0 Archeologie raného středověku Podpůrný učební text 1 Obsah Obsah …1 Charakteristika období a archeologie raného středověku … 2 1. Sídla …4 1.1. Vesnice … 4 1.2. Hradiště … 6 1.3. Dvorce … 10 2. Hospodářství …11 2.1. Zemědělství … 11 2.2. Řemesla … 14 2.3. Obchod … 23 3. Umění a duchovní život … 24 4. Válka – Militaria … 28 5. Pohřbívání … 30 6. Společnost … 32 Zdroje obrázků … 35 Doporučená literatura … 35 2 Charakteristika období a archeologie raného středověku Raný středověk je obdobím, které mnohdy stojí poněkud ve stínu zájmu. Velkolepé období antiky je tehdy již minulostí a oslnivý svět rytířů a katedrál vrcholného středověku ještě nenastal. Raný středověk je tak mnohdy pociťován jako období mlhy a tápání, období úpadku a jen pomalého hledání nového vzestupu. Také v našem prostředí tento pohled převažuje. Má jistě svou logiku: Příběhy, které by bylo možno srozumitelně sdělit, mají v našem raném středověku dlouho jen slabou, někdy vůbec ijakou podporu písemných pramenů. A na těch naše konkretizované vyprávění stojí. Nicméně je třeba říci, že mlha není tak hustá a záchytné body existují – poskytuje nám je archeologie, která je po dlouhou dobu hlavním svědectvím o vývoji slovanského osídlení na našem území až po proces vzniku instituce státu, k počátkům české státnosti. Raný středověk není celistvým homogenním údobím. Má svůj velmi rozmanitý vývoj a můžeme vidět různé fáze proměny společnosti, kultury a konečně i politických dějin. Jako raný středověk v našem prostředí označujeme dobu od 6. do přelomu 12. a 13. století. Ve vyspělejších oblastech západní a středomořské Evropy je trvání raného středověku kratší a vrcholný středověk je zde počítán již nejpozději od počátku 12. století. Periodizace našeho raného středověku se počíná dobou časně slovanskou v 6.-7. století – tehdy Slované osídlují naše území a postupně se utváří sídelní struktura. Hmotná kultura je v té době celkově ještě velmi chudá. Naznačuje to aspoň zatím relativně slabá evidence třeba kovových artefaktů a vůbec charakter artefaktuální náplně. I když díky sídelním zvyklostem a habitu architektury nejčasnější epochy našeho raného středověku máme z některých významných lokalit (Březno u Loun nebo Roztoky u Prahy) podnětné a informačně bohaté stopy z oblasti obydlí a sídel.( Naopak z pozdějších období jsou v důsledku změny konstrukčních zvyklostí naše informace o stavební podobě venkovských domů menší.) I výše uvedená dobře poznaná časně slovanská sídliště však potvrzují určitou rudimentálnost tehdejšího technologického vývoje. Postupný progres je v 7. a výrazněji pak v 8. století signalizován prvními hradišti a posléze jejich mohutným rozvojem v kontextu rozsáhlých společenských a hospodářských změn. Dlouhá epocha, kdy k tomuto rozvoji docházelo, se nazývá dobou hradištní, což je pojem především archeologický, který však s rostoucím množstvím písemných pramenů bude mít stále více i svůj historický obraz a náplň. Starší doba hradištní v 7.-8. století je časem, kdy vznikají první hradiště a kdy se utváří elita a pomalu se prvotní jednoduchá hmotná kultura stává rozmanitější a kvalitnější. Střední doba hradištní je vymezena 9. a první polovinou 10. století a jedná se o dobu, kdy vývoj dospěl k počátkům státnosti. Nejprve ještě v syrové nestabilní podobě Velké Moravy, posléze v počátcích českého státu. Je to doba, kdy přibývá pomalu písemných informací a nacházíme tak konkrétní příběhy s konkrétními lidmi a jmény – samozřejmě především v prostředí špiček společnosti. Zároveň naše země procházejí jednou z důležitých ideologických proměn a přijímají pozvolna (a nesamozřejmě) křesťanství. Nesporný je také mohutný hospodářský, kulturní, společenský a politický rozvoj, provázený dynamickými změnami, událostmi a procesy zakládajícími vývoj hluboko do budoucnosti. Období od poloviny 10. století do konce 12. století označujeme jako mladší dobu hradištní. Tehdy se v bouřlivých otřesech a postupné organické proměně utváří stabilní středověký český stát na čele s přemyslovskou dynastií. Z hlediska hmotné kultury je to doba rozvoje nových center: nových hradišť a také velmožských dvorců. Prohlubuje a zpestřuje se stratigrafické rozdělení společnosti do vícero společenských skupin a vrstev. Doba hradištní je pak zakončena určitým epilogem na přelomu 12. a 13. století, s dozníváním v první polovině 13. věku, nazývaným jako pozdní doba hradištní. Tehdy se hradiště stávají minulostí a nahrazena jsou dvěma novými centry dění: opevněným šlechtickým sídlem v podobě hradu či tvrze a především městem, jakožto novým sociálním prostorem, který bude akcelerovat nový vývoj společnosti v mnoha oblastech života: hospodářství, kultuře, technice, právu, zvycích, vojenství, myšlení či politické moci. Každá z výše uvedených dílčích period raného středověku má svůj specifický archeologický projev. Postupem času logicky narůstá význam písemných pramenů a archeologické prameny ztrácejí své výlučné postavení. Neměly by však být opomíjeny ani na konci doby hradištní, kdy už nás množství pramenů písemné povahy může svádět k jejich naprostému upřednostnění a spolehnutí se jen na ně. Texty však mohou být nepřesné, účelové, matoucí, lživé, zprostředkované – zkrátka je třeba je prověřovat. K tomu mohou nadále sloužit i archeologické prameny. Především však mohou a musí 3 sloužit doplňování obsahu do základní faktografické kostry, kterou nám dovolí vytvořit historie z písemných pramenů. Mnohé aspekty života jsou zachyceny v textech jen okrajově či vůbec. Některé z nich dovoluje poznat právě archeologické bádání. Nebo umožňuje zpřesnit povahu procesů, které jsou v písemných dějinách jen naznačeny. Archeologie raného středověku, zejména jeho starších období řekněme tak do 11. století, je v mnoha ohledech podobna archeologii pravěku, konkrétně protohistorii, která disponuje již některými písemnými zprávami, ale zdaleka ještě tyto zprávy nemohou dostatečně vypovídat o podobě života lidí v daném údobí. Stejně je tomu v našem raném středověku, kdy jen na základě torzovitého archeologického poznání postupně skládáme dohromady mozaiku dění v prvních staletích po příchodu Slovanů. Odkrývání archeologických památek příležitostnými významnými objevy nadále pokračuje a obraz raného středověku se tedy pozvolna mění: Někdy tato změna více než doplňování mozaiky připomíná její nové přeskládání, většinou však potvrzuje základní kontury, kterých dosavadní bádání dosáhlo. I v dílčích poznatcích však dochází k otvírání nových úhlů pohledu a také dílčí nálezy přispívají k proměně hodnocení úrovně života našich předků. Konstrukce příběhu raného středověku probíhá jinak než konstrukce příběhu vrcholného nebo třeba pozdního středověku (o mladších obdobích nemluvě). Archeologické nálezy jsou utříděny a tvoří postupně různé logické celky, které nám ukazují vývoj v hmotné kultuře, v bohatství výrobků, v hospodaření s krajinou, v rozvoji obchodu, v podobě osad a obydlí, v utváření mocenských a hospodářských center, v oblasti vojenství. Mrtví mluví díky hrobové výbavě i svými kostmi o svých životech. Nacházíme doklady šíření myšlenek a kulturních i uměleckých vlivů. Nacházíme stopy po vládcích. Vidíme, jaké rostliny byly pěstovány, jaká zvířata chována či lovena. Země, ze které jsou archeologické nálezy vytahovány, je plna stop, které je možno číst. V raném středověku je archeologické poznání kostrou příběhu, která je doplňována výjimečnými známými historickými okolnostmi. Na konci raného středověku a v dalších údobích už bude archeologie spíše doplňovat bílá místa a dotvářet pozadí historických událostí. Tento posun je nutno přijmout, zároveň však nesmí dojít k úplnému popření archeologického poznání – příběh středověku by pak nebyl úplný. 4 1.1. / Sídla – Vesnice Informace o podobě zemědělských sídlišť raného středověku na našem území jsou zatím jen poměrně torzovité. Jen v málo případech byl proveden větší plošný odkryv zemědělského sídliště, na jehož základě by mohly být činěny pokročilejší závěry o uspořádání vesnic. Širší odkryvy na lokalitách Březno u Loun nebo Roztoky u Prahy umožňují aspoň představu, jaké bylo uspořádání vesnic v časně slovanském období 6.-7. století. V dalších obdobích podobu vesnic známe mnohem méně, neboť dosavadní výrazné zastoupení polozemnic v následujících etapách raného středověku postupně klesá a zahloubená obydlí jsou stále více nahrazována nadzemními stavbami, byť určitý podíl zahloubených obydlí a dalších objektů zřejmě obvykle zůstává. Půdorysné uspořádání vsí [►1] mohlo být půlkruhové kolem návsi (Březno u Loun, Roztoky u Prahy), řadové či shlukové. Posledně jmenované uspořádání sestávalo ze samostatných hospodářských jednotek – usedlostí tvořených obytnými i hospodářskými staveními. Na základě náznaků v domácím archeologickém výzkumu i dle analogií v okolních zemích předpokládáme, že shlukové uspořádání poněkud převažovalo zvláště v mladších obdobích raného středověku. Jinak byly zastoupeny během celého období všechny tři zmiňované typy. Malý rozsah výzkumů na zemědělských sídlištích přináší problémy také v poznání podoby jednotlivých objektů, nicméně se lze v tomto případě opřít ještě o situace známé z lépe prozkoumaných hradišť. Typickou stavbou jsou domy čtvercového nebo jen mírně obdélného půdorysu o rozměrech obvykle okolo 3 x 4 m (nacházejí se však i větší nebo menší půdorysy). Tyto domy bývají postavené v úrovni terénu (jsou to tedy stavby nadzemní) nebo jsou zahloubené (zemnice či polozemnice; [►2-4]). Některé nadzemní domy mohly mít ovšem zahloubené části v podobě zásobních jam či sklípků. Celková tendence je taková, že v časně slovanském období (6.-7. století) převažují zahloubené domy, v dalších obdobích pak postupně přibývá v poměru nadzemních staveb a v mladší době hradištní (10.-12. století) již nadzemní stavby převažují. Tento vývoj také vysvětluje již zmíněný paradox, že ze staršího období máme o vesnicích více informací než z období mladšího: Stopy po zahloubených stavbách z počátku raného středověku se dochovají snáze, než stopy po nadzemních stavbách mladšího raného středověku. Z konstrukčního hlediska se jako velmi častý typ jeví srubové stavby, nicméně v hojné míře byly zastoupeny i stavby, jejichž stěny byly tvořeny výpletem z prutů a omazané tzv. mazanicí (hlínou smíšenou s vodou a plevami či rostlinnými zbytky). Vyplétané a omazávané stěny byly používány především u výrazně zahloubených zemnic, kde se střecha opírala okapovými stranami o zem a nezatěžovala stěny, nadzemní stavby byly většinou konstrukce srubové. Střechy byly povětšinou sedlové, případně stanové nebo i valbové; krytinou byl často zřejmě rákos či sláma, případně kůra nebo šindele. Jaký typ střechy zakrýval stavbu, naznačuje uspořádání kůlů, respektive kůlových jam odkrytých při archeologickém výzkumu. Pokud se nacházejí stopy po kůlech nesoucích hřebenovou vaznici uprostřed protilehlých kratších (štítových) stran, jedná se zřejmě o střechu sedlovou, pokud tyto kůly jsou posunuty do půdorysného prostorou domu, jedná se o střechu valbovou a pokud nacházíme hlavní kůl uprostřed půdorysu, může se jednat o střechu stanovou. Samozřejmě mohla existovat i poněkud složitější a v archeologickém záznamu obtížně rozeznatelná řešení, ale pro zjednodušení je možno počítat s výše uvedenými typy střech, nejvíce asi se střechou sedlovou. Podlaha byla tvořena buď jen udusanou hlínou, případně ještě omazanou mazanicí, nebo byla prkenná. Typickou součástí obytných objektů bylo otopné zařízení. Obvykle se jednalo o pec kamennou – kdy v rohu obydlí (protilehlém vůči vchodu) byla z kamenů vyskládána pícka; v menší míře se mohlo jednat i o pec hliněnou. Přítomnost těchto otopných zařízení patří k základním atributům obytných staveb a v archeologickém záznamu se poměrně dobře dochovávají (pochopitelně lépe ty kamenné). Větší hliněné pece se nacházely i samostatně, vně obytných objektů. Jiné části vnitřního vybavení než pece se nedochovávají. Lůžko či nějaký nábytek a další zařízení můžeme předpokládat, ale nemáme o něm doklady, kromě vzácně dochovaných důlků v podlaze některých domů, které na nějaké vnitřní vybavení ukazují, ale nevypovídají mnoho o jeho podobě. Vedle obytných staveb doplňovaly skladbu vesnice ještě stavby hospodářské. Byly to především různé dílny, chlévy a sklady, které mohly být v zásadě konstrukčně či dispozičně podobné nebo i totožné s obytnými stavbami, pouze nedisponovaly otopným zařízením (vedle otopného zařízení může na funkci dané stavby ukazovat i artefaktuální náplň – polotovary, poškozené výrobky, kosti zvířat 5 atd.). Vedle toho můžeme s jistotou předpokládat různé přístřešky. Významnými objekty hospodářského charakteru jsou zásobní jámy (obilnice) různého tvaru – obvykle se směrem dolu rozšiřující [►5]. Tyto zásobní jámy se nacházejí někdy v půdorysech polozemnic i nadzemních staveb; mohly být také zakryty prostým přístřeškem. Poměrně vzácným objektem na raně středověkých sídlištích jsou studny; častějším zdrojem vody byl nepochybně potok či řeka. Obr. 1 – Rekonstrukční pohled na časně slovanskou vesnici (Váňa 1983) Obr. 2 – Foto odkrytých základů obydlí Obr. 3 – Půdorys obydlí (Beranová - Lutovský 2009) (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 4 – Rekonstrukční průřez zahloubeným obydlím Obr. 5 – Zásobní jáma (obilnice) (Beranová - Lutovský 2009) (Kudrnáč 1958) 6 1.2. / Sídla – Hradiště Hradiště (v moravské archeologii se tradičně používá termínu hradisko s odkazem na obsahovou rozdílnost termínu hradiště jakožto místa zaniklého hradu) raného středověku jsou (nikoliv překvapivě) hlavním zdrojem informací o mnoha aspektech života našich tehdejších předků. O architektuře, o hmotné kultuře i společenských a kulturně ideologických procesech. Archeologická prospekce hradišť je jednodušší než hledání lokalit zaniklých vsí, neboť hradiště po sobě zanechala výraznější nebo snadněji identifikovatelné stopy. Od počátku archeologického výzkumu hradišť byly hlavním identifikujícím prvkem zbytky valů a příkopů, díky kterým povědomí o hradištích existovalo ostatně již v hluboké minulosti, ještě před započetím vědeckého bádání. Později doplnily průzkum možných hradištních poloh další metody, především letecká archeologie, která z nadhledu pomáhala identifikovat četné liniové objekty i vnitřní zástavbu někdejších pevností. Z ptačí perspektivy je totiž možno snáze v plochách polí a luk rozeznat stopy po dávných stavbách, což je umožněno takzvanými příznaky. Takovým příznakem je linie odlišného porostu, jinak zbarvené obilí, nebo obilí vzrostlejší či naopak kratší atp. Vedle letecké archeologie pomáhají také geofyzikální měřící metody. Ovšem tyto metody, stejně jako letecká archeologie, samozřejmě mohou sloužit k výzkumu i dalších lokalit, nejen hradišť. Tím, že hradiště byla v centru pozornosti, přinesla také řadu nálezů, zvláště od 50. let 20. století, kdy začala některá hradiště být zkoumána ve větším plošném rozsahu (netýká se to jen hradišť raně středověkých, ale i pravěkých). Při soustředění na vypovídací možnosti hradišť však nesmíme zapomínat, že absence rozsáhlejšího průzkumu obyčejných zemědělských vesnic může působit určitá zkreslení, neboť je zřejmé, že prostředí a tedy i skladba aktivit a staveb na hradišti byly jiné než na vesnicích. Za současného stavu poznání však musíme vystačit i s touto nabídkou archeologických pramenů. Hradiště mají v poznání vývoje raného středověku takový význam, že převážná část této periody nese v naší archeologii alternativní název doba hradištní. Netýká se to pouze období 6.-7. století, nazývaného dobou časně slovanskou, ale jinak v druhé půli 7. až v 8. století mluvíme o starší době hradištní, v 9. až první polovině 10. století střední době hradištní, v druhé polovině 10. až 12. století mladší době hradištní a v první polovině 13. století o pozdní době hradištní. Fenomén hradišť je možno rozebírat z různého úhlu pohledu podle jejich velikosti, použitých obranných prvků, chronologického zařazení, polohy či funkce. Hradiště plnila tyto základní funkce: obranná a strážní, sídelní, centrum správy určitého území, středisko obchodu, středisko výroby, náboženské centrum. Ne všechna hradiště musela sloužit všem těmto účelům. U jednotlivých hradišť je možno na základě archeologického výzkumu sledovat jednotlivé fáze jejich vývoje a postupné rozšiřování nebo zánik a obnovu. Z hlediska vybrané polohy můžeme odlišit hradiště výšinná [►6-7], stojící na vhodně vybraném ostrohu (sevřeném dvěma řekami či údolími) nebo vystupujícím kopci, a hradiště nížinná [►8-9], využívající k zajištění své obrany blízkost jednoho nebo i více vodních toků a podmáčeného terénu okolo nich (Mikulčice, Libice nad Cidlinou). Opevnění hradišť raného středověku sestávalo z linií valů a příkopů; někdy vícečetných. Valy a příkopy vymezovaly nejen prostor hradiště vůči okolí, ale také případně rozdělovaly hradiště na jádro s akropolí (sídelním okrskem vládce nebo správce hradiště) a opevněné předhradí. Část zástavby mohla být někdy i zcela vně hradebních linií. Citlivým místem obrany hradiště byly brány, které tak byly z hlediska konstrukce nejsložitějšími obrannými stavbami na hradišti a je rozlišováno vícero typů bran. Konstrukce valů sestávala ze složité kombinace hliněných náspů s dřevěnými rošty a palisádami či kamennými zdmi a mohla se také v různých obdobích lišit. Od 9. století se původní spíše jednoduché palisádové hradby stávají dokonalejšími v typech komorové [►10], roštové [►11] a skořepinové [►12] konstrukce. V druhé půli 9. století jsou také hradby doplňovány čelní kamennou zdí z nasucho kladených kamenů [►13]. V mohutnosti valů panovala velká variabilita, stejně tak v šíři a hloubi příkopů. Archeologové dnes i na základě použité konstrukce zařazují val do konkrétní vývojové periody. Skladbu obranných prvků mohly doplňovat i různé věžovité stavby (často však spojené s bránou; [►14-16]) a mosty vedoucí přes příkop [►16]. Celkově lze sledovat vývoj od jednodušších hradišť 7.-8. století k hradištím mohutnějším a především konstrukčně dokonalejším v 9. století a později. Souviselo to s rostoucí mocí knížat a místních vládců a rozvojem společenských i hospodářských vztahů, a také s nutností odolávat zvyšujícímu se tlaku vnějších nepřátel. 7 Obr. 6 – Klučov, starší fáze z 8. století a mladší fáze z počátku 9. století (Kudrnáč 1970) B – poloha brány rekonstruované na obr. 14 Obr. 7 – Kouřim – poloha u sv. Jiří, starší fáze (10.-12. století) a mladší fáze (12.-13. století) (Šolle 1981) 8 Obr. 8 – Mikulčice, nížinné hradiště (Lutovský 2001) Obr. 9 – Stará Boleslav, nížinné hradiště (Lutovský 1998) Obr. 10 – Hradba komorová Obr. 11 – Hradba roštová (Čtverák – Lutovský – Slabina - Smejtek 2003) (Čtverák – Lutovský – Slabina - Smejtek 2003) 9 Obr. 12 – Hradba Skořepinová Obr. 13 – Hradba s kamennou čelní zdí (Čtverák – Lutovský – Slabina - Smejtek 2003) (Lutovský 2001) Obr. 14 – Klučov, brána (Kudrnáč 1970) Obr. 15 – Vlastislav, brána (Váňa 1968) Obr. 16 – Mikulčice, brána s mostem (Čižmář 2004) 10 1.3. / Sídla – Dvorce Zvláštní sídelní jednotkou jsou tzv. dvorce [►17-19]. Tyto hospodářsko-sídelní malé jednotky jsou známy i z některých období pravěku. V raném středověku se s nimi setkáváme od 9. století, kdy narůstá moc a bohatství vyšších vrstev a knížecí družiny. V těchto počátcích až do 11. století se jedná o dvorce úzce svázané s hradišti, na kterých tvoří oddělené sektory v rámci akropole nebo předhradí nebo se nacházejí v těsném sousedství hradiště. Obývají je hodnostáři a členové družiny knížete, kteří zastávají své funkce na daném hradišti. Teprve postupem vývoje se v 11. století dvorce osamostatňují a stávají se samostatnými malými jednotkami – sídly velmožů či knížete (v podobě loveckých dvorců). Dvorce se skládají z obytné stavby a různého počtu hospodářských objektů. Celý areál pak mol být (ale ne vždy byl) obehnán lehkým opevněním v podobě plotů nebo i palisády; opevnění mohlo být někdy zesíleno i příkopem. Z archeologického hlediska jsou zatím stále nedostatečně prozkoumané volné dvorce v otevřené krajině, jejichž objevení je spíše náhodné. Dvorce na hradištích oproti tomu jsou známy jako jeden z častých fenoménů v skladbě objektů nalézaných při průzkumu hradišť. Funkce dvorců mohly být rozmanité. Některé byly sídlem příslušníka vojenské družiny či velmože a měly tedy především sídelní funkci s nezbytným hospodářským zázemím. Jiné dvorce byly naopak především hospodářskými jednotkami, které měly za úkol zásobovat nějaké ústředí – některé z hradišť či přímo knížecí dvůr. Dvorce mohly být i pomocnými opěrnými body pro zajištění kontroly nad okolním územím a tvořily tak správní středisko druhého řádu (doplňující primární správní soustavu tvořenou hradišti, respektive tzv. kastelánskými hrady). Specifickou úlohu měly některé knížecí dvorce určené jako místo odpočinku a zábavy – lovecké dvorce (Zbečno, Živohošť). Obr. 17 – Pohansko u Břeclavi, dvorec Obr. 18 - Žatec, dvorec v rámci hradiště (Dostál 1975) (Beranová - Lutovský 2009, dle Čecha a Ernéeho) Obr. 19 – Žatec, dvorec s kostelem na předhradí žateckého hradiště (Čech 2000) 11 2.1. / Hospodářství – Zemědělství Zemědělství bylo nejzákladnější způsobem obživy raného středověku, ale jeho charakter se během doby proměňoval. Slované usazující se v 6. století na našem území přicházeli do krajiny, která byla v některých regionech dlouhodobě zemědělsky využívána a tradice zemědělství tu tedy byla pevně zakořeněna již z pravěké periody. Nicméně přechod mezi osídlením a hospodařením předešlých obyvatel, Langobardů, a nově přicházejícími Slovany nebyl zcela plynulý. Slované z počátku ani neosídlovali celou dosavadní kulturní krajinu, ale jen ta nejvhodnější místa. Rozsah obdělávaného území byl menší, než v období pravěkém. Také organizace hospodaření byla odlišná: Zpočátku se objevoval systém archaického cyklického zemědělství, kdy po vyčerpání úrodnosti země se celá osada posunula v blízkém okolí o kus dále a po několika takových přesunech se vracela víceméně zpět do výchozího bodu. Poměrně brzy však započal přechod na dvoupolní systém s úhorem (částí pole ležící ladem), který umožňoval obnovu úrodnosti půdy bez posunu celé osady. V časně slovanském období 6.-7. století bylo zemědělství hlavní hospodářskou činností. Doklady o řemeslné výrobě a také obchodu jsou v té době jen skrovné. Významnější byla rostlinná obilnářská výroba (především byla pěstována pšenice, dále žito, ječmen a proso) s doplňkovým pěstováním ovoce a zeleniny (to je doloženo občasnými nálezy pecek či semínek), ale důležité místo mělo i dobytkářství (o něm níže). Archeologické nálezy v podobě kostí však dokládají i občasný lov divoké zvěře (jeleni, medvědi, divoká prasata). Vývoj lze sledovat v orném nářadí: Zpočátku se oralo prakticky výhradně celodřevěným rádlem [►20] a jen ojediněle je již od 6. století doložena i železná radlice. Ať již celodřevěným, nebo i železným hrotem, orba spočívala jen v rozrývání půdy, nikoliv v jejím obracení. Jistou pomocí mohla být křížová orba [►21]. Postupně ale nastává pokrok v stále větším užívání železných radlic [►22], které měly na rozdíl od celodřevěných oradel mnohem větší výdrž a byly také efektivnější při rozrývání půdy. Během 8. se do orebné soustavy zapojuje i krojidlo – nůž umístěný před rádlem, který půdu prořezával, a také odval, který odhrnoval oranou půdu do strany a zčásti ji obracel. Obilí se sklízelo v raném středověku výlučně srpy; kosy byly určeny k sečení trávy. Srpy zpočátku ještě neměly odsazení od rukojeti, ale od 8. století již odsazené byly. Nejvíce příkladů srpů přinesly archeologům nálezy depotů těchto nástrojů, méně je jich známo z hrobů či sídlištních vrstev. Sklizené obilí bylo uloženo v obilních jamách [►5], možná také v sýpkách, které však nemáme na rozdíl od jam archeologicky doloženy. Význam obilnářství postupně ještě narůstal, jak možná dokazují větší kapacity obilních jam z 8. či 9. a pozdějších století, než tomu bylo ve století 6. a 7. Mletí obilí probíhalo po celý raný středověk na ručním rotačním mlýnku [►24], který se skládal ze dvou mlýnských kamenů (žernovů): spodního ležáku a horního běhounu. Během 7.-9. století se objevují ve škále zemědělského a potravinářského zařízení také tzv. pražnice – což jsou jakési hliněné pekáče, sloužící snad k pražení zrna nebo pečení placek [►27]. Mimo obilnářskou výrobu nás zavádějí nálezy vinařských nožů [►29] a také zrníček vinné révy, které ukazují na rozvoj vinařství – a to od 9. století. Chov hospodářských zvířat je doložen nálezy kostí těchto zvířat: nejvíce hovězího dobytka, dále prasat, koz a ovcí (obtížně se mezi posledně jmenovanými v kostech odlišuje). Postupně přibývalo prasat a jejich podíl se pozvolna vyrovnával hovězímu dobytku. Doloženo je i chovné ptactvo: holub, kur, husa, kachna. O konzumovaných zvířatech máme relativně bohatý doklad v kostech nalézaných v kuchyňském odpadu. Jinak je tomu například u koní, kteří se téměř nejedli a máme je proto doloženy méně, přesto se předpokládá jejich relativně velký počet – a to zvláště v období rozvoje společenské elity od 8. a 9. století. Vzácně se nacházejí koňské podkovy a třmeny [►30-31] – skrovné nálezy tohoto typu však nejsou v přímém vztahu k počtu koní, neboť koně se v raném středověku kovali jen málo. Dalšími četnými zvířecími průvodci lidských sídel byli pes a kočka. Chov dobytka byl jednoduchý a zvířata byla pasena volně bez ustájení i přes zimu. Od 8.-9. století přibývá nálezů kos, které sloužily k žnutí trávy pro výkrm či sušení sena. Kosy měly většinou krátkou čepel [►26], která byla rovná nebo obloukovitá. Řap sloužící k uchycení kosy k rukojeti svíral s ostřím tupý uhel - je tedy zřejmé, že dřevěná násada byla krátká a ne dlouhá (pod tupým úhlem sekání s dlouhou násadou nebylo možné). Jak bylo již uvedeno výše, kosy nesloužily ke sklizni obilí (kde se užívalo jen srpu). Výjimečně se najdou i dlouhé kosy [►28], navíc s ostrým úhlem umožňujícím i uchycení dlouhé násady. Dlouhé kosy se však ve větší míře začínají objevovat až ve vrcholném a pozdním středověku. 12 Obr. 20 – Dřevěné oradlo Obr. 21 – Křížová orba (Beranová - Kubačák 2010) (Beranová - Kubačák 2010) Obr. 22 – Radlice a motyka Obr. 23 – Srpy (Beranová - Lutovský 2009) (Beranová - Kubačák 2010) Obr. 24 – Ruční mlýnek (Beranová-Kubačák 2010) Obr. 25 – Ovčácké nůžky (Beranová-Kubačák 2010) 13 Obr. 26 – Krátké kosy Obr. 27 – Pražnice (Mařík 1997) (Beranová-Lutovský 2009) Obr. 28 – Dlouhá kosa (z 9. století) Obr. 29 – Vinařský nůž (Lutovský-Michálek 2002) (Beranová-Lutovský 2009) Obr. 30 – Podkovy (Beranová-Lutovský 2009) Obr. 31 – Třmeny (Beranová-Kubačák 2010) 14 2.2. / Hospodářství – Řemesla Řemesla jsou na našem území v časně slovanském období 6.-7. století doložena jen v omezené míře. Povětšinou spíše převládala ještě podomácká výroba, kdy mnohé předměty si lidé vyráběli doma sami: keramiku, textil, předměty z kůže, dřeva, parohu či kosti, a také asi kamenné předměty. Specializace se zpočátku týkala jen nemnoha činností: především těžby surovin a zpracování kovů, kde byla profesionalizace nezbytná. Postupem času (od 8./9. století) se škála specializovaných činností rozšiřuje. Těžba surovin (někdy formou rýžování – jako například u cínu nebo zlata) se týkala kovových rud a také kamene. Není úplně jisté, zda se již od prvních staletí raného středověku u nás těžily všechny významné kovy. Spíše byla jejich část dovážena. Nicméně měď či cín mohly u nás být těženy, stejně jako železná ruda. Domácího původu byla i část zlata a stříbra. Olovo (nutné ve šperkařské výrobě) bylo dováženo v podobě hřiven a na našem území dále zpracováváno. Plné využívání těchto kovů však nastupuje až asi od 9. století, v samém počátku raného středověku (6.-7. století) jsou i jen nálezy kovových předmětů početně omezené. Nejdůležitější metalurgickou výrobou byla produkce železa a železných předmětů. Hutnictví železa je doloženo díky nálezům pecí (respektive jejich zbytků; [►33-34]) a dalších stop po výrobě: železné strusky a zlomků dyzen (keramických ústí přívodu vzduchu od měchů). Hutnické dílny stály v blízkosti samotné těžby železné rudy. Na větší vzdálenost se pak netransportovala surová železná ruda, ale už hotové železo. To bylo pak převáženo v podobě buď lup (bochníčkovytých kusů železa) nebo sekerovitých hřiven [►35]. Na železné hutnictví navazuje kovářská výroba, která produkovala celou škálu železných předmětů [►22-23, 25-28, 30-31, 37-42]. Výroba těchto předmětů byla ve vývoji řemeslné výroby i v kvalitě dobového hospodářství klíčová. Železné nástroje byly základem většiny výrobních činností, specifický byl samozřejmě také význam zbraní. Kovář byl velmi zdatným profesionálem a ovládal celou řadu technik úpravy a zpracování železa. Samotná kovářská dílna byla bohatě vybavena specializovanými zařízeními a kovářskými nástroji (výhně, kleště, kovadliny, palice, měchy…). Kovářská výroba se soustřeďovala nejprve především na hradištích či v jejich těsném sousedství. Postupem času došlo k určité diferenciaci kovářské výroby a běžnější kovařina (kování, zemědělské nástroje, předměty každodenní potřeby) se objevovaly i na venkovských dílnách, specializovanější kovařina zbraní a seker se soustředila na hradištích a v jejich podhradí. Celé kovářské dílny máme dokladovány zatím jen v malé míře. Na kovářství však odkazují i nálezy jednotlivých kovářských nástrojů [►36]. Specifickým řemeslem bylo šperkařství. Jeho rozvoj u nás je opět záležitostí spíše 9. a mladších století. Již předtím ale byly vyráběny jednoduché bronzové šperky [►46] a to i podomáckou výrobou. Špičkové úrovně dosahovaly šperky velkomoravské – a to v podobě tzv. veligrádského šperku [►44-45], který byl velmi náročně a složitě zdoben a jednalo se o mistrovské jemné řemeslo. Vedle složitějšího veligrádského šperku zaznamenáváme v 9.-10. století i tzv. podunajský šperk [►48], který byl jednodušší. Honosné šperky známe i z prostředí elity v Čechách 10. století [►47]. Základem šperkařské výroby byla práce s plíšky a drátky. Specifickými technikami byly například filigrán (utváření ornamentu z jemných drátků) a granulace (výzdoba pomocí drobných kuliček). Vedle toho máme doklady i o tauzii (vykládání kovu kovem za studena) anebo třeba o zlacení či stříbření bronzových předmětů. Specifickým artefaktem je bronzová toaletní souprava [►32]. Šperkařskou výrobu dokládají jednak samotné šperky a také specializované nástroje (kovadlinky, kladívka, kleště, pinzety, tyglíky [►43], kamenné licí formy atd.). Sklářská výroba se na našem území v raném středověku vyčerpávala výhradně výrobou skleněných korálků [►49]. Jen velmi výjimečně jsou archeologicky doloženy skleněné nádoby, které byly importem z jiných částí Evropy (ze Středomoří nebo Porýní). Velmi důležité bylo hrnčířství. Keramika je vůbec nejvíce zastoupeným materiálem v archeologických nálezech. Souvisí to se základní užitnou hodnotou keramických nádob, případně speciálních keramických předmětů pro různé výroby, a samozřejmě též s trvanlivostí keramického materiálu. Vedle množství keramiky nám keramickou výrobu dobře dokladují nálezy hrnčířských pecí. Velmi dlouho však přetrvávala v hrnčířství podomácká výroba, kdy si domácnosti dle své potřeby keramiku vyráběly samy. Teprve od 9. Století se výrazněji začínají i v této oblasti objevovat specializovaní hrnčíři, kteří vyráběli keramiku kvalitnější; podomácká výroba však přetrvávala vedle 15 toho i nadále a vytlačena specialisty byla až v 11. a 12. století. Proměňovala se i technologie: Na počátku středověku byly nádoby lepeny ručně, později vyráběny na otáčivé podložce a od 9. století na pomalu rotujícím hrnčířském kruhu, ještě později (od 11. století) na rychle rotujícím kruhu. Na keramice je proměnlivá kvalita keramické hmoty. Proměňuje se také výzdoba, nicméně k dlouhodobým oblíbeným motivům patří různé vlnovky a násobné vlnice a také rýhy, které vodorovně obepínají tělo nádoby [►56-57]. Zajímavým prvkem jsou i hrnčířské značky, které se výrazněji objevují od 9. a 10. století [►58]. Dalším významným odvětvím byla textilní výroba. Po dlouhou dobu byla podobně jako většina ostatních řemesel záležitostí podomácké produkce. Postupně se oddělovala specializovanější výroba velmi kvalitních tkanin pro společenskou elitu. Textilnictví je archeologicky doloženo některými specifickými předměty i vzácně dochovanými pozůstatky samotných látek nebo jejich otisky v jiném materiálu (keramice, rzi kovových nástrojů). Z nejdůležitějších archeologických dokladů textilní výroby je potřeba zmínit především hliněná či kamenná závaží [►51], která napínala osnovu na vertikálním tkalcovském stavu [►50], a také hliněné či kamenné přesleny – setrvačníky pomáhající při spřádání příze na vřetenu [►52]. Dokladem jsou ale třeba i ovčácké nůžky [►25] a kostěné nebo kovové jehly. Celá další škála předmětů, včetně samotných stavů, však byla ze dřeva a nedochovala se. Bohatou škálu předmětů jistě poskytovala také výroba z kostí a parohu. Nicméně vzhledem k povaze materiálu je zde dokladů relativně málo. Z kosti a parohu vznikala různá šídla, vrtáky, píšťalky, hřebeny [►54], střenky nožů, parohové zdobené schránky [►53], ale také korálky nebo hrací kameny. Především u složitějších a zdobnějších předmětů výroba asi probíhala již specializovaně. Zvláštním artefaktem jsou tzv. kostěné brusle [►55], které byly poměrně hojně rozšířené a předpokládá se, že některé z těchto předmětů opravdu jako brusle sloužily, většinou však asi byly pomocným nástrojem k vydělávání kůží. Rozsáhlá výroba se dá očekávat u předmětů dřevěných (vedle celodřevěných předmětů to byly třeba i násady kovových nástrojů, předměty z proutí). Zde ovšem opět vzhledem k povaze materiálu je dokladů málo. Zpracováván byl také kámen. Především se jednalo o výrobu kamenných žernovů (mlýnských kamenů), brusů [►59], ale také kamenných závaží nebo třeba kamenných přeslenů. Specifické bylo pak využití kamene v architektuře (v našem raném středověku ovšem poměrně omezené a vyskytující se spíše v jeho mladších obdobích). Obr. 32 – Bronzová toaletní souprava (Beranová - Lutovský 2009) 16 Obr. 33 – Baterie hutnických pecí Obr. 34 – Tavba železa (Lutovský 2001) (Pleiner 1958) Obr. 35 – Sekerovité hřivny Obr. 36 – Kovářské kleště s kovadlinkou (Dostál 1983) (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 37 – Železné sekery Obr. 38 – Soubor železných předmětů (Beranová - Lutovský 2009) (Lutovský 2001) 17 Obr. 39 – Soubor železných předmětů (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 40 – Vědra s kováním Obr. 41 – Železné klíče (Lutovský 2001) (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 42 – Železné nože (Beranová - Lutovský 2009) 18 Obr. 43 – Tavící tyglíky Obr. 44 – Veligrádské prsteny (Lutovský 2001) (Lutovský 2001) Obr. 45 – Veligrádské náušnice (Lutovský 2001) Obr. 46 – Bronzové jehlice (Beranová - Lutovský 2009) 19 Obr. 47 – Náušnice se závěsky z Kouřimi Obr. 48 – Šperky podunajského typu (Lutovský 2001) (Lutovský 2001) Obr. 49 – Skleněné korálky (Beranová-Lutovský 2009) 20 Obr. 50 – Vertikální stav Obr. 51 – Hliněné závaží ke stavu (Březinová 1997) (Beranová-Lutovský 2009) Obr. 52 – Přesleny (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 53 – Schránky z parohoviny Obr. 54 – Kostěný hřeben (Beranová - Lutovský 2009) (Bartošková 2003) 21 Obr. 55 – Tzv. kostěné brusle Obr. 56 – Keramické střepy s vlnicí (Lutovský 2001) (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 57 – Výběr keramiky raného středověku (Beranová - Lutovský 2009) 22 Obr. 58 – Hrnčířské značky (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 59 – Kamenné brousky (Beranová - Lutovský 2009) 23 2.3. / Hospodářství – Obchod Důležitou součástí hospodářského života byl obchod. Jeho význam postupně narůstal v době, kdy naše území pokročilo v rozvoji domácí řemeslné produkce. Naše země byly navíc díky své poloze zapojeny do dálkových obchodních tras. Archeologickým dokladem obchodu jsou některé výrobky, které se v jednotlivých obdobích raného středověku liší od domácí produkce buď ve zdejších poměrech nepoužívanou technologií, dokonalejším zpracováním, exotickým materiálem nebo zvláštními tvary či zdobnými prvky. Tyto luxusní a kvalitnější výrobky - importy - se k nám dostávaly především díky obchodu, nelze ale vyloučit ani jejich původ darem nebo kořistí. Příkladem mohou být i jantarové korálky [►62]. Dalším dokladem mohou většinou být nálezy mincí – již v 7.-8. století to jsou mince byzantské, postupně se objevují další mince i ze západu. Rozvoj obchodu pak signalizují ještě ve větší míře mince domácího původu. Na obchodní činnost mohou odkazovat též některé depoty (sklady) výrobků nebo polotovarů, později třeba i mincí. V jednom z depotů v Žatci byla i bronzová toaletní souprava [►32]. Velmi výjimečným dokladem obchodu je také nález obchodních závaží; naprosto výjimečně jsou doloženy v archeologických nálezech samotné obchodní vážky [►61]. Obr. 60 – Mince Boleslava I. Obr. 61 – Skládací váhy (Beranová - Lutovský 2009) (Lutovský 2001) Obr. 62 – Jantarové korálky (Beranová - Lutovský 2009) 24 3 / Umění a duchovní život Výtvarný projev má v raném středověku převážně podobu šperků a užitého umění: především se jedná o oděvní doplňky a zdobené předmětů denní potřeby. Vedle toho však jsou nalézány i předměty na rozmezí šperku a duchovního symbolu (křesťanské artefakty v podobě závěsků, přezek a křížků). Teprve v mladších fázích středověku přistupuje k této pestré škále výtvarných drobností také volná plastika a malířství. Zvláštní kategorií umění je architektura – a to především kamenná architektura kostelů, která se torzovitě z mladších staletí raného středověku dochovala a nabízí tak ukázku výtvarného přístupu v stavitelství. Kromě uvedených předmětů zde jistě bylo velké množství artefaktů ze dřeva nebo kosti – ty se však do naší doby nedochovaly a jsme tak ochuzeni o další škálu výtvarných počinů. O šperkařství byla již řeč výše. Pro časně slovanské období jsou doklady šperků nepočetné a jedná se často o inspirace okolními kulturními vlivy (včetně pozdně germánských). Od 8. století přibývá škála šperků podunajské tradice a mohutný rozvoj šperků zaznamenáváme v 9. a 10. století ve spojení s velkomoravským prostředím. Vedle náušnic a prstenů jsou známy také jehlice a spony, dále náramky, náhrdelníky a záušnice (vlasové ozdoby) [►44-48, 63-64]. K užitému umění patří již zmíněné jehlice [►46] či spony, které vedle (někdy výrazně dominující) ozdobné funkce mají i funkci spínadla oděvu. Dalším příkladem užitého umění jsou přezky, nákončí a další drobná kování opasků a řemenů v soustavě tzv. garnitur (souboru ozdobných kovových aplikací na opascích a řemenech) [►65-66], stejně tak kování koňských postrojů – přes svou zdobnou roli mají především funkční charakter. Užitým umění jsou rovněž zdobené kostěné hřebeny [►54], kostěná a parohová pouzdra [►53], nebo třeba kostěné střenky nožů. Jinou skupinou užitého umění je keramika. V porovnání s jinými kulturami a epochami je však keramika raného středověku poměrně chudá. I přes počáteční strohost se však také na keramice od 7. a 8. století objevuje jednoduchá výzdoba v podobě rytých linií (většinou vícenásobných) – rovných i vlnic, kolkovaná výzdoba, různé záseky nebo i plastické lišty. Samotné tvarování nádob není po většinu raného středověku příliš výrazné – jedná se převážně o jednoduché tvary [►56-57]. Komplikovanější profilace nádob pochází pak z dovozu nebo vnějších kulturních vlivů; ve větší míře se škála keramiky rozvíjí až v závěru raného středověku. Zdobené byly někdy také přesleny. Specifickým projevem užitého umění jsou hrací kameny – většinou kostěné, které jsou zdobeny jednoduchými geometrickými vzory [►67]. Osobitou skupinu umělecky zpracovaných předmětů představují náboženské artefakty. Jsou to jednak vzácné artefakty související s pohanstvím – dřevěné idoly (které však z našeho území neznáme, jen se vzácně dochovají základy svatyní, kde idoly byly instalovány [► 70-72]). Některé fragmenty slovanských idolů jsou známy například z území Německa či Ukrajiny [►68-69], z našeho území pak votivní figurky [►73]. Druhou skupinou náboženských artefaktů jsou pak předměty křesťanské [►76- 77]. Architektura mohla být rovněž nositelem umělecky zpracovaných prvků a vůbec sama o sobě může být dokladem výtvarného přístupu, který vedle funkčnosti stavby hledí i na její efektní a estetické upořádání. V tomto směru mohou být tedy dokladem architektonického umění již dochované základy staveb. A to zvláště kamenných kostelů [►74]. Torza dodnes dochované raně středověké architektury pak jsou svědectvím kvality kamenické práce v podobě různých ostění, sloupů, konzol, žeber a dalších architektonických prvků, doprovázené v závěru raného středověku někdy též sochařským a malířským dílem. Zdobné prvky mohla mít a jistě měla i architektura dřevěná, ale v tomto případě se musíme spokojit s předpokladem, neboť chybí dochované dřevěné stavby nebo jejich části, které by to ukazovaly. Některé z výše uvedených artefaktů pomáhají proniknout do sféry duchovního života – a to i v době, kdy ještě nemáme dostatek písemných pramenů, které by nám o idejích tehdejších lidí mohly říci něco bližšího. Svědectví tedy vydávají svatyně – ať již v podobě doložených pohanských kultišť [► 70-72] nebo křesťanských kostelů [►74-75], a předměty s náboženskou symbolikou [►68-69, 73, 76-77]. Ale též například doklady rituálních praktik, jako je vkládání vajec do hrobů (to byl už předkřesťanský zvyk, u nás však doložen až z doby křesťanské). Vzdělání a vyšší kulturu signalizují například nálezy psacích potřeb – bronzových stylů (pisátek) [►78]. V závěrečných stoletích raného středověku (11.-12. století) je duchovní život již bohatě obsažen v písemných pramenech. 25 Obr. 63 – záušnice Obr. 64 – stříbrný kruh (Beranová - Lutovský 2009) (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 65 – opasková kování (Lutovský 2001) Obr. 66 – kování (Lutovský 2001, dle J. Poulíka) Obr. 67 – parohové a kostěné hrací kameny (Lutovský 2001, dle B. Kavánové) 26 Obr. 68 – dřevěné idoly z území Německa Obr. 69 – čtyři strany dřevěného idolu, Ukrajina (Beranová – Lutovský 2009) (Beranová 2002) Obr. 70 – Pohansko – základy svatyně Obr. 71 – Pohansko – rekonstrukce svatyně (Profantová 2011) (Měřínský 2002, dle B. Dostála) Obr. 72 – Mikulčice – základy svatyně Obr. 73 – Votivní magické figurky zvířat (Měřínský 2002) (Lutovský 2001) 27 Obr. 74 – Půdorysy raně středověkých kostelů Obr. 75 – Brandýsek – hroby respektují místo, (Galuška - Poláček 2006) kde zřejmě stával dřevěný kostelík (Beranová – Lutovský 2009) Obr. 76 – křížky (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 77 – ostatkové kříže (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 78 – bronzové styly (Beranová - Lutovský 2009) 28 4/ Válka – Militaria Militaria jsou důležitým segmentem hmotné kultury raného středověku (vzhledem k povaze lidské společnosti jsou významné ve většině kultur, period a oblastí lidských dějin). Zbraně patří k mnohovýznamovým archeologickým pramenům, neboť přinášejí informaci o úrovni řemesla, které je vyrobilo, přinášejí však také informaci o mohutnosti vyšších společenských vrstev, které jimi disponovaly – a to zejména v podobě hrobové výbavy členů vojenské družiny, ukazují na povahu vnitřních i vnějších konfliktů daného společenství z pohledu geografie i rozsahu. Specifická militaria identifikují vnější nepřátele a vnější kulturní vlivy – ať již přítomné v důsledku nepřátelského vpádu, kořistění nebo obchodu. V základním dělení rozlišujeme dvě velké skupiny militarií – zbraně a zbroj. Zbroj představuje v raném středověku relativně omezenější škálu prostředků pasivní obrany, než jakou bude později disponovat rozvinutý rytířský věk vrcholného středověku. Na našem území máme doloženy přílby [►80], zbytky drátěných nebo lamelových zbrojí a zbytky štítů. Zatímco u zbraní většinou představu o jejich podobě máme už ze samotných nálezů artefaktů nebo jejich torz, některé části zbroje byly tvořeny méně odolnými materiály (typicky těla štítů ze dřeva a kůže, prošívané a kožené kabátce apod.) a nedochovaly se. Nicméně je možno za zdroj představ o válečnících raného středověku brát písemné prameny naší nebo i cizí provenience, které popisem a občas také obrazem hovoří o podobě bojovníkovy výbavy a o způsobech boje. Nejčastějšími zbraněmi jsou luk [►81] a šípy, doložené četnými šipkami (nasazenými na ratišti tulejí nebo řapem [►85]), případně i zbytky luků. Další výraznou skupinu (na našem území však ojedinělou) tvoří hroty kopí nebo oštěpů (ne vždy je úplně jasné, pro kterou z těchto dřevcových zbraní byl hrot určen [►82]). Běžné jsou také nože [►42] a především sekery (které tvořily hlavní zbraň většiny bojovníků na našem území [►37]), jež mohou být ovšem nevyhraněné z hlediska účelu a mohou sloužit jako zbraň i jako nástroj. Některé specifické větší nože jsou pak označované jako válečné nože a ty největší z nich se už řadí ke krátkým mečům – tzv. saxy [►83]. Dlouhé meče jsou v našem raném středověku až do 11. století raritou a pocházely výhradně z franského nebo středomořského prostředí [►79]. O něco více se již v 8. století objevují šavle jako typicky nomádská zbraň z avarského prostředí [►84]. K méně častým zbraním patří válečná kladiva – bijáky, nebo předpokládané kyje. Vzhledem k společenskému statusu bojovníka byly některé zbraně (především meče) zdobeny a posilovaly tak svou prestižní funkci. Nálezy militarií pocházejí z různého kontextu. Zatímco třeba šipky nebo hroty kopí mohou být ve větším množství přítomny v místě, kde kdysi přispěly zániku osady či hradiště (a dokumentují tak pohnutý osud dané lokality a jejích obyvatel – někdy i v podobě šipek ve skeletech v hromadných hrobech), jiná militaria se výjimečně nacházejí v sídlištních vrstvách nebo objektech, ale protože byly vzácnými předměty, je jejich ztráta či zapomenutí v sídlištním prostředí jen velkou náhodou. Mnohem více se nacházejí v určitém období zbraně v podobě seker, nožů, hrotů oštěpů či kopí v hrobech bojovníků, kde slouží jako znak nebožtíkova společenského postavení. Občas jsou zbraně také součástí depotů. K zbraním a zbroji se pojí i další artefakty, které nejsou přímo militarii, ale pro bojovníka byly nezbytné: ostruhy, třmeny, postroje, řemenová a opasková kování (tzv. garnitury) atd. Obr. 79 – Dlouhý meč z hrobu z 10. století (Lutovský 2001, dle J. Bubeníka) 29 Obr. 80 – Přílba z 9. století (Lutovský 2001) Obr. 81 – Reflexní luk (Lutovský 2001) Obr. 82 – Hroty kopí či oštěpů Obr. 83 – Sax – krátký meč (Beranová-Lutovský 2009) (Lutovský 2001, dle L. Galušky) Obr. 84 – Šavle (Kouřil 2003) Obr. 85 – šipky s křidélky a tulejí a šipky rombické s řapem (Lutovský 2001) 30 5 / Pohřbívání Pohřbívání patří k nejzákladnějším lidským potřebám již od konce starší doby kamenné a je velmi důležitým projevem kulturních zvyklostí, proměnlivým v čase a místě a případně též s ohledem na sociální rozvrstvení společnosti. Terminologicky se někdy klade rozdíl mezi pohřbem, jakožto jakýmkoliv uložením těla, a hrobem, jakožto speciálně upraveným místem a pietním uložením těla [►89-90]. Pohřebiště (nekropole) sestávající z jednotlivých hrobů jsou jedním ze základních typů archeologických lokalit (vedle sídlišť, náhodných nálezů a depotů). Kromě řádných hrobů se občas nacházejí i nepietně pohřbená těla v hromadných hrobech nebo v prostoru bitevních střetnutí (naděje na jejich odhalení je především při průzkumu některých hradišť). V pohřbívání raného středověku můžeme vidět oba základní typy pohřebního ritu: žárový pohřeb a kostrové pohřbívání. V počátku našeho raného středověku se pohřbívalo výhradně žárovým způsobem, během 9. století vidíme přechod na kostrové pohřbívání. Některé z žárových hrobů starší doby hradištní se nacházely pod mohylami [►86-87]. Tak jako i v jiných obdobích, rovněž v raném středověku umožňuje pohřební ritus a vybavení hrobu rozeznat kulturní a ideologické vlivy a společenský vývoj směrem k odlišení sociálních vrstev [►92]. Jedním z příznačných projevů vnějších kulturních vlivů spojených záhy s šířením křesťanství na našem území je již zmiňovaný přechod z žárového ritu k ritu kostrovému. Další vývoj pak na konci 10. století prozrazuje utužování křesťanské ideologie, když se výbava hrobů stává stále jednodušší a mizí milodary [►91]. Sledovat lze také podobu celých nekropolí. Střídá se semknutí kolem kostela [►88] s umístěním hřbitova v určité vzdálenosti od vesnice. V celkovém pohledu na tyto zvyklosti jsme poněkud limitováni dosavadním stavem poznání, ale je možné vidět určitou distanci pohanských pohřebišť časně slovanského a starohradištního období od sídel a naopak přimknutí hrobů ke kostelům v rámci sídel tam, kde ta možnost byla: v době středohradištní na Velké Moravě. Postupem času se hojně objevuje typ pohřebišť nekostelních, nacházejících se opět v distanci od vesnice. A konečně ve 12. století se s růstem farní sítě a počtu kostelů k těmto svatostánkům hroby znovu přimykají. Pohřby (ať již pietní v hrobě, nebo nepietní) prozrazují mnoho důležitých informací o společnosti raného středověku a postupujících kulturních proměnách, ale také mohou pomoci v upřesnění průběhu konkrétních událostí na určité lokalitě nebo v určitém regionu. Z hlediska antropologického mohou dokonce parametry skeletů dokazovat širší společenské souvislosti stran výživy, pracovního zatížení, ale také etnického původu nebožtíků. Ještě konkrétněji pak pohřby, především opět kostrové, mohou naznačovat osudy jednotlivých lidí, jejichž pozůstatky máme možnost v archeologickém výzkumu spatřit. Dotek skrovných zbytků člověka, který měl kdysi svou vlastní osobnost, svůj život, své radosti a strasti, své naděje a plány, své blízké a své místo ve společnosti, je jedním z nejsilnějších zážitků, umocněný samozřejmě obecnou fascinací smrtí, která je absolutní a archetypální daností lidského života. Tento zážitek setkání tváří tvář s dávnými předky vyplyne zvláště silně, pokud je známo (nebo předpokládáno) jméno a osudy pohřbeného (v případě raného středověku se to samozřejmě týká téměř výlučně příslušníků přemyslovské dynastie). Obr. 86 – Mohylové pohřebiště Obr. 87 – Řez mohylou se zbytky vnitřní komory (Beranová - Lutovský 2009) (Beranová - Lutovský 2009) 31 Obr. 88 – Hroby kolem mikulčické baziliky Obr. 89 – Úprava hrobových jam (Poulík 1975) (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 90 – rakve a nosítka na mrtvé (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 91 – rolničky z dětských hrobů (Smetánka 2003) Obr. 92 – Hrob bojovníka (Beranová - Lutovský 2009) 32 6 / Společnost V podstatě všechny v předešlých oddílech uvedené archeologické prameny a skutečnosti mohou o podobě společnosti více či méně promlouvat, neboť problematika společnosti je širokým zastřešujícím tématem. O společenském rozvrstvení přímo vypovídá několik základních ukazatelů v archeologických pramenech, které sice nevykreslí společenské uspořádání do detailů, ale mnoho významných poznatků umožní: existence hradišť, hrobová výbava, pohřební zvyklosti jako celek, škála řemeslných výrobků, doklady obchodu. V počátečním období raného středověku se u nás projevuje poměrná chudoba hmotné kultury a zdá se, že společnost časných Slovanů byla dosti homogenní bez výrazných společenských protipólů a bez výraznější kumulace bohatství a moci v nějakém centru ve smyslu prostorovém i společenském. Možná již během 7. století se postupně zakládá složitější vývoj, který se začne projevovat i v archeologických pramenech. Vnější podunajské kulturní vlivy rozšiřují škálu předmětů, výzdobných motivů na keramice i technologických postupů v její výrobě. Existence Sámovy říše dokládá v třetině 7. století počínající cestu stratifikace dosud jen nevýrazně rozvrstveného společenství. Nicméně je nutno říci, že archeologicky se tento proces v 7. století projevuje ještě velmi slabě a je jen několik lokalit, kde snad mohla vznikat první hradiště jako sídla elit. V 8. století je však postup utváření vyšších vrstev a složitějších společenských vztahů průkaznější a rozvoj mohutných hradišť je toho jedním z důkazů [►6-9]. Během 9.-11. století přibývají doklady také dvorců, jakožto sídel velmožů [►17-19]. Vedle jednoznačného indikátoru v podobě hradišť a dvorců je to i rostoucí bohatství hmotné kultury: objevují se ve stále větší míře luxusní předměty a zároveň celkový nárůst rozmanitosti a množství řemeslných výrobků poukazuje na rozvoj řemeslné výroby. Zkvalitňování a rozšiřování výroby je vedle svědectví o utváření vrstev specializovaných řemeslníků také dokladem poptávky po těchto výrobcích a tedy opět z druhé strany poukazuje na přítomnost společenských skupin, pro které byly výrobky určeny. Řemeslná produkce také ve spojení s nálezy importovaných předmětů dokládá rozvíjející se obchod. Od přelomu 8. a 9. století dochází k pozvolné změně pohřebního ritu z žárového na kostrový. To je významný ukazatel vnějších kulturních vlivů, ale především tak získáváme jeden z velmi výrazných a významných zdrojů informací o společnosti. Zatímco výbava žárových pohřbů je v raně středověkém slovanském prostředí na našem území jednoduchá a neumožňuje rozlišovat mezi skupinami obyvatel, kostrové hroby jsou vybaveny bohatěji a odráží společenské postavení nebožtíka mnohem lépe. Zvláště významnou skupiny hrobů tvoří jednak hroby „knížat“ - regionálních vládců -, a jednak hroby příslušníků vojenských družin těchto vládců. Hrobové výbavy si ponechávají výraznou vypovídací hodnotu až do konce 10. století, kdy v důsledku postupující hlubší christianizace společnosti milodary mizí. O charakteru společnosti vypovídají i zjevné rozsáhlejší procesy, jakými jsou třeba stopy po organizované těžbě a následném zpracování železné a dalších rud. Metalurgie je vůbec jedním z velmi komplexních výrobních odvětví, které na sebe váže celou škálu speciálních činností a složitých obchodních a výrobních vztahů, jež zároveň dokládají pokročilé společenské uspořádání. A nebo doklady o soupeření hradišť v podobě stop po požárech a napadení – to nám ukazuje na bouřlivý vývoj a postupné utváření sfér vlivu, které nakonec povede k vytvoření velkomoravského státu. K těmto nadregionálním ukazatelům proměny společnosti patří i zmíněný obchod a také distribuce surovin. I bez písemných pramenů tedy lze sestavit určitý obraz společnosti na našem území v raném středověku. Nicméně od 10. a 11. století už pramenů přibývá a můžeme se tedy opřít o tato přímá svědectví, která konkretizují naše představy ve výčtu i v charakteru jednotlivých vrstev či společenských skupin. *** V souhrnu lze na základě archeologických pramenů vidět krystalizaci několika společenských skupin. V první řadě se výrazně začíná od 8. století projevovat utváření vyšších vrstev společnosti. Tyto vyšší vrstvy nejsou zcela homogenní, ale na samotném vrcholu společenského žebříčku stojí vládci jednotlivých hradišť a regionů. Rozsah jejich moci, charakter jejich nástupu i možnosti ovlivňování následníků jsou nejasné. V 9. století už o nich víme i díky písemným pramenům mnohem více, ale z tohoto století pocházejí i bohaté nálezy artefaktů a hrobových výbav, které je rovněž 33 dokládají. Významným příkladem je nález knížecího hrobu z Kolína [►93]. V 9. století se vedle těchto anonymních regionálních knížat začíná objevovat také ústřední knížecí vláda vznikajících státních útvarů (Velké Moravy a posléze českého státu), která je dokumentována archeologicky i písemně samozřejmě ještě lépe. Výraznou skupinou náležející do vyšších vrstev a tvořící hlavní část elity jsou bojovníci – členové vojenských družin, kteří žijí na hradištích nebo v jejich okolí. Tito bojovníci jsou nástrojem moci vládců. Na vojenskou družinu ukazují hroby bojovníků [►92]. Zpočátku je charakter této vrstvy neujasněný a příslušnost k bojovnické družině je spíše nedědičnou, individuální. Vývoj během 9. a 10. století však tuto skupinu bojovníků promění v stabilní velmožskou vrstvu, jejíž součástí nejsou již jen nahodile vstupující jednotlivci, ale stále více dědiční velmoži – jejich rodiny, včetně potomků, disponují právem k vyšší vrstvě náležet. Takový vývoj se odráží také v archeologických pramenech. Důkazem jsou dětské hroby v 10. století: některé chlapecké hroby obsahují zbraně. Je evidentní, že samotné dítě nemohlo být platným členem bojovnické družiny a příslušnost k této společenské skupině si tedy nevydobylo svými vlastními individuálními zásluhami, ale přesto jeho příbuzní vyjádřili výsadní postavení těchto chlapců přiložením zbraní do jejich hrobu. Postavení těchto dětí bylo tedy dědičné a ony měly nárok na příslušnost k elitě. V široké mase obyvatelstva nenáležejícího k vyšším vrstvám je možno vyčlenit několik dílčích společenských skupin, jejichž vzájemná hierarchie již není tak zřetelná. Nicméně na jedné straně jsou tu obyčejní zemědělci, kteří tvoří samotný základ společnosti jako nižší střední vrstvy a jejichž vnitřní rozrůzněnost nebude v tomto období výrazná a nic o ní také nevíme. Snad jen je možné předpokládat, že někteří se zabývali přednostně obilnářstvím, jiní dobytkářstvím; specifickou skupinou mohli být lovci, kteří pro potřeby vyšších vrstev lovili zvěř. Rybolov snad mohl být volněji dostupný a jako doplňkový způsob obživy také fungoval – se specializovanými rybáři je nutno ale počítat rovněž. Další skupinou v běžném obyvatelstvu byli řemeslníci. Ti v závislosti na charakteru, významu a specializovanosti svého řemesla mohli zastávat společensky trochu výraznější postavení; přinejmenším se od zemědělského obyvatelstva vydělovali. Některá řemesla byla zpočátku záležitostí výhradně nebo především podomácké výroby, nelze to však tvrdit o metalurgii a s ní souvisejících aktivitách. Proto také kovozpracující řemeslníci byli od počátku vydělenými specialisty. Postavení řemeslníků se tedy mohlo lišit v návaznosti na „odbornost“, kterou ve svém řemesle disponovali a výjimečnost dané výroby. Určitý větší význam specializovaných řemeslníků nebyl záležitostí hierarchie, ale určité exkluzivity daného řemesla. V archeologickém kontextu nalézáme doklady řemeslné výroby [►33-36], nijak z nich však nemůžeme číst postavení řemeslníků ve společnosti. Důležitou skupinou obyvatelstva byli i obchodníci, kteří prostředkovali přístup ke kultuře a výrobkům vyspělejších oblastí a zajišťovali i vnitřní obchod. Postavení obchodníků v hierarchii společnosti se v závislosti na exkluzivitě zboží, se kterým obchodovali, mohlo pohybovat mezi středními a vyššími středními vrstvami. Archeologické doklady jejich činnosti máme v podobě importovaných výrobků, depotů a mincí. Samozřejmě posléze jsou to písemné prameny, která nás informují o obchodnících, včetně cizinců z dalekých krajů Orientu. Vedle elitních a střeních vrstev však máme doklady i o lidech, kteří z nějakého důvodu žili na okraji společnosti. Řeč archeologických pramenů je poměrně přímočará: nacházejí se pouta [►96], kterými byli poutáni otroci. V raném středověku, přinejmenším až do 10.-11. století přetrvával na našem území obchod s otroky jako lukrativní zdroj příjmů i pro knížecí pokladnu. Otroci byli získáváni v pohanských slovanských oblastech a prodáváni obchodníkům z východu. Jinou vyčleněnou skupinou byli lidé, kteří z nějakého důvodu – nějakým svým specifikem – naháněli strach. Pokud nebyli z takové příčiny rovnou záměrně usmrceni, byli zajištěni aspoň při pohřbu takovými opatřeními, která by jim bránila vrátit se mezi živé a škodit jim – jedná se o tzv. pohřby vampírů [►95]. Svébytnou skupinou moli být v raně středověké společnosti cizinci, jejichž přítomnost je v různých obdobích signalizována různým způsobem. Ostatně první doklady vzniku elity jsou dávány do souvislosti právě s cizím prvkem. Cizinci byli také často mezi obchodníky. Již v raném středověku se rovněž utvářela židovská obchodnická komunita. 34 Obr. 93 – Kolín, výběr předmětů z knížecího hrobu (Lutovský 2006) Obr. 94 – honosný třmen (Lutovský 2001) Obr. 95 – Pohřeb „vampíra“ (Beranová - Lutovský 2009) Obr. 96 – Pouta (Galuška 2003) 35 Zdroje obrázků  Beranová, M. 2002: Slované. Praha, Libri.  Beranová, M.; Kubačák, A. 2010: Dějiny zemědělství v Čechách a na Moravě. Praha, Libri.  Beranová, M.; Lutovský, M. 2009: Slované v Čechách. Archeologie 6.-12. století. Praha,  Libri.  Čech, P. 2000: Mocenský vývoj v severozápadních Čechách do počátku 11. století. In:  Přemyslovský stát kolem roku 1000. Praha, NLN.  Galuška, L. 2003: O otrocích na Velké Moravě a okovech ze Starého Města. Dějiny ve věku  nejistot. Sborník k příležitosti 70. narozenin Dušana Třeštíka. Praha, NLN..  Galuška, L.; Poláček, L. 2006: Církevní architektura v centrální oblasti velkomoravského  státu. In: České země v raném středověku. Praha, NLN.  Kouřil, P. 2003: Staří Maďaři s Morava z pohledu archeologie. Dějiny ve věku nejistot.  Sborník k příležitosti 70. narozenin Dušana Třeštíka. Praha, NLN.  Lutovský, M. 2001: Encyklopedie slovanské archeologie v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.  Praha, Libri.  Lutovský, M. 2006: Kolín 1864: nejvýznamnější hrobový nález českého raného středověku.  In: České země v raném středověku. Praha, NLN.  Lutovský, M.; Michálek, J. 2002: Archeologie knížecího sídla. Halštatský dvorec a  slovanské hradiště na Hradci u Nmětic. Praha, Set Out.  Měřínský, Z. 2002: České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu I. Praha, Libri.  Poulík, J. 1975: Mikulčice. Sídlo a pevnost knížat velkomoravských. Praha.  Profantová, N. 2011: Nové poznatky o archeologicky zjistitelných projevech pohanství  v českých zemích. In: Co můj kostel dnes má, nemůže kníže odníti. Praha, NLN.  Smetánka, Z. 2003: Archeologické etudy. Praha, NLN. Doporučená literatura  Přemyslovský stát kolem roku 1000. Praha 2000.  Lutovský, M.: Encyklopedie slovanské archeologie v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.  Praha, Libri 2001.  Beranová, M.; Kubačák, A.: Dějiny zemědělství v Čechách a na Moravě. Praha, Libri 2010.  Beranová, M.; Lutovský, M.: Slované v Čechách. Archeologie 6.-12. století. Praha, Libri  2009.  Co můj kostel dnes má, nemůže kníže odníti. Praha, NLN 2011.  Dějiny ve věku nejistot. Sborník k příležitosti 70. narozenin Dušana Třeštíka. Praha, NLN  2003.  České země v raném středověku. Praha, NLN 2006.  Měřínský, Z.: České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu I. Praha, Libri 2002.  Měřínský, Z.: České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu II. Praha, Libri 2006.  Beranová, M.: Slované. Praha, Libri 2002.  Smetánka, Z.: Archeologické etudy. Praha, NLN 2003.