Úvod do studia literatury
Mgr. Jan Heczko, Ph.D.
Úvod do studia literatury
Info
Období
zima 2023
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 9. 2023 do 1. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 2. 10. 2023 do 8. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 10. 2023 do 15. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 16. 10. 2023 do 22. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 10. 2023 do 29. 10. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 30. 10. 2023 do 5. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 11. 2023 do 12. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 11. 2023 do 19. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 11. 2023 do 26. 11. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 11. 2023 do 3. 12. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 12. 2023 do 10. 12. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 12. 2023 do 17. 12. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 12. 2023 do 24. 12. 2023.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 12. 2023 do 31. 12. 2023.

Vstupní informace, tipy ke studiu, literatura, studijní opora

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky:

Úvodní předmět literární části studia – seznamuje se základními pojmy, disciplínami, koncepty, které tvoří předpoklad dalšího studia oboru.

Osnova - bloky:

1.       Pojem literatury

2.       Historicita literatury

3.       Literárnost

4.       Literatura jako konvence; funkce literatury

5.       Věda o literatuře

6.       Literární teorie

7.       Literární historie

8.       Literární kritika

9.       Literární komunikace I (základní pojmy)

10.    Literární komunikace II (autor)

11.    Literární komunikace III (čtenář)

12.    Rozumění a interpretace

13.    Opakování důležitých pojmů

Vyučující

Mgr. Martin Tichý, Ph.D.

Mgr. Jan Heczko, Ph.D.


Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie. 
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují. 
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace. 

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zápočtem, jenž má formu testu.  Předmětem testu jsou především nejdůležitější pojmy.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: martin.tichy@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 428

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat s využitím výše uvedených kontaktních informací. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail v IS SU, proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.

3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?

·         Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura

CULLER, J. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2015.

PETRŮ, E. Úvod do studia literatury. Olomouc: Rubico, 2000.

Doporučená literatura

EAGLETON, T. Úvod do teorie literatury. Praha: Plus, 2010.

ECO, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.

FISH, S. S úctou věnuje autor. Brno: ÚČL AV ČR, 2004.

HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 2000.

MÜLLER, R. – ŠIDÁK, P. (eds.). Slovník novější literární teorieGlosář pojmů. Praha: Academia, 2012.

NÜNNING, A. et al. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006.

PECHLIVANOS, M. et al. Úvod do literární vědy. Praha: Herrmann a synové, 1999.

ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005.

Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu. 


Studijní opora – Úvod do studia literatury
PDF ke stažení



1. Literatura

První blok seznamuje s pojmem „literatura“, s tím, co vše si pod ním můžeme představit a jak s tím můžeme pracovat. Načrtnuta je historická proměnlivost extenze tohoto pojmu. Je rozlišena literatura v širším významu a literatura v užším významu. Je vyloženo, proč má smysl se literaturou zabývat.

V opoře studujeme s. 8-12.

2. Historicita literatury

Ustavení toho, co jsme vymezili jako uměleckou literaturu, tedy konstituce dnešního chápání literatury je historický proces, který počíná v období tzv. rané modernity a který je spojen s mnoha proměnami západní společnosti a kultury od sklonku středověku. V tomto bloku upozorníme na odlišnost středověkého a raněnovověkého chápání „literatury“ a na různé aspekty formování toho, čemu říkáme „literatura“ dnes.

V opoře studujeme s. 13-20.

3. Literárnost

Zatím jsme se zabývali tím, co je to / co to může být literatura. Došli jsme k tomu, že existuje několik návrhů, jak může být specifičnost literatury (v užším významu, tedy umělecké literatury) vysvětlena. Pro tuto specifičnost jsme použili termínu literárnost. V tomto bloku se seznámíme s několika koncepty, které se snaží literárnost, tedy podstatu umělecké literatury, definovat: ukážeme jejich přínos, ale i jejich limity.

V opoře studujeme s. 21-27.

4. Literatura jako konvence. Funkce literatury

Chceme-li nějak vymezit či ohraničit literaturu, nemusíme tak učinit definováním její podstaty, ale můžeme otázku pojmout „z vnějšku“, jako otázku, jak funguje to, čemu říkáme literatura. To je otázka literární konvence.

Ve společnosti, v níž literatura funguje, může mít různé funkce, především funkci formativní, poznávací a estetickou.

V opoře studujeme s. 28-32.

5. Věda o literatuře

Literaturou se zabývá vědní obor, patřící do skupiny věd humanitních, zvaný ve středoevropské tradici literární věda. Samotné označení odborného psaní o literatuře za vědu je zpochybňováno a třeba v západní tradici není vůbec běžné. Nahlédneme v tomto bloku na tyto otázky a také na kontext, v němž literární věda existuje (filologie). 

V opoře studujeme s. 33-39.

6. Literární teorie

Navážeme na předcházející výklad a budeme se věnovat jedné ze tří hlavních složek literární vědy: literární teorii (teorii literatury). Seznámíme se zde jednak s charakterem literárněteoretického přístupu k literatuře, jednak s jednotlivými úseky literární teorie (teoretické zkoumání umělecké literatury vs. teoretické zkoumání samotné literární vědy), jakož i se specifickými subdisciplínami, zejména s těmi, které řadí o okruhu teorie literárního díla, tradičně nazývané poetikou.

V opoře studujeme s. 40-45.

7. Literární historie

V tomto tématu přistupujeme k další části literární vědy – k literární historii. Je to ta část literární vědy, které je pro laiky nejvíce viditelná – mj. proto, že tvoří drtivou část výkladů o literatuře na střední škole. Literární historie se na rozdíl od teorie nezabývá literaturou z hlediska obecných principů, ale naopak se zabývá konkrétními literárními díly, autory, čtenáři, národními literatury, a to v průběhu času, tzn. jakožto historickými zjevy.

V opoře studujeme s. 46-51.

8. Literární kritika

Třetí částí literární vědy je literární kritika. Její postavení je však poněkud jiné než v případě teorie a historie: jejím hlavním úkolem je sledovat, interpretovat, hierarchizovat a hodnotit současnou literární produkci, což se může v různých podobách (od pouhého „novinového“ referování po minuciózní interpretační výkony) a s využitím různých metod. Pojetí a funkce kritiky jsou historicky proměnlivé. V podstatě se pohybuje mezi dvěma póly: jedním je věda a druhým umění.

V opoře studujeme s. 52-56.

9. Literární komunikace I

Literatura je na světě především k tomu, aby byla čtena. Jde tedy o specifický typ komunikace mezi lidmi: zde mezi autorem a jeho čtenáři. Jelikož, jak už víme, je literatura umění vytvořené z jazykových jednotek, je literární komunikace typem komunikace řečové. Na jejím pozadí zde vymezíme zvláštnosti literární komunikace a představmíme model literární komunikace, který je variací Jakobsonova komunikačního modelu.

V opoře studujeme s. 57-61.

10. Literární komunikace II (autor)

V tomto bloku se budeme blíže věnovat entitě, která stojí na počátku literární komunikace: autorovi. Ukážeme, že pojmem autor (básník, spisovatel…) mohou být označovány různé věci. Je potřeba oprostit se od naivního pohledu, který ztotožňuje hlas, který hovoří v literárním díle, s reálně existujícím člověkem, jenž je pod textem podepsán. Rozlišení různých rovin a pochopení historických proměn je nezbytné pro pochopení problematiky autorství.

V opoře studujeme s. 62-70.

11. Literární komunikace III (čtenář)

V tomto tématu se budeme zabývat tím, kdo stojí na opačné straně komunikačního procesu než autor: čtenářem. Na problematiku čtenáře nahlédneme symetricky jako na autora: čtenář může být pochopen jako historicky existující osoba (čtenář vně díla), jako entita předpokládaná textem (modelový čtenář) a také jako ten, koho oslovuje vypravěč (adresát).

V opoře studujeme s. 71-76.

12. Rozumění a interpretace

Je-li podstatou komunikace předávání významů, platí to samozřejmě i pro literární komunikaci. Při každé práci s literárním textem je důležité uvědomit si specifika významového dění. Toto téma seznamuje se základními pojmy, jimiž se významové dění v literatuře popisuje. Důležité je především odlišení rozumění dílu (povaha mentálních struktur) a výkladu díla (povaha textová).

V opoře studujeme s. 77-82.

13. Opakování základních pojmů