1 Slezská univerzita v Opavě, FPF Podklady k přednáškám Studijní obory: IVT, AI Ročník: III. Předmět: IS veřejné správy a sociálních služeb Téma: eGovernment a ISVS Vyučující: dr.Blahuta, dr.Kajzar Školní rok: 2021 Obsah: 1. Současná společnost a IS .................................................................................................... 1 2. Koncepce a cíle eGovernmentu .......................................................................................... 3 3. Projekt eGON ...................................................................................................................... 6 4. Informační systémy veřejné správy (ISVS) ........................................................................ 7 5. Aktuální záměry, trendy a problémy ISVS ......................................................................... 9 6. Shrnutí k tématu ................................................................................................................ 12 7. Otázky k procvičení .......................................................................................................... 12 1. Současná společnost a IS Úvodní informace k IS/IT v organizacích:  viz předmět Informační systémy I,  zde uvedeme jen na několik souvislostí obou předmětů. 1. souvislost – IS v informační společnosti:  pojem informační společnost, o informace jako významný „výrobní faktor“,  projevy rostoucího vlivu informací: o ve způsobech práce a profesní struktuře, o v oddychovém čase (kultura, zábava, osobní zájmy), o v systému výchovy a vzdělávání, o v tržních podmínkách a prodeji charakteristického zboží.  vysoká závislost organizací a lidstva na IS,  negativní jevy v informační společnosti,  => veřejná správa v informační společnosti. 1 2 2. souvislost - základní pojmy z IS/IT:  informační technologie (IT, ICT),  informační systém (IS),  složky IS (účel, lidé, procesy, informace, ICT),  => existence IS/IT vhodných pro použití ve VS. 3. souvislost – IS v organizacích:  vztah IS/IT a business procesů:  => obdobně ve VS (cíle/úkoly, procesy, inf. systémy). 4. souvislost – kategorie (typy) IS v organizaci:  základní kategorie IS/IT v organizaci o ERP, CRM, SCM, o ECM (DMS, CMS, ...), o Workflow systémy, o e-Business, m-Business, o speciální odvětvové IS – řízení výroby, o ...  => typy IS ve veřejné správě - vztahy X2G, G2X o B2G - komunikace firem se státní správou, nabídka zboží a služeb, o G2B - zadávání veřejných zakázek a grantových projektů, o C2G - komunikace občanů se státní správou, např. elektronické podávání daňových přiznání, ... o G2C - poskytování informací občanům ze strany veřejné správy, zaměření organizace, business oblasti působení Aplikace podporující business procesy Technická infrastruktura Podnikové cíle Business procesy 2 3 4 3 o G2G - spolupráce státních orgánů, mezinárodní spolupráce úřadů. 5. souvislost - IT a řešení problémů (ve firmě, společnosti):  IT poskytují výkonné nástroje k řešení problémů o automaticky však problémy neřeší, o je to spíše věc procesů a lidí,  inf. společnost vyžaduje změny myšlení a jednání lidí o změny schémat (paradigmat) myšlení, o změny ve způsobech získávání informací, o v oblasti obrany proti informačnímu zahlcení, sdílení informací,  => IS/IT vytváří předpoklady pro kvalitativní změny práce VS. 2. Koncepce a cíle eGovernmentu Nasazování IS ve VS jako důsledek:  neustálého rozvoje IS/IT vhodných pro VS,  trendu automatizace procesů v organizacích,  dříve zmíněných jevů a projevů v informační společnosti o viz předmět Informační systémy, o resp. Základy informační politiky,  společenského tlaku na o zrychlení a zjednodušování úředních úkonů z pohledu občana, o jednotnou a propojenou datovou základnu, o jednotné a průhledné procesy v organizacích poskytujících veřejné služby, o ...  nutných reakcí na trendy, iniciativy a doporučení EU o resp. celosvětové trendy, o viz předmět Základy informační politiky (téma Inf. politika v zemích EU),  legislativních změn (!) o právně umožňují (legalizují) nasazení IS do procesů VS, o úředník nesmí (svévolně) udělat nic, co mu nenařizuje zákon,  tlaků plynoucích z informačních potřeb občanů a organizací o právo na přístup k informacím, umožnění přístupu, o veřejná (public) data, koncepce otevřených dat, 5 4  záměrů a požadavků plynoucích ze státní informační politiky ČR. Nasazování moderních IS/IT ve VS je záležitost:  technická – existence IS/IT vhodných pro využití ve VS,  legislativní – právní podpora nasazování IS/IT ve VS,  organizační a procesní – možnosti změn v organizaci práce,  personální - znalí, dobře zaškolení zaměstnanci,  bezpečnostní - bezpečné IS, bezpečná komunikace s IS. Pojem eGovernment:  pojem pro elektronizaci veřejné správy,  využití IS/ICT ve veřejné správě,  Jaké jsou cíle využití IS/ICT ve veřejné správě? o zlepšit veřejné služby pro podniky, podnikatele a občany, o poskytovat státní informace a služby za použití moderních IS/IT, o automatizovat procesy a administrativní úkony i uvnitř veř. správy, o využívání elektronických médií pro poskytování informací, o podpořit občany k účasti na politických aktivitách a procesech,  zahrnuje IS typů G2B, G2C, G2G, B2G, C2G. Další cíle eGovernmentu:  modernizace a optimalizace procesů veřejné správy,  elektronické vedení úředních agend (nikoliv papírově),  možnost elektronické komunikace mezi úřady (úřad – úřad),  usnadnění občanům komunikaci s úřady (občan – úřad),  usnadnění a urychlení úředních vyřizování,  umožnění občanům kontrolu práce úřadů o neefektivnost, nehospodárnost, korupce, o transparentnost (průhlednost) procesů,  zvyšovat zájem lidí o věci veřejné. Nikoliv jen „PC+SW“ interní externí 5 eGovernment zahrnuje následující oblasti řešení:  informační systémy veřejné správy (ISVS) o v dalších přednáškách si představíme jádro ISVS,  elektronická komunikace (mezi úřady, s občany, s firmami) o propojení, soulad s legislativou, prokazatelnost, bezpečnost,  elektronická podání dokumentů o nikoliv jen v papírové formě,  elektronický podpis, elektronická značka o legislativní podpora, uznávaný bezp. certifikát a podpis, ...  konverze dokumentů o elektronické <–> listinné,  správa a dlouhodobé uchovávání elektronických dokumentů o bezpečné úložiště dat,  ochrana osobních údajů, implementace biometrických údajů,  bezpečnost kompletního informačního systému VS, o bezpečnost a ochrana utajovaných informací, informační audity,  e-Commerce, elektronické veřejné zakázky,  ... Historické institucionální a legislativní základy:  Úřad pro státní informační systém ČR (ÚSIS) o zřízen 1.1.1996, postupně budován a transformován (ÚVIS, ...), o snaha o vybudování jednotného propojeného státního IS, o IS, který by obsahoval veškerá potřebná data pro státní správu, o IS přístupný ze všech orgánů státní správy, pro potřeby všech resortů, o => nepodařilo se přijmout potřebné zákony pro efektivní práci úřadu, o úřad prakticky zůstal bez pravomocí (silná ministerstva vs. slabý úřad),  Ministerstvo informatiky ČR o bylo v letech 2003–2007 ústředním orgánem státní správy pro informační technologie a poštovní služby, o bylo koordinátorem rozvoje elektronické veřejné správy (eGovernmentu), o zabývalo se rovnou soutěží na telekomunikačním trhu a rozvojem elektronického obchodu, 6 o mělo za úkol podporovat počítačovou gramotnost, o zrušeno k 1.6. 2007 zákonem č. 110/2007 Sb., o jeho úkoly převzaly Ministerstvo vnitra, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo pro místní rozvoj,  Zákon č. 365/2000 Sb., o inf. systémech veřejné správy (pozdější novelizace) o zákon stanoví práva a povinnosti, které souvisejí s vytvářením, správou, provozem, užíváním a rozvojem ISVS spravovaných státními orgány nebo orgány územních samosprávných celků,  další významné zákony – budou prezentovány v dalších přednáškách. Základní trendy e-Governmentu v členských zemích EU:  rozvoj portálových řešení – portály VS s nabídkou služeb o členění služeb podle řešení životních situací občana/firmy,  e-demokracie - transparentnost práce úřadů VS, e-volby, ...  e-participace - zvyšování podílů občanů na řešení věcí veřejných,  e-procurement - el. zadávání veřejných zakázek,  eID - jednotná (mezinárodní) elektronická identifikace občana,  interní e-služby veřejné správy - chod úřadů VS, G2G, Podrobněji k danému tématu (například):  ŠPAČEK David: eGovernment, cíle trendy a přístupy k jeho hodnocení, C.H.Beck, 2012,  OCHRANA, PŮČEK, ŠPAČEK: Veřejná správa. Masarykova univerzita, Ekonomickosprávní fakulta, Brno, 2015. 3. Projekt eGON Projekt eGON:  eGON - zkratka k eGovernment,  projekt elektronizace veřejné správy,  zahájení projektu 2006, ostrý provoz od 1.7.2012. Cíle projektu:  motto: „moderní, přátelský a efektivní úřad“, eGON 7  obíhat mezi úřady mají dokumenty, ne občan,  jednotná databáze referenčních údajů,  možnost a právo občana zvolit si komunikační kanál s VS,  přístup k informacím - otevřená data,  úřad nemá občana obtěžovat (opakované dokládání informací). Symbol eGONu:  panáček - jakožto živý organismus,  mozek - základní registry veřejné správy,  srdce - zákony (legislativa) o eGovernmentu,  oběhová soustava - komunikační infrastruktura (propojení) VS,  prsty - kontaktní místa, Czech POINT. 4. Informační systémy veřejné správy (ISVS) Informační systémy veřejné správy (ISVS):  jde o soubor informačních systémů, které slouží k výkonu veřejné správy,  cíle (úkoly) – procesy – ISVS,  účel, lidé, procesy (pracovní postupy), data/informace, IS/IT (ICT). Dvě hlavní kategorie IS ve VS:  ISVS o jsou IS přímo sloužící výkonu (agendám) veřejné správy, o tj. agendám pro poskytování veřejných služeb,  vnitřní (interní) provozní IS o zajišťují vnitřní provoz příslušných úřadů a organizací, o např. ekonomické IS (účetnictví, mzdy, personalistika, správa majetku, ...). ISVS jako sociálně - technický systém:  nejen IT (HW, SW, poč. sítě),  ale také (!) - účel, lidé, procesy, informace (znalosti),  kvalita služeb = kvalitní lidé, procesy, technologie. lidé technologie procesy 8 Základní přístupy občanů k ISVS:  portál veřejné správy o https://portal.gov.cz/obcan/ o vstupní brána pro dálkový přístup k informacím a službám veř. správy, o pro občany, podnikatele, cizince, úředníky, o místo integrace (sjednocení) informací a služeb veřejné správy,  další možnosti – probereme v dalších přednáškách. Přehled a kategorie ISVS:  https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne/isvs/zobrazeni-isvs  https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/help/index.html?katalog_isvs.htm  https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne/seznam-informacnich-systemu Vypisované informace o jednotlivých ISVS: Role pro práci s ISVS:  správce (gestor) o určený orgán veřejné správy, o zodpovídá věcně (obsahově) za daný ISVS, o určuje principy jeho provozování, Archivnictví Bezpečnost práce Bydlení Cestovní náklady Církve Cla Daně Ekonomika a finance Informace a komunikace Lidé a organizace Mezinár. vztahy a obrana Obchod a průmysl Věda, technologie a inovace ... Identifikátor Název ISVS Verze ISVS Stav Platnost od Datum vytvoření Správce ISVS Provozovatel ISVS Kategorie ISVS Náklady na pořízení Náklady na provoz Datum poslední změny 9  provozovatel o subjekt určený správcem, který zodpovídá za samotný provoz ISVS,  editor o subjekt, který spravuje a aktualizuje data v ISVS,  klíčový uživatel o subjekt, jehož činnost je na daném ISVS závislá,  uživatel o subjekt užívající ISVS a jeho data. 5. Aktuální záměry, trendy a problémy ISVS Základní záměry a koncepce ISVS:  zjednodušování vyřizování úředních záležitostí o „obíhat mezi úřady mají dokumenty, ne občan“,  jednotná databáze orgánů VS o její údržba a využívání, další propojování, o včetně jednotné evidence ISVS a údajů v DB, o data se zbytečně neduplikují – „data pouze jednou“, o ví se, kde je co uloženo a jak toho využívat, o ví se, kdo je za úplnost správnost daných dat odpovědný, o využívání společných dat – propojený datový fond VS.  komunikační kanály pro jednání s VS o občan má mít právo zvolit si komunikační kanál pro jednání s VS, o vyřizování osobně s úředníkem, o pomocí Czech Point – úřady, pošty, o přes Internet – pomocí eObčanky,  koncepce otevřených dat o přístup občanů k informacím získaným z veřejných fin. prostředků, o poskytovat volně dostupná data občanům bez jakýchkoliv omezení,  nepožadovat informace, které již jsou v databázích orgánů VS o veřejná správa by neměla občana obtěžovat, pokud to není nutné, o lidem by měl stačit k identifikaci občanský průkaz, resp. cestovní pas, ostatní informace jsou v DB. 10 Která opatření by v Česku měla platit v nejbližší době?  z článku na https://www.euro.cz/byznys/digitalizace-statni-spravy-cesko-egovernment- legislativa-1381028  1. Elektronická identita o v červenci 2018 byl schválen zákon o elektronické identifikaci, o umožňuje, aby lidé při komunikaci s úřady využívali nejen občanský průkaz, ale i jiné identity, například z internetového bankovnictví, o občan může komunikovat s úřady pomocí různých kanálů,  2. Průkazy, potvrzení a osvědčení o občané by nemuseli dokládat opakovaně například dosažené vzdělání, věk, řidičský průkaz, zdravotní pojišťovnu apod., o znamená to dále pracovat na propojování agendových IS vzájemně a s tzv. základními registry,  3. Elektronické formuláře o technologie umožňují, aby byly předem vyplněny ze základních registrů, o obdobně jako „znalost zákazníka v e-Shopech“,  4. eZdravotnická dokumentace, eRecept, eNeschopenka o někteří lékaři již mají zavedeno,  5. eFaktura, eObjednávka o měly by platit pro všechny transakce se státem a stát by takové faktury měl uznávat i v soukromém sektoru,  6. Vlastní firma a volná živnost online do 15 minut o „z domova založit eseróčko či volnou živnost během čtvrt hodiny“,  7. Daně online (2019?) o neměl by existovat důvod, proč by stát nemohl daně občanům a firmám vyměřovat elektronicky, o poplatník by jejich výši pouze schválil přes elektronické bankovnictví,  8. Platby, poplatky, kolky a sankce, elektronické mýto, dálniční známka, parkovné (2019?) o platit přes e-bankovnictví nebo přes mobilní telefon (je třeba pouze udělat menší legislativní úpravu v některých zákonech), o je rovněž zbytečné tisknout dálniční známky, když si je mohou řidiči koupit přes mobilní telefon, 11 o ...  9. Elektronická legislativa (2020?) o zavádění elektronické Sbírky zákonů, elektronické legislativy a právního elektronického systému, o proces trvá už deset let, není dosud dokončen, o elektronická legislativa by usnadnila psaní nových zákonů, o systém tvůrci zákona například napoví, že definice věcného břemena je už v jiných deseti zákonech, proto není nutné ho definovat pojedenácté apod., o umožní rovněž online připomínkové řízení, i se zapojením veřejnosti,  10. Elektronické stavební řízení, digitální technická mapa (2020?) o stavební povolení lze dnes vyřídit rychleji i v Mongolsku, o k zahájení stavby například rodinného domu musí zájemce shromáždit desítky formulářů a povolení, jejichž vyřízení zabere i několik měsíců. o na získání veškerých povolení u drobných staveb, kam se rodinné domy řadí, je v Česku průměrně potřeba 247 dnů, o ... K problémům zavádění ISVS:  (z rozhovoru s P.Kuchařem, hlavním architektem eGovernmentu),  https://ekonomika.idnes.cz/petr-kuchar-elektronizace-urady-statni-sprava-elektronicka- obcanka-11s-/ekonomika.aspx?c=A180722_203956_ekonomika_jumi  máme přes 6 500 úřadů veřejné správy a každý úřad si nad svými informačními systémy vykonává svou správu,  výsledkem je více než 7 700 informačních systémů veřejné správy, což je hrozivé číslo,  a systémy se každé čtyři až pět let soutěží, jako by každý z nich byl unikát,  plýtvá se na to energií i časem a ještě se pak někteří odvolávají k antimonopolnímu úřadu, že soutěž neproběhla řádně, čímž se vše prodlužuje. Možné východisko - nabídnout úřadům sdílení:  (stále z uvedeného rozhovoru s P.Kuchařem),  sdílení počítačového výkonu o aby každý úřad nebo obec nemusely pořizovat vlastní počítače a stavět malé datové centrum s chlazením a elektrocentrálou, 12 o úřad by si pronajal prostor v datovém centru jako službu, nainstaloval do něj své aplikace a přistupoval k nim vzdáleně,  sdílení na úrovni aplikací o např. nabídku několika spisových služeb, několika ekonomických systémů vhodných pro veřejnou správu, několika systémů pro správu mailů, o do nabídky by se jednotliví dodavatelé dostali po splnění předem vyhlášených parametrů, o úřad si pak jednotlivé systémy objedná jako z katalogu, o když malá obec se starostou, tajemníkem a pěti zaměstnanci bude potřebovat pro svých sedm notebooků nějakou aplikaci, prostě si ji objedná a neřeší ani pevné počítače, ani licence konkrétního softwaru, ani dráty pod stolem. Konference k aktuálním trendům v ISVS a stavu řešení:  tradiční (dubnové) konference ISSS „Inf. systémy státní správy“,  https://isss.cz/list/audio-video  https://isss.cz  viz rovněž poslední přednáška našeho kurzu. 6. Shrnutí k tématu Shrnutí hlavních bodů tématu:  současná společnost a IS,  koncepce a cíle eGovernmentu,  projekt eGON,  informační systémy veřejné správy (ISVS),  aktuální záměry, trendy a problémy ISVS. 7. Otázky k procvičení 1) Vysvětlete pojem ISVS a jaké jsou jejich legislativní základy. 2) Vysvětlete pojem eGovernment. Které kategorie “X2Y“ zahrnuje? Jaké jsou cíle jeho zavádění? 3) Jaký byl cíl projektu eGON a kdy probíhal? 4) Co znázorňuje symbol eGON, tzv. "panáček"? 5) Jaké rozlišujeme role pro práci s ISVS? Stručně tyto role charakterizujte. 13 6) Čím je umožněno a podmíněno nasazování moderních IS v organizacích poskytujících veřejné služby? 7) Které zásady byly stanovené pro nasazování ISVS v horizontu 5-ti let? 8) Které záměry a trendy IS ve VS jsou známé pro horizont 2 let a jaký je jejich stav realizace? 9) Se kterými problémy se setkává nasazování IS ve VS a jaká jsou možná řešení?