Česká literatura 20. století 2

Úvodní informace a organizace předmětu

Hlavní distanční studijní opora k samostudiu

Česká literatura 20. stol. 2 (studijní opora)
MARTINEK, L. Česká literatura 20. století 2. Distanční studijní text. Opava: SU FPF, 2017.

Vyučující

doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D. (přednášející)

Mgr. et Mgr. Jakub Záhora, Ph.D. (cvičící)

Cíl výuky

Předmět seznamuje s dějinami české literatury v letech 1945–⁠1989. Seminář je zaměřen zejména na analýzu vybraných děl poválečné české literatury. Součástí semináře jsou rozbory literárních textů.

Osnova – bloky

  • 1. Charakteristika období 1945–1968
  • 2. Poezie 1945–1968 I
  • 3. Poezie 1945-1968 II
  • 4. Próza 1945-1968 I
  • 5. Próza 1945-1968 II
  • 6. Drama a autorské divadlo 1945–1968
  • 7. Charakteristika období 1969–⁠1989
  • 8. Poezie 1969–⁠1989 I
  • 9. Poezie 1969–⁠1989 II
  • 10. Próza 1969–⁠1989 I
  • 11. Próza 1969–⁠1989 II
  • 12. Drama a autorské divadlo 1969–⁠1989
  • 13. Literární věda a kritika 1948–⁠1989

Organizace předmětu

Předmět je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.

Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Předmět je zakončen ústní zkouškou. Domácí příprava, samostudium, průběžné úkoly.

Povinná literatura

JANOUŠEK, P. a kol. Přehledné dějiny české literatury 1945–1989. Praha: Academia, 2012.
KOŽMÍN, Z.; TRÁVNÍČEK, J. Na tvrdém loži z psího vína: česká poezie od 40. let do současnosti. Brno: Jota, 1998. 318 s.
LEHÁR, J. et al. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Lidové noviny, 1998. 1058 s.
DOKOUPIL, B.; ZELINSKÝ, M. (eds.). Slovník české prózy, 1945-1994. Ostrava: Sfinga, 1994. 490 s.

Doporučená literatura

ČERNÝ, V. Eseje o české a slovenské próze. Praha: Torst, 1994.
Český Parnas, vrcholy literatury 1970–1990. Praha: Galaxie, 1993.
JANOUŠEK, P. et al. Dějiny česká literatury 1945-1989. 4 sv. Praha: Academia, 2006-2008.
KOŽMÍN, Z. Skácel. Brno: Jota, 1994. 222 s. ISBN 80-85617-44-7.
KŘIVÁNEK, V. Kolik příležitostí má báseň – Kapitoly z české poválečné poezie 1945–2000. Brno: Host, 2007.
LOPATKA, J. Předpoklady tvorby: výběr kritických článků a recenzí z let 1965-1969. Praha: Československý spisovatel, 1991. 195 s.
MED, J. Spisovatelé ve stínu. Vyd. 2., rozš., v Portále. Praha: Portál, 2004. 237 s.
PAPOUŠEK, V. Existencialisté: existenciální fenomény v české próze dvacátého století. Praha: Torst, 2004. 465 s.
PILAŘ, M. Underground (Kapitoly o českém literárním undergroundu). Brno: Host, 1999.
RAMBOUSEK, J. Nesoustavná rukověť české literatury. Praha: Torst, 2003. 693 s.
RICHTEROVÁ, S. Místo domova. Brno: Host, 2004. 230 s. ISBN 8072941313.
Slovník českých spisovatelů od roku 1945. Pavel Janoušek (ed.). Praha: Brána, 1995, 1998.
SUCHOMEL, M. Literatura z času krize: šest pohledů na českou prózu 1958-1967. Brno: Atlantis, 1992. 142 s.