Psychologie reklamy
Psychologie reklamy
Info
Term
Winter 2023

Úvod

Předmět psychologie reklamy má za cíl poskytnout základní teoretické vědomosti a přehled o problematice reklamy z psychologického hlediska a vysvětlit základní psychologické pojmy v souvislosti s reklamou. 

1. Základní informace

Garant:

Mgr. Marek Ševčík, Ph.D.

 Vyučující:

Mgr. Marek Ševčík, Ph.D.

 

Osnova lekcí:

1. Teoretické východiská z oblasti reklamy a marketingovej komunikácie. Reklama ako nástroj marketingovej komunikácie.

2. Druhy reklamy. Cieľová skupina. Proces komunikácie.

3. Základné psychologické smery.

4. Výskumné metódy.

5. Vnímanie reklamy a bariéry při pôsobení reklamy.

6. Účinnost reklamy.

7. Osobnosť príjemcu reklamných výpovedí.  Charakteristiky osobnosti. Teórie osobnosti. Typológia  príjemcov reklamných výpovedí.

8. Percepcia a zmyslové vnímanie. Pamäť.

9. Motivácia.

10. Učenie.

11. Emócie v reklame. Emócie prijímateľa reklamného posolstva.

12. Archetypy v reklame.

13. Reklama ako nástroj marketingovej komunikácie – rekapitulácia princípov, reflexia.

2. Organizace kurzu

Kurz je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

3. Podmínky absolvování

Účast na seminářích (75 %), seminární práce v rozmezí 5 stran textu (analýza vybraného reklamního komunikátu prostřednictvím psychologické teorie).

 

4. Literatura

povinná:

CLOW, K. E. – BAACK, D. Reklama, propagace a marketingová komunikace. Brno: Computer Press, 2008.

HRADISKÁ, E. Psychológia médií. Bratislava: Eurokódex, 2009.

KOTLER, P. – ARMOSTRONG, G. Marketing. Praha: Grada publishing, 2007.

SVĚTLÍK, J. Marketing – cesta k trhu. 2. vyd. Zlín: Aleš Čeněk, 2005.

VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. 4. vyd. Praha: Grada publishing, 2012.

 

doporučená:

KERN, H. – METH, CH. – NOLZ, H. – PETER, M. – WINTERSPERGER, R. Přehled psychologie. Praha: Portal, 2004.

KOUDELKA, J. Pestrý svět referenčních skupin v reklamě. In: Marketing a komunikace. 2005, vol. 15, no. 1, s. 6–9.

MONZEL, M. 99 tipů pro úspěšnější reklamu. Praha: Grada, 2009.

PROCHASKA, J. O. – NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy – průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999.

VYSEKALOVÁ, J. – MIKEŠ, J. Reklama: Jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2007

Zadefinujeme nástroje marketingovej komunikácie, ktoré sú základným stavebným prvkom propagácie. Každý jeden z piatich nástrojov stručne popíšeme a charakterizujeme jeho základné vlastnosti. (s. 8–19 hlavního studijního textu)

Budeme analyzovať najčastejší nástroj marketingovej komunikácie, ktorým je reklama. Popíšeme si jej jednotlivé formy využívajúce sa v štandardných médiách, akými sú televízia, rozhlas, print, vonkajšia reklama, ale aj v nových formách online prostredia. (s. 20–26 hlavního studijního textu)

Zaoberať sa budeme teoretickými východiskami psychológie a teórie reklamy. (s. 27–30 hlavního studijního textu)

Reklama prínaša množstvo finančných zdrojov do hospodárstva jednotlivých krajín. Tak isto ani finančný objem vynaložený zadávateľmi do reklamy nie je zanedbateľný. Preto reklama podlieha podrobnému skúmaniu marketingových pracovníkov po celom svete. (s. 31–39 hlavního studijního textu)

Modely fungovania reklamy, vedúce k tomu, aby efektivita vplyvu reklamného posolstva alebo účinku na spotrebiteľa/cieľovú skupinu bola čo najväčšia. (s. 31–39 hlavního studijního textu)

Efektivita reklamy a její měření, opakování frekvence a reklamní tlak, kognitivní a konativní procesy, marketingové metriky. Literatura: SVĚTLÍK, Jaroslav a kol. Reklama: Teorie, koncepce, modely. Rzeszów: Vysoká škola informatiky a managementu v Rzeszowě, 2017, s. 350–397.

Typy osobností, typológia C. G. Junga, Pavlovovy typy, Gretz a Drozdeck – typy zákazníkov. • PŮLKRÁBKOVÁ, Eva. Texty k vzdělávacímu programu „Průvodce v cestovním ruchu – profesní znalosti a dovednosti“: PSYCHOLOGIE. Praha: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2007, s. 5–7.Kniha

Neurologický prístup k reklame, úloha vytvárania a udržiavania spomienok, typy pamäti. (s. 39–42 hlavního studijního textu)

Základné pojmy, motivácia a motív, vnútorné a vonkajšie faktory motivácie, úloha motiváci v psychológii reklamy. • PŮLKRÁBKOVÁ, Eva. Texty k vzdělávacímu programu „Průvodce v cestovním ruchu – profesní znalosti a dovednosti“: PSYCHOLOGIE. Praha: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2007, s. 10.–12..Kniha

Význam učení pro spotřební chování, průběh učení, učení se ve spotřebě a utváření spotřebních zvyklostí. • VYSEKALOVÁ, Jítka a kol. Psychologie reklamy. Praha: Grada publishing, 2012, S. 112–116Kniha

Využitie emócií a emotívnych apelov v reklame, definícia, typy emócií, výhody a nevýhoody emócií, kategórie emócií, humor v reklamě, hudba v reklamě. (s. 43–46 hlavního studijního textu)

Marketing nie je len o nasadzovaní performance kampaní, zákazníckych e-mailoch, cenových porovnávačoch či analyzovanie dosiahnutých target. Z veľkej časti je marketing aj veľmi teoretický, preto sa môže stať, že niektorí veľmi dátovo orientovaní marketingoví manažéri majú síce všetky dátové analýzy po ruke, optimalizujú, cielia, ale aj tak im niečo vo skladačke chýba. Hovoríme o psychológii zákazníka, do ktorej patrí aj archetypálne rozdeľovanie značiek. • MALENOVSKÁ, Klaudie. Co jsou brand archetypy a proč jsou opravdu potřebné. ecommercebridge.cz [online]. 28.5.2020 [cit. 20-05-30]. • CHRÁSTKOVÁ, Markéta. Archetypy v marketingu: Budete neviňátkem, nebo hrdinou? Proficio.cz [online]. 5.7.2019 [cit. 21-20-05].

Previous