Dramaturgický seminář I
Dramaturgický seminář I
Info
Období
zima 2023

Průvodní list a organizace kurzu

Garant: MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.

Vyučující: Mgr. Martin Novosad

Organizace kurzu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Rozbor zadaného scénáře, minimálně 3 normativní strany textu

Kontakt na vyučujícího: irena.koci@fpf.slu.czmartin.novosad@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem. 

Cíle výuky: Cílem předmětu je praktické seznámení s dramaturgií – s primárními elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla, včetně dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, a srovnání typových vymezení příběhu, jak je praktikují zejména americká a evropské kinematografie. Jednou z metod bude intenzivní rozbor školních i profesionálních scénářů, vznikajících i realizovaných, s následnou konfrontací s filmem. Na konkrétních příkladech se budou studenti učit také řešit dílčí scenáristické a dramaturgické problémy, jakými jsou vyprávění obrazem, význam střihu, charakteristika figur, charakterotvorný dialog, problematika expozice figur a prostředí. Smyslem je rovněž představit studentům specifika psaní pro filmový obraz, základy dramatického vyprávění a aplikovanou dramaturgii, tedy seznámení se základními dramaturgickými pojmy (charakter, konflikt, struktury příběhu klasické i novodobé, filmové žánry, nové postupy vyprávění apod.) a jejich předvedení a výklad na konkrétních ukázkách z filmů.

Student bude chápat dramaturgii jako možné vnímání nejen audiovizuálního díla, ale také světa. Osvojí si základní metodické postupy a nástroje, vhodné k analýze vznikajícího i „hotového“ scénáře, naučí se odhadovat a kultivovat jejich potenciál, téma, tvar a styl, tedy rozvíjet schopnosti dramaturgického úsudku. Osvojené znalosti studentům dovolí nejen hlouběji chápat filmový scénář, ale i pojmenovat jeho případné chyby a navrhovat řešení. 

Osnova:

1.–2. Specifika filmové scenáristiky a dramaturgie

3.–4. Specifika filmového vyprávění 

5.–7. Základní pojmy a nástroje filmové dramaturgie

8.–12. Dramatická výstavba filmového díla

13. Opakování


Literatura

povinná:

FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: 2007.

MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.

 

doporučená:

BOORSTIN, J. Tajemství filmové řeči. Praha: Universum, 1989.

CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.

FOSTER, T., C. Jak číst film. Brno: Host, 2017

KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: 1963.

KOKEŠ, R. D. Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

MATHAUSOVÁ, M. 12 pádů scenáristiky. Praha: FAMU, 1990.

NOVOTNÝ, D, J. Budování příběhu. Praha: Karolinum, 2007.

Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.

WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.

funkce a úloha filmové scenáristiky a dramaturgie; scenáristická a dramaturgická profese; student prostuduje distanční studijní text na s. 7–8

základní principy interakce mezi strukturními prvky filmového vyprávění, ; filmy jako příběhy; student prostuduje distanční studijní text na s. 9–12

základní dramaturgické koncepty pro analýzu filmového díla; hodnotící dramaturgické aspekty filmového díla; problémové aspekty filmové dramaturgie; student prostuduje distanční studijní text na s. 13–22

stavba dramatu; analýza dramatické struktury; atributy nezbytné pro dramatické dílo; pravidla dramatické narace; moderní filmová scenáristika; student prostuduje distanční studijní text na s. 23–46

Kapitola obsahuje:
1
Web
Předchozí