Projekt Ministerstva pro místní rozvoj ČR Český systém kvality služeb Czech service quality system Temná komora Tvorba klasické černobílé fotografie Temná komora Vznik černobílého obrazu • Postup využívá soli stříbra (halogenidy stříbra), které jsou fotocitlivé (účinkem světla se rozkládají) • Osvětlené halogenidy se vyvoláním převedou na kovové stříbro (obraz) • Neosvětlený halogenid se ustálením přemění na rozpustné sloučeniny Cyklus sříbra: citlivá vrstva => osvit => latentní obraz => vyvolání (zesílení lat. obrazu) => viditelný obraz => ustálení => viditelný stabilní obraz _rozpouštěni_ kovové stříbro _zpětné získávání Ag obrazové stříbro AgN03 dusišnan stříbrný snadno rozpustný „emulzifikace" -► (srážení) vyvolání bělení AgCI, AgBr, Agl halogenidy stříbrné prakticky nerozpustné ustalování +-[Ag(S203rP-1>- thiosíranové komplexy rozpustné Postup negativ-pozitiv • Ve fotoaparátu osvětlené halogenidy stříbra vyvoláním zčernají v závislosti na míre osvitu • Světlé odstíny se převedou na tmavé, tmavé odstíny na světlé => vzniká tzv. negativ • Kopírováním (zvětšováním) prosvětlujeme negativ na další citlivou vrstvu (např. fotografický papír) ■ => negativ musí být dobře průsvitný - materiál sklo, později celuloid • Tím se opakuje postup „znegativnění" - tmavá místa z negativu se převedou na světlá a naopak, vzniká tzv. pozitiv Negativní materiály • Liší se: ■ citlivostí, ■ zrnitostí (závisí též na způsobu vyvolání), ■ spektrální citlivostí, ■ formátem (mikrofilm, kinofilm, svitkový film, ploché filmy, ...) Spektrální citlivost filmu • Různá citlivost k různým barvám (každý film má specifickou spektrální křivku) • Výsledné podání převodu barvy na odstín šedé lze měnit použitím barevných filtru při fotografování • Lze vyrobit filmy se speciální spektrální citlivostí — rentgenové, infračervené, ... Pozitivní materiály • Fotografické papíry nebo emulze • Jsou citlivé jen k určitému barevnému spektru => lze s nimi pracovat při speciálním osvětlení ■ červené pro materiály s pevnou gradací, ■ oranžové pro papíry s proměnlivou gradací • Různé podložky ■ papír ■ RC podložka (není nutné tolik vypírat, napínat, méně trvanlivé...) ■ citlivou vrstvu je možné nanášet i na jiné materiály (tekutá emulze) • Papíry s pevnou gradací (kontrastem) ■ měkké (nízký kontrast) ■ normální ■ tvrdé (vysoký kontrast) ■ extra tvrdé • Papíry s proměnlivou gradací (multigradační, multigrade) ■ gradace (kontrast) se mění v závislosti na použitém barevném spektru ■ gradační filtry Vývojky • Negativní ■ normálně pracující (R9, Fomadon P, Kodak D76,) ■ jemnozrnné (Ilford Microphen, Ilford IDU) ■ „rychlé" (kontrastní) vývojky (Fomadon LQR) ■ speciální • Pozitivní (Fomatol LQN, Ilford Bromophen, ...) • Univerzální Ustalovač • Většinou na bázi thiosíranu • Normální nebo rychle pracující Co potřebujme k vyvolání filmu • Vývojnici • Stopky • Negativní nebo univerzální vývojku • Přerušovač (v principu kyselý roztok, Fomacitro, voda s octem) • Ustalovač • Smáčedlo (např. Fotonal) Základní postup vyvolání filmu • Zjistíme si vyvolávací časy pro daný film, vývojku, ředění, ... • Dle návodu připravíme všechny lázně, změříme jejich teplotu (nutné k určení doby vyvolání) • Ve zcela zatemněné místnosti (nutné předem zkontrolovat i minimální průniky světla) navineme film na cívku vývojnice • Vložíme cívku do vývojnice a pečlivě zavřeme • Nalijeme vodu (tzv. presoak), klepneme několikrát vývojnicí (odstranění bublinek), několikrát překlopíme a necháme cca 10 minut • Vylijeme vodu • Nalijeme vývojku, spustíme stopky • Několikrát klepneme vývojnicí • Překlápíme prvních 30 sekund vyvolávání • Dále překlápíme 10 vteřin z každé minuty • Po uplynutí casu vyvíjení vylijeme vývojku a nalijeme přerušovací lázeň • Několikrát překlopíme vývojnici, necháme působit cca 1 minutu • Vylijeme přerušovací lázeň, nalijeme ustalovač • Spustíme stopky • Necháme působit dle návodu, občas vývojnici překlopíme • Po dokončení ustalování ustalovač vylijeme • Vypírání filmu tekoucí vodou cca 10-20 minut • Poslední lázeň je smáčedlo, po jeho aplikaci již film neoplachujeme • Film pověsíme na místo, kde muže pomalu schnout, zatížíme spodní konec... a kocháme se výsledkem Základní vybavení temné komory • Suchá část ■ světlotěsná skřínka nebo šuplík ■ speciální osvětlení temné komory ■ zvětšovací přístroj ■ expoziční hodiny nebo alespoň stopky ■ maskovací rámeček ■ pomůcky na tzv. nadržování a maskování ■ nůžky, řezačka, ... • Mokrá část ■ misky s vývojkou, přerušovací lázní a ustalovačem ■ kleště na manipulaci s fotografiemi ■ nádoba na vypírání, nejlépe průtočná Základní postup při zvětšování fotografií • Zkontrolujeme, zda máme ve zvětšovacím přístroji objektiv správné ohniskové vzdálenosti • Do misek (mokrá část) si připravíme všechny potřebné lázně v následujícím poradí: ■ vývojka ■ přerušovací lázeň ■ ustalovač ■ Vypírací lázeň • Do zvětšovacího přístroje založíme vybraný snímek (pozor na prach na negativu či skle zvětšovacího přístroje) • Rozsvítíme bezpečné osvětlení komory, zhasneme normální osvětlení • Provedeme tzv. proužkovou metodou zkoušku expozice • Vyvoláme a ustálíme zkušební zvětšeninu • Na dobrém světle vybereme správnou expozici (nezapomenout na dobré uschování fotocitlivých materiálu) • Nastavíme dobu expozice ne expozičních hodinách • Zvětšíme snímek, vyvoláme, ustálíme, vypereme (dle druhu materiálu 20 = 120 minut) Pozor! • Před použitím fotokomory pečlivě zkontrolujeme její světlotěsnost • Zajistíme fotokomoru před náhodným rozsvícením či vstupem jiné osoby z osvětlené části • Mnoho zpracovatelských lázní obsahuje zdraví a životnímu prostředí škodlivé chemikálie, manipulujte s nimi opatrně. Přečtěte si návod k použití a bezpečnostní doporučení výrobce! Dbejte na pečlivou hygienu, při práci s chemikáliemi nejezte a nepijte! NAJDETE NÁS I NA FACEBOOKU facebook.com/lsf.liberec lajkujte i sdílejte | komentujte | posílejte své fotografie Reklama (g) Pořádáme pravidelná setkání s fotografy POSEZENÍ S... Termín: ve středu od 18.00 hod Vstupné: dobrovolné Pravidelně jednou měsíčně pořádáme setkání se zajímavými fotografy. Nejedná se o odborné přednášky, ale o povídání jak se fotografuje dané téma a o příbězích a zážitcích, které patří k jednotlivým fotografiím. Přehled hostů minulých i budoucích najdete na našich webových stránkách. rekvalifikační kurzy i fotografické kurzy i kurzy počítačové grafiky LIBERECKÁ .ŠKOLA i FOTOGRAFIE Pražská 15/23 (Dům fotografie Brouk a Babka), 460 07 Liberec Tel.: +420 737420839,+420 7240485951 info@lsf-liberec.cz facebook.com/lsf.liberec | www.lsf-liberec.cz Skripta jsou vytvořena pro potřeby Liberecké školy fotografie a není dovoleno jejich šíření a rozmnožování bez souhlasu LŠF.