Scenáristický workshop 2022/2023 Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby / Filosoficko-přírodovědecká fakulta / Slezská univerzita Vyučující: Mgr. Rudolf Merkner rudolf.merkner@orbispictures.cz Tel. 608 73 56 51 (dotazy standardně emailem, jinak po- st od 14 h – 15 h) Cíl předmětu: Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní. Součástí předmětu jsou vlastní scenáristická cvičení. Požadavky k zápočtu: 1/ 10 pozorování (max půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy 2/ Odevzdání synopse (1 normostrana) a treatmentu schváleného pedagogem filmu/tv seriálu (10 normostran) 3/ Aktivní práce na zadaných úkolech v rámci semináře - Pozorování se píší průběžně. - Na synopsi a treatmentu práce a konzultace průběžně. - Práce v hodinách dle aktuálního tématu Témata seminářů - 1. Pozorování, narativní detail, jak uchopit prvotní nápad. Co je to téma/sdělení autora/poselství. Společná analýza a nácvik zachycení detailů okolo nás - pozorování. - 2. Příběh a jeho části: hledání analogií v již napsaných příbězích a jeho stylizace do premisy, zkoumání jeho životaschopnosti (mýty, legendy, pověsti, pohádky, román, novela, vtip, story). - 3. Srozumitelnost textu pomáhá síle sdělení: Sběr nápadů a postřehů ze svého okolí, hledání formy sdělení. Formování do textové podoby od prvotního nápadu až po příběh. Důraz na sdělitelnost a srozumitelnost myšlenky ukryté v příběhu. - 4. Synopse, treatment, gag, dialog, nápad, scénář, obraz: jak správně a efektivně využívat standardní nástroje vyjadřování, podoby a tvary příběhu. - 5. Pravdivost a uvěřitelnost situací, vyprávění, narativní oblouk, analýza děje, dramatizace vyprávění. Klasická „aristotelovská“ výstavba příběhu, jeho odrazy v klasické literatuře a filmu. - 6. Konflikt/Peripetie v příběhu – budování, gradace, vyvrcholení, odeznění, narativní vzorce modelování příběhu a příklady jejich použití v klasické literatuře a filmu. - 7. Pozorování světa okolo jako cesta k tvorbě, hledání silných peripetií a jejich zachycení prostřednictvím v textu pro další použití do příběhu. - 8. Základní prvky dramatizace, rozdíl mezi literárním dílem a scénářem – tedy formou, která bude následně interpretována obrazem. - 9. Postava - charakter, jednání, gesto/dialog, základní stavební kameny pro utváření scénáře. Důležitost dobře usazeného charakteru pro jednání postavy. - 10. Žánr, vkus a srozumitelnost textu jako základní „neviditelné“ esence při výstavbě příběhu, které neodmyslitelně a často nevědomě utváří náš příběhový svět. - 11. Praktické a důležité informace při tvorbě scénářů – délka, formální podoba, prezentace, vztah autora a zadavatele, Dilia, autorské organizace, odměny, smlouvy. - 12. Praktická část I. – společné čtení pozorování a dramaturgická práce nad nimi, hodnocení srozumitelnosti od ostatních studentů. - 13. Praktická část II. – dramaturgická práce a hodnocení nad realizovanými texty (synopse, treatment) studentů od pedagoga. Potřeba a nácvik práce na verzích příběhu, jeho posun a přesnější specifikace dle zadání dramaturgie/pedagoga/. Doporučená literatura / odborná / filmy 1. Sofoklés – Král Oidipús Klasika světové literatury. A proč je tolik podobný příběhu O Plaváčkovi? 2. M. Cervantes – Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha první moderní román světa, vznik a definice typu literárního hrdiny, dramatické jednání (donchuánština atd.), hledání dnešní pokračovatelů 3. W. Shakespeare - Hamlet úžasný příběh se všemi komponenty moderní narace, a jeho nesčetné aktualizace 4. W. Shakespeare – Romeo a Julie 5. J. London – Tulák po hvězdách syrový americký realismus na přelomu 19. a 20. století 6. L. N. Tolstoj – Anna Karenina klasický realistický román, který se dá shrnout do noticky v bulváru, mladá bohatá panička skočila pod vlak… 7. A.P. Čechov – Višnový sad nový typ dramatického vyprávění, nepřekonatelný velikán světové literatury 8. E. Hemingway –Fiesta cesta mladické deziluze ve Fiestě, geniální vypravěč na počátku 20. století, z jehož zkratky těží vypravěči dodnes 9. A. Camus – Mor prvky existencionalismu v evropské literatuře 20. století, dnes díky covidu se stává příběhem ze současnosti 10. J. Heller – Hlava XXII. literatura jako reakce na II. světovou válku, ironie jako obrana duše, strhující komedie uprostřed války 11. A. Silitoe – V sobotu večer a v neděli ráno drsná anglická realistická škola, typický sociální akcent v literatuře, vliv na filmovou vlnu free cinema 12. A. Solženicyn – Jeden den Ivana Děnisoviče próza jako svědectví o stavu společnosti „za ostnatým drátem,“ nekompromisní analýza lidské duše na hraně života a smrti 13. K. Kesey – Vyhoďte ho z kola ven próza jako svědectví o manipulaci, střetu jedince a společnosti, o stavu společnosti v západním světě, předloha pro Formanův filmový opus 14. G.G. Márquez – Sto roků samoty magický realismus – vrcholné dílo, definice a postupy vyprávění, fantaskní prvky v naší realitě 15. E. Valenta – Jdi za zeleným světlem Český světový román o konci 2. světové války 16. M. Kundera – Žert Rozpor mezi Kunderou autorem a Kunderou v osobním životě. 17. J. Škvorecký – Zbabělci Mládí a lásky prožité na konci největší světové války (II.) 18. M. Viewegh – Výchova dívek v Čechách Pohádkový princip v moderním českém románu. 19. K. Čapek – Hordubal 20. Alena Mornštajnová – Hana 21. Ed McBain - Zabiják Doporučená odborná literatura: 1. Aristoteles: Poetika. Praha, Svoboda 1996. 2. Arendtová, H.: Krize kultury. Praha, Mladá fronta 1994. 3. Auerbach, E.: Mimesis. Praha, Mladá fronta 1998. 4. Forman, M. - Novák: Co já vím? Brno, Atlantis 1992. 5. Gombrich, E. H.: Příběh umění. Praha, Argo 2002. 6. Truffaut, F. - Hitchcock, A.: Rozhovory. Praha, ČFÚ 1987. 7. Platón: Faidros. Praha, Oikoymenh 2000. 8. Platón: Ústava. Praha, Oikoymenh 2001. 9. DAVID BORDWELL, KRISTIN THOMPSONOVÁ DĚJINY FILMU. PŘEHLED SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE Filmy (netříděné, výběr): Kapka medu Rocco a jeho bratři Bláznivý Petříček Osamělost přespolního běžce V sobotu večer v neděli ráno Andaluský pes Nenápadný půvab buržoazie Duel Čelisti Zmýlená neplatí Na sever severozápadní linkou Velká žranice Silnice Amarcord Mlčení Sedmá pečeť Hoř hoř má hvězdo Unaveni sluncem Oči černé Krátký film o zabíjení Náhoda Sexmise Rafifi Smrt Darebáka Struktura krystalu Člověk z mramoru Zvětšenina Amadeus Přelet přes hnízdo kukačky Vlasy Butch Cassidy a Sundance Kid Tootsie Rocky