ZÁKLADY PRÁCE S FOTOAPARÁTEM (DSLR) Řada lidí se domnívá, že svět je takový jaký ho vidí a že úkolem fotografie tedy není nic jiného, než svět věrně zachytit a tím se shodovat s viděním. To je ale pohled věru velmi zjednodušený. „Ani všechna technika na světě neodčiní neschopnost všímat si.“ Elliott Erwitt LIDSKÉ VIDĚNÍ Prostorově • Zóna pozornosti • Neostrá zóna • Periferní vnímání • Dynamické ostření • Stereoskopické • Vnímání změn Rozsah jasů – dynamická adaptace Vnímané spektrum – vyvážení bílé provádí mozek automaticky ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ FOTOAPARÁTŮ Podle citlivé vrstvy • Deskové – citlivá vrstva na skleněné desce • Filmové – celuloidový film • Instantní film – samovyvolávací film (Polaroid) • Digitální – CCD nebo CMOS snímače Podle konstrukce • Dírková komora • Desková kamera • Sklopný fotoaparát • Okamžitý fotoaparát • Dálkoměrný fotoaparát • Hledáčkový fotoaparát • Systémový fotoaparát – zrcadlovky malého nebo středního formátu. • Jednooká zrcadlovka (SLR) – pravá a nepravá • Dvouoká zrcadlovka (TLR) Speciální • Fotogrammetrická kamera • Panoramatický fotoaparát Fotoaparáty HLAVNÍ VÝHODY DSLR PŘED KOMPAKTEM • Kvalita obrazu – většinou větší čip, tzn. ÌÌ menší šum a vyšší použitelná citlivost ÌÌ menší hloubka ostrosti • Větší rychlost a pohotovost použití • Univerzálnost (výměnné objektivy, externí blesk, více příslušenství, …) KONSTRUKCE JEDNOOKÉ ZRCADLOVKY A KOMPAKTNÍHO FOTOAPARÁTU POHLED NA ZRCADLOVKU – CO A PROČ NASTAVIT P: Plně automatický režim – přístroj sám zvolí optimální poměr clonového čísla a expoziční doby, a zaostří. Vám zbývá jen zaměřit na fotografovaný objekt a stisknout spoušť. S (Tv): Poloautomatický režim s prioritou času – podle podmínek nastavíte hodnotu expoziční doby (např. při fotografování pohybujících se předmětů, osob, zvířat apod. zvolit co možná nejkratší dobu) a přístroj po vyhodnocení světelných podmínek propočte a nastaví odpovídající zaclonění objektivu. A (AV): Poloautomatický režim s prioritou clony – obdobně jako v předchozím případě nastavíte hodnotu clony např. podle vlastních požadavků na hloubku ostrosti a přístroj k této hodnotě nastaví odpovídající hodnotu expoziční doby. M: Manuální režim. Automatika přístroje je vypnutá a vy musíte ručně nastavit všechny potřebné hodnoty (tento režim vyžaduje jisté zkušenosti a praxi). DĚLENÍ OBJEKTIVŮ PODLE TYPU Objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností Pevně daná ohnisková vzdálenost, velmi kvalitní optické vlastnosti, výměna objektivu podle konkrétních podmínek. Transfokátory objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností Proměnlivá ohnisková vzdálenost, mírně zhoršená kvalita oproti objektivu s pevným ohniskem a menší světelnost. Speciální objektivy; Rybí oko Ultra široký objektiv umožňující fotografovat scénu v zorném úhlu 180° a více. Tilt-Shift objektiv Umožňuje změnu optické osy objektivu Tilt (náklon) umožňuje naklonit optickou osu a změnu hloubky ostrosti Shift (posun) umožňuje posunout optickou osu a rovnání svislic, panoramatické fotografie, … DĚLENÍ OBJEKTIVŮ PODLE OHNISKOVÉ VZDÁLENOSTI Širokoúhlé objektivy   F = 28 – 35 mm Základní objektivy F = 50 (55) mm Teleobjektivy Objektivy s ohniskovou vzdáleností menší než je úhlopříčka snímacího senzoru a zorným úhlem větším než 90°. Velký zorný úhel a velká hloubka ostrosti. Zorný úhel zhruba odpovídající úhlopříčce snímacího senzoru (po přepočtu na formát políčka kinofilmu). Objektivy s ohniskovou vzdáleností větší, než je úhlopříčka snímacího senzoru a se zorným úhlem menším než 30° (po přepočtu na formát políčka kinofilmu). Možnost fotografování velmi vzdálených objektů. Objektivy s ohniskovou vzdáleností kolem 80 – 105 mm jsou vhodné pro portrétní fotografii. Objektivy s ohniskovou vzdáleností kolem 200 mm především ke sportovním snímkům (za tzv. olympijský objektiv byl označován 180 mm objektiv pro kinofilmové přístroje). Menší hloubka ostrosti. Objektivy s velkou ohniskovou vzdáleností částečně potlačují efekt perspektivy. OHNISKOVÁ VZDÁLENOST Pohled lidským okem 14mm 20mm 24mm 35mm 50mm 70mm 135mm 200mm 400mm 600mm 14 mm 20 mm 24 mm 35 mm 50 mm 70 mm 135 mm 200 mm 400 mm 600 mm Úhel záběru pro různé ohniskové vzdálenosti PERSPEKTIVA Vzájemné prostorové vztahy objektů na fotografii. Nemění se změnou ohniska, ale změnou vzdálenosti protože: • Velikost vnímáme především na základě úhlové velikosti • Skoro nezávisle na skutečné velikosti => Přiblížením pomocí zoomu se nedosáhne stejného efektu jako skutečným přiblížením fotografa k objektu => Perspektiva se zdůrazní zvětšením rozdílů úhlových velikostí Zploštělá perspektiva Zdůrazněná perspektiva OSTŘENÍ, DOOSTŘOVÁNÍ Ostření • Nalezení správné polohy čoček v objektivu tak, aby předměty ve zvolené vzdálenosti (rovina zaostření) byly ostré • Jedná se o optické zaostření • DSLR používají tzv. pasívní ostření • Fotoaparát sleduje scénu a hledá maximální kontrast hran • Je to skutečné ostření TTL, nemá omezení vzdálenosti • Potřebuje dostatek světla • Nezaostří na objekt (scénu), která nemá hrany či detaily Doostřování • Matematická úprava hotové fotky na principu zvýraznění hran • Neostrá fotografie se nestane ostrou, pouze vypadá ostřejší REŽIMY OSTŘENÍ Canon Nikon Jednorázový ONE SHOT AF-S Single Servo Kontinuální AI SERVO AF-C Continuous Inteligentní AI FOCUS Servo AF-A KONTINUÁLNÍ OSTŘENÍ • Fotoaparát doostřuje objekt po celou dobu namáčknutí spouště • Snaží se udržet pohybující se objekt ostrý • Stále zaostřuje objekt pokud objekt mění vzdálenost od fotoaparátu • Nehodí se pro techniku “Zamiř – překompo- nuj – vyfotografuj” – viz dále VOLBA OSTŘÍCÍHO BODU (AF BODU) • DSLR mají více ostřících bodu (obvykle 3-45), každý výrobce používá jiné rozložení • Ostřící bod je místo hledání hran • Je možné zvolit jeden nebo i více AF bodu • Pokud je zvoleno více bodů, fotoaparát hledá takové zaostření, aby jich bylo ostrých co nejvíce ÌÌ Není jisté, zda fotoaparát zaostří na to, co chceme mít ostré ÌÌ Pokud chceme mít jistotu, zvolíme prostřední ostřící bod ZAMIŘ – PŘEKOMPONUJ – VYFOTOGRAFUJ Řešení dilematu mezi místem zaostření a kompozicí snímku: 1. Zamiř – namiřte AF bod do místa zaostření, zmáčkněte spoušť na polovinu (zaostření) 2. Překomponuj – držte spoušť zmáčknutou na polovinu, překomponujte 3. Vyfotografuj – zmáčkněte spoušť :-) Namiř a namáčkni! Překomponuj Domáčkni! HLOUBKA OSTROSTI Rozsah vzdáleností, uvnitř kterých se objekty na fotografii jeví lidskému oku ostré ostré Na čem závisí • Čím větší clona, tím větší hloubka ostrosti • Čím delší ohnisková vzdálenost objektivu, tím menší hloubka ostrosti • Čím bližší je rovina zaostření rovině čipu/filmu, tím menší je hloubka ostrosti Hloubka ostrosti v závislosti na cloně a ohnisková vzdálenost objektiv 70 mm, vzdálenost 0,6 m clona 2,8 clona 9,5 clona 5,6 clona 11 objektiv 155 mm, vzdálenost 1,5 m clona 5,6 clona 22 clona 11 clona 38 HYPERFOKÁLNÍ OSTŘENÍ • Zajistí maximální dosažitelnou hloubku ostrosti za daných podmínek • Pro danou clonu a ohnisko je dané tabulkou • Na tuto vzdálenost se zaostří, od poloviny této vzdálenosti až do nekonečna je vše ostré • HyperFocal Pro, HyperFocal Distance Calculator, DOF calculator VADY OBJEKTIVŮ Závoj • Při zasažení přední čočky objektivu • Důvod – rozklad paprsků nejčastěji na přední čočce, špína na objektivu… • Odstranění – sluneční clona, zastínit rukou, … Odrazy v objektivu • Odrazy uvnitř objektivu způsobují vznik tzv. duchů • Odstranění – sluneční clona, zastínit rukou, … Vinětace • Ztmavení okrajů (rohů) fotografie vlivem ubývání světla směrem od středu objektivu • Projevuje se při nízkých clonových číslech • Při vyšších clonových číslech zcela mizí Geometrické • Soudkovitost • Pincushion • Ostatní • Sférická • Coma • Astigmatismus • Chromatická PŘÍSLUŠENSTVÍ Mezikroužky, předsádky Změna roviny zaostření, umožní zaostřit na blízko. Filtry • polarizační – odstranění lesků, vhodný zejména v létě • přechodové – korekce vysokého dynamického rozsahu snímku, zejména u krajinářské fotografie • efektové PRAKTICKÉ RADY Ohnisková vzdálenost a expoziční čas • Expoziční čas by měl být maximálně dlouhý jako převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti v mm, aby nedošlo k neostrosti vlivem rozhýbání obrazu; např. u 200­mm objektivu by neměl být čas delší než 1/200 s • Stabilizace obrazu tento čas prodlužuje • Při delším čase je vhodné použít stativ nebo jinou pevnou oporu ZÁKLADY EXPONOMETRIE Co je expozice? • Součin intenzity světla a času • Množství světla dopadajícího na čip je v praxi určeno: ÌÌ Dobou trvání expozice – expoziční čas, rychlost závěrky ÌÌ Clonou – průměr kruhového otvoru ve středu objektivu • Třetím faktorem ovlivňujícím výsledný snímek je citlivost senzoru (ISO) Osvitové číslo EV • Každou expozici můžeme označit jedním osvitovým číslem • Hodnota expozice (EV) je definována jako nulová při času 1 s a cloně f/1.0 • Měří se na záporné logaritmické stupnici o základu dvě – zvýšení o 1 EV tedy odpovídá polovině propuštěného světla • S jednotkou EV se obvykle pracuje jako s relativní jednotkou • +1EV = 2× více světla • -1EV = 2× méně světla Expoziční čas Doba, po kterou světlo působí na senzor V praxi se používá násobitel 2, tomu odpovídá i základní stupnice expozičních časů (liší se o násobek 2): … , 8, 4, 2, 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000 Clona a clonové číslo • Clona – nastavitelný kruhový otvor ve středu objektivu • Množství světla je úměrné ploše otvoru clony nikoli průměru • V praxi: dvojnásobek průměru otvoru –> čtyřnásobek světla • => dvojnásobná expozice, zvětšení průměru o odmocninu 2 což je cca 1,4 • Základní stupnice clonových čísel F: 1.0, 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32, 45 velký otvor malý otvor Clona a clonové číslo • Základní stupnice clonových čísel F: 1.0, 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.6, 8, 11, 16 velký otvor Citlivost • ISO citlivost udává citlivost senzoru na světlo • V praxi ovlivňujeme zesílení signálu ze senzoru • Citlivost se proto standardně udává v ISO jednotkách a hrubě odpovídá citlivosti klasického filmu • Každá sousední hodnota na ISO stupnici mění citlivost (=>expozici) vždy právě 2× … 50, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400, … Reciprocita času, clony a citlivosti Zachování expozice EXPOZIČNÍ ČAS vyjádření pohybu ISO pomocnýparametr CLONA řízeníhloubkyostrosti 1/8000 s 30 s 100 51 200 F1 F32 ČAS 1/125 1/60 1/60 CLONA F 8 F 11 F 8 CITLIVOST ISO 200 ISO 200 ISO 100 Měření expozice Úkolem je zjistit a nastavit expoziční hodnoty aby snímek byl: • Správně exponován • Odpovídal zamýšlenému výrazu • Splňoval ostatní technické požadavky (ostrost, šum, hloubka ostrosti) Automatické měření ve fotoaparátu pracuje většinou dobře, je však mnoho situací, kdy selhává Dopadající světlo osvětlení • Poměrně univerzální metoda • Nezáleží na odrazivosti objektů scény • Většinou vyřeší omyly měření odraženého světla • Musíme být u fotografovaného objektu Odražené světlo jas (odrazivost) objektů • Možné měřit i na dálku • Je ovlivněno odrazivostí předmětů ve scéně => musíme počítat s nutností kompenzace REŽIMY MĚŘENÍ EXPOZICE VE FOTOAPARÁTU Správně měřená expozice, základ dobrého snímku. Ne vždy to spraví počítač. V zásadě známe 3 způsoby měření scény fotoaparátem. Vždy musíme mít na paměti, že měříme světlo odražené od předmětu, ale i krajiny. celoplošné/průměrové se zdůrazněným středem středové měření bodové měření Celoplošné Středové měření Bodové měření Se zdůrazněným středem Měření celo­plošné se zdůrazněných středem (Center-weighted Average) Bere do úvahy celou plochu snímku, za nejdůležitější část se považuje střed snímku bez ohledu na zaostřovací bod Použití: Když chceme řídit expozici podle hlavního objektu, který je jasově blízko středně šedé – typické u portrétů (běžná pleťová barva je velmi blízko střední šedé) Nespolehlivý: riskantní při reportáži či běžné práci (silně závisí na jasu místa měření expozice) Měření maticové (Evaluative, Multi-zone, Multi-segment, Matrix) Scéna je rozdělena do několika zón a porovnávána s databází známých snímků. Do úvahy se většinou bere i aktivní zaostřovací bod. Použití: V běžné každodenní praxi. Speciální expoziční záměr (západy slunce, noční snímky, …). Nespolehlivý: průměrný jas scény není střední šedá. snímky v protisvětle, silně kontrastní scény, … Měření Středové (Partial) Vyhodnocuje pouze malou oblast (cca 8 % plochy) ve středu snímku bez ohledu na zaostřovací bod Použití: Výhradně k naměření jasu (EV hodnoty) konkrétního bodu scény Nevhodný: pro běžnou práci Měření expozice Bodové (Spot) Vyhodnocuje velmi malou oblast (bod, cca 1–3 % plochy) ve středu snímku bez ohledu na zaostřovací bod Použití: Výhradně k naměření jasu (EV hodnoty) konkrétního bodu scény. Proměření složitých scén Nevhodný: pro běžnou práci Měření expozice – střední šedá Střední šedá je definována jako šedá, která odráží 18 % dopadajícího světla. Na tuto hodnotu jsou kalibrovány všechny expozimetry, proto můžeme využít pro správné měření expozice tzv. šedou tabulku Praktické použití šedé tabulky: Šedou tabulku umístíme do scény tak, aby se neleskla! • Bodové měření expozice, měříme expozici ve středu tabulky. Tabulka však musí vyplňovat dostatečnou plochu fotografie • Nesmíme tabulku stínit! • Naměřené hodnoty uzamkneme nebo nastavíme do manuálního režimu • Tabulku odstraníme a exponujeme zjištěnými hodnotami ostrý záběr Dynamický rozsah snímku – vysoký Podíl jasu nejsvětlejšího a nejtmavšího bodu Dynamický rozsah snímku – vysoký Podíl jasu nejsvětlejšího a nejtmavšího bodu Dynamický rozsah snímku – vysoký nízký Podíl jasu nejsvětlejšího a nejtmavšího bodu Dynamický rozsah snímku – nízký Podíl jasu nejsvětlejšího a nejtmavšího bodu Dynamický rozsah snímku Lidské oko: 15 EV Dynamický rozsah snímku Lidské oko – 15 EV Běžné DSLR – 5–7 EV, profi 9–11 EVBěžné DSLR: 5–7 EV, profi 9–11 EV Dynamický rozsah snímku Lidské oko – 15 EV Běžné DSLR – 5–7 EV, profi 9–11 EV HISTOGRAM Osa Y – kolik bodů scény s daným jasem je ve scéně obsaženo Osa X – dynamický rozsah fotoaparátu od černé (vlevo) až po bílou (vpravo) Histogram Osa Y – kolik bodů scény s daným jasem je ve scéně obsaženo Osa X – dynamický rozsah fotoaparátu od černé (vlevo) až po bílou (vpravo) Správný histogram, scéna odpovídá DR fotoaparátu přesně Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, přepaly i podpaly Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na světla (kresba ve světlech zachována, podpaly) Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na stíny (kresba ve stínech zachována, přepaly) Scéna s malým dynamickým rozsahem, bylo by vhodnější exponovat histogram více k pravému okraji Scéna s malým dynamickým rozsahem, bylo by vhodnější exponovat histogram více k pravému okraji Histogram Správný histogram, scéna odpovídá DR fotoaparátu přesně Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, přepaly i podpaly Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na světla (kresba ve světlech zachována, podpaly) Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na stíny (kresba ve stínech zachována, přepaly) Scéna s malým dynamickým rozsahem, bylo by vhodnější exponovat histogram více k pravému okraji Správný histogram, scéna odpovídá DR fotoaparátu přesně Histogram Správný histogram, scéna odpovídá DR fotoaparátu přesně Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, přepaly i podpaly Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na světla (kresba ve světlech zachována, podpaly) Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na stíny (kresba ve stínech zachována, přepaly) Scéna s malým dynamickým rozsahem, bylo by vhodnější exponovat histogram více k pravému okraji Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, přepaly i podpaly Histogram Správný histogram, scéna odpovídá DR fotoaparátu přesně Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, přepaly i podpaly Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na světla (kresba ve světlech zachována, podpaly) Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na stíny (kresba ve stínech zachována, přepaly) Scéna s malým dynamickým rozsahem, bylo by vhodnější exponovat histogram více k pravému okraji Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na světla (kresba ve světlech zachována, podpaly) Histogram Správný histogram, scéna odpovídá DR fotoaparátu přesně Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, přepaly i podpaly Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na světla (kresba ve světlech zachována, podpaly) Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na stíny (kresba ve stínech zachována, přepaly) Scéna s malým dynamickým rozsahem, bylo by vhodnější exponovat histogram více k pravému okraji Správná expozice, dynamický rozsah nestačí, exponováno na stíny (kresba ve stínech zachována, přepaly) HISTOGRAM • Správnost expozice kontrolujte vždy podle histogramu, pouhé zobrazení na displeji není dostatečné • Zvláště u reportážního fotografování není čas přepínat mezi režimy zobrazení, zapněte náhled obrázku s histogramem • Je vhodné mít zapnutou indikaci přepalů a podpalů • Pokud to fotoaparát umí je dobré se řídit i RGB histogramem (indikace přepalu jen některé barvy) CHYBY FOTOGRAFIÍ – EXPOZICE Vznikají v důsledku principu fungování vestavěných expozimetrů (kalibrace na střední šedou) => Korekce expozice, expozimetr, … Přeexpozice • Zejména pokud na fotografii převažují tmavé tóny • Pozor na automatiku, při intenzivním světle se můžeme dostat na limit expozičního času! Podexpozice • Na fotografii převládají světlé tóny • Bílé zdi, slunce v záběru • Reprodukce z bílého papíru SVĚTLO Světlo je dobré se naučit pozorovat, rozeznávat, dodává snímku náladu Elektromagnetické vlnění • Světlo je elektromagnetické vlnění • Infračervené • Viditelné • Ultrafialové Světelné spektrum Gama záření 1 × 10-14 4 × 10-7 5 × 10-7 6 × 10-7 7 × 10-7 vlnová délka v m vlnová délka v m Viditelné světlo Rentgenové záření 1 × 10-12 Ultrafialové záření 1 × 10-8 Infračervené záření 1 × 10-4 Radarové vysílání 1 × 10-2 FM TV AM 1 × 102 Krátké vlny 1 × 104 Charakteristika světla • Barevná teplota (teplota chromatičnosti) • Směr • Tvrdost / kontrast • Intenzita • Osvícená plocha Teplota chromatičnosti • Charakterizuje spektrum bílého světla • Světlo určité barevné teploty má barvu tepelného záření vydávaného černým tělesem, zahřátým na tuto teplotu • Barva určitého předmětu je dána vlnovou délkou světla, které odrazí • Černé předměty – odrážejí minimum světla, většinu pohltí (proto se na slunci více zahřejí) • Bílé předměty odrážejí skoro celé spektrum => bílá Toto je dobré míti na paměti, protože světlo fotografované scény může získat barvu i odrazem od předmětů (zdi atd.) • Charakterizuje spektrum bílého svět • Světlo určité barevné teploty má ba záření vydávaného černým tělesem, tuto teplotu Vyvážení bílé • Zrak člověka (resp. mozek) dokáže vykompenzovat změny v barevnosti světla • Fotoaparáty se naopak musí na určitou barvu světla nastavit • Moderní fotoaparáty dokáží do jisté míry barvu světla kompenzovat, ne však vždy • Automatické – AWB • Přednastavené režimy – žárovkové, blesk, fluorescenční • Korekce při převodu z RAW • Ručně zadáním teploty chromatičnosti • Ručně „kalibračním“ snímkem (fotografie nejlépe střední šedé) Přednastavené režimy: Světlo – vyvážení bílé Přednastavené režimy: Žárovka, halogen (Tungsten) 3200 K Zářivka (Fluorescent) 4000 K Slunný den (Sunny and daylight) 5200 K Zamračený den 6000 K Blesk (Flash) 5500–6000 K Stín (Shade) 7000 K Žárovka, halogen (Tungsten) 3200 K Světlo – vyvážení bílé Přednastavené režimy: Žárovka, halogen (Tungsten) 3200 K Zářivka (Fluorescent) 4000 K Slunný den (Sunny and daylight) 5200 K Zamračený den 6000 K Blesk (Flash) 5500–6000 K Stín (Shade) 7000 K Zářivka (Fluorescent) 4000 K Světlo – vyvážení bílé Přednastavené režimy: Žárovka, halogen (Tungsten) 3200 K Zářivka (Fluorescent) 4000 K Slunný den (Sunny and daylight) 5200 K Zamračený den 6000 K Blesk (Flash) 5500–6000 K Stín (Shade) 7000 K Slunný den (Sunny and daylight) 5200 K Světlo – vyvážení bílé Přednastavené režimy: Žárovka, halogen (Tungsten) 3200 K Zářivka (Fluorescent) 4000 K Slunný den (Sunny and daylight) 5200 K Zamračený den 6000 K Blesk (Flash) 5500–6000 K Stín (Shade) 7000 K Zamračený den 6000 K Světlo – vyvážení bílé Přednastavené režimy: Žárovka, halogen (Tungsten) 3200 K Zářivka (Fluorescent) 4000 K Slunný den (Sunny and daylight) 5200 K Zamračený den 6000 K Blesk (Flash) 5500–6000 K Stín (Shade) 7000 K Blesk (Flash) 5500–6000 K Světlo – vyvážení bílé Přednastavené režimy: Žárovka, halogen (Tungsten) 3200 K Zářivka (Fluorescent) 4000 K Slunný den (Sunny and daylight) 5200 K Zamračený den 6000 K Blesk (Flash) 5500–6000 K Stín (Shade) 7000 KStín (Shade) 7000 K DATOVÝ FORMÁT FOTOGRAFIÍ TIFF • Může být komprimovaný i nekomprimovaný • Používá bezztrátovou kompresi • 8/16 bit/kanál • Ve fotoaparátech se dnes již prakticky nepoužívá JPEG (JPG) • Komprimovaný formát • Malý objem dat • Používá ztrátovou kompresi • „Úpravy“ provádí fotoaparát • Díky kompresi mohou vznikat tzv. artefakty • Menší prostor pro razantní úpravy • Úspora času pokud se nemůžete/nechcete zdržovat úpravami • 8 bit na kanál (R, G, B) RAW • Obrazová data tak, jak je zaznamenal senzor • Bitová hloubka dle použitého senzoru • Dává největší prostor pro úpravy • Umožňuje upravit vyvážení bílé • Obsahuje více dat, lze zachránit i hůře exponované snímky • Zabírá více místa • Nutné následné zpracování (převod do některého z obvyklých formátů) • Ne všechny fotoaparáty jej podporují • Není standardizován, každý výrobce má svůj formát • Snaha o standardizaci formátem DNG (Adobe) CHYBY FOTOGRAFIÍ Pohybová neostrost, zaostření Pohybová neostrost – může být záměrná! • Rozhýbání fotoaparátu • Kratší expoziční čas • Zmenšení clony • Zvýšení ISO Malá hloubka ostrosti • Vadí např. u skupinové fotografie, • Klasické krajinářské fotografie Neostrý hlavní objekt • Pozor na volbu ostřícího bodu • Zaostření a překompozice • Pozor kam zaostřuje autofokus • Málo světla pro automatické ostření Vyvážení bílé • Složité zejména při osvětlení světelnými zdroji různých barevných teplot • Ne vždy funguje dobře automatika • Ruční nastavení z předvoleb • Nastavení vyvážení ze vzorového snímku