You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!
Okruh se bude věnovat vymezení období a možnostem historické periodizace. Ve studijní opoře studujeme s. 7-8 s výhledem na celou první kapitolu.
Budeme se věnovat této etapě dějin s přihlédnutím k Dobrovského prozódii české a dalším aspektům lit. vývoje, např. žurnalistiky. Studujeme s. 8-13.
Okruh se bude věnovat první etapě národního obrození s důrazem dějiny verše v tomto období. Studujeme s. 14-26.
V tomto bodě se budeme zevrubně zabývat RKZ. Studujeme s. 27-40.
Zde se zaměříme na kruciální text tohoto období a jeho kontextové souvislosti. Studujeme s. 41-47.
V tomto bodě budeme zevrubně analyzovat další ze základních knih tohoto období a sledovat, jak se pojem romantismu a jeho pojetí posouvá i do dalšího období. Studujeme a opakujeme s. 41-55.
Zde se zaměříme na význam divadla pro literární společenství doby s přihlédnutím k dílu J. K. Tyla. Opakujeme a v souvislostech se pokoušíme sledovat dané období, určené ve studijní opoře s. 7-55.
Další z interpretačních modulů založený na diskuzi nad textem. Tentokrát nad Babičkou Boženy Němcové. Kromě toho ovšem budeme sledovat i literární proměnu celé české literatury, prosto studujeme důkladně s. 48-55.
V tomto okruhu se zaměříme na generaci Májovou a básnický vývoj Jana Nerudy. Pro kontextové souvislosti studujeme s. 56-76. Daleko více je zde ale znalost založena na četbě a její reflexi.
Zde se zaměříme na českou prózu v několika jejích podobách, konkrétně v povídkovém díle V. Hálka a v románech K. Světlé, přičemž u této autorky promítneme její názorová a tvůrčí východiska i do dalších desetiletí. Studujeme s. 77-80, opakujeme též znalosti předchozího bodu.
Otázku členění české literatury druhé poloviny 19. stol. se v tomto kruhu pokusíme ukázat na základě konkrétních textů a jejich interpretace. V opoře studujeme s. 77-93.
V tomto okruhu se zaměříme na dílo toto období s přihlédnutím k J. Vrchlického, přičemž si budeme všímat i jeho prací překladatelských. Studujeme pozorně a v souvislosti s četbou opět s. 77-93.
V tomto okruhu se zaměříme na velké romány vycházející z realistických tradic a překračující je nejrůznějšími směry. Přihlédneme přitom též k podobám naturalismu v naší literatuře. V závěru pak opakujeme poznatky z celého kurzu. V opoře studujeme s. 94-102.
Úvod
1. Průvodní list a organizace kurzu
Sylabus
Cíle výuky:
Předmět je určen studentům prvního ročníku bc. studia. Je koncipován jako přehledový, takže kromě faktických informací o hlavních vývojových pohybech uvnitř české literatury 19. stol. se studenti seznámí i s konkrétními díly vybraných autorů. Proto je samozřejmou součástí přípravy a studia také analytická četba vybraných děl určených autorů. Příklad rozložení lekcí:
Osnova – bloky:
1. Periodizace literárních dějin národního obrození: milníky a problematické body. Kdo co určuje periodizaci literatury?
2. První etapa národního obrození, novinářská činnost, prozódie.
3. Druhá etapa národního obrození a význam Dobrovského prozódie.
4. Spory o Rukopisy: nad texty RKZ. Analýzy versologická, tematická, jazyková.
5. Třetí etapa národního obrození I: K. H. Mácha: Máj. Tematická a versologická analýza. Interpretace dobového přijetí.
6. Třetí etapa národního obrození II: K. J. Erben: Kytice: jiná podoba českého romantismu. Erben, čili Majestát zákona. Tradice a romantismus.
7. Třetí etapa národního obrození III: J. K. Tyl - romantismus a národní společenství. Tyl a divadlo.
8. Literatura ve čtvrtém období národního obrození: Babička Boženy Němcové ad.
9. Literatura v 50. letech 19. stol. a Nerudova poezie.
10. Literatura 50. let 19. stol. a její pozice mezi generací ruchovsko-lumírovskou.
11. Ruchovské a lumírovské křídlo české literatury, S. Čech: Lešetínský kovář a Broučkiády. J. V. Sládek - básník.
12. Lumírovské křídlo české poezie a J. Vrchlický (vlastní tvorba i překlady).
13. Realistická a naturalistická literatura. Velké romány konce 19. a počátku století 20. (T. Nováková, A. Jirásek, J. Š. Baar, J. Holeček atd.)
Vyučující
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
· Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
· Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
· Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích. Je přitom nezbytné k obligatorní formě přípravy počítat i četbu konkrétních literárních textů.
· Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje zkouškou, ke které nezbytným předpokladem je plnění úkolů zadaných v prostředí LMS Moodle. Předmětem jsou především nejdůležitější schopnosti a způsoby práce. Musí být podložen též konkrétní četbou. Práce by měly být odevzdány v zápočtovém týdnu, případně s možností opravy ve zkouškovém období vždy alespoň týden před vypsaným termínem zkoušky. Zkouška samotná se sestávat jak z prověřování znalostí jednotlivých okruhů uvedených v sylabu, tak z diskuse nad vybranými díly, jejichž seznam student přinese s sebou a musí čítat alespoň 25 knih krásné literatury dvě knihy odborné, z nichž alespoň jedna je monografická. Zkouška bude probíhat dle termínů vypsaných v systému is.slu.