisovné češtiny II. Výslovnost slov přejatých. Praha: Academia, 1978.