Divadlo v kontextu západní kultury

Týden 2

2. Dramatičnost, klasické drama, starověké Řecko; tragické a komické, dionýské a apollinské. Zpěv a vyprávění, orální tradice - mýtus a epos, Homér, nejstarší divadelní (??) texty, mystéria, drama.


Úkoly

1) Seznamte se s vybraným dramatickým textem autorů Aristofana a Menandra a popište zápletku, téma, postavy, prostředí obou her. Pokuste se o jejich srovnání (na úrovni typologie postav, jazykových prostředků, tématu apod.).

2) Charakterizuje princip scénického fungování starořeckých divadelních kostýmů, jevištních dekorací a strojů.  Např. s využitím textu:

POLLUX, Julius. Onomastikon. Divadelní revue XVII, 2006, č. 1, s. 93–99.



Korespondenční úkol

Přečtěte si starořeckou tragédii (např. Oidipus král, Antigona, Elektra) a stručně popište její děj, téma, hlavní postavu. Jak se projevovala předurčenost jejího osudu?



Test 2


1. Jak spolu souvisí divadlo, kozel a bůh Dionýsos? 

2. V čem spočívala ve starověkém Řecku podstata divadla jako instituce?

3. Proč bylo na počátku rozvoje řecké tragédie tak důležité vydělení herce ze sboru? Kdo tak učinil a jak tohoto "prvního herce" označujeme? 

4. Co je to amfiteátr? Popište jej.

5. Jakými změnami procházel vztah řecké tragédie ke světu bohů, resp. k mýtu? Uveďte na příkladu tvorby tří nejvýznamnějších tzv. tragických básníků.

6. Jak patrně vznikla řecká komedie? 

7. Charakterizujte tři stadia attické komedie. 

8. Kde se provozoval řecký mimos? Jak se lišil od pantomim.


Literatura 2
PDF ke stažení