Zvuková stránka a grafémika češtiny

Pravopisný test - souborný

I. Lexikální pravopis (a jiné)

1. Velká písmena

(s)pojené (k)rálovství (v)elké (b)ritánie a (s)everního (i)rska, (ú)zemí (č)eského (k)rasu, (v)es (k)oněprusy, (š)alomounovy (o)strovy, bývalý (p)olský (p)rezident (l)ech (w)alesa, (k)opec (k)obyla, (n)ávrší (z)latý (k)ůň, (k)oněpruské (j)eskyně, (n)a (m)ístě (n)azývaném (m)incovna, se (z)nakem (č)eského (l)va, (o)bčanská (d)emokratická (s)trana, navštivte jakoukoliv (l)ékárnu (v) (p)odolí, z (r)ampy (n)árodního (m)uzea, (m)uzejní (s)bírky v (k)lementinu, z (p)anteonu (m)uzea, jak u (v)ás proběhly (v)ánoce?, (u)lice (n)a (v)inici, (h)rabalovský (s)tyl, (r)udé (m)oře, (n)ábřeží (k)apitána (j)aroše, před (š)tědrým (d)nem se vrátili z (n)ízkých (t)ater, (j)ežíška jsme si nadělili doma v (l)etňanech, (k)ostel (s)vatého (j)akuba (v)ětšího se nachází v (p)raze na (s)tarém (m)ěstě mezi (s)taroměstským (n)áměstím a (n)áměstím (r)epubliky, aby se zjevilo (z)laté (p)rasátko, pojedli trošku (h)oubového (k)uby, (n)uselský (m)ost se dříve nazýval (m)ost (k)lementa (g)ottwalda, dávali (t)ři (z)laté (v)lasy (d)ěda (v)ševěda, na (b)oží (h)od (v)ánoční, (s)ilvestra jsme oslavili na (l)iberecku, celý (d)en na (n)ový rok prožil u (m)aminky

 2. Pravopis i/y

a)      Ob-čejná cihlářská hl-na se v-paluje dočervena. Na v-chodě se ještě bl-skalo. Pro l-di, zv-řata i rostl-ny je nezb-tný vzduch. Všechno se proti nám sp-klo. Ocitl- jsme se na v-hřáté m-tině. Mal- M-ša hloub-l do p-sku tunel. Břečťan pop-nav- je zelená b-l-na. Děti pob-hal- v l-jáku. Venkovní pl-sně se v-skytují od jara do podz-mu.
Na šp-navé m-k-ně b-l nečitelný náp-s. Z kl-du nás v-rušilo zap-skání. V-čko konzerv- b-lo v-říznuté. Naše v-stoupení se bl-žilo. Starob-l- náb-tek b-l rozb-tý. Ob-vatelé z bl-zkého okolí voz- do ml-na seml-t ob-lí. M-val b-l um-stěn do v-běhu. M-jeli jsme V-soké M-to. Studenti čínštiny se zab-val- s-nologií. Dívky v-l- věnce u v-soké l-p-. V z-mě rádi pob-váme v-soko v horách. V-táhl ze s-tě neob-čejný úlovek.

b)      spl-vat s davem, operace nedom-kavé chlopně, opěrné p-líře domu, b-tva u Thermop-l, kukuřičná s-láž, s-non-mum ke slovu s-pka, delegace ze S-rie, sv-jel se bolestí, nev-skej tak hlasitě, op-lec a p-roman, d-skalkul-e, v-sutá hrazda, obec Chom-ž, starob-lé zv-ky, zes-nal- b-zon, škola sm-ku, upl-ynulé dny, v-lka v Kob-l-s-ch, v-skal j- ve vlasech, v-sutý most (provazov-), rozv-klaný stůl, l-čené střev-ce, jezdecká přilb-ce, bl-skavý přívěšek

 3. u-ú-ů (a jiné)

kr-ta (domácí pták), sk-tr, léčebná k-ra, z-rodňování půdy, t-ra do hor, chutné rag-, rozp-l to jablko!, pr-van
v pr-duchu, z-častní se sch-zky, pěti-helník, ne-platný, pevná v-le, ne-plné družstvo, políbila nás m-za, pomerančová k-ra, -pal z horského slunka, -hoř je ryba, mal- n-žtičky, d-myslný v-nález, pojedeme do -jezda, -tulný b-t, cítím -zkost, velký -div, ne-navně, na sv-j pocit, žl-va doletěla, az-rové nebe, bez-čelné jednání,
bez-honný občan, mimo-rovňová křižovatka, ned-věřivý člověk, ne-myslný pohyb

4. je/ě/ně… apod.

v  nejhorliv-jším hledání, vzrušující zv-st, ob-vy v mikrokosmu, dob-hl do cíle, loď v-la do přístavu, ob-dváme v menze, zm-na stavu,  sdělil m- to soukrom-, sp-šná zpráva, teplom-r, Jarom-ř, sm-le do toho, vzpom-l si na to, prozm-něná dom-nka, skrom-jší než Eva, má dobrou pam-ť, zem-dělský zám-r, dom-lá pom-nka, nejvýznam-jší sm-r, porozum-t, ohromné jm-ní, m-šťanstvo, um-l to zpam-ti, m- to nevadí, je to kniha o m-, vým-nek, Krom-říž, přem-řovat, přem-řit ob-l- v m-řici, přím-s v m-di, dálkom-r, m-síční výplata, jem-jší povrch, odm-řený, bezvýznam-, nám-stí, cítil se příjem-, anonym-

 5. Směska

a) v-j-mečný, hol-cí strojek (určený k holení!), b-cí hodiny, krop-cí konev (účelem je kropit!), kame-á lavička, ra-é brambory, je nevi-en, kame-ík, vala-ký skan-en, ru-ký car, nový týde-ík,  pivo z pů-itru, t- skřehotav- ra-i, moc se ro-lobil, na ro-cestí mého dě-tví, zlob-vé dě-ko, neodvratné vítě-tví, tuni-ký otrok

b) skáče ze/se střechy, vyskočil s/z loďky, vyhlédl s/z okna, nebyl s/z to skončit, s/z pozice síly, s/zklížit prkna, s/zhostit se poslání, s/zbil dvě tyčky dohromady, s/zkomolenina slova, chvíli si s/zchrupnout, s/zhlédl představení, s/ztropit hloupost, je s/zchoulostivělý, s/zhovívavý člověk, s/zhlížet na někoho s/zpatra, s/zhrzená láska, plamen ho s/se/z/zežehl na popel

 

II. Morfologický pravopis (a jiné)

1. Doplňte koncovky (v kontextu)

a) viděl dva páv-, saně tažené šesti ps-, lv- požíral- antilop- a odháněl- rys-, postaral se o lidoop- a šakal-, ani jestřáb- nepřišl- zkrátka, šel s krotitel- do Chrudim-, čerstv- losos- jsou obložen- krab- pomazánkou, s přátel- nakrmil pardál- a sob-, koup-l vlkodav-, červ- b-l- ohroženi kos-

b) domovníkov- truc-, otep- slám-, mandel- na pol-, rovným- noham-, ubytoval se vždy v nov-ch hotel-, s-sl- se skrýval- po sklep-, příb-h o dvou slu(h/z)-, nákres- pana Kopic- (1. p. sg. Kopica), o různých oblou-, tkalcovské stav- s kužel-, s oběm- badatel-, líp- v obci Lip-, sestav- s bradl-, z Rožňav- do Zbraslav-, hnízda s Petrov-m- datl-, četli Poláčkov- spis-, vydej Ivanov- všechny Janov- dopis-!

2. Doplňte v mn. č. slova oko, ucho, ruka, noha, koleno, rameno, prsa

Nos-l b- tě na ………. Stůl stál na třech ………. Vezm- tašku za obě ………. Poslouchej oběm- ……….  Bol- m- na ……….  V-dím ti to na ……….  Promluv-me s- mez- čtyřm- ………. Koník stříhal ………. Houpal vnuka na ………. Sotva se držel na ……….

3. Tvořte od následujících slov

a)      7. p. pl. … uzel, koukol, hec, flanel, chmel, úmysl, živel, kužel, topol, otep, nit, sůl, geolog, mluvka

b)      6. p. pl.: brloh, rybník, les, podnik, kotel, chumel, středisko, kolečko


III. Syntaktický pravopis (shoda + interpunkce) – a jiné

Hodiny v orloji odb-l- půlnoc. Navštív-l- jsme Adamov- rodiče. Na sousedov- děti zaútočil- včera c-z- zl- ps-. Okamžitě se m- zal-b-l- kotě i štěňata. Pomalu jsme přicházel- do tábora. Uzenáči se prodával- velmi dobře. Po silném mrazu rybníky zamrzl-. Pos-loval- jsme nohy. Druhý den nás velice bolel-. Děvčátka měl- krásné modré oči. Op-ce poskakoval- v kleci. Poslední dni se vlekl-. Na plochých kamenech se vyhříval- ještěrky. Požádal- jsme rodiče, aby nás doprovodil- na nádraží. Marta a Lucie přinesl- v košíku houby. Nejvíce se mi líbil- historické příběhy. Krásn- dnové již m-nul-. Mam-nky a děti chodil- na procházku do parku. Celé dny jsme měl- jen   pro sebe. Des-tky ob-vatel tančil- radostí. Kdyb-ste to, l-dičky, v-děl-! Včera nás navštívil- dobří přátelé. Jana a Honza zajel- k tetě. Na obloze se objev-l- černé mraky. Vel-ké kapky dopadal- na vyprahlou zemi. Všechna zvířátka se ukryl-  ve svých ob-dl-ch. L-dé hledal- bezpečí v domech. Hrom- hřměl- a blesky křižoval- oblohu.

Navržené řešení

K ověření (po doplnění) lexikálního testu a k syntaktické shodě použijte skripta:

KROBOTOVÁ, M.; JODASOVÁ, H. Základy českého pravopisu a pravopisná cvičení. Ostrava: OU, 2005

K morfologickému testu hledejte na stránkách: http://prirucka.ujc.cas.cz/