p Stephan Ruß-Mohl Hana Bakičová žurnalistika ■ komplexní průvodce praktickou žurnalistikou G RADA PUBLISHING Obsah O autorech ...................................................................' IJvod k českému tvdánl...................................................... II Pŕrdmluva .................................................................. U Podékováaf ................................................................. U I. Matová mediate vpuletnotti ....................................... H I. ťlvod ...............................................................•• * II Funkce žurnalistiky..................................................... 2' 1.2 Žurnalistika a její okolí.................................................. 1J Trendy v žurnalistice a ve společnosti.....................................27 Literatura..............................................................41 Poznámky ............................................................. II. Pracoval >m.....ji žurnalistiky.........................................45 2. Testové lánry ......................................................... «7 2.1 Zpráva lo/námcní) .....................................................*7 2.2 Reportáž a feature ......................................................54 2 3 Zánry vyjadrujúci názor (komentári....................................... 1 2.4 Interview..............................................................*3 2 5 Prolínáni žánrů.........................................................M Literatúra...........................................• * •................°^ Poznámky .............................................................** 3. Jazykžurnalistiky ..................................................••• •» 3.1 Srozumitelnost a jazykové bariéry ........................................70 3.2 Jazykové manipulace ...................................................71 3.3 Zakrnělý jazyk .........................................................73 3 4 Podnety pro zacházeni s jazykem.........................................77 Literatura.............................................................. Poznámky .............................................................** 4. Jak na ílsla a statistiky................................................«3 4 1 Oísla rm hranici riaäi predstavivosti .......................................*3 4.2 Procentní údaic a prúméry............................................... M 4.3 l plnost bývá problém...................................................*7 4.4 Metody průzkumu ovlivAuji výsledky.....................................** 4.5 Rizika a pravděpodobnost ...............................................90 4.6 Používáni statistik a informačních grafik ..................................90 Literatura..............................................................93 Poznámky............................................................. 94 III. Pracovní postupy žurnalistiky .......................................95 5. VýMr.................................................................97 5.1 Hodnota zprávy a galekeeper výzkumy....................................9» 5.2 Čas: aktualita, trváni, kontinuita ........................................ 100 5.3 Blízkost, sila osloveni, relevance ...................................... 102 5.4 Status: ccntrálnost. moc a vliv, prominentnost............................. 102 5.5 Dynamika: překvapeni, struktura a intenzita 103 5.6 Valence: gooJ new.í kontra bodnďws..................................... 103 5.7 Identifikace human touch. elnoccntnsmus. pocitová hodnota ............. 104 5.8 Možnost prezentace » obra/ech ......................................... 10$ Literatura............................................................. '0* Poznámky............................................................ 108 h. Reverse ............................................................. 109 6.1 Základy reierle....................................................... 109 6.2 Úplnost a kontrola .................................................... III 6.3 Rekonstrukce ........................................................ IM 6.4 Nepřetržitost a ekonomičnost rešerše..................................... 114 6.5 Invcstigativni žurnalistika .............................................. 115 6.6 Rady a prav idla pro dobrou reíersi..................................... 117 Literatura...............................................-............. 124 Poznámky ............................................................ '24 7. Vytvářet a redigoval .................................................. '27 7.1 Tvorba textu .......................................................... 1W 7.2 Střiháni a zpracováni filmového a zvukového materiálu .................... 12* 7.3 Redigováni ........................................................... 128 Literatura............................................................. 130 Poznámky ............................................................ 131 8. Prezentace ........................................................... 133 8.1 TMU média ......................................................... '33 8.2 Rozhlas .............................................................. Ml 8.3 Televize.............................................................. 1« 8.4 Internet............................................................... 144 Literatura............................................................. M7 Poznámky......................................•............•....... M* IV. Rubriky a redakční mana|{< ment ...................................... 149 9. Redakce jako řást mediálního podnikatelského subjektu 151 9.1 Ch^anizacni úrovnč a jejich funkce ...................................... 151 9.2 Redakce - relatívni autonomie .......................................... 153 9.3 ZvlaStnosti redakční práce .............................................. 153 Literatura.........................................•................... 155 Poznámky............................................................ 155 10. Resorty, rubriky a tematické oblaitt .................................. 157 10.1 Zprávy a politika ...................................................... "7 10.2 Zahraničí ............................................................. 160 10.3 Ekonomika ........................................................... 167 10.4 Kultura a média ....................................................... 173 10.5 Sport................................................................. "* 106 Regionálni)lokálni)príloha í rubrika 1 ................................. 179 10.7 Vídá................................................................. I«3 Literatura pro praxi .................................................... '86 Poznámky............................................................ 187 11. Redakční marketing a managemeat.................................... 191 11.1 Redakční marketing: zpétriá vazba s publikem ............................ 191 11.2 Vývoj a redakční koncepce ............................................. 193 11.3 Plánováni v redakci: vytvořit z neočekávaného rutinu.............-------- 197 11.4 Flexibilita organizačních struktur....................................... 198 11.5 Redakční porady jako prostředek koordinace............................. 203 11.6 V oblasti rozvoje a vedeni pracovníků je co dohánét ......................204 11.7 Redakční rozpočet je víc než jen hra s čísly...............................207 11.8 Výhled: vidét a nov* chápal sami sebe'' ................. .208 Literatura............................................................. 209 Poznámky............................................................209 V. Fitrrní vliiv versus >la*tni zodpovědnost 213 12. Eiterní vlivy na turnalistiku .......................................... 215 12.1 Mediálni politika ...................................................... 215 12.2 Reklama a ekonomické imperativy ...................................... 215 12.3 Public nkuicmi ....................................................... 217 Literatura ............................................................ 221 Poznámky ............................................................ 222 13. Mediální právo .................................................... 223 13.1 Právo na vlastni zobrazeni skutečnosti ................................... 224 13.2 Oprava, odvoláni, opomenuti, náhrada Škody ............................. 229 13.3 Trestněprávní úpravy................................................... 230 13.4 Právo na informační sebeurčeni ....................................... 231 13.5 Autorská práva........................................................ 231 13.6 Právo M informace .................................................-■ - 232 13 7 Právo na ochranu informačních zdrojů a zákaz zabav cni....................233 Literatura.............................................................234 Poznámky ............................................................234 14. Klika a profesionálni normy.........................-----.............237 14.1 Základni principy a vědomi následků ....................................237 14.2 Systematika etických problému ........................................2*0 14.3 Postoj k publiku.......................................................241 14.4 Zacházení s „obei'mi zpravodajství" .....................................245 14.5 Práce s informátory ....................................................24* 14.6 Vztah ke kolegům, vedeni a zaměstnavateli...............................251 14 7 Styk se zadavateli reklamy..............................................252 14.8 Individuálni a organizační etika .........................................252 Literatura.............................................«...............253 Poznámky ............................................................254 15, Na cest* za lepil kvalitou?.............................................257 15 1 Stanoveni cílů.........................................................257 15.2 Náprava chyb.........................................................251 15 3 Zajiíteni kvality pomocí infrastruktury a vnitrní samuregulace a sebekontroly 260 Literatura.............................................................265 Poznámky ............................................................266 VI. Pohled do budoucnosti ............................................... 267 Poznámky ............................................................272 Internetu* ř odkaz* .........................................................273 Seznam literatury ..........................................................275 Seznam literatury v teakem jazyce - vybír ................................291