Teorie literatury a interpretace

Základní informace, sylabus, tipy ke studiu, literatura

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky:
Cílem kurzu je představit studentům vybrané otázky současné literární teorie. Oproti popisné poetice, s níž se posluchači seznámili dříve, je důraz položen na teoretické předpoklady i konsekvence poetiky, na základy literární estetiky, teorie interpretace a filosofie literatury.

Osnova – bloky:

  1. Kontexty zrodu moderní literatury a teorie
  2. Co je literatura, co je teorie (mnohost přístupů)
  3. Literatura a komunikace – možnosti a meze
  4. Estetika produkce – od autorské intence ke smrti autora
  5. Estetika díla – struktura, fikční světy, událost smyslu
  6. Estetika recepce – od implicitního čtenáře k rozkoši z textu
  7. Literární historie jako problém teorie literatury
  8. Hodnota literárního díla jako teoretická otázka
  9. Lyrika, epika (narativita) a drama pohledem literární teorie
  10. Rétorika a stylistika v literární teorii
  11. Literární hermeneutika – nutnost i nemožnost metody
  12. Co všechno se děje, když interpretujeme?
  13. Opakování

Vyučující

doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.

 Mgr. Jan Heczko, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie. 
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace. 

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zkouškou, která má formu testu. Předmětem zkoušky jsou hlavní teoretické pojmy a koncepty a orientace v probíraných teoretických otázkách. Zkouška probíhá ve zkouškovém období. Termíny jsou vypsány v IS SU.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: libor.martinek@fpf.slu.cz; jan.heczko@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 421

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v IS SU), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.


3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura

  • CAMPAGNON, A. Démon teorie. Literatura a běžné myšlení. Brno: Host, 2009.
  • HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999.
  • PECHLIVANOS, M. et al. Úvod do literární vědy. Praha: Herrmann a synové, 2000.
Doporučená literatura

  • ČERVENKA, M. et al. Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2005.
  • ČERVENKA, M. et al. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2003.
  • HODROVÁ, D. et al. (…) na okraji chaosu (…). Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001.
  • CHVATÍK, K. Strukturální estetika. Brno: Host, 2001.
  • MÜLLER, R.; ŠIDÁK, P. et al. Slovník novější literární teorie. Praha: Academia, 2012.
  • NÜNNING, A. et al. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006.
  • ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005.

Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.