Česká literatura 19. století
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Česká literatura 19. století

Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!

Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/12/2023 to 31/12/2023.

Okruh se bude věnovat vymezení období a možnostem historické periodizace. Ve studijní opoře studujeme s. 7-8 s výhledem na celou první kapitolu.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 25/9/2023 to 1/10/2023.

Budeme se věnovat této etapě dějin s přihlédnutím k Dobrovského prozódii české a dalším aspektům lit. vývoje, např. žurnalistiky. Studujeme s. 8-13.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 2/10/2023 to 8/10/2023.

Okruh se bude věnovat první etapě národního obrození s důrazem dějiny verše v tomto období. Studujeme s. 14-26.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 9/10/2023 to 15/10/2023.

V tomto bodě se budeme zevrubně zabývat RKZ. Studujeme s. 27-40.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 16/10/2023 to 22/10/2023.

Zde se zaměříme na kruciální text tohoto období a jeho kontextové souvislosti. Studujeme s. 41-47.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 23/10/2023 to 29/10/2023.

V tomto bodě budeme zevrubně analyzovat další ze základních knih tohoto období a sledovat, jak se pojem romantismu a jeho pojetí posouvá i do dalšího období. Studujeme a opakujeme s. 41-55.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 30/10/2023 to 5/11/2023.

Zde se zaměříme na význam divadla pro literární společenství doby s přihlédnutím k dílu J. K. Tyla. Opakujeme a v souvislostech se pokoušíme sledovat dané období, určené ve studijní opoře s. 7-55.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 6/11/2023 to 12/11/2023.

Další z interpretačních modulů založený na diskuzi nad textem. Tentokrát nad Babičkou Boženy Němcové. Kromě toho ovšem budeme sledovat i literární proměnu celé české literatury, prosto studujeme důkladně s. 48-55.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 13/11/2023 to 19/11/2023.

V tomto okruhu se zaměříme na generaci Májovou a básnický vývoj Jana Nerudy. Pro kontextové souvislosti studujeme s. 56-76. Daleko více je zde ale znalost založena na četbě a její reflexi.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 20/11/2023 to 26/11/2023.

Zde se zaměříme na českou prózu v několika jejích podobách, konkrétně v povídkovém díle V. Hálka a v románech K. Světlé, přičemž u této autorky promítneme její názorová a tvůrčí východiska i do dalších desetiletí. Studujeme s. 77-80, opakujeme též znalosti předchozího bodu.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 27/11/2023 to 3/12/2023.

Otázku členění české literatury druhé poloviny 19. stol. se v tomto kruhu pokusíme ukázat na základě konkrétních textů a jejich interpretace. V opoře studujeme s. 77-93.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 4/12/2023 to 10/12/2023.

V tomto okruhu se zaměříme na dílo toto období s přihlédnutím k J. Vrchlického, přičemž si budeme všímat i jeho prací překladatelských. Studujeme pozorně a v souvislosti s četbou opět s. 77-93.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 11/12/2023 to 17/12/2023.

V tomto okruhu se zaměříme na velké romány vycházející z realistických tradic a překračující je nejrůznějšími směry. Přihlédneme přitom též k podobám naturalismu v naší literatuře. V závěru pak opakujeme poznatky z celého kurzu. V opoře studujeme s. 94-102.

Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 18/12/2023 to 24/12/2023.

Úvod

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky:

Předmět je určen studentům prvního ročníku bc. studia. Je koncipován jako přehledový, takže kromě faktických informací o hlavních vývojových pohybech uvnitř české literatury 19. stol. se studenti seznámí i s konkrétními díly vybraných autorů. Proto je samozřejmou součástí přípravy a studia také analytická četba vybraných děl určených autorů. Příklad rozložení lekcí:

Osnova – bloky:

1.       Periodizace literárních dějin národního obrození: milníky a problematické body. Kdo co určuje periodizaci literatury?

2.       První etapa národního obrození, novinářská činnost, prozódie.

3.       Druhá etapa národního obrození a význam Dobrovského prozódie.

4.       Spory o Rukopisy: nad texty RKZ. Analýzy versologická, tematická, jazyková.

5.       Třetí etapa národního obrození I: K. H. Mácha: Máj. Tematická a versologická analýza. Interpretace dobového přijetí.

6.       Třetí etapa národního obrození II: K. J. Erben: Kytice: jiná podoba českého romantismu. Erben, čili Majestát zákona. Tradice a romantismus.

7.       Třetí etapa národního obrození III: J. K. Tyl - romantismus a národní společenství. Tyl a divadlo.

8.       Literatura ve čtvrtém období národního obrození: Babička Boženy Němcové ad.

9.       Literatura v 50. letech 19. stol. a Nerudova poezie.

10.     Literatura 50. let 19. stol. a její pozice mezi generací ruchovsko-lumírovskou.

11.     Ruchovské a lumírovské křídlo české literatury, S. Čech: Lešetínský kovář a Broučkiády. J. V. Sládek - básník.

12.     Lumírovské křídlo české poezie a J. Vrchlický (vlastní tvorba i překlady).

13.     Realistická a naturalistická literatura. Velké romány konce 19. a počátku století 20. (T. Nováková, A. Jirásek, J. Š. Baar, J. Holeček atd.)

Vyučující

Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

·         Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.

·         Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.

·         Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích. Je přitom nezbytné k obligatorní formě přípravy počítat i četbu konkrétních literárních textů.

·         Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zkouškou, ke které nezbytným předpokladem je plnění úkolů zadaných v prostředí LMS Moodle. Předmětem jsou především nejdůležitější schopnosti a způsoby práce. Musí být podložen též konkrétní četbou. Práce by měly být odevzdány v zápočtovém týdnu, případně s možností opravy ve zkouškovém období vždy alespoň týden před vypsaným termínem zkoušky. Zkouška samotná se sestávat jak z prověřování znalostí jednotlivých okruhů uvedených v sylabu, tak z diskuse nad vybranými díly, jejichž seznam student přinese s sebou a musí čítat alespoň 25 knih krásné literatury  dvě knihy odborné, z nichž alespoň jedna je monografická. Zkouška bude probíhat dle termínů vypsaných v systému is.slu.

1. Periodizace literárních dějin národního obrození: milníky a problematické body. Kdo co určuje periodizaci literatury?

2. První etapa národního obrození, novinářská činnost, prozódie.

3. Druhá etapa národního obrození a význam Dobrovského prozódie.

4. Spory o Rukopisy: nad texty RKZ. Analýzy versologická, tematická, jazyková.

5. Třetí etapa národního obrození I: K. H. Mácha: Máj. Tematická a versologická analýza. Interpretace dobového přijetí.

6. Třetí etapa národního obrození II: K. J. Erben: Kytice: jiná podoba českého romantismu. Erben, čili Majestát zákona. Tradice a romantismus.

7. Třetí etapa národního obrození III: J. K. Tyl - romantismus a národní společenství. Tyl a divadlo.

8. Literatura ve čtvrtém období národního obrození: Babička Boženy Němcové ad.

9. Literatura v 50. letech 19. stol. a Nerudova poezie.

10. Literatura 50. let 19. stol. a její pozice mezi generací ruchovsko-lumírovskou.

11. Ruchovské a lumírovské křídlo české literatury, S. Čech: Lešetínský kovář a Broučkiády. J. V. Sládek - básník.

12. Lumírovské křídlo české poezie a J. Vrchlický (vlastní tvorba i překlady).

13. Realistická a naturalistická literatura. Velké romány konce 19. a počátku století 20. (T. Nováková, A. Jirásek, J. Š. Baar, J. Holeček atd.).