1 Slezská univerzita v Opavě, FPF Podklady k přednáškám Studijní obory: IVT, AI Ročník: III. Předmět: IS veřejné správy a sociálních služeb Téma: Sdílené služby ISVS Vyučující: dr.Blahuta. dr.Kajzar Školní rok: 2021 Obsah: 1. Sdílené služby veřejné správy ............................................................................................. 1 2. Portál veřejné správy ........................................................................................................... 2 3. Služby Czech Point ............................................................................................................. 4 4. Rozhraní CzechPoint Office a Home .................................................................................. 5 5. Datové schránky a ISDS ..................................................................................................... 7 6. Doplňkové služby datových schránek .............................................................................. 10 7. Centrální místo služeb ISVS ............................................................................................. 12 8. Shrnutí k tématu ................................................................................................................ 13 9. Otázky k procvičení .......................................................................................................... 13 1. Sdílené služby veřejné správy Sdílené služby ve veřejné správě:  služby spojené s výkonem agend VS o sociální dávky, důchody, zdravotní pojištění, o průkazy totožnosti, pasy, ...  služby informační společnosti (elektronizace VS) o poskytování referenčních údajů ZR, o ověření identity klienta, výpisy z rejstříků, o zaručené podání a doručení zásilek, ...  služby IT platforem o hosting (pronájem prostoru – na serverech, v serverovnách), o SaaS (SW jak služba), PaaS (Platforma jako služba), ...  služby komunikační infrastruktury (KI) o komunikační infrastruktura VS, VPN, CMS, ... Role v poskytování a využívání služeb VS:  správce (gestor) o definuje obsah služby pro celou VS, 2 o odpovídá za její zřízení a správu, o figuruje jako vlastník dané služby, souvisejících dat, o řídí provozovatele služby,  provozovatel služby o poskytuje službu klientům v souladu s definovanými parametry služby, o např. dostupnost, bezpečnost, ...  klienti - uživatelé služby o využívají službu ke své práci, činnosti. Základní sdílené služby VS:  služby ZR o výpisy, změny údajů, ... o viz předchozí přednáška,  služby Portálu VS o množiny služeb pro veřejnost i úředníky dle témat,  služby datových schránek o zaručené podání, doručení, o verifikace doručení a neporušitelnosti obsahu, ...  služby Czech Point o služby autorizovaných výpisů z různých rejstříků VS,  Centrální místo služeb (CMS) o jakožto sdílená služba KI (komunikační infrastruktura VS), o přímé a bezpečné připojení do Internetu, o jednotný přístup subjektů do zákaznické VPN VS,  atd. ... v souladu s projekty dalšího rozvoje ISVS. 2. Portál veřejné správy Portál veřejné správy:  www.portal.gov.cz  vznikl na základě zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy,  správcem (gestorem) je Ministerstvo vnitra ČR. 3 Portál VS je určen pro:  širokou veřejnost,  státní správu a samosprávu,  státní i soukromé organizace včetně podnikatelů, živnostníků a cizinců. Obsah Portálu VS:  služby pro orgány veřejné moci (OVM) o návody a formuláře, pomocí kterých mohou úřady samy zajistit publikování určitých typů informací v rámci Portálu VS, o Ministerstvo vnitra ČR zajišťuje technickou funkcionalitu, která slouží k automatizovanému dodání a publikaci obsahu,  životní situace a jejich řešení o strukturované popisy řešení úkonů ve vztahu ke státní správě,  věstníky a zákony o sbírky předpisů a metodických pokynů vydávané ústředními správními orgány a dalšími institucemi, o vyhledávání informací v databázi legislativních norem a zákonů právního informačního systému ASPI,  povinně zveřejňované informace o informace, které jsou zveřejňovány jednotlivými orgány veřejné správy na základě různých legislativních předpisů,  formuláře elektronického podání 4 o každý orgán veřejné moci může na portále zveřejnit elektronický formulář, prostřednictvím kterého mohou občané, podnikatelé nebo firmy provést podání vůči konkrétnímu orgánu prostřednictvím datové schránky,  seznam držitelů datových schránek o součást informačního systému datových schránek, o základní identifikační údaje pro všechny aktuálně zpřístupněné datové schránky s výjimkou těch fyzických osob, které požádaly o vymazání z tohoto seznamu,  otevřená data o obsahuje Národní katalog otevřených dat, o otevřené datové sady zveřejněné jednotlivými orgány veřejné správy v ČR a Registr smluv. Současné projekty rozvíjející Portál VS:  projekt eObčanka,  projekt Portál občana,  viz dále téma Současné trendy a projekty VS. 3. Služby Czech Point Projekt Czech Point:  soustava snadno dostupných kontaktních míst pro občany a podnikatele,  www.czechpoint.cz 5 Služby Czech Pointu:  výpisy z rejstříků a jiných databází o výpis z Katastru nemovitostí – na základě seznamu nemovitostí, o výpis z Obchodního rejstříku – na základě IČO, o výpis z Živnostenského rejstříku – na základě IČO, o výpis z Rejstříku trestů, o výpis Bodového hodnocení řidiče, o výpis z Insolvenčního rejstříku,  výpisy informací ze základních registrů o výpisy informací, které o občanu či jeho firmě vede stát,  přijetí podání podle Živnostenského zákona o ohlášení živnosti, změny údajů, ...  zřízení datové schránky, změny, ...  autorizované konverze dokumentů o z listinné do el. podoby a zpět. Pracoviště a kontaktní místa CzP:  obecní úřady,  Česká pošta, s.p.,  notáři,  Hospodářská komora ČR,  zahraniční zastupitelství. 4. Rozhraní CzechPoint Office a Home Rozhraní CzechPoint@Office - CzP@:  přístup agend k ISZR pro vnitřní použití na úřadech,  nedílná součást systému CzP určená pro vnitřní potřeby úřadu,  slouží všem úředníkům, kteří v rámci své působnosti potřebují přistupovat k jakýmkoliv funkcionalitě CzP@ a mají legislativní oprávnění využívat danou funkcionalitu. Informace a eLearningový kurz k CzP@:  viz https://www.institutpraha.cz/projekty/egovernment-2/czechpoint-office/ 6 Podmínky připojení přes rozhraní CzP@:  přístup do CzP@ o se každému úředníkovi nastavuje ve Správě dat – JIPu, o JIP – Jednotný Identitní prostor, viz další přednášky,  k přihlášení - uživatel musí mít komerční certifikát o používá se pro bezpečné přihlášení k Centrále Czech POINT, o autentizace serveru i klienta pomocí certifikátu,  k podepisování - uživatel musí mít kvalifikovaný certifikát o pomocí kvalifikovaného certifikátu se elektronicky podepisují žádosti, které se zasílají na Rejstřík trestů,  uživatel navíc zadává přihlašovací jméno a heslo. Jak získá úřad přístup k rozhraní CzP@?  úřad již provozuje CzP o pak má automaticky k dispozici rozhraní CzP@, o lokální administrátor pouze nastaví daným úředníkům příslušné role,  úřad zatím nemá žádné připojení k CzP o pak je nutné požádat MVČR – http://www.czechpoint.cz/web/?q=node/458, o vyplnit žádost a odeslat datovou schránkou. Postup přihlášení:  zasunout token do počítače (USB nosič s certifikáty),  spustit internet explorer - https://www.czechpoint.cz, 7  z nabídky digitálních certifikátů zvolit svůj komerční certifikát,  zadat PIN tokenu a potvrdit OK,  zadat uživatelské jméno a heslo,  klepnout na tlačítko Přihlásit. Ukázka – nabídka formulářů CzP: Rozhraní CzechPOINT@home:  viz http://www.czechpoint.cz/public/czechpoint-home/  rozhraní je určeno pro občany, kteří nechtějí pro výpis z rejstříku chodit na kontaktní místo Czech POINT a mají zřízenu vlastní datovou schránku fyzické osoby,  v rámci CzechPOINT@home jsou poskytovány tyto agendy: o základní registry – výpisy a žádosti o provedení změn, o ostatní výpisy – např. z Rejstříku trestů, Veřejného rejstříku, Bodového hodnocení řidiče, atd. 5. Datové schránky a ISDS Datové schránky (DS):  www.datoveschranky.info  DS je elektronické úložiště o určené k doručování zpráv a dokumentů orgány veřejné moci o a k provádění úkonů vůči orgánům veřejné moci,  DS jsou zaručeným elektronickým prostředkem komunikace o mezi jednotlivými orgány veřejné moci, 8 o mezi orgány veřejné moci a občany či podnikateli jako klienty veřejné správy,  DS neslouží ke komunikaci o mezi právnickými osobami vzájemně. Legislativní základ pro DS:  zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů,  zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů,  zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,  a další ... Veřejná správa (orgány veřejné moci – OVM) mají povinnost:  využívat DS k přenosu datových zpráv mezi orgány veřejné moci,  doručovat datové zprávy a dokumenty do DS právnických a fyzických osob (pokud jsou tyto DS zpřístupněny),  považovat úkony učiněné datovou schránkou za platné i bez využití elektronického podpisu,  vykonávat spisovou službu a to většinou v elektronické podobě a odborně spravovat dokumenty (včetně dokumentů doručených či odeslaných DS). 9 Zřízení datové schránky:  žádost o DS se podává se Ministerstvu vnitra ČR,  žádost obsahuje údaje stanovené zákonem č. 300/2008 Sb. (§ 3 odst. 3, § 4 odst. 4, § 5 odst. 4, § 6 odst. 3),  viz https://www.datoveschranky.info/zakladni-informace/zrizeni-datove-schranky-na- zadost. Několik druhů DS:  DS orgánů veřejné moci ... 2 % (údaj z r. 2019)  DS pro právnické osoby ... 64 %  DS pro fyzické osoby podnikající ... 18 %  DS pro fyzické osoby ... 16 % Využívání Datových schránek:  DS využívají o všechny státní úřady, firmy, živnostníci,  statistika z r. 2019 o 840 tis. DS, o 1, 36 mil. uživatelů, o přes 500 000 zpráv za den. Vlastnosti DS:  každá datová schránka má jednoznačný identifikátor,  dokument je považován za doručený o po přístupu uživatele do schránky, o nebo po uplynutí 10 dnů od příchodu dokumentu do datové schránky,  dokument je ze schránky odstraněn o po 90 dnech od doručení,  formát dokumentu o obálka – informace o odesilateli a příjemci, o vlastní obsah dokumentu v přílohách,  při zasílání zpráv do datové schránky o zaručený el. podpis – potřebný tzv. kvalifikovaný certifikát. 10 Informační systém datových schránek (ISDS):  je ISVS, který obsahuje informace o DS a jejich uživatelích,  obsahuje také datové zprávy, jejich obsah a metadata datových zpráv a záznamy o aktivitách v rámci ISDS,  správa a provoz ISDS o zřizuje a spravuje Ministerstvo vnitra ČR, o provozuje Česká pošta, s.p. Nejvýznamnější úpravy z nedávné doby:  redesign klientského portálu ISDS - jednotně s ePortálem,  napojení na Národní identitní autoritu (NIA) – přihlašování eObčankou,  přizpůsobení zákonu o GDPR – přidání stránky o osobních údajích na klientský portál,  umožnění zasílání nových typů příloh – CSV, JSON,  přechod napojení služeb ISDS na CMS2 (CMS viz dále). Aktuálně se připravuje:  možnost přihlašování do datové schránky pomocí mobilního elektronického prostředku (MEP).  aplikace pro mobilní zařízení (Android, iOS; telefony i tablety) pro bezpečné (vícefaktorové) a jednoduché (bez zadávání složitého jména/hesla) přihlášení do ISDS. 6. Doplňkové služby datových schránek Doplňkové (dříve „aditivní“) služby datových schránek:  viz https://www.datoveschranky.info,  Poštovní datová zpráva,  Datový trezor,  Kreditní systém datových schránek,  SMS upozornění,  Autentizační metody. 11 Poštovní datová zpráva:  elektronická obdoba doporučeného dopisu,  pro možnost právně prokázat řádné odeslání i doručení dokumentu, o například smlouvy, upomínky nebo faktury, ...  poštovní datové zprávy si mohou vzájemně posílat o právnické osoby, o podnikající fyzické osoby (OSVČ), o občané.  počet schránek s povoleným příjmem PDZ o již 560 tis. schránek, tedy 2/3 všech schránek. Datový trezor:  datové zprávy zůstávají uložené v datové schránce 90 dnů,  datový trezor automaticky uchovává datové zprávy i po 90 dnech,  s datovým trezorem zprávy po 90 dnech nezmizí, ale zůstanou na svém místě,  aktivace služby Datový trezor na 6 měsíců, 1 rok nebo 2 roky,  aktuálně (2019) službu využívá přes 12 300 uživatelů. Kreditní systém datových schránek:  aplikace pro dobíjení kreditu DS (KDS),  aplikace je dostupná na webové adrese https://www.kredit-ds.cz,  způsob platby, který umožní jednoduše a rychle využívat doplňkové služby DS bez jakýchkoliv dalších smluv a závazků,  po uhrazení kreditu DS křes aplikaci KSD přijde daňový doklad a lze začít posílat o Poštovní datové zprávy za koupený kredit, o nebo využít kredit na koupi Datového trezoru,  platební metody k úhradě kreditu o online převod přes e-Banking, platební kartou, standardním bankovním převodem, mobilní platbou Mobito. SMS upozornění (avízo):  datové zprávy jsou považovány za doručené nejpozději po 10 dnech od okamžiku, kdy dorazí do DS, 12  SMS upozornění - upozorní na příchod zpráv do DS. Autentizační metody:  standardní autentizace přístupu do DS - jméno, heslo,  další možnosti aktivace autentizačních metod o certifikát, SMS ověření, OTP autentizace (jednorázový kód). 7. Centrální místo služeb ISVS Centrální místo služeb (CMS):  CMS je IT uzel, ve kterém se stýkají poskytovatelé a uživatelé služeb eGovernmentu,  existence CMS plyne ze zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy.  viz např. video https://isss.cz/do/watch?id=76 Centrální místo služeb (výběr ze zákona č. 365/2000 Sb.):  CMS se rozumí soubor technického a programového vybavení, jehož prostřednictvím o jsou poskytovány služby ISVS, o jsou využívány a propojovány sítě elektronických komunikací,  CMS služeb spravuje Ministerstvo vnitra ČR, ministerstvo může svěřit provozování CMS jiné právnické nebo fyzické osobě,  Správci ISVS poskytují služby ISVS prostřednictvím CMS,  Orgány veřejné správy využívají sítě elektronických komunikací prostřednictvím CMS. Uživatelé služeb Státní správa, samosprávy, organizace, ... 13 Snaha architektů ISVS o:  zrušení přímých přístupů agend úřadů přes Internet,  důsledné propojování ISVS přes CMS. Důvody pro využívání CMS:  bezpečný a spolehlivý přístup k aplikacím a službám ISVS,  bezpečná a spolehlivá publikace služeb ISVS jejich poskytovateli,  bezpečný přístup k Internetu,  bezpečný přístup k mailovým službám v Internetu,  bezpečné síťové prostředí pro zajištění interoperability v rámci EU. Připojení uživatelských subjektů (OVM) na CMS:  přes KIVS (Komunikační infrastruktura veřejné správy) o sjednocení různých datových linek subjektů veřejné správy do jedné datové sítě o https://e-government-v-cr.webnode.cz/komunikacni-infrastruktura-verejne-spravy/  Krajský konektor o propojení krajů vybudované Ministerstvem vnitra ČR,  speciální zabezpečené tunely o IPSec VPN tunel, SSL VPN tunel. 8. Shrnutí k tématu Shrnutí hlavních bodů tématu:  sdílené služby VS,  Portál VS, Czech Point,  ISDS, doplňkové služby DS,  CMS (Centrální místo služeb ISVS). 9. Otázky k procvičení 1) Co rozumíme pod pojmem sdílené služby veřejné správy? 2) Popište obsah informací na Portálu VS. 3) Co rozumíme pod pojmem Czech Point? Které služby obsahuje? 4) Kde byste mohl/mohla jít požádat o výpis z Rejstříku trestů? 5) Komu slouží rozhraní CzechPoint@Office? Jakým způsobem je možno se přihlásit? 14 6) K čemu a komu slouží datové schránky? 7) Které druhy datových schránek rozlišujeme? 8) Uveďte a stručně popište tzv. doplňkové služby datových schránek. 9) Kdo je správcem a kdo je provozovatelem systému ISDS? 10) Co je to Centrální místo služeb, jaký je jeho účel a důvody pro využívání?