Syntax Kateřina Pelegrinová, katerina.pelegrinova@fpf.slu.cz 2022/2023 syntaktické vztahy • syntaktické vztahy 1)mezi větnými členy 2) • syntaktické vztahy 1)mezi větnými členy 2) •2) mezi větnými celky (v rámci souvětí) • syntaktické vztahy •ZÁVISLOST •= vztah syntaktické závislosti • • • •ZMNOŽENÍ •= zmnožení syntaktické pozice • syntaktické vztahy •ZÁVISLOST •= vztah syntaktické závislosti • •dominance = subordinace = determinace • • •ZMNOŽENÍ •= zmnožení syntaktické pozice • syntaktické vztahy •ZÁVISLOST •= vztah syntaktické závislosti • •dominance = subordinace = determinace • • •ZMNOŽENÍ •= zmnožení syntaktické pozice • •koordinace •adordinace (apozice) syntaktické vztahy •ZÁVISLOST •= vztah syntaktické závislosti • •dominance = subordinace = determinace • •hypotaktické spojení • • •ZMNOŽENÍ •= zmnožení syntaktické pozice • •koordinace •adordinace (apozice) • •parataktické spojení syntaktické vztahy •ZÁVISLOST •= vztah syntaktické závislosti • •dominance = subordinace = determinace • • •ZMNOŽENÍ •= zmnožení syntaktické pozice • •koordinace •adordinace (apozice) • • • • syntaktické vztahy •ZÁVISLOST •= vztah syntaktické závislosti • •dominance = subordinace = determinace • • •ZMNOŽENÍ •= zmnožení syntaktické pozice • •koordinace •adordinace (apozice) • •Karla žere [jablka, hrušky a banány]. • • • syntaktické vztahy •ZÁVISLOST •= vztah syntaktické závislosti • •dominance = subordinace = determinace • • •ZMNOŽENÍ •= zmnožení syntaktické pozice • •koordinace •adordinace (apozice) • •Karla žere [jablka, hrušky a banány]. • •Miluju [syntax, nejlepší předmět na světě]. • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •a) koordinace • •b) adordinace • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •a) koordinace •spojuje min. 2 jednotky (podobná sémantická funkce, stejná syntaktická platnost) •jednotky jsou na sobě nezávislé (odkazují k různým referentům) •vzniká koordinační skupina = několikanásobný VČ (nevětný/větný/smíšený) • • • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •a) koordinace •spojuje min. 2 jednotky (podobná sémantická funkce, stejná syntaktická platnost) •jednotky jsou na sobě nezávislé (odkazují k různým referentům) •vzniká koordinační skupina = několikanásobný VČ (nevětný/větný/smíšený) • • nevětná koordinační skupina: Mám ráda králíka, osla i wombata. • • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •a) koordinace •spojuje min. 2 jednotky (podobná sémantická funkce, stejná syntaktická platnost) •jednotky jsou na sobě nezávislé (odkazují k různým referentům) •vzniká koordinační skupina = několikanásobný VČ (nevětný/větný/smíšený) • • nevětná koordinační skupina: Mám ráda králíka, osla i wombata. • větná koordinační skupina: Viděl, že wombat žere a osel odpočívá. • • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •a) koordinace •spojuje min. 2 jednotky (podobná sémantická funkce, stejná syntaktická platnost) •jednotky jsou na sobě nezávislé (odkazují k různým referentům) •vzniká koordinační skupina = několikanásobný VČ (nevětný/větný/smíšený) • • nevětná koordinační skupina: Mám ráda králíka, osla i wombata. • větná koordinační skupina: Viděl, že wombat žere a osel odpočívá. • smíšená koordinační skupina: Přišel na zavolání, a protože měl hlad. • • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •b) adordinace •skupina s přístavkem = vícekrát se pojmenovává stejná realita •Mám ráda králíka, nejlepšího přítele člověka. • • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •b) adordinace •skupina s přístavkem = vícekrát se pojmenovává stejná realita •Mám ráda králíka, nejlepšího přítele člověka. • • Karel, náš nejlepší houslista, odjel do ciziny • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •b) adordinace •skupina s přístavkem = vícekrát se pojmenovává stejná realita •Mám ráda králíka, nejlepšího přítele člověka. • • Karel, náš nejlepší houslista, odjel do ciziny ß podmět • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •b) adordinace •skupina s přístavkem = vícekrát se pojmenovává stejná realita •Mám ráda králíka, nejlepšího přítele člověka. • • Karel, náš nejlepší houslista, odjel do ciziny • Karla, našeho nejlepšího houslistu, jsme několik dní neviděli. • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •b) adordinace •skupina s přístavkem = vícekrát se pojmenovává stejná realita •Mám ráda králíka, nejlepšího přítele člověka. • • Karel, náš nejlepší houslista, odjel do ciziny • Karla, našeho nejlepšího houslistu, jsme několik dní neviděli. ß předmět • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •b) adordinace •skupina s přístavkem = vícekrát se pojmenovává stejná realita •Mám ráda králíka, nejlepšího přítele člověka. • • Karel, náš nejlepší houslista, odjel do ciziny • Karla, našeho nejlepšího houslistu, jsme několik dní neviděli. • Toto je Karel, náš nejlepší houslista. • • zmnožení •vztahy mezi členy na stejné syntaktické úrovni • •b) adordinace •skupina s přístavkem = vícekrát se pojmenovává stejná realita •Mám ráda králíka, nejlepšího přítele člověka. • • Karel, náš nejlepší houslista, odjel do ciziny • Karla, našeho nejlepšího houslistu, jsme několik dní neviděli. • Toto je Karel, náš nejlepší houslista. ß přísudek • • koordinace VS adordinace Mám ráda Mám ráda wombata, typické australské zvíře. zmnožení: pravopisný rozdíl •u koordinační skupiny oddělíme čárkami jen její složky, je-li to nutné •Těšíme se na sníh a mráz. VS Těšíme se na sníh, mráz a Vánoce. • • zmnožení: pravopisný rozdíl •u koordinační skupiny oddělíme čárkami jen její složky, je-li to nutné •Těšíme se na sníh a mráz. VS Těšíme se na sníh, mráz a Vánoce. • •u adordinační skupiny oddělíme čárkami její složky i celou skupinu na konci • zmnožení: pravopisný rozdíl •u koordinační skupiny oddělíme čárkami jen její složky, je-li to nutné •Těšíme se na sníh a mráz. VS Těšíme se na sníh, mráz a Vánoce. • •u adordinační skupiny oddělíme čárkami její složky i celou skupinu na konci •Herečka Olga Scheinpflugová, manželka Karla Čapka, sama také měla spisovatelské ambice. • zmnožení: pravopisný rozdíl •u koordinační skupiny oddělíme čárkami jen její složky, je-li to nutné •Těšíme se na sníh a mráz. VS Těšíme se na sníh, mráz a Vánoce. • •u adordinační skupiny oddělíme čárkami její složky i celou skupinu na konci •Herečka Olga Scheinpflugová, manželka Karla Čapka, sama také měla spisovatelské ambice. •výjimka: při plném ztotožnění obou složek skupiny čárku nepíšeme •označují výrazy: čili, neboli, aneb •Studujeme skladbu čili syntax. Nebaví nás gramatika neboli mluvnice. • koordinace koordinace •typy spojení koordinovaných složek = konjunktů • •souřadící spojky (a, ale, nebo, až, …) •Matouš a Marek a Lukáš • •vícečlenné výrazy (buď – (a)nebo, nejen – ale) •buď Matouš, nebo Marek • •juxtapozice = asyndetické spojení (prosté spojení, označeno čárkou) •Matouš, Marek, Lukáš koordinace: významové vztahy • koordinace: významové vztahy •a) slučovací (a, i, ani, (a)nebo, či, jednak – jednak, …) koordinace: významové vztahy •a) slučovací (a, i, ani, (a)nebo, či, jednak – jednak, …) •b) stupňovací (nejen – ale i, ba až, …) koordinace: významové vztahy •a) slučovací (a, i, ani, (a)nebo, či, jednak – jednak, …) •b) stupňovací (nejen – ale i, ba až, …) •c) odporovací (ne – ale, jenže, …) • koordinace: významové vztahy •a) slučovací (a, i, ani, (a)nebo, či, jednak – jednak, …) •b) stupňovací (nejen – ale i, ba až, …) •c) odporovací (ne – ale, jenže, …) •d) vylučovací (buď – (a)nebo, ať – či, …) koordinace: významové vztahy •a) slučovací (a, i, ani, (a)nebo, či, jednak – jednak, …) •b) stupňovací (nejen – ale i, ba až, …) •c) odporovací (ne – ale, jenže, …) •d) vylučovací (buď – (a)nebo, ať – či, …) •e) důsledkový (a proto, tudíž i, …) • • koordinace: významové vztahy •a) slučovací (a, i, ani, (a)nebo, či, jednak – jednak, …) •b) stupňovací (nejen – ale i, ba až, …) •c) odporovací (ne – ale, jenže, …) •d) vylučovací (buď – (a)nebo, ať – či, …) •e) důsledkový (a proto, tudíž i, …) • • •neboť = souřadicí spojka à formálně parataxe, významově hypotaxe koordinace: psaní čárky •a) jiný než slučovací poměr •b) slučovací poměr vyjádřený jinak než slučovacími spojkami a, i, ani, (a)nebo, či • = čárka vždy kromě slučovacího poměru vyjádřeného spojkami a, i, ani, (a)nebo, či • • • koordinace: psaní čárky •a) jiný než slučovací poměr •b) slučovací poměr vyjádřený jinak než slučovacími spojkami a, i, ani, (a)nebo, či • = čárka vždy kromě slučovacího poměru vyjádřeného spojkami a, i, ani, (a)nebo, či • •za celou koordinovanou skupinu se čárka nedává (nevyžaduje-li to jiný vztah) •Přišel dokonce Luďa i Mirek, přestože bydlí ze všech nejdál. • • • koordinace: psaní čárky •Jak setkání s rodiči tak návštěva u přátel mě příjemně naladily. • • •Setkání s rodiči i návštěva u přátel mě příjemně naladily. • koordinace: psaní čárky •Jak setkání s rodiči, tak návštěva u přátel mě příjemně naladily. • • •Setkání s rodiči i návštěva u přátel mě příjemně naladily. • koordinace: psaní čárky •Jak setkání s rodiči, tak návštěva u přátel mě příjemně naladily. • ß slučovací poměr, ale jiná spojka než a, i, ani, (a)nebo, či • •Setkání s rodiči i návštěva u přátel mě příjemně naladily. • ß slučovací poměr, spojka i • adordinace •mezi prvky, které označují stejný referent, nemusí být vztah plné synonymie •mezi prvky spjatými vztahem adordinace (apozice) mohou být různé významové vztahy, odstíny •identifikace •klasifikace •zpřesnění •sumarizace •ztotožnění •výčet •… adordinace: identifikace •dvě složky: jádro první = proprium, jádro druhé = apelativum •„někdo je něco“ • Nicholas Winton, zachránce 669 převážně židovských dětí z okupovaného území Československa před transportem do koncentračních táborů, byl pozoruhodnou osobností. • • adordinace: identifikace •dvě složky: jádro první = proprium, jádro druhé = apelativum •„někdo je něco“ • Nicholas Winton, zachránce 669 převážně židovských dětí z okupovaného území Československa před transportem do koncentračních táborů, byl pozoruhodnou osobností. • • adordinace: identifikace •dvě složky: jádro první = proprium, jádro druhé = apelativum •„někdo je něco“ • Nicholas Winton, zachránce 669 převážně židovských dětí z okupovaného území Československa před transportem do koncentračních táborů, byl pozoruhodnou osobností. • • adordinace: identifikace •!!! pozor !!! •při změně pořadí složek à změna syntaktické funkce • à přívlastek shodný • • • • • • • adordinace: identifikace •!!! pozor !!! •při změně pořadí složek à změna syntaktické funkce • à přívlastek shodný • •Zachránce 669 převážně židovských dětí z okupovaného území Československa před transportem do koncentračních táborů Nicholas Winton byl pozoruhodnou osobností. • • • • • • • adordinace: identifikace •!!! pozor !!! •při změně pořadí složek à změna syntaktické funkce • à přívlastek shodný • •Zachránce 669 převážně židovských dětí z okupovaného území Československa před transportem do koncentračních táborů Nicholas Winton byl pozoruhodnou osobností. • •T. G. Masaryk, první prezident ČR, se narodil 7. března 1850. • à První prezident ČR T. G. Masaryk se narodil 7. března 1850. • • • • • • adordinace: klasifikace •první výraz označuje, druhý včleňuje do třídy • •Albert Einstein, významný fyzik, žil pozoruhodný život. • adordinace: klasifikace •první výraz označuje, druhý včleňuje do třídy • •Albert Einstein, významný fyzik, žil pozoruhodný život. • adordinace: klasifikace •první výraz označuje, druhý včleňuje do třídy • •Albert Einstein, významný fyzik, žil pozoruhodný život. • adordinace: klasifikace •první výraz označuje, druhý včleňuje do třídy • •Albert Einstein, významný fyzik, žil pozoruhodný život. • •!!! změna pořadí složek mění syntaktickou funkci • • Významný fyzik Albert Einstein žil pozoruhodný život. • à přívlastek shodný • • adordinace: zpřesnění •upřesnění, oprava prvního výrazu •jinak (řečeno), přesněji, nebo lépe, či spíše, … • •Na dovolenou pojedeme v zimě, přesněji řečeno v lednu. • •Postavili si nový domek, či spíše výstavní vilu. adordinace: sumarizace •shrnutí •zkrátka, prostě, jednoduše, … • •Přišli k nám Březinovi, Nerudovi, Máchovi, zkrátka všichni sousedé. • adordinace: ztotožnění •plné ztotožnění obou složek •neboli, čili, aneb •nepíše se čárka • •Baví nás historie čili dějepis. rozlište koordinační a adordinační skupinu •Koupíme pivo, víno a rum. •Přidejte do těsta buď čokoládu, nebo rozinky. •Hřbitovní kvítí, první básnickou sbírku Jana Nerudy, nepřijala kritika příznivě. •Na vaření potřebujeme nejen pomeranče, ale i citrony. •Obrazovka přinesla nový druh umění – hraný televizní seriál. •Sněžka, nejvyšší hora v Česku, měří 1602 metrů. •Žili výstředně, ba až rozmařile. • • • • rozlište koordinační a adordinační skupinu •Koupíme pivo, víno a rum. •Přidejte do těsta buď čokoládu, nebo rozinky. •Hřbitovní kvítí, první básnickou sbírku Jana Nerudy, nepřijala kritika příznivě. •Na vaření potřebujeme nejen pomeranče, ale i citrony. •Obrazovka přinesla nový druh umění – hraný televizní seriál. •Sněžka, nejvyšší hora v Česku, měří 1602 metrů. •Žili výstředně, ba až rozmařile. • • • • rozlište koordinační a adordinační skupinu •Koupíme pivo, víno a rum. •Přidejte do těsta buď čokoládu, nebo rozinky. •Hřbitovní kvítí, první básnickou sbírku Jana Nerudy, nepřijala kritika příznivě. •Na vaření potřebujeme nejen pomeranče, ale i citrony. •Obrazovka přinesla nový druh umění – hraný televizní seriál. •Sněžka, nejvyšší hora v Česku, měří 1602 metrů. •Žili výstředně, ba až rozmařile. • • • • rozlište koordinační a adordinační skupinu •Koupíme pivo, víno a rum. •Přidejte do těsta buď čokoládu, nebo rozinky. •Hřbitovní kvítí, první básnickou sbírku Jana Nerudy, nepřijala kritika příznivě. •Na vaření potřebujeme nejen pomeranče, ale i citrony. •Obrazovka přinesla nový druh umění – hraný televizní seriál. •Sněžka, nejvyšší hora v Česku, měří 1602 metrů. •Žili výstředně, ba až rozmařile. • • • • rozlište koordinační a adordinační skupinu •Koupíme pivo, víno a rum. •Přidejte do těsta buď čokoládu, nebo rozinky. •Hřbitovní kvítí, první básnickou sbírku Jana Nerudy, nepřijala kritika příznivě. •Na vaření potřebujeme nejen pomeranče, ale i citrony. •Obrazovka přinesla nový druh umění – hraný televizní seriál. •Sněžka, nejvyšší hora v Česku, měří 1602 metrů. •Žili výstředně, ba až rozmařile. • • • • rozlište koordinační a adordinační skupinu •Koupíme pivo, víno a rum. •Přidejte do těsta buď čokoládu, nebo rozinky. •Hřbitovní kvítí, první básnickou sbírku Jana Nerudy, nepřijala kritika příznivě. •Na vaření potřebujeme nejen pomeranče, ale i citrony. •Obrazovka přinesla nový druh umění – hraný televizní seriál. •Sněžka, nejvyšší hora v Česku, měří 1602 metrů. •Žili výstředně, ba až rozmařile. • • • • rozlište koordinační a adordinační skupinu •Koupíme pivo, víno a rum. •Přidejte do těsta buď čokoládu, nebo rozinky. •Hřbitovní kvítí, první básnickou sbírku Jana Nerudy, nepřijala kritika příznivě. •Na vaření potřebujeme nejen pomeranče, ale i citrony. •Obrazovka přinesla nový druh umění – hraný televizní seriál. •Sněžka, nejvyšší hora v Česku, měří 1602 metrů. •Žili výstředně, ba až rozmařile. • • • • rozlište koordinační a adordinační skupinu •Koupíme pivo, víno a rum. •Přidejte do těsta buď čokoládu, nebo rozinky. •Hřbitovní kvítí, první básnickou sbírku Jana Nerudy, nepřijala kritika příznivě. •Na vaření potřebujeme nejen pomeranče, ale i citrony. •Obrazovka přinesla nový druh umění – hraný televizní seriál. •Sněžka, nejvyšší hora v Česku, měří 1602 metrů. •Žili výstředně, ba až rozmařile. • • • • •Kolonizace Jesenicka byla zahájena počátkem 13. století, kdy slovanské obyvatelstvo ovládlo dosud liduprázdné oblasti a kdy se charakter kraje začal nápadně měnit. •Divoká zvířata, například medvědi, vlci a rysi, postupně ze zdejších lesů mizeli. •Rozmáhala se řemeslná výroba a narůstala těžba nerostů, krajina se přetvářela jako mávnutím kouzelného proutku. •Kraj pod Jeseníky stojí i dnes za pozornost a nelze dopustit, aby zdejší přírodu některé živočišné druhy opustily. •Jako příklad lze uvést sladkovodního mlže, perlorodku říční, která z povodí Černého potoka na Vidnavsku zmizela v 80. letech 20. století. •Ani úvahy o budoucnosti břehule říční nevyznívají příliš optimisticky, neboť tento pták je vázáný na ubývající volné břehy potoků, a proto ohrožený. •Pokud všichni pochopíme, že nižší živé organismy byly na světě mnohem dříve než člověk a že by zde měly zůstat i nadále, může se v budoucnu situace řady rostlin a živočichů změnit k lepšímu.