Svatky blaha, pokoje, radosti - veselé vánoční hody! Dojemné svatky, opředené kouzlem zkazek, obyčejů, písní, koled, pověr... Tato knížka by vzrostla, jen kdybychom chtěli líčiti pověry, věštby, štědrovečerní a vánoční zvyky a objasniti srovnávacím studiem původ a význam vánočního zvykosloví. Cčel sbírky předpisuje, abychom se seznámili se zábavnou částí vánočního zvykosloví. Na vánoce přibývá dne, již to povzbuzuje k veselejší náladě: Na Boží narození o kuří pokročení; o huby otevření; o bleší převalení. Na Nový rok o slepičí krok, o zaječí skok. Na Tři krále o tři kroky dále. Na Hromnice o hodinu více. Nejstarší doklad o staročeských zábavách vánočních zachován v řádu arcibiskupa Arnošta z Pardubic (1357). Běduje v něm na bezbožné hráče v kostky, že prý to ohavný hřích večer před hodem narození Páně „po všeobecném zvyku" hráti hru kostečnou. Ba že nehrají pouze prostí, pouze muži, také urození, také bohaprázdné ženy se dávají do kostek a tak ve hříších místo ve zbožnosti tráví posvátný čas štědrovečerní. Podobné hraní se tedy věřícím přísně zakazuje. Máme tu svědectví v řádu Arnoštově, že Čechové ve stol. XP7. dlouho do noci bdíce vesele slavili Štědrý večer, hrávali v kostky. Když v XVI. a XVII. stol. byla kostečná hra nahrazena hrou v karty, obracejí se výčitky mravokárcu proti štědrovečerní zábavě hrou v karty... A kdo by dnes nevzpomínal, jak aspoň jednou za rok, na Štědrý den, se hraje v rodinách, zvláště tam, kde se čeká na půlnoční, pro ukrácení chvíle a na škádlenou „černý Petr" a jiné karetní hry. Již staří se bavili pohrůžkami těm, kdož se nepostili, že neuvidí zlaté prasátko. Šimon Žlutický r. 1588 se zmiňuje v dopise, že na Štědrý den byl „bez jídla, pití, zlatých prasátek". Jan Jeník, rytíř z Bratříc, líčí zábavy ve druhé polovici XVIII. stol. a začátkem XIX. stol.: Aby i ty malé děti „celičký den spolu hlad trpěly, slibovalo se, že ten, který nic jisti a piti nebude, zlaté prasátko na večír uhlídá". Na Valašsku slibovali žertem: Kdo se postí, uvidí 489 večer „krokev zlatú11 s latu (latí), s latou = zlatou. Škádlívali ee odleskem zrcadélka, jak zlaté prasátko běhalo po stropě a po zdech. Matky proto napomínaly na Moravě děti, aby se postily, hrozily jim Šperechtou. Touto bíle oděnou bytostí s nebozezem v ruce straší maminky mlsné dítky hned na sv. Mikuláše, aby nesnědly dary najednou, sice že jim Šperechta provrtá na Štédrý den břicho. Když pastýř večer zatroubí, děti volají: „Ticho, juž Šperechta jde, schovejme se." Také v Čechách podle záznamu z r. 1831 hrozily matky dětem, které se na Štědrý den příliš najedly nebo před časem, bez postu jedly, že neuvidí zlaté prasátko, že přijde Parychta a rozpárá jim břicho. Podrobnosti o těchto hrůzných Parychtách, Perchtách, Šperechtách slovem i obrazem, o jejich obchůzkách též na Štédrý večer podal jsem ve 2. části této sbírky. Staročeské zprávy svědčí, že toto přestrojování, maškarování na Štědrý večer bylo tak oblíbeno, až na to hartusili mravokárci a duchovní i světská vrchnost. Poličský děkan kněz Adam Kouřimský píše r. 1586 v úterý po sv. Tomáši radě městské trpnou žalobu, „že kala-faktor s mendíky na Štědrý den do barev dábelských se strojíce a černíce a šaty na rub oblá-čejíce, ne jinače než jako čerti, na ohavu každému dobrému, a nejvíc na potupu Pána Boha všemohoucího po městě běhají, rozličné nezpůsoby provádějí, k čemuž přijdou, kradou a mocí berou prodavačkám a potom ještě po domech holdují". Podobně touží r. 1725 kněz Veselý na staré hříšné obyčeje, jichž není možná vykořeniti. Připletl do kázání zmínku o ptáčnících a pokračuje: „Jací jsou to medle ptáčníkové, kteří na mnohých místech na Štědrý večer v cizím peří po městech lítávají? Říci chci: Jací jsou to medle lidé, kteří na tak svatý, na tak milostivý den před narozením Páně do maškary se strojívají a v masopustním mumraji po domech běhají a za to od křesťanů peníze dostávají?" Mezi štědrovečerními zábavami na Moravě &ve Slezsku je oblíbeno vítání Ježíška práskáním bičů, karabáčů. Po sv. Mikuláši mají hoši na starosti úpravu bičů, „karabáčů", aby jimi na viliju důstojně mohli vítati Ježíška. Řemenný bič uvazují na „ručku", k biči se přiváže koupená „šňůra". Všechny přípravy dějí se po „kryjanku" (tajně), po „ukryjunku". Žádoucí štědrovečerní šero zavítalo. Hoši se řítí na návsi a „práskají", „střílejí11 (biči), jak každý nejvíce může. Tato zábava pohánění koní je shodná s práskáním světci Mikuláši o mikulášské obchůzce. Odedávna se bavili staří i mladí o Štědrém dni výrobou hraček z ořechových skořápek. Ořechy tvořily nezbytnou součást štědrovečerní hostiny. Stadičtí byli osvobozeni ode všech dávek a za to donášeli českému králi na Štědrý den ošatku ořechů s lísky, vypučelé z otky Přemyslovy. Podnes se robívají po večeři z jablek, fíků, ze sušených hrušek, švestek, kaštanů, hrozinek a hlavně ze skořepin podle fantasie a dovednosti figurky a všelijaké zábavky. Na Vysoäč se nadílí o dlouhé noci před vánocemi, štědrovečerní nračKa- ^ obchází Štědrá bába. Do světnice však nevejde, nedá vo2Íčäk z ořechové skořápky. se nikdy vidět. Děti pověsí punčochy, nohavice, sukničky 490 a pod. co možná blízko dveří. O místo svedou se někdy půtky. Když ráno vstanou, mají tam od Štědré báby nadílku, rozpustilec třeba zmrzlé „bandory". Štědrý den, Štědrý večer! Již název, u nás doložený od XIV. stol., napovídá, že si posílali dárky, nadílky. Rodiče dávali dětem, kmotři kmotřencům, hospodáři duchovním, žákům, čeledi, mistři tovaryšům, sousedi sousedům, páni poddaným a poddaní pánům, podřízení svým příznivcům, věnná města českým královnám atd. „Dar Štědrého večera1' je u nás doložen v nejrozmanitější podobě, kam vůbec sahají písemné prameny. Nadílka se provádí rozmanitě. Všude v Podkrkonoší jsou v rodinách s menšími dětmi hlavní zábavou Štědrého večera „Kristydle"'. Vánočního stromku krkonošský tkadlec nezná, veškerá mysl mladých horalů se nese tedy k příchodu „Ježíška" - ., Kristy dlete". Ideálem bohatého štědrovečerního podělení pro prostinké krkonošské dítě je jablíčko, oříšek, prostá, laciná hračka ze dřeva. Jsou to jediné dárky, kterých se dostane horalskému dítku za celý rok, poněvadž na jiné pozornosti, snad o sv. Mikuláši nebo o jmeninách, nestačí horalovi ani čas, ani peníze. Což divu, že když se objeví „Kristydle" všechno bílé, mnohdy s napodobenými křídly ve světnici, kleká kdekteré dítko, na něž jednou v roce též vzpomenuto, v pevné víře v přítomnost Ježíškovu a přijímá chudičké nadělení s myslí povznesenou a vděčnější než Štědrovečerní panák mnohdy městské dítky sebenádhernější dárky. „Kristydle", obyčejně ze sušeného ovoce, výmluvnější tkadlec v úboru z bílého plátna, obejde několik stavení, zazvoní pod okny nebo za dveřmi a posvátnou úctu předesílá do chaloupek, kde se děti mezi stavy choulí, až konečně domácími předvedeny klekají před Kristydle a podrobují se dosti obtížné zkoušce tkalce-čtenáře. Modlitby, otázky z náboženství a biblické dějepravy, mnohdy i z ostatních školních předmětů předcházejí všeobecně podělování. Co tu pak radosti v podkrkonošských vískách pod Žalým a Kotlem na Jizerce i Cedronu. Co tu dokladů, jak malých prostředků je potřebí k pravé blaženosti a spokojenosti! Brusař chodívá v osadách levého horního Pojizeří jen. do chalup, kde měli brousky, sražené pečivo. Dva mladíci ze vsi (obyčejně teprv po čase jména možno zvěděti) sehnali v ncjvětší skrytosti nepotřebný kabát, spodky, čepici a vůbec potřebné částky mužského kroje a pomocí kolu a slámy ustrojili lidskou postavu. Na pravé rámě jí připevnili pekařskou lopatu, do ruky pometlo, celou postavu pak poprášili moukou a vůbec tak ji přizpůsobili, že se podobala pekaři. V ruce držela list papíru, brusař byl hotov. To se stalo ovšem několik dní před svátky, aby se ho v pravou chvíli mohlo již užiti. Každého dne pak obcházeli za večera příbytek starostův, aby vyzkoumali, kdy budou péci vánočky. Večer před Štědrým dnem, právě v okamžiku, kdy chtěl starosta sázeti do pece, podařilo se hochům nepozorovaně vniknouti do síně a brusaře přistaviti k peci. Pec byla již vytopena, vzešlých koláčů s omast-kem plná světnice; starosta vymetl pec a šel říci domácím, aby nosili k peci. V té chvíli 491 octl se brusař u pece. Vyšed ven a poznav „brusaře" věděl již, kolik uhodilo; leč psaní, které brusař drží v ruce, nutno přečisti, neboť obsahuje prosbu za Boží požehnání, jinak požehnání by se zvrhlo podle lidové pověry v kletbu. T vrátil se starosta do světnice a tam četl následovně (uvedeno doslovně i s chybami): „Vážený pane, pane hospodáři! Jsem chlapík od cechu, jenže bez práce, znám péct křechtíky, též i koláče, Stou - - -/.i