1 Slezská univerzita v Opavě, FPF Podklady k přednáškám Studijní obory: IVT, AI Ročník: III. Předmět: IS veřejné správy a sociálních služeb Téma: Současné trendy a další rozvíjející se projekty ISVS Vyučující: dr.Blahuta, dr.Kajzar Školní rok:2021 Obsah: 1. Projekty eObčanka a Portál občana .................................................................................... 1 2. Digitální legislativa ............................................................................................................. 4 3. Projekt SONIA .................................................................................................................... 5 4. Služby eGoverment v Cloudu (eGC) .................................................................................. 7 5. Vysokorychlostní datová síť MS kraje ............................................................................. 10 6. Konference k aktuálnímu stavu a rozvoji ISVS ................................................................ 13 7. Otázky k procvičení .......................................................................................................... 14 1. Projekty eObčanka a Portál občana Elektronická občanka (eObčanka):  eObčanka je občanský průkaz s kontaktním elektronickým čipem o čip umožňuje online prokazování totožnosti a uložení kvalifikovaných a autentizačních certifikátů, o eObčanka se začala vydávat od 1. července 2018,  je to též obslužná aplikace ISVS o pro používání elektronického občanského průkazu (middleware, ovladač eOP),  Ministerstvo vnitra ČR následně spustilo web Portál občana, na který je možné se eObčankou přihlásit a komunikovat s některými úřady online. Základní informace k eObčance:  https://www.mvcr.cz/clanek/portal-obcana.aspx,  https://portal.gov.cz/, https://info.eidentita.cz, https://info.eidentita.cz/eop/,  https://www.gov.cz, ...  informační a propagační videa https://www.youtube.com/watch?v=FZwK1oUHDBI&list=PL1Cp5doNb3zQwXy8Au Padmm3XSqVmybxC  viz rovněž článek z 10.8.2018 2 o https://ekonomika.idnes.cz/eobcanka-test-urady-vypis-rejstrik-statni-sprava-f7h- /ekonomika.aspx?c=A180808_142758_ekonomika_rts Portál občana:  https://obcan.portal.gov.cz/prihlaseni  spuštěn v červenci/srpnu 2018,  přihlášení prostřednictvím o eObčanky, o datové schránky,  další rozvoj jeho služeb v rámci projektu Digitální Česko. 3 Služby Portálu občana:  aktuálně poskytované služby,  služby, o něž je největší zájem,  služby Portálu občana plánované na rok 2020  => viz soubor Portal_obcana-nove_sluzby 2020.pdf Služby Portálu občana v dalších letech by měly zahrnovat:  elektronický kontakt se státní správou o obdobně jako el. bankovnictví,  vystavení nového občanského průkazu o o nový průkaz bude možno zažádat z domova, o resp. úřad sám bude hlídat končící platnost, o úřad zašle občanu informaci o končící platnosti, o úřad připraví podklady tak, aby občan nemusel nikam chodit a nic dokládat, o občan by pouze měl potvrdit dané údaje, o a platnost průkazu bude prodloužena, o nový průkaz přijde domů obdobně jako bankovní či zdravotní karta,  vystavení řidičského průkazu o obdobně jako záměry s OP,  vyřizování žádostí o stavební povolení o to je běh na delší trať, o cílově bez nutnosti návštěvy úřadů, o napojení na digitální technickou mapu ČR, o tj. vazba stavební pozemek -> inž. sítě, kdo je vlastní (nebude potřeba složitě zjišťovat),  komunikaci s ČSSZ (Českou správou sociálního zabezpečení),  předvyplněné daňové přiznání o občanu postačí údaje zkontrolovat a potvrdit. 4 2. Digitální legislativa Projekt Digitální legislativa:  nutná podmínka pro zavádění on-line služeb VS,  ve veřejné správě (VS) platí o co zákon neumožňuje, to úředník nesmí dělat,  -> zákon o právu na digitální služby. Nutnou podmínkou pro realizaci záměrů je:  zákon o právu na digitální služby,  návrh zákona byl předložen poslancům dne 29.1.2019,  zákon byl schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 8.11.2019,  nyní by měl stát vytvořit Katalog služeb, které do 5 let bude poskytovat el. formou,  viz odkazy o www.digilegislativa.cz o https://www.isss.cz/do/watch?id=43 Obsah zákona o právu na digitální služby:  základní definice o co to je digitální služba, o právo občana na digitální služby,  povinnost orgánů VS poskytovat určité služby digitálně o -> Katalog služeb VS,  tvorba Katalogu služeb VS o zachycuje úkony občana vůči státu a opačně, o tj. určité agendy -> činnosti -> úkony, o cílově přes 1000 služeb pro různé životní situace občanů,  elektronické úkony občana vůči OVM (orgán veřejné moci) o pomocí aplikace - obdobně jako v bance, o občan se identifikuje do systému definovaným způsobem, o systém mu předem vyplní údaje v elektronickém formuláři, o tzv. chytré formuláře – Co vím, to po tobě již nechci.  jednoznačná el. identita občana a její ověření § 5 o pomocí NIA (Národní identitní agentura), o na základě eObčanky, Datové schránky, ...  povinnost zachování tzv. digitální stopy o archivovat jednotlivé transakce po zákonem požadovanou dobu, o obecně dle zákona 10 let, pokud není určeno jinak,  propojení datových fondů VS, o sdílení údajů mezi orgány veřejné moci (OVM), o případně i na základě souhlasu občana -> zápis souhlasu do RPP), o aby občan nebyl nucen opakovaně prokazovat a vyplňovat totéž,  informace o končící platnosti průkazů o OP, ŘP, ... (mailem, SMS, do DS, ...)  právo občana na informace o Co je o mně vedeno v ISVS? – zjistím např. přes Portál občana,  ... 3. Projekt SONIA Projekt SONIA:  revoluční řešení ověřování identity občana,  bankovní identita jako "nová digitální občanka", o když mě věrohodně ověří banka – mohla by mě pustit i ke službám VS, o ztotožnění identity občana v bance na eObčanku, o tj. aby občan mohl s úřadem VS právně jednat,  propojení spolupráce (!) o veř. správy a soukromého bankovního sektoru. Co znamená SONIA?  NIA – současná Národní identitní agentura, o systém pro jednotnou a jednoznačnou elektronickou identifikaci občana,  SONIA – tzv. Soukromoprávní NIA. Záměr a význam projektu SONIA:  soukromý identitní prostor bank propojit na NIA,  dále propojit banky na základní registry (databáze) VS, 6  vybrané banky budou moci poskytovat ověření identity jako službu. Jak se chcete ke službám VS přihlásit?  pomocí eObčanky,  jméno + heslo + SMS,  pomocí Datové schránky,  pomocí eBanky - U které banky máte účet? Přihlaste se. 7 Další možné propojení služeb:  využití téže státní (tzv. kvalifikované) identity (napojené na NIA) pro přístup k systémům soukromoprávních subjektů,  např. do klientského portálu VZP, plynárny, ČEZ, ... Odkazy na prezentace k projektu SONIA:  https://www.isss.cz/archiv/2019/download/prezentace/cba_dolejsi.pdf  https://www.czech-ba.cz/cs/media-servis/tiskove-zpravy/projekt-sonia-bankovni- identita-jako-nova-digitalni-obcanka-pro-sluzby-statu-i-soukromych-firem Informace k tématu:  https://www.isss.cz  https://www.isss.cz/do/watch?id=43  www.digilegislativa.cz 4. Služby eGoverment v Cloudu (eGC) Strategický rámec Národního Cloud Computingu:  2016 - eGC ČR - usnesení Vlády ČR č.1050 z 28.11.2016,  2018 - Souhrnná analytická zpráva - Projekt Příprava vybudování eGC (usnesení Vlády ČR č.749 z 14.11.2018). Aktuální stav projektu v roce 2019:  viz např. prezentace na konferenci ISSS 2019 (ing. Tůma),  https://www.isss.cz/do/watch?id=53 Řešená otázka:  Které ISVS umístit do Cloudu?  odpověď je nutno zvážit z hlediska bezpečnostních kategorií jednotlivých služeb ISVS. eGovernment Cloud je (resp. bude) tvořen:  SeGC – státní část eGC o 4. (nejvyšší) bezpečnostní úroveň ISVS, Internet 8 o vysoce bezpečné ICT služby vybraných státních ICT podniků,  KeGC – komerční část eGC o 1.-3. bezpečnostní úroveň ISVS, o ICT služby privátních datových center – tzv. komerční cloud,  hybridní eGC o je kombinací služeb KeGC a SeGC, která vychází z principu dekompozice IS na části s různými úrovněmi bezpečnostních dopadů. Rozdělení služeb eGC pro Cloudové řešení: Bezpečnostní klasifikace ISVS pro nasazení do Cloudu:  ze zákona o kyb. bezpečnosti vyplynou o bezpečnostní kategorie (úrovně) ISVS (1 – 4), o každý IS bude zařazen do jedné ze 4 bezpečnostních úrovní,  z toho pak vyplyne zařazení IS do KeGC, nebo SeGC, o úroveň 4 (nejpřísnější) - zařazení do SeGC, o úrovně 1-3 - možno využít KeGC. 9 Správci (gestoři) ISVS budou určovat:  jaké maximální úrovně dopadu mohou nastat při narušení důvěrnosti, integrity, dostupnosti jejich IS až po ztrátu dat,  dle úrovně dopadu zařadí IS (nebo její komponentu) do jedné ze 4 úrovní bezpečnosti,  posouzení se děje podle dané metodiky. Před nasazením nové (inovované) aplikace:  posoudit, jestli využít služeb Cloudu, resp. vlastní vývoj / provoz,  posouzení nákladů (interní provoz, cloudové řešení). Katalog služeb eGC poskytovaných v Cloudu:  seznam služeb eGC o definuje strukturu, hierarchii a parametry služeb eGC,  katalogový list služby eGC o popis jedné služby, určuje zejména parametry pro definici příslušné služby. Základní pravidla fungování eGC:  nákup služeb eGC v Cloudu o centrální zadávání výběrových řízení na poskytování služeb (KeGC), o provozovatelé KeGC si budou mezi sebou konkurovat,  každý typ služby KeGC musí být nabízen více provozovateli, o vyhnout se „vendor lock-in“ a zajistit konkurenční tržní prostředí, o tj. zákazník (veř. správa) se nesmí stát závislým na produktech a službách konkrétního subjektu,  SeGC poskytuje služby, které nelze poskytovat v KeGC o využití služeb bez potřeby veřejné zakázky na jejich poskytování,  na nákup služeb KeGC jsou aplikována pravidla ZZVZ o ZZVS – zákon 134/2016 Sb., o zadávání veř. zakázek, o aplikace tzv. Dynamického nákupního systému (DNS), o viz https://www.ezak.cz/dynamicky-nakupni-system  zákazníci SeGC i KeGC o uzavírají s vybraným provozovatelem služeb smlouvu o poskytování služeb (SLA – Service Level Agreement), 10 o za užívání služeb SeGC i KeGC zákazníci eGC platí, o za porušení SLA je provozovatel služby penalizován. Aktuální stav řešení (2019):  komerční část Cloudu (KeGC) o probíhá vytvoření katalogu služeb -> následně soutěžení poskytovatelů, o postupně se budou přidávat další služby do katalogu,  státní část Cloudu (SeGC) o řeší se legislativní problém - jak OVM převedou agendy na Cloudové služby. Záměry (úkoly) pro rok 2019:  začleňování služeb ISVS do bezp. kategorií,  z toho pak vyplyne začlenění služby do kategorie KeGC, nebo SeGC,  vytvořit Katalog služeb,  spuštění prvních služeb v Cloudu o KeGC - podzim 2019, o SeGC – 2020. Další (podrobnější) informace:  téma Strategický rámec Národního cloud computingu,  https://www.dataplan.info/img_upload/7bdb1584e3b8a53d337518d988763f8d/strategi cky-ramec-narodniho-cloud-computingu-egc-cr.pdf  https://www.isss.cz/archiv/2019/download/prezentace/mvcr_tuma.pdf 5. Vysokorychlostní datová síť MS kraje Projekty MS kraje v rámci konceptu Chytrý region:  http://chytrejsikraj.cz/category/temata-a-projekty/ict/  Hackathony o konání akcí (setkání) se speciálním zaměřením, o např. experti z určitých IT oblastí působení, o hack (komunita) + marathon, o inovativní nápady, inspirace, motivace, ...  IoT síť (pro LoRa projekty měst a obcí, firmy) 11 o zmapování stavu IoT, o definování kapacitních a technologických požadavků, o zajištění kapacity pro přenos dat,  Wi-fi v budovách kraje a na linkách dopravců o hotspoty s bezplatným připojením k internetu ve vozidlech a veřejných budovách, o centrální kontrolér Wi-fi, o přístupy k mezinárodním sítím (Boingo, Eduroam),  Regionální datové a analytické centrum o vytvoření páteřní datové infrastruktury pro jednotné systémové řešení, které bude schopné monitorovat různé jevy a informace v infrastruktuře a majetku kraje, o HW a SW umožňující shromáždění, modelování, simulaci, zálohování a sdílení dat, o analýza utilizace veřejné dopravy a identifikace možností zvýšení plynulosti,  Vysokorychlostní datová síť MS kraje o viz dále. Moravskoslezské datové centrum (MSDC):  příspěvková organizace MS kraje, založena 2018, Ostrava,  je součástí konceptu budování chytrého regionu - MSK,  https://www.msk.cz/cz/doprava/moravskoslezsky-kraj-ma-sve-datove-centrum- 109959/  www.msdc.cz Hlavní cíle MSDC:  vybudovat velkokapacitní datovou síť, o stane se základem pro rozvoj elektronických služeb krajské korporace,  vybudovat krajskou veřejnou bezdrátovou síť Wi-Fi o ta bude volně dostupná ve všech krajských veřejných budovách a ve veřejných dopravních prostředcích,  monitorovat a inteligentně řídit dopravní toky nebo sítě internetu věcí o až na bázi umělé inteligence,  zahrnuje i řešení sdílených IT služeb, např. o centrální zálohování dat, 12 o centrální e-mail, ... Vysokorychlostní datová síť SM kraje (VDS MSK):  koncept vychází z dokumentu Vize 2024 pro MS kraj,  viz https://www.msk.cz/verejnost/vize.html  řešení VSD bude mít 3 etapy,  současnost (11/2019) o 1. etapa, vybudování páteřní sítě, poč. r. 2020 veřejná zakázka, o zejména propojení vybraných nemocnic zřizovaných MS krajem. zdroj: http://chytrejsikraj.cz/2018/12/06/vysokorychlostni-datova-sit/ Přínosy VSD MSK pro zdravotnictví:  viz https://www.msdc.cz/datova-sit  elektronizace zdravotnictví a procesů ve zdravotnictví,  centralizace správy bezpečnostních incidentů, 13  centralizace identit uživatelů, centralizace správy FireWallu,  kvalitní a bezpečný přenos zdravotnické dokumentace,  zkvalitnění služeb během pobytu v zařízení,  rozvoj vyšetření lékařem na dálku pro sociální zařízení,  usnadnění všech úkonů spojených se zdravotnickými zařízeními,  atd. Přínos VSD MSK pro občany  viz https://www.msdc.cz/datova-sit  zvýšení kapacity, rychlosti, dostupnosti a kvality ICT infrastruktury,  kvalitní infrastruktura s vysokým nárokem na kapacitu pro přenos dat, grafiky, zvuku a videí,  vyšší efektivita veřejných i soukromých služeb,  digitalizace a automatizace veřejné správy,  snížení byrokratické zátěže (podpora eGovernmentu). 6. Konference k aktuálnímu stavu a rozvoji ISVS Konference k tématům VS a ISVS:  významný zdroj informací o o aktuálním dění a problematice VS a ISVS, o o koncepcích dalšího rozvoje VS a ISVS,  doporučení pro zájemce o téma ISVS o sledujte programy, prezentace a vystoupení na konferencích, o tím se udržujete „IN“ v dané odborné oblasti. Odkazy na vybrané konference s prezentacemi:  konference ISSS – Inf. systémy státní správy o https://www.isss.cz/  Moderní veřejná správa o https://www.mvcr.cz/clanek/konference-moderni-verejna-sprava-2018.aspx  konference Otevřená data o https://opendata.gov.cz/edu:konference:start 14 7. Otázky k procvičení 1) Co je to eObčanka? Co je potřeba udělat k jejímu využití? 2) Které služby je v současné době možné využívat prostřednictvím eObčanky? 3) Které služby v současnosti nabízí tzv. Portál občana? 4) Které služby se plánují pro integraci s Portálem občana v dalších letech? 5) Vysvětlete cíle a základní myšlenky řešení služeb eGovernmentu v cloudu. 6) Připravte pro své spolužáky prezentaci k projektům ISVS ve vašem kraji, městě, obci. 7) Vyberte a prezentujte svým spolužákům téma (témata), které vás zaujalo mezi příspěvky některé z konferencí k problematice VS a ISVS.