Průvodní list a organizace kurzu
Garant: MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Martin Novosad
Organizace kurzu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Podmínky absolvování: Rozbor zadaného scénáře, minimálně 3 normativní
strany textu
Kontakt na vyučujícího: irena.koci@fpf.slu.cz, martin.novosad@fpf.slu.cz
Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem.
Cíle výuky: Cílem
předmětu je praktické seznámení s dramaturgií – s primárními
elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla, včetně
dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, a srovnání
typových vymezení příběhu, jak je praktikují zejména americká a evropské
kinematografie. Jednou z metod bude intenzivní rozbor školních
i profesionálních scénářů, vznikajících i realizovaných, s následnou
konfrontací s filmem. Na konkrétních příkladech se budou studenti učit
také řešit dílčí scenáristické a dramaturgické problémy, jakými jsou vyprávění
obrazem, význam střihu, charakteristika figur, charakterotvorný dialog,
problematika expozice figur a prostředí. Smyslem je rovněž představit studentům
specifika psaní pro filmový obraz, základy dramatického vyprávění a aplikovanou
dramaturgii, tedy seznámení se základními dramaturgickými pojmy (charakter,
konflikt, struktury příběhu klasické i novodobé, filmové žánry, nové
postupy vyprávění apod.) a jejich předvedení a výklad na konkrétních ukázkách z
filmů.
Student
bude chápat dramaturgii jako možné vnímání nejen audiovizuálního díla, ale také
světa. Osvojí si základní metodické postupy a nástroje, vhodné k analýze
vznikajícího i „hotového“ scénáře, naučí se odhadovat a kultivovat jejich
potenciál, téma, tvar a styl, tedy rozvíjet schopnosti dramaturgického úsudku. Osvojené
znalosti studentům dovolí nejen hlouběji chápat filmový scénář, ale
i pojmenovat jeho případné chyby a navrhovat řešení.
Osnova:
1.–2. Specifika filmové scenáristiky a dramaturgie
3.–4. Specifika filmového vyprávění
5.–7. Základní pojmy a nástroje filmové dramaturgie
8.–12. Dramatická výstavba filmového díla
13. Opakování
Literatura
povinná:
FIELD, S. Jak napsat dobrý
scénář. Praha: 2007.
MONACO, J. Jak číst film
(Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.
doporučená:
BOORSTIN, J. Tajemství
filmové řeči. Praha: Universum, 1989.
CARRIERE, J.-C. Vyprávět
příběh. Praha: NFA, 1993.
FOSTER, T., C. Jak číst film.
Brno: Host, 2017
KERR, W. Jak nepsat hru.
Praha: 1963.
KOKEŠ, R. D. Rozbor filmu.
Brno: Masarykova univerzita, 2015.
MATHAUSOVÁ, M. 12 pádů
scenáristiky. Praha: FAMU, 1990.
NOVOTNÝ, D, J. Budování
příběhu. Praha: Karolinum, 2007.
Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.
WAJDA A.
Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.