Česká literatura 19. století

Úvod

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky:

Předmět je určen studentům prvního ročníku bc. studia. Je koncipován jako přehledový, takže kromě faktických informací o hlavních vývojových pohybech uvnitř české literatury 19. stol. se studenti seznámí i s konkrétními díly vybraných autorů. Proto je samozřejmou součástí přípravy a studia také analytická četba vybraných děl určených autorů. Příklad rozložení lekcí:

Osnova – bloky:

1.       Periodizace literárních dějin národního obrození: milníky a problematické body. Kdo co určuje periodizaci literatury?

2.       První etapa národního obrození, novinářská činnost, prozódie.

3.       Druhá etapa národního obrození a význam Dobrovského prozódie.

4.       Spory o Rukopisy: nad texty RKZ. Analýzy versologická, tematická, jazyková.

5.       Třetí etapa národního obrození I: K. H. Mácha: Máj. Tematická a versologická analýza. Interpretace dobového přijetí.

6.       Třetí etapa národního obrození II: K. J. Erben: Kytice: jiná podoba českého romantismu. Erben, čili Majestát zákona. Tradice a romantismus.

7.       Třetí etapa národního obrození III: J. K. Tyl - romantismus a národní společenství. Tyl a divadlo.

8.       Literatura ve čtvrtém období národního obrození: Babička Boženy Němcové ad.

9.       Literatura v 50. letech 19. stol. a Nerudova poezie.

10.     Literatura 50. let 19. stol. a její pozice mezi generací ruchovsko-lumírovskou.

11.     Ruchovské a lumírovské křídlo české literatury, S. Čech: Lešetínský kovář a Broučkiády. J. V. Sládek - básník.

12.     Lumírovské křídlo české poezie a J. Vrchlický (vlastní tvorba i překlady).

13.     Realistická a naturalistická literatura. Velké romány konce 19. a počátku století 20. (T. Nováková, A. Jirásek, J. Š. Baar, J. Holeček atd.)

Vyučující

Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

·         Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.

·         Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.

·         Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích. Je přitom nezbytné k obligatorní formě přípravy počítat i četbu konkrétních literárních textů.

·         Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zkouškou, ke které nezbytným předpokladem je plnění úkolů zadaných v prostředí LMS Moodle. Předmětem jsou především nejdůležitější schopnosti a způsoby práce. Musí být podložen též konkrétní četbou. Práce by měly být odevzdány v zápočtovém týdnu, případně s možností opravy ve zkouškovém období vždy alespoň týden před vypsaným termínem zkoušky. Zkouška samotná se sestávat jak z prověřování znalostí jednotlivých okruhů uvedených v sylabu, tak z diskuse nad vybranými díly, jejichž seznam student přinese s sebou a musí čítat alespoň 25 knih krásné literatury  dvě knihy odborné, z nichž alespoň jedna je monografická. Zkouška bude probíhat dle termínů vypsaných v systému is.slu.