Popularizace astronomie obecné základy rétoriky mluvený jazykový projev i nezastupitelné místo ve společenské komunikaci i hlavní prostředek realizace jednotlivce ve společnosti (je asi 40x častější než komunikace psaná) i prvotnost mluveného jazyka i s rozvojem tech. civilizace jeho význam roste prostředek estetického působení mluvený jazykový projev i kultivovanost i vyjadřovací pohotovost i jazyková správnost i odpovědný přístup k obsahu, formě i adresátům mluveného jazykového projevu musí být obsahově správný a jazykově dokonalý rétorika i nauka o řečnickém umění i řečnická praxe i záporné hodnocení jazykového projevu i nauka o přesvědčování i teorie a praxe jazykové komunikace rétorika i humanitní obor související s i filozofií i logikou i psychologií i lingvistikou i sociologií i pedagogikou i estetikou i etikou obsahová správnost i jednoduchá poučka „Mluv jen pokud máš co sdělit! logická formulace myšlenek jednoznačné formulace prostředky: i argument i generalizace i analogie i nejčastější chyby: i nevhodná argumentace i zaměňování teze i základní chyba i bludný kruh i chyba následku slohová stránka i správné pochopení obsahu sdělení vyžaduje vhodný způsob podání i každou skutečnost lze vyjádřit mnoha způsoby (synonymie) i snaha volit takový způsob podání, aby všichni posluchači správně rozuměli i při větším počtu posluchačů je to obtížné, nutnost umět odhadnout úroveň publika (nejlépe je toto zjistit předem) slohová stránka i správné porozumění záleží i na míře explicitnosti vyjádření i explicitnost x implicitnost - na tom závisí i míra kompaktnosti (koheze) textu i příklady musíme mluvit spisovně? i co je spisovná čeština? i podoba psaná a mluvená (hovorová čeština) i spisovný mluvený projev = společenská úcta k posluchači i místní nářečí, interdialekty, obecná čeština i slangy, argoty slohová stavba mluveného sdělení i volíme podle cíle sdělení, prostředí, podmínek vzniku sdělení i cíl sdělení slohová stavba sdělení i mluvená forma i oslovení I vr ■ r r á O v a i střídaní typu vet i dialogické otázky i řečnické otázky i změna mluvnické osoby i ovlivňující vyjádření i expresivní prostředky i psané projevy i sdělení bez přímého kontaktu i grafická přehlednost i více času na jejich vznik slohová stavba sdělení i slohový postup i popisný i vyprávěcí i výkladový i úvahový i informační vztahují se na psané i mluvené projevy slohové útvary veřejné komunikace referát přednáška i popularizační i vědecká komentář vystoupení v diskuzi projev i proslov rec i projev v rozhlase/TV i diskuze i beseda i debata i interview přednáška i úvod i stať i závěr i někdo si píše text doslovně, většina jen osnovu, někdo zcela improvizuje prostředky řečnického slohu sugestivní i opakování jazykového vyjádření i anafora i diafora i tautologie pleonasmus enumerace i rektifikace i perioda i citáty prostředky řečnického slohu i emfatické i zvolání i řečnická otázka i názorné i přirovnání i zaokrouhlování i přísloví, bajka, anekdota, osobní zážitek i parabola, hyperbola i nepřímá pojmenování i dramatické i gradace nejčastější chyby i mluvní manýry i parazitní zvuky i vyšinutí z vazby i atrakce zeugma kontaminace fráze, floskule, slovní smog spisovná výslovnost i styl základní i styl pečlivý i styl běžný i*, výslovnost viz skripta i výslovnost cizích slov zvukové prostředky souvislé řeči i cleném reci i modulace barvy hlasu i rytmus i frázování i tempo řeči je v průměru 95-105 slov za minutu i slovní přízvuk i* modulace i dynamika řeči i větný přízvuk i intonace optické prostředky řeči mimika r t o 1C, c/ gestikulace osobnost řečníka i dominantní postavení i odborné kvality i působí na posluchače ještě dříve než začne mluvit (příchod, představování) i sledovat zájmy posluchačů i» aktivizace posluchačů i empatie i přiměřený „oční kontakt" osobnost řečníka i pozor na „bublinu osobního prostoru" i nerozlišovat „já" a „vy", ale vtáhnout posluchače do výkladu - jen „my" i tréma \f ovládání svých nálad i vyvarovat se nadměrného emočního vzrušení i zvyšovat svou aktivní slovní zásobu (3 - 10.103 slov) potíže a jejich rozbor i vinen je lektor i nepřipraven odborně i nepřipraven metodicky i podcenění posluchačů i neznalost ústní komunikace i nespolečenské chování b neobratnost při manipulaci s technikou i špatné prostředí i velký sál, špatná akustika i nezdravé prostředí i nevhodné umístění řečníka i špatné, nepohodlné vybavení sálu i vinen je posluchač i hlad nebo těsně po jídle i podcenění řečníka i neschopnost sledovat výklad pro jeho velkou náročnost potíže a jejich rozbor výklad nabitý informacemi výklad chudý na informace afektovaný výklad výklad trvale znevažující hodnotu sdělovaných informací konec!