1 Slezská univerzita v Opavě, FPF Podklady k přednáškám Studijní obory: IVT, AI Ročník: III. Předmět: IS veřejné správy a sociálních služeb Téma: Veřejný sektor a veřejná správa Vyučující: dr.Blahuta, dr.Kajzar Školní rok: 2021 Obsah: 1. Veřejný sektor a veřejná správa .......................................................................................... 1 2. Orgány, funkce a odvětví VS .............................................................................................. 5 3. Státní správa a samospráva ................................................................................................. 6 4. Informační politika a VS ..................................................................................................... 8 5. Shrnutí k tématu ................................................................................................................ 10 6. Otázky k procvičení .......................................................................................................... 11 1. Veřejný sektor a veřejná správa Veřejný sektor:  (viz např. https://managementmania.com/cs/verejny-sektor),  je specifickou součástí ekonomiky ve státě o zaměřenou na poskytování tzv. veřejných služeb, o tvořenou ekonomickými subjekty - veřejné instituce, pověřené organizace. Veřejná služba:  je služba nabízená a poskytovaná ve veřejném zájmu o tj. v zájmu společnosti jako celku, o Co však je v zájmu společnosti jako celku? ... viz dále,  Kdo službu poskytuje a financuje? o stát, nebo územně-samosprávný celek (v ČR kraj nebo obec), o obecně řečeno - složka veřejné správy (VS), 2  Jiná možnost zajištění služby? o složka VS službu objednává (u pověřených organizací), spolufinancuje apod., o služba je však placená z veřejných prostředků. Proč určité služby zajišťuje stát, kraj, obec, ...?  určité služby jsou z hlediska veřejného zájmu a fungování státu nutné,  pokud by tyto služby nebyly poskytovány (nebo aspoň finančně podporovány) složkami VS, pak o buď by nebyly poskytovány na trhu vůbec (neatraktivní pro soukromé podnikatele), o nebo by nebyly poskytovány v požadované kvalitě či rozsahu. Veřejný zájem:  tj. zájem společnosti jako celku,  obsah a rozsah pojmu plyne z orientace celostátní politiky o ze snahy o podporu rozvoje celé společnosti, o ze snahy o řešení problémů společnosti, ...  závislost veřejného zájmu na aktuální politice o politické diskuse a boje o identifikaci, uznání a prosazení různých veřejných zájmů, o co je v jednom časovém období (za dané vlády) či v určité kultuře veřejným zájmem, v jiné době či společnosti jím být vůbec nemusí,  veřejný zájem je vyjádřen formou tzv. společenské shody o většinou vyjádřené ve volbách (viz volební programy stran), o tj. ve shodě na tom, že některé druhy služeb mají být dostupné každému bez ohledu na jeho majetek a příjmy a poskytované státem,  uznané veřejné zájmy bývají formulovány v právních normách. 3 Odvětví veřejných služeb:  podstatné pro níže uvedenou klasifikací je, o že poskytovatel daných služeb je placený z veřejných prostředků, o VS financuje - stát, nebo územně-samosprávný celek (kraj, obec),  klasifikace veř. služeb podle COFOG o Classification of the Functions of Government (Klasifikace funkcí vládních institucí), o viz stránky Českého statistického úřadu https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace_funkci_vladnich_instituci_-cz_cofog přehled odvětví veř. služeb podle COFOG o Všeobecné veřejné služby (General Public Services) (Veřejná správa), o Obrana (Defense), o Veřejný pořádek a bezpečnost (Public Order and Safety), o Ekonomické záležitosti (Economic Affairs), o Ochrana životního prostředí (Environmental protection), o Bydlení a společenská infrastruktura (Housing and Social Infrastructure), o Odvětví zdravotnictví (Health Care), o Rekreace, kultura a náboženství (Recreation, Culture and Religion), o Odvětví vzdělávání - Veřejný sektor (Education - Public sector), o Sociální věci (Sociální služby) (Social Services). Schéma veřejného sektoru:  podle https://managementmania.com/cs/verejny-sektor 4 Veřejný sektor a veř. správa:  veřejný sektor - obecnější pojem, než veřejná správa o je tvořen veřejnými institucemi zajišťujícími veřejné služby, o viz výše odvětví služeb dle COFOG,  veřejná správa je jádrem veřejného sektoru o tvoří ji soustava úřadů s centrální nebo územní působností, o orgány státní správy a samospráv – viz dále,  do veřejného sektoru řadíme další (pověřené) organizace o které poskytují veřejné služby, o tj. služby, které jsou financované z veřejných prostředků, o např. nemocnice, školy, domy sociální péče, atd. Důležitá charakteristika veřejného sektoru:  služby ve veřejném sektoru jsou financovány z veřejných prostředků, o veřejný sektor není založen na ziskovém principu, o finanční prostředky na své fungování získává z veřejných rozpočtů, o veřejné rozpočty jsou naplňovány prostřednictvím daní a poplatků, o to vše jsou důležité odlišnosti VS od soukromého sektoru,  ve veřejném sektoru díky daním neexistuje přímý vztah mezi uživatelem služby (plátcem) a jejím poskytovatelem,  řízení veřejného sektoru je soustředěno na řízení poskytovaných služeb. Veřejná správa jakožto jádro veřejného sektoru:  soustava úřadů zajišťujících úřední činnosti o tzv. úřední úkony, o poskytování veřejných služeb, o řízení veřejných záležitostí - na místní i centrální úrovni,  veřejnou správu lze chápat jako o správu území, státu, kraje, obce, o správu veřejných záležitostí, o správu veřejných financí, o správu věcí, ke kterým má veřejnost vlastnická práva, Veřejný sektor Veřejná správa 5 o správu užívání veřejných objektů a zařízení,  nositelé veřejné správy o státní správa – stát, pověřené organizace, o samosprávy – kraje, obce, zájmové skupiny (komory), ... Úkoly a úkony veřejné správy:  jsou stanovené zákony ČR o tj. vynutitelnost chování (občanů, organizací, ...) zákonem,  soukromé právo o člověk nemůže být právně trestán za činy, které zákon nezakazuje, o tj. „mohu dělat to, co zákon nezakazuje“, o poznámka – ovšem ohledně chování je zde i stránka morální, etická,  zákonnost ve VS o ve VS platí striktní požadavek zákonnosti, o VS lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem (!) o tj. úředník musí postupovat pouze podle zákona (co zákon nařizuje),  => důsledky pro elektronizaci VS a zavádění IS. 2. Orgány, funkce a odvětví VS Pojetí veřejné správy:  organizační - studujeme org. strukturu veřejných institucí, ...  funkční - studujeme poskytované funkce, úkony, služby, ... Orgány veřejné správy (OVS):  orgán veřejné správy o musí mít zákonem vymezenou působnost a pravomoc, o toto vymezení je dáno zákony ČR,  působnost OVS o v jaké oblasti může svou pravomoc vykonávat, o působnost věcná, místní, časová,  pravomoc OVS o jakých prostředků může využívat a za jakých podmínek. 6 Funkce veřejné správy:  mocenská o realizuje svou moc ve státě, o prostřednictvím právního řádu a působením státního zřízení,  ochranná (bezpečnostní) o povinnost zajistit a organizovat vnitřní a vnější bezpečnost a pořádek státu,  organizační o veřejná správa organizuje záležitosti státní, o záležitosti institucí a záležitosti občanů,  regulační o prosazování systému založeného na politickém pluralismu, solidaritě a toleranci,  služba veřejnosti o činnosti poskytované ve veřejném zájmu. Veřejná správa je nástrojem státu v působení:  na celou společnost,  na národní hospodářství,  na veřejný sektor. 3. Státní správa a samospráva Odvětví veřejné správy:  státní správa a samospráva. Státní správa:  je částí veřejné správy vykonávaná státem - státními orgány o tj. vláda, ministerstva, o orgány finanční, celní, katastrální, ...  nebo orgány, na které stát přenesl výkon státní správy Veřejná správa Státní správa Samospráva Územní samospráva Profesní (zájmové) skupiny 7 o stát může přenést poskytování VS na jiný subjekt státu (např. město) nebo konkrétní organizaci, např. o VS v letecké, silniční a železniční dopravě, poštovní služby, ... o VS ve zdravotnictví, sociální oblasti, energetice, ... o a to na národní i regionální úrovni. Státní správu vykonávají:  ústřední orgány státní správy s působností pro celý stát o např. ministerstva, Úřad pro ochranu osobních údajů, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, ...  územní orgány státní správy s místní působností o např. okresní správa sociálního zabezpečení, finanční úřady, katastrální úřady,  ostatní státní orgány o např. státní fondy, ...  jiné subjekty oprávněné k výkonu veřejné správy o kterým stát veřejnou moc deleguje nebo propůjčuje, o např. stanice technické kontroly, ... Samospráva:  způsob řízení určitého celku, kdy daný subjekt o alespoň některých svých záležitostech rozhoduje sám autonomním způsobem. Druhy samosprávy:  územní samospráva o územní samospráva krajů a obcí,  profesní (zájmová) samospráva o např. Hospodářská komora, Agrární komora, Česká advokátní komora, Česká komora architektů, Exekutorská komora České republiky, Notářská komora České republiky, Česká lékařská komora, Česká lékárnická komora, Česká stomatologická komora, ...  věcná samospráva o svazky měst a obcí, mikroregiony, 8 o plnění úkolů veřejné správy v oblastech školství, sociální péče, zdravotnictví, kultury, požární ochrany, veřejného pořádku, ochrany životního prostředí, cestovního ruchu, komunálních odpadů a odpadních vod, technické infrastruktury, místních komunikací a veřejné dopravy, ... Příklad - oblasti působnosti vnitřní správy obcí: 4. Informační politika a VS Informační politika:  soubor souvisejících principů, zákonů, pravidel, směrnic a regulací, direktiv, které pomáhají při vytváření, správě, přístupu a využívání informací ve státě,  stručněji řečeno o záměry, principy a pravidla daná státem, sloužící pro práci s informacemi v daném státě,  zahrnuje rovněž o organizování, financování, řízení, spravování, ochranu inf. procesů a jejich aktérů, o tj. obcí, regionů, krajů, provincií, států, celého společenství států, institucí, organizací, podniků nebo fyzických osob. Základní cíle státní informační politiky:  vybudovat a rozvíjet tzv. informační společnost,  tím vytvořit předpoklady zejména pro zlepšení kvality života jednotlivých občanů,  zefektivnění státní správy a samosprávy a zkvalitnění podpory rozvoje podnikání.  vedení matrik,  hlášení a evidence pobytu občanů,  občanské průkazy,  věci státoobčanské,  cestovní doklady,  věci uprchlíků,  pobyt cizinců na území ČR,  střelné zbraně a střelivo,  požární ochrana,  právo shromažďovací a sdružovací,  veřejné sbírky,  archivnictví,  ochrana utajovaných skutečností,  svobodný přístup k informacím,  integrovaný záchranný systém,  krizové řízení,  hospodářské opatření pro krizové stavy,  atd. 9 Nástroje informační politiky:  zákony, směrnice, regulace, ...  popisují, jakým způsobem má být s informacemi nakládáno o vznik, zpřístupňování, využívání informací, o správa a ochrana informací. Legislativní základy státní informační politiky ČR:  vládní usnesení z roku 1999 č. 525 "Státní informační politika - cesta k informační společnosti",  zákon č. 106/1999 Sb. "o svobodném přístupu k informacím",  zákon č. 365/2000 Sb. "o informačních systémech veřejné správy",  zákon č. 121/2000 Sb. "o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů",  zákon č. 257/2001 Sb. "o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb",  zákon č. 101/2000 Sb. "o ochraně osobních údajů",  zákon č. 300/2008 Sb. "o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů". Klíčová témata informační politiky ČR:  zajištění svobodného přístupu k informacím,  organizace a zpřístupňování informací,  informační gramotnost,  národní informační infrastruktura,  práva duševního vlastnictví,  ochrana osobních údajů. Prioritní oblasti státní inf. politiky ČR:  rozvoj inf. systémů veřejné správy (ISVS),  informatizovaná demokracie,  komunikační infrastruktura,  informační gramotnost obyvatel, 10  bezpečnost informačních systémů,  elektronický obchod,  transparentní ekonomické prostředí,  stabilní a bezpečná informační společnost. Projekty plynoucí ze státní inf. politiky ČR:  eGovernment – elektronizace veřejné správy,  rozvoj informační gramotnosti obyvatel,  INDOŠ – Internet do škol,  ... 5. Shrnutí k tématu Dílčí shrnutí k tématu:  veřejný sektor - veřejné služby poskytované ve veřejném zájmu o veřejné instituce (instituce VS), o ostatní složky veř. sektoru (nemocnice, školy, hasiči, ...),  veřejná správa o odvětví VS - státní správa, samospráva, o nositelé VS - stát, samospráva, o orgány VS - působnost, pravomoc, o funkce VS - mocenská, ochranná, organizační, regulační, ... o působení VS - na celou společnost, odvětví NH, ...  informační politika a VS o pojem, nástroje, legislativní základy, o oblasti inf. politiky, souvislost s elektronizací VS. 11 6. Otázky k procvičení 1) Charakterizujte pojem veřejný sektor. Uveďte příklady odvětví služeb veřejného sektoru. 2) Charakterizujte pojem veřejná služba. Uveďte příklady. 3) Charakterizujte pojem veřejný zájem. 4) Charakterizujte pojem veřejná správa. 5) Jaký je vztah pojmů veřejná správa, státní správa, samospráva? 6) Uveďte úkony a funkce veřejné správy. Které orgány jsou jejich vykonavateli? 7) Vyjmenujte některé oblasti působnosti vnitřní správy obcí. 8) Vysvětlete pojem informační politika. Které nástroje a klíčové oblasti zahrnuje? 9) Které projekty plynou ze státní informační politiky ČR pro VS?