Týden 2
2. Dramatičnost, klasické drama, starověké Řecko; tragické a komické, dionýské a apollinské. Zpěv a vyprávění, orální tradice - mýtus a epos, Homér, nejstarší divadelní (??) texty, mystéria, drama.
Kapitola seznamuje s epochou a doloženou podobou počátků divadla, s okolnostmi zrodu jeho žánrů z náboženských obřadů v Řecku a s předpoklady a podobou existence divadla jako umění i jako společenské (a státní) instituce. V tomto rámci je představen řecký divadelní prostor a jeho funkce, herectví, organizace divadelních produkcí stejně jako na druhé straně vztah společnosti k divadlu. Výklad je doplněn představením jednotlivých dramatiků a jejich přístupu k tvorbě tragédií a komedií – na tomto příkladu je pak objasněna struktura i námětová oblast obou základních starořeckých žánrů.
Úkoly
1) Seznamte se s vybraným dramatickým textem autorů Aristofana a Menandra a popište zápletku, téma, postavy, prostředí obou her. Pokuste se o jejich srovnání (na úrovni typologie postav, jazykových prostředků, tématu apod.).
2) Charakterizuje princip scénického fungování starořeckých divadelních kostýmů, jevištních dekorací a strojů. Např. s využitím textu:
POLLUX, Julius. Onomastikon. Divadelní revue XVII, 2006, č. 1, s. 93–99.
Korespondenční úkol
Přečtěte si starořeckou tragédii (např. Oidipus král, Antigona, Elektra) a stručně popište její děj, téma, hlavní postavu. Jak se projevovala předurčenost jejího osudu?
Test 2
1.
Jak spolu souvisí divadlo, kozel a bůh Dionýsos?
2.
V čem spočívala ve starověkém Řecku podstata divadla jako instituce?
3.
Proč bylo na počátku rozvoje řecké tragédie tak důležité vydělení herce
ze sboru? Kdo tak učinil a jak tohoto "prvního herce" označujeme?
4. Co je to amfiteátr? Popište jej.
5.
Jakými změnami procházel vztah řecké tragédie ke světu bohů, resp. k
mýtu? Uveďte na příkladu tvorby tří nejvýznamnějších tzv. tragických
básníků.
6.
Jak patrně vznikla řecká komedie?
7.
Charakterizujte tři stadia attické komedie.
8.
Kde se provozoval řecký mimos? Jak se lišil od pantomim.