Prof. PhDr. Dušan Katuščák, PhD. Oponentní posudek ke Strategii digitalizace a digitálního zpřístupňování kulturního dědictví Moravskoslezského kraje na léta 2022-2031. Zpracovatel: Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, příspěvková organizace. Verze 1.0. 6. 5. 2021. 11 s. „Nórska agentúra pre digitalizáciu bude najdôležitejším nástrojom nórskej vlády na rýchlejšiu a koordinovanejšiu digitalizáciu nórskeho verejného sektora. Nórska agentúra pre digitalizáciu bude podriadená ministerstvu pre miestnu správu a modernizáciu.[1] Nikolai Astrup, vtedajší minister digitalizácie, komentoval vznik novej agentúry takto: Mojou ambíciou je, aby Nórsko bolo svetovým lídrom v oblasti digitalizácie verejných služieb. Naším cieľom je digitalizácia, aby sa verejné služby stali lepšími a prístupnejšími, zjednodušili sa procesy a zvýšilo sa vytváranie hodnôt pre podniky a aby sa uľahčil každodenný život väčšine ľudí. V záujme dosiahnutia tohto cieľa sa nórska vláda rozhodla spojiť naše špičky v rámci digitalizácie - Difi a Altinn - do novej agentúry pre digitalizáciu.“ Stratégia digitalizácie v Nórsku.[2] 1. MŠMT A NÚKIB K DIGITALIZACI VZDĚLÁVÁNÍ A KYBERBEZPEČNOSTI[3] 159408183_1833564160130095_3985717910591832988_o.jpg Praha, 25. března 2021 - V návaznosti na přesun školní výuky do distanční formy v online prostředí vyvstává řada otázek souvisejících s kyberbezpečností ve vzdělávání. Jak bezpečně vyučovat na dálku, jak efektivně eliminovat rizika při používání digitálních technologií, kam směřovat pozornost a obezřetnost rodičů i dětí při každodenním virtuálním školním i mimoškolním setkávání? Na dané téma v uplynulých dnech diskutovali odborníci v panelové diskuzi, kterou připravilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost. 2. ZPRÁVA – DIGITALIZACE V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ A VÝUKY NA EVROPSKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH[4] V rámci DIGI-HE projektu byla vydána zpráva "Digitally enhanced learning and teaching in European higher education institutions".[5] Tato zpráva mapuje situaci v online vzdělávání a výuce na vysokých školách za posledních 7 let. Cílem zprávy je poskytnout čtenářům komplexní pohled na strategické využívání digitálních technologií v rámci vzdělávání. Zpráva je založena na datech z průzkumu, který byl organizován mezi dubnem a červnem 2020 prostřednictvím online dotazníku. Výstupy ze zprávy budou představeny na webináři dne 5. února 2021 na těchto webových stránkách. Bližší podrobnosti naleznete zde. ________________________________ [1] About the Norwegian Digitalisation Agency. 2020. Dostupné: https://www.digdir.no/om-oss/about-norwegian-digitalisation-agency/887 [2] A space for democracy and self-cultivation : National strategy for libraries 2020–2023. Dostupné: https://www.regjeringen.no/contentassets/18da5840678046c1ba74fe565f72be3d/rom-for-demokrati-og-dann else-nasjonal-biblioteksstrategi-2020-2023-engelsk.pdf#page27 [3] MŠMT A NÚKIB K DIGITALIZACI VZDĚLÁVÁNÍ A KYBERBEZPEČNOSTI. 2021. Dostupné: https://www.msmt.cz/msmt-a-nukib-k-digitalizaci-vzdelavani-a-kyberneticke?highlightWords=digital [4] https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/zprava-digitalizace-v-oblasti-vzdelavani-a-vyuky-na? highlightWords=digital [5] Gaebel, M., Zhang, T., Stoeber, H. & Morrisroe, A. (2021). Digitally enhanced learning and teaching in European higher education institutions. European University Association absl. Dostupné: https://www.eua.eu/downloads/publications/digihe%20new%20version.pdf