Syntax Kateřina Pelegrinová, katerina.pelegrinova@fpf.slu.cz 2022/2023 gramatický větný vzorec •záznam nezbytných součástí větné struktury do vzorce pomocí abstraktních symbolů • •organizační centrum = verbum finitum VF •levá pozice = pozice podmětu, nejčastěji Snom / S1 •pravá pozice = všechny obligatorní pozice, které vyžaduje valence daného slovesa (bez nich by výpověď nedávala smysl) • gramatický větný vzorec •jednotlivé vzorce různé sémantické i modální naplnění, pouze stejná gramatická skladba (otázka, oznamování, různé časy, …) •nezáleží na slovosledu – GVV má pevně danou strukturu • •S1 – VF – S4 à mnoho realizací • •Karla žere seno. Martina napsala dopis. Platí Karel daně? •Petr myl nádobí. Štěpán hladí myš. Milují studenti syntax? •Helča nasekala dříví. Myš žere sýr. … • • valence •jeden z hlavních mechanismů, který se podílí na konstituování věty •řada různých přístupů k valenci • •= schopnost slova (nejčastěji slovesa) vázat na sebe další syntaktické jednotky; určuje počet i povahu těchto pozic • •valenční pozice jsou obligatorní nebo potenciální (nejasná hranice) • •levovalenční doplnění = podmět •pravovalenční doplnění = ostatní nezbytná doplnění •pozice mohou být obsazeny větně (SENT) i nevětně (Spád, ADV, …) • • • • • • valence •doplnění (pozice) a)nutná (obligatorní) = komplementy b)volná (potenciální) = adjunkty c) c) •nelze určit úplně jasně hranici mezi těmito doplněními valence •milovat (význam „pociťovat lásku“) •má vazbu se 4. pádem bez předložky •je dvojvalenční – vyžaduje levovalenční doplnění S1 • •à GVV: S1 – VF – S4 Karla miluje seno. •typický vzorec pro češtinu •další slovesa např. ulovit, určit, sníst, zapnout, potvrdit, … • • valence •poskytnout (ve významu „dát, věnovat, udělit“) •vyžaduje dvě pravovalenční pozice v bezpředložkovém pádu + jednu levovalenční à trojvalenční sloveso • àGVV: S1 – VF – S3 – S4 Obchodník poskytl zákazníkovi slevu. •další slovesa např.: darovat, zavézt, … valence •záležet (ve významu „mít pro někoho význam“) •obsazuje dvě pravovalenční pozice •neobsazuje levovalenční pozici • •à GVV: VF – S3 – na S6 Mirkovi záleží na babičce. valence •zvadnout (ve významu „změnit se ve zvadlé“) •vyžaduje pouze levovalenční pozici •jednovalenční sloveso • •à GVV: S1 – VF Fialka zvadla. valence •kromě jmenné valence (S) také adverbiální doplnění (ADV) •slovesa s obligatorní adverbiální pozicí – méně častá • •např. tvářit se, vypadat, cítit se • àGVV: S1 – VF – ADV Test dopadl špatně. • Maminka se tváří vesele. • Karla se cítí spokojeně. • Počasí vypadá chladně. • • • valence •bezvalenční slovesa •typicky bezpodmětné věty • •Zahřmělo. •Smráká se. •Bude pršet. • •à GVV: VF valenční slovník •ukázka: kašlat, připouštět si • • valenční slovník cvičení: GVV •Tato práce odpovídá zadání. • cvičení: GVV •Tato práce odpovídá zadání. • à S1 – VF – S3 cvičení: GVV •Tato práce odpovídá zadání. • à S1 – VF – S3 •Odpovídá ten dort tvým představám? cvičení: GVV •Tato práce odpovídá zadání. • à S1 – VF – S3 •Odpovídá ten dort tvým představám? • à S1 – VF – S3 cvičení: GVV •Tato práce odpovídá zadání. • à S1 – VF – S3 •Odpovídá ten dort tvým představám? • à S1 – VF – S3 •Cítím se unaveně. • cvičení: GVV •Tato práce odpovídá zadání. • à S1 – VF – S3 •Odpovídá ten dort tvým představám? • à S1 – VF – S3 •Cítím se unaveně. • à S1 – VF – ADV cvičení: GVV •Tato práce odpovídá zadání. • à S1 – VF – S3 •Odpovídá ten dort tvým představám? • à S1 – VF – S3 •Cítím se unaveně. • à S1 – VF – ADV •Napíšu dopis tužkou. • cvičení: GVV •Tato práce odpovídá zadání. • à S1 – VF – S3 •Odpovídá ten dort tvým představám? • à S1 – VF – S3 •Cítím se unaveně. • à S1 – VF – ADV •Napíšu dopis tužkou. • à S1 – VF – S4 propoziční akt • propoziční akt •během komunikace vznikají výpovědi = mluvní akt •mluvčí jednak něco sděluje (propoziční akt), jednak se snaží svým sdělením nějak zapůsobit na posluchače (komunikační záměr) • • propoziční akt •= akt reference + akt predikace • •akt reference •zjednodušeně „to, o čem něco říkám“ •vztah jazykového výrazu k mimojazykové realitě •obvykle obecné jméno, vlastní jméno, zájmeno •mluvčí určitými slovy pojmenovává realitu, usouvztažňuje ji k sobě či posluchači •Karla, kniha, syntax, škola, počasí, … propoziční akt •= akt reference + akt predikace • •akt predikace •zjednodušeně „to, co o něčem říkám“ •mluvčí referentům přisuzuje (predikuji) určité příznaky – činnosti, vlastnosti, stavy •žrát, být unavený, psát, zpívat, … • • • propoziční akt •akt reference + akt predikace = propoziční akt • à propoziční obsah = věcný obsah výpovědi • •propozice = jazykově zpracovaný odraz úseků skutečnosti, o kterých mluvčí vypovídá •= „to, co o něčem říkám“ • • propoziční akt •jádrem je verbum finitum •schopnost fungovat jako časově orientovaný a modálně zařazený příznak •= predikátor •doplnění predikátoru = aktant • •ß sémantické funkce • •predikátor = darovat •aktanty = někdo (Káťa), někomu (Karle), něco (seno) • Káťa daruje Karle seno. sémantické role •vztah pojmenované entity (referentu) k ději/stavu vyjádřeném predikátorem • •zjednodušeně: jakou roli daná entita (věc) hraje v události • věta/výpověď •výrazová (= formální) stránka •Karla ; seno ; žrát à Karla žere seno. • PODMĚT – PŘÍSUDEK – PŘEDMĚT • • •významová (= sémantická) stránka •Karla ; seno ; žrát à Karla žere seno. • AGENS – (DĚJ) – PATIENS •à Seno je žráno Karlou. • • Obsah obrázku savci, zajícovci Popis byl vytvořen automaticky nejčastější sémantické role •agens = personální původce děje Bratr píše dopis. •kauzátor = nepersonální původce děje Vítr rozbil okno. •procesor = nositel děje Dítě běží. •nositel = nositel vlastnosti Pivo je dobré. •posesor = vlastník Přítel má kočku. •recipient = příjemce Matka dostala dárek. •patiens = objekt zasažený dějem Petr rozbil okno. •vehikl = prostředek přemístění Cestujeme vlakem. •…