ÚKOLY A TESTY – Zpravodajsko-publicistický seminář 1 test 1 Co je mediální gramotnost? Mediální gramotnost je předpokladem pro orientaci člověka v záplavě informací, které mu předkládají média. Zkuste navrhnout situaci, ve které je právě mediální gramot-nost důležitá pro správné rozhodnutí. Které funkce žurnalistiky považujete za nejpodstatnější? Co je agenda setting? Média mají schopnost zásadním způsobem ovlivňovat jednotlivé společenské oblas-ti. Uveďte příklad, kdy se kvůli médiím změnila nebo upravila pravidla některého ze sportů. test 2 Charakterizujte mediální systém, který existuje v České republice. Vysvětlete rozdíl mezi veřejnoprávními a komerčními médii. Mediální prostředí musí odolávat nejrůznějším politickým i ekonomickým tlakům. Zkuste vysvětlit, proč mají některé skupiny lidí o mediální prostor takový zájem. Jak pracují s informacemi dezinformační média? test 3 Jak je v ČR kontrolována práce a hospodaření médií veřejné služby? Média veřejné služby hrají ve společnosti podobnou roli jako některé významné kulturní instituce. Uveďte konkrétní důvody Program vysílání audiovizuálních médií veřejné služby se odlišuje od komerčních, pokuste se tento rozdíl charakterizovat. Pokuste se na konkrétních příkladech charakterizovat přínos médií veřejné služby pro společnost. test 4 Jaké atributy musí splňovat a čím se musí řídit veřejnoprávní zpravodajství? Najděte zprávu o které informuje ČT, ČRo, některé z komerčních médií i některý z dezinformačních webů – srovnejte jejich přístup test 5 Vyjmenujte jednotlivé pozice test 6 1.Co je předmětem práce šéfredaktora? 2. Co je předmětem práce produkce? 3. Jakým způsobem a proč spolu musejí editoři jednotlivých pořadů komunikovat? 4. Mezi klíčové osoby patří ve zpravodajství editor. Jaké vlastnosti – nejen profesní, ale i charakterové a volní – by podle vás takový člověk měl mít? 5. Jakým způsobem by se podle vás měl chovat při natáčení redaktor média veřejné služby a proč? Korespondenční úkol: Pokuste se vysvětlit vlastními slovy pojem týmová práce a popsat, proč je právě v televizním zpravodajství důležitá. test 7 Jak vypadá příprava redaktora na natáčení příspěvku? Jakým způsobem musí redaktor ověřit relevanci získaných informací a proč? Prací redaktora není jen reportáže vyrábět, ale také chodit s vlastními tématy. Kde všude se může redaktor inspirovat, dostat nápad na téma? test 8 Jaká jsou pravidla pro úspěšné vedení rozhovoru? Proč je potřeba klást v rozhovoru otevřené otázky? test 9 Jak vypadá skladba a struktura zprávy? Proč můžeme psanou zprávu krátit od konce? test 10 Proč se zpravodajci vyhýbají přívlastkům? Jak vnímáte rozdíl mezi jazykovou spisovností a správností? Srovnejte výpovědi: prezident se vrátil do republiky, prezident se do republiky vrátil, do republiky se vrátil prezident. Čím se výpovědi liší, jaký je v jednotlivých výpovědích významový posun a jakým jazykovým prostředkem je vyjádřen? ÚKOL: Přečtěte si následující citát a použijte jej jako východisko pro esej na téma Postavení, smysl existence a riziko zneužití médií v současné společnosti. „Chceme-li pochopit, jak nesmírně důležitým systémem se média stala, zkusme si představit, co by to udělalo s naším organizačním, osobním i společenským životem, kdyby jednoho krásného dne veškeré prostředky masové komunikace z nějakého nepředvídatelného důvodu nečekaně zmizely. Jak by mohli lidé porozumět světu, v němž žijí, v němž jednají a v němž si hrají, kdyby byla všechna média pryč? Jak by skupiny a organizace uspokojily své potřeby porozumění, jednání a zábavy? Jak by bylo možné udržovat sociální stabilitu, jak by mohly proběhnout sociální změny, jak by šlo vést či řešit místní i mezinárodní konflikty, jak by se šlo přizpůsobovat změnám v životním prostředí? A jak by šlo zachovávat sdílené významy, které umožňují existenci naší složité společnosti?“ test 11 Jakým způsobem se dá manipulovat s obrazem a proč se to ve zpravodajství veřejné služby nesmí dělat? Proč je důležité, aby byl zpravodajský redakční systém přístupný všem pracovníkům redakce a aby fungoval online? Jaké prostředky může na rozdíl od zpravodajce použít autor aktuálně-publicistické reportáže? Jaké jsou výhody živého vstupu? Korespondenční úkol: Televizní zpravodajství veřejné služby usiluje o to, být garantem objektivních, ne-zkreslených, nestranných a přesných zpráv. Jenže: existuje vždy více pravd a jakákoliv vynechaná informace může výsledný dojem zkreslit. Lze tedy dosáhnout objektivity, když už sám výběr skutečností je subjektivní? Napište na toto téma komentář. test 12 Média veřejné služby jsou spoluodpovědná za vývoj jazykové normy a řeči, co si pod tímto tvrzením představujete? Co je hovorová čeština? Jaké jazykové prostředky volí redaktor televizního zpravodajství v případě existence několika spisovných variant? Najděte jazyková klišé v konkrétní zpravodajské relaci ČT. Přirozený jazyk se vyvíjí rychleji než kodifikovaná norma. Zkuste najít výrazy, popř. tvary slov, které byste považovali pro mluvený jazyk za spisovné, byť ještě nejsou kodifikovány? test 13 Jakým způsobem se v televizním zpravodajství využívají grafické prvky? Co je obrazová sekvence a jaký je její účel? Proč je obrazová složka televizní zprávy důležitá? ÚKOL vyberte si libovolnou akci/téma a natočte zpravodajský televizní příspěvek, s ním odevzdejte také scénář (košilku), ke stejné akcii/tématu napište psanou zprávu (v rozsahu 2 400 znaků včetně meezer)