Vývoj spisovné češtiny (ZS 2021-2022) Cíle a tematické celky přednášek: v Shrnout výklad o počátcích vývoje na našem území a o historickém vývoji češtiny od 10. do 16 století – také z pohledu lingvoliterárního v Charakterizovat významné etapy vývoje češtiny; zejména v kontrastu doby před– a pobělohorské; šíře pak tzv. doby střední (pohled lingvistický) v Podat nástin vývoje českého jazyka v rámci společenského, kulturního a historického kontextu – specifika doby humanistické a barokní z pohledu lingvoliterárního v Přiblížit počátky utváření různých strukturních útvarů v rámci procesu utváření českého národního jazyka (včetně kontaktů se slovanskými, popř. s dalšími evropskými jazyky; pohled lingvistický). v Seznámit s proměnami vývoje jazyka od 17. stol. do první poloviny 19. století; z pohledu lingvoliterárního v Zejména pak (s ohledem na starší vývoj v 19. a 20. století) představit současné trendy vývoje jazyka; jazykovědná pracoviště a hlavní lingvistické směry, přístupy k jazyku Požadavky na studenta (místozápočet): 1. aktivní účast na seminářích (v případě distančního studia prostřednictvím internetu): 1.1 povolena absence v rámci max. dvou seminářů 1.2 v případě neúčasti na II. dvousemináři je nutná doložená omluva 1.3 v případě vyšší neúčasti (do 50 % docházky) je nutno zpracovat samostatnou práci (II., širší analýzu textu – v rozsahu min. 3 normostran) 1.4 neúčast nad 50 % se neomlouvá, pokud nemá student udělenu (fakultou) odůvodněnou výjimku: a) v návaznosti na studijní stáž, kombinované studium nebo individuální plán b) pokud platí některá podmínka sub 1.4 a (viz výše): v takovém případě se zadává rozsáhlejší seminární práce 2. zpracování dílčí analýzy textu 3. 4. (2 normostrany textu) 5. splnění dalšího úkolu (podle vlastního výběru); podle dohody Odkaz: vyvoj.cestiny@seznam.cz (heslo: Opava321). v V případě splnění uvedených požadavků („místozápočtu“) je možné přistoupit ke zkoušce. Zkouška se bude skládat ze dvou částí: a) z písemného testu, jehož následný rozbor je předpokladem pro zadání ústní části (textu k analýze); lze nahradit ústní částí, před jejímž zahájením si posluchač/-ka losuje 2 otázky b) z ústní části: - vycházející z rozboru konkrétního textu - patrně z rozmezí 16. – 19. století - s důrazem nejen na kontext jazykový, ale i společenský a literární Teoretické poznatky získané při výkladu v rámci přednášek jsou aplikovány v seminářích při rozboru textů. Na seminářích budou studenti pracovat s ukázkami dobových textů. Poznámka: V rámci přípravy seminárního plánu na počátku semestru lze spojit (popř. vynechat) dříve probrané opakovací bloky a rozdělit některé tematické celky, popř. tematický plán upřesnit. Literatura: Základní: CUŘÍN, F. Vývoj spisovné češtiny. Praha : SPN, 1985... (s přihlédnutím k závěrům soudobé odborné kritiky) ŠLOSAR D., VEČERKA R., DVOŘÁK J., MALČÍK P. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Host, Brno 2009 (klíčové údaje a postupy). Rozšiřující: CUŘÍN, F. Vývoj českého jazyka a dialektologie. Praha: SPN 1977. PLESKALOVÁ, J. Vývoj spisovné češtiny. In: Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia 2007, s. 473-498. Doporučená: HAVRÁNEK, B. Vývoj českého spisovného jazyka. Praha 1980. NECHUTOVÁ, J. a kol. Čítanka ze slovanské jazykovědy v českých zemích I. FF MU, Brno 1982. Ø popř. dílčí literatura k výkladu o jednotlivých lingvistických směrech nebo o přístupech k jazyku...