KOORDINAČNÍ VS ADORDINAČNÍ SKUPINA 1. Koupíme pivo, víno a rum. 2. Přidejte do těsta buď čokoládu, nebo rozinky. 3. Hřbitovní kvítí, první básnickou sbírku Jana Nerudy, nepřijala kritika příznivě. 4. Na vaření potřebujeme nejen pomeranče, ale i citrony. 5. Obrazovka přinesla nový druh umění – hraný televizní seriál. 6. Sněžka, nejvyšší hora v Česku, měří 1602 metrů. 7. Žili výstředně, ba až rozmařile. ROZLIŠTE KOORDINACI VS ADORDINACI A DOPLŇTE ČÁRKY. 1. Šér Chán nejobávanější tvor džungle Mauglího nenáviděl. 2. Nejobávanější tvor džungle Šér Chán Mauglího nenáviděl. 3. Rádi navštěvujeme hrady zámky skanzeny a zříceniny. 4. Letos jsme navštívili hrad Přimda nejstarší dochovaný kamenný hrad v Čechách. 5. Při rýmě nemám chuť ani na pivo ani na cigaretu. 6. Při rýmě nemám chuť na jídlo ani na zmrzlinu. 7. Náš oblíbený autor psal zajímavě ale pomalu. POMĚRY KOORDINOVANÉ SKUPINY Doplňte čárky a vysvětlete jejich (ne)umístění typem vztahu. 1. Karla žere noviny a cupuje koberec. 2. Karla žere banán ale ne jahody. 3. Karla žere suchý chleba i rohlíky i housky. 4. Karla mi sežrala kus koberce ba dokonce veliký kus koberce! 5. Brzo ráno buď spí anebo žere krabici. 6. Snaží se mě brzo probudit a proto mi skáče do postele. CVIČENÍ ANI 1. Nechtělo se mi ani spát ani vstávat. 2. Tohle pivo je dobré ani sladké ani kyselé. 3. Nemám ráda sladké ani kyselé pivo. 4. Nemám ráda ani sladké ani kyselé pivo. 5. Nechce se mi ani pracovat ani psát disertaci ani se učit na zkoušku. 6. Nechce se mi pracovat ani psát disertaci ani se učit na zkoušku. 7. Polévka nebyla horká ani teplá! 8. Přišel včas ani brzo ani pozdě. Doplňte čárky a určete typy vět. 1. Jirka nerad vzpomíná na dobu kdy musel být ve zvláštní škole. 2. Když chodím po horách nezastavuji se v každé hospodě. 3. Jana se bála aby sestřičce neupadla zmrzlina. 4. Rozešli jsme se až když začalo svítat. 5. Filip držel pevně zmrzlinu které se mu roztékala v ruce. 6. Zdálo se že už nás nic nemůže překvapit. 7. Počkám tak dlouho dokud mi nepodáš ruku jako první. 8. Sparta jede tam kde Slávie prohrála před týdnem. 9. Přijedeme až bude odbíjet pět. 10. Pohyb a dieta prospívá nejen těm kdo mají nějaké kilo navíc. 2) Vymyslete vlastní věty stejného typu, jako je 1–10. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Doplňte čárky, určete typy vedlejších vět. 1. Veselá mysl je lék jehož by měl užívat každý. 2. O kom se mluví ten se brzy objeví. 3. Méně jsme již znali jak žijí orli a sokoli. 4. Ozval se inženýr který tu stavbu řídil. 5. Martin učitele požádal aby mu znovu látku vysvětlil. 6. Kdo se zajímá o koupi starožitností musí vyplnit smlouvu. Doplňte interpunkci a vysvětlete. Kolonizace Jesenicka byla zahájena počátkem 13. století kdy slovanské obyvatelstvo ovládlo dosud liduprázdné oblasti a kdy se charakter kraje začal nápadně měnit. Divoká zvířata například medvědi vlci a rysi postupně ze zdejších ledů mizeli. Rozmáhala se řemeslná výroba a narůstala těžba nerostů krajina se přetvářela jako mávnutím kouzelného proutku. Kraj pod Jeseníky stojí i dnes za pozornost a nelze dopustit aby zdejší přírodu některé živočišné druhy opustily. Jako příklad lze uvést perlorodku říční která z povodí Černého potoka na Vidnavsku zmizela v 80. letech 20. století. Ani úvahy o budoucnosti břehule říční nevyznívají příliš optimisticky neboť tento pták je na ubývající volné břehy potoků vázáný a proto ohrožený. Pokud všichni pochopíme že nižší živé organismu byly na světě mnohem dříve než člověk a že by zde měly zůstat i nadále může se v budoucnu situace řady rostlin a živočichů změnit k lepšímu. SOUHRNNÉ CVIČENÍ INTERPUNKCE 1. Ať mladí ať staří všichni ho chválili. 2. Ani mně ani Petrovi se ještě nechtělo spát. 3. V EU je důležité umět mluvit jak francouzsky tak anglicky. 4. Mně ani Karle se nelíbí štěkot sousedovic psa. 5. Začaly padat velké těžké kapky. 6. K výstavě otevřené denně od 10 do 19 hodin byl vydán zajímavý katalog. 7. Výrobky určené na export bývají kvalitnější než zboží pro domácí trh. 8. V jediné místní hospodě otevřené pouze o víkendu dokonce ani nevaří. 9. Mám ráda čistý horský vzduch. 10. Stará dřevěná okna po čase ztrouchnivěla. 11. Řekni mi proč. 12. Prodala dům a nechce říct komu. 13. Candáty lovíme podobně jako lososy. 14. Vynikal nadáním stejně jako pílí. 15. Vítek a Martin stejně jako jejich sestra vynikali v technických předmětech. 16. Stejně jako před týdnem ani v noci na včerejšek požár nevznikl sám od sebe. 17. Chtěla bych jít domů a to hned. 18. Psaní disertace mě abych pravdu řekla moc nebaví. 19. Syntax je bavila čím dál tím víc. 20. Už se těšíme na zasněžené zimní dny. 1. Označte příklad s přívlastkem postupně rozvíjejícím: a) naše nová napařovací žehlička b) levný, drobný, ničím nevýrazný šperk 2. Označte příklad s přívlastkem několikanásobným: a) nejnavštěvovanější česká animovaná pohádka b) zdravější, chutnější, šťavnatější jablka 3. U kterého z následujících druhů přívlastku se každý další člen přívlastku připojuje tak, že se od původní fráze odděluje čárkou? a) u přívlastku několikanásobného b) u přívlastku postupně rozvíjejícího 4. Jak se zapíše slovní spojení, kdy k frázi MOTOROVÝ OLEJ připojíme slovo český? a) český motorový olej b) český, motorový olej 5. Vyberte slovo, jehož pomocí lze frázi ZAPLEVELENÝ POZEMEK rozvinout do podoby přívlastku postupně rozvíjejícího: a) náš b) neprodejný 6. Vyberte slova, jejichž pomocí lze slovo KOSMONAUT rozvinout tak, aby tvořila přívlastek několikanásobný: a) náš / první b) nejslavnější / americký c) šťastný / usmívající se 7. Prodáváte byty pro páry, pro rodiny i pro více generací. Jak zapíšete větu s příslušnými přívlastky? a) Nabízíme startovací rodinné i vícegenerační byty. b) Nabízíme startovací rodinné, i vícegenerační byty. c) Nabízíme startovací, rodinné i vícegenerační byty. 8. Které z těchto spojení rozvinete přídavným jménem MĚKKÝ, aby vznikl přívlastek několikanásobný (tj. psaný s čárkou za MĚKKÝ)? a) fotbalový míč b) nahnilý meloun c) těsnicí kroužek 9. Kterými dvěma slovy lze postupně rozvíjet slovo VLASY, aby vznikl přívlastek postupně rozvíjející? a) špinavé / mastné b) umyté / blonďaté 10. U které z následujících frází jsou využity přívlastky ve slučovacím poměru? a) malý, ale všehoschopný chlapec b) důležité, i když nepopulární rozhodnutí c) vynikající, cenami ověnčené víno