Syntax Kateřina Pelegrinová, katerina.pelegrinova@fpf.slu.cz 2022/2023 požadavky •zápočet = 2x test • •listopad + prosinec à součet bodů • cíl předmětu •pochopit, jak fungují pravidla a principy spojování jednotek ve větě a souvětí v češtině • •správně používat interpunkci je interpunkce důležitá…? • je interpunkce důležitá…? •Válku ne mír! • je interpunkce důležitá…? •Válku ne mír! • à Válku ne, mír! je interpunkce důležitá…? •Válku ne mír! • à Válku ne, mír! VS Válku, ne mír! • je interpunkce důležitá…? •Válku ne mír! • à Válku ne, mír! VS Válku, ne mír! • •Tvoje stará pila leží ve sklepě. • je interpunkce důležitá…? •Válku ne mír! • à Válku ne, mír! VS Válku, ne mír! • •Tvoje stará pila leží ve sklepě. • à Tvoje stará pila leží ve sklepě. je interpunkce důležitá…? •Válku ne mír! • à Válku ne, mír! VS Válku, ne mír! • •Tvoje stará pila leží ve sklepě. • à Tvoje stará pila leží ve sklepě. VS Tvoje stará pila, leží ve sklepě. je interpunkce důležitá…? •Válku ne mír! • à Válku ne, mír! VS Válku, ne mír! • •Tvoje stará pila leží ve sklepě. • à Tvoje stará pila leží ve sklepě. VS Tvoje stará pila, leží ve sklepě. • •Pojďte jíst děti. • je interpunkce důležitá…? •Válku ne mír! • à Válku ne, mír! VS Válku, ne mír! • •Tvoje stará pila leží ve sklepě. • à Tvoje stará pila leží ve sklepě. VS Tvoje stará pila, leží ve sklepě. • •Pojďte jíst děti. • à Pojďte jíst, děti. je interpunkce důležitá…? •Válku ne mír! • à Válku ne, mír! VS Válku, ne mír! • •Tvoje stará pila leží ve sklepě. • à Tvoje stará pila leží ve sklepě. VS Tvoje stará pila, leží ve sklepě. • •Pojďte jíst děti. • à Pojďte jíst, děti. VS Pojďte jíst děti. literatura literatura literatura literatura internetové zdroje •❤️ https://prirucka.ujc.cas.cz/?dotaz=%C4%8D%C3%A1rka • • •https://www.czechency.org/slovnik/search?search=v%C4%9Bta co je věta? • • co je věta? •Mumínci si rádi hrajou na louce i v lese. • • Obsah obrázku text, klipart Popis byl vytvořen automaticky co je věta? •Mumínci si rádi hrajou na louce i v lese. • •Mumínci rádi louce lese i v hrajou si. • • • Obsah obrázku text, klipart Popis byl vytvořen automaticky co je věta? •Mumínci si rádi hrajou na louce i v lese. • •*Mumínci rádi louce lese i v hrajou si. • • • Obsah obrázku text, klipart Popis byl vytvořen automaticky co je věta? •Mumínci si rádi hrajou na louce i v lese. • •*Mumínci rádi louce lese i v hrajou si. • •Mumínci si na louce i v lese. • • Obsah obrázku text, klipart Popis byl vytvořen automaticky co je věta? •Mumínci si rádi hrajou na louce i v lese. • •*Mumínci rádi louce lese i v hrajou si. • •*Mumínci si na louce i v lese. • • Obsah obrázku text, klipart Popis byl vytvořen automaticky co je věta? •Mumínci si rádi hrajou na louce i v lese. • •*Mumínci rádi louce lese i v hrajou si. • •*Mumínci si na louce i v lese. • •Na louce i v lese si rádi hrajou mumínci. • Obsah obrázku text, klipart Popis byl vytvořen automaticky co je syntax? k čemu je dobrá syntax…? k čemu je dobrá syntax…? •porozumění souvislé řeči • •rozvíjí strukturní myšlení • • •efektivní kódování – kombinování • • • k čemu je dobrá syntax…? •(pravděpodobně) neexistuje jazyk využívající pouze lexikální významy •omezené konečným množstvím jednotek (kapacita lidské mysli) •takové znakové systémy – zvířecí jazyky, dopravní značky • • k čemu je dobrá syntax…? •(pravděpodobně) neexistuje jazyk využívající pouze lexikální významy •omezené konečným množstvím jednotek (kapacita lidské mysli) •takové znakové systémy – zvířecí jazyky, dopravní značky •1 znak = 1 význam •lidská řeč à 1 znak = obvykle více významů •čím kratší slovo, tím polysémnější; čím kratší slovo, tím frekventovanější • • k čemu je dobrá syntax…? •(pravděpodobně) neexistuje jazyk využívající pouze lexikální významy •omezené konečným množstvím jednotek (kapacita lidské mysli) •takové znakové systémy – zvířecí jazyky, dopravní značky •1 znak = 1 význam •lidská řeč à 1 znak = obvykle více významů •čím kratší slovo, tím polysémnější; čím kratší slovo, tím frekventovanější •omezení na paradigmatickou organizaci prvků (F. Saussure) • • k čemu je dobrá syntax…? •(pravděpodobně) neexistuje jazyk využívající pouze lexikální významy •omezené konečným množstvím jednotek (kapacita lidské mysli) •takové znakové systémy – zvířecí jazyky, dopravní značky •1 znak = 1 význam •lidská řeč à 1 znak = obvykle více významů •čím kratší slovo, tím polysémnější; čím kratší slovo, tím frekventovanější •omezení na paradigmatickou organizaci prvků (F. Saussure) • •organizace jazykových znaků – 2 základní způsoby (mechanismy) k čemu je dobrá syntax…? •(pravděpodobně) neexistuje jazyk využívající pouze lexikální významy •omezené konečným množstvím jednotek (kapacita lidské mysli) •takové znakové systémy – zvířecí jazyky, dopravní značky •1 znak = 1 význam •lidská řeč à 1 znak = obvykle více významů •čím kratší slovo, tím polysémnější; čím kratší slovo, tím frekventovanější •omezení na paradigmatickou organizaci prvků (F. Saussure) • •organizace jazykových znaků – 2 základní způsoby (mechanismy) •selekce •kombinace pozor •morfologické paradigma slova = soustava všech jeho tvarů vzniklých při flexi (ohýbání – časování/skloňování) • paradigma VS syntagma •selekce – paradigmatická organizace – vertikální • paradigma VS syntagma •selekce – paradigmatická organizace – vertikální • •kombinace – syntagmatická organizace – horizontální • • paradigma VS syntagma •selekce – paradigmatická organizace – vertikální • •kombinace – syntagmatická organizace – horizontální • •para- = vedle (vedle sebe stojící) •syn- = spolu • Kdo/co, kdy, kde, s kým/čím, co dělali kdo/co, kdy, kde, s kým/čím, co dělali •jednotlivé kategorie obsahují položky (slova), které jste do nich vepsali • kdo/co, kdy, kde, s kým/čím, co dělali •jednotlivé kategorie obsahují položky (slova), které jste do nich vepsali • •vybírání jednotlivého slova z každé kategorie = selekce (paradigmatická část organizace/kódování) kdo/co, kdy, kde, s kým/čím, co dělali •jednotlivé kategorie obsahují položky (slova), které jste do nich vepsali • •vybírání jednotlivého slova z každé kategorie = selekce (paradigmatická část organizace/kódování) •skládání vybraných slov do věty = kombinace (syntagmatická část organizace/kódování) kdo/co, kdy, kde, s kým/čím, co dělali •jednotlivé kategorie obsahují položky (slova), které jste do nich vepsali • •vybírání jednotlivého slova z každé kategorie = selekce (paradigmatická část organizace/kódování) •skládání vybraných slov do věty = kombinace (syntagmatická část organizace/kódování) • •!!! při hře mohou vznikat negramatická spojení, v rámci daného kontextu jim však mluvčí rozumí a akceptují je •králík •ptakopysk •kůň •antilopa •wombat •včera •ráno •večer •poledne •nikdy •pást se •utíkat •spát •vyhřívat se •pít •králík •ptakopysk •kůň •antilopa •wombat •včera •ráno •večer •poledne •nikdy •pást se •utíkat •spát •vyhřívat se •pít *Antilopa poledne pást se. •králík •ptakopysk •kůň •antilopa •wombat •včera •ráno •večer •poledne •nikdy •pást se •utíkat •spát •vyhřívat se •pít *Antilopa poledne pást se. Antilopa se v poledne pase. k čemu je dobrá syntax…? • k čemu je dobrá syntax…? •schopnost vyjádřit nekonečné množství významů pomocí konečné (omezené) množiny hodnot (slov) • • • syntax •soubor pravidel a principů, na základě kterých se vytvářejí věty daného jazyka • • syntax •soubor pravidel a principů, na základě kterých se vytvářejí věty daného jazyka •struktura syntaktických jednotek •lineární •hierarchická • • syntax •soubor pravidel a principů, na základě kterých se vytvářejí věty daného jazyka •struktura syntaktických jednotek •lineární •hierarchická • •Pád stromu na osobní auto lehce zranil jednoho člověka • syntax •soubor pravidel a principů, na základě kterých se vytvářejí věty daného jazyka •struktura syntaktických jednotek •lineární •hierarchická • •Pád stromu na osobní auto lehce zranil jednoho člověka •Stromu pád na auto osobní zranil lehce člověka jednoho • syntax •soubor pravidel a principů, na základě kterých se vytvářejí věty daného jazyka •struktura syntaktických jednotek •lineární •hierarchická • •Pád stromu na osobní auto lehce zranil jednoho člověka •Stromu pád na auto osobní zranil lehce člověka jednoho •Člověka na zranil stromu auto pád jednoho osobní lehce • syntax •soubor pravidel a principů, na základě kterých se vytvářejí věty daného jazyka •struktura syntaktických jednotek •lineární •hierarchická • • • • • • • • • • •nástroj: UDPipe: http://lindat.mff.cuni.cz/services/udpipe/ • syntax •soubor pravidel a principů, na základě kterých se vytvářejí věty daného jazyka •struktura syntaktických jednotek •hierarchická •lineární • • nauka o mluvnické stavbě vět a souvětí syntax •soubor pravidel a principů, na základě kterých se vytvářejí věty daného jazyka •struktura syntaktických jednotek •hierarchická •lineární • • nauka o mluvnické stavbě vět a souvětí •sémioticky je syntax definována jako nauka o kombinaci znaků • syntax jako nauka •různé přístupy •závislostní gramatika • bezprostředněsložková gramatika • • • syntax jako nauka •různé přístupy •závislostní gramatika • bezprostředněsložková gramatika • •---------------------------------------------------------------------------------------------- •valenční syntax •generativní syntax •funkční generativní popis •… • •