Počítačová gramotnost
MgA. Kristína Pupáková
Počítačová gramotnost
Info
Term
Winter 2023
Předmět tematizuje pojímání základních principů vizuálního umění – práce s propagační grafikou, s tvůrčími prvky a postupy.

Předmět tematizuje pojímání základních principů vizuálního umění – práce s propagační grafikou, s tvůrčími prvky a postupy.

Teacher recommends to study from 18/9/2023 to 24/9/2023.

Grafický design, umění, kreativita, úvodní hodina, motivace.

Teacher recommends to study from 25/9/2023 to 1/10/2023.

Rešerše, koncepce, tvorba umění, základní kroky.

Teacher recommends to study from 2/10/2023 to 8/10/2023.

Lineární uvažovaní, laterární uvažování, rozvoj koncepce, skica, kresba, návrh.

Teacher recommends to study from 9/10/2023 to 15/10/2023.

Lineární uvažovaní, laterární uvažování, rozvoj koncepce, skica, kresba, návrh.

Teacher recommends to study from 16/10/2023 to 22/10/2023.

Typografie, řez, písmo, bezserifová a psaná písma, titulková písma.

Teacher recommends to study from 23/10/2023 to 29/10/2023.

Teorie barev, kontrast, odstín, barva, sytost, komplementarita.

Teacher recommends to study from 30/10/2023 to 5/11/2023.

Adobe Photoshop, první spuštění, rozhraní, jak vytvořit projekt.

Teacher recommends to study from 6/11/2023 to 12/11/2023.

Adobe Photoshop, funkce, efekty, retuš, fotografie.

Teacher recommends to study from 13/11/2023 to 19/11/2023.

Plakát, litografické plakáty, remediace.

Teacher recommends to study from 20/11/2023 to 26/11/2023.

InDesign, sazba, zlom, kniha.

Teacher recommends to study from 27/11/2023 to 3/12/2023.

InDesign, sazba, zlom, DTP, Desktop publishing,

Teacher recommends to study from 4/12/2023 to 10/12/2023.

Adobe Illustrator, křivky, tvorba loga.

Teacher recommends to study from 11/12/2023 to 17/12/2023.

Jednotný vizuální styl, komunikace, grafický design, logo.

Teacher recommends to study from 18/12/2023 to 24/12/2023.

Úvodní informace

Předmět tematizuje pojímání základních principů vizuálního umění – práce s propagační grafikou, s tvůrčími prvky a postupy. 

Vyučující: MgA. Kristína Pupáková

Osnova:

  1. Úvodní hodina – seznámení s podobou a cíli předmětu, s povinnou a doporučenou literaturou
  2. Rešerše a koncepce
  3. Vizualita a umění
  4. Základy kompozice
  5. Základy typografie
  6. Základy teorie barev
  7. Práce s Adobe Photoshop 1
  8. Práce s Adobe Photoshop 2
  9. Plakát a jeho dispozice
  10. Práce s Adobe InDesign
  11. Zalomení textu
  12.    Práce s Adobe Illustrator
  13. Vytvoření identity

Podmínky absolvování:
Účast na seminářích (75 %).
Vyhotovení zadaných prací (plakát, zalomení dvojstránky časopisu, logo).
Úspěšné absolvování testu (min. 70%).

Literatura
Povinná literatura:
BEDŘICHOVÁ, J. – HORNÝ, S. Počítačová typografie a sazba, VŠE, 2013.
BENEŠ, B. a kol. Moderní počítačová grafika, Computer Press, 2013.
BUTLER, J. a kol. Univerzální principy designu, Computer Press, 2012.
MRÁZ, B. Dějiny výtvarné kultury 1, 2, 3, 4, Praha, 2016.
SAMARA, T. Grafický design, Slovart, 2016.

Doporučená literatura:
CARTWRIGHT, L. – STURKEN, M. Studia vizuální kultury, Portál, 2010.
CONRAD, CH. Adobe Photoshop CC, Computer Press, 2016.
CRUISE, J. Adobe InDesign CC, Computer Press, 2017.
HEALEY, M. H. Design Loga, Computer Press, 2014.
WOOD, B. Adobe Illustrator CC, Computer Press, 2017.

1. Úvodní hodina – seznámení s podobou a cíli předmětu, s povinnou a doporučenou literaturou

Grafický design, umění, kreativita, úvodní hodina, motivace.

 V opoře studujeme s. 7–8.

Test k okruhu 1

Po prostudování kapitoly vyplňte .

2. Rešerše a koncepce

Rešerše, koncepce, tvorba umění, základní kroky.

 V opoře studujeme s. 9–11.

Test k okruhu 2

Po prostudování kapitoly vyplňte .

3. Vizualita a umění

Lineární uvažovaní, laterární uvažování, rozvoj koncepce, skica, kresba, návrh.

V opoře studujeme s. 12–17.


Úkol

Pokuste se dokumentovat v podobě skice věci, které vás zaujaly v průběhu týdne.

Test k okruhu 3

Po prostudování kapitoly vyplňte .

4. Základy kompozice

Lineární uvažovaní, laterární uvažování, rozvoj koncepce, skica, kresba, návrh

V opoře studujeme s. 18–24.

Úkol

Vytvořte plakát pro film 8 ½ od FREDERICA FELLINIHO, aplikujte znalosti o kompozici.

Test k okruhu 4

Po prostudování kapitoly vyplňte .

5. Základy typografie

Typografie, řez, písmo, bezserifová a psaná písma, titulková písma.

V opoře studujeme s. 25–31.

Úkol

Zkuste si projít písma ve vašem počítači. Jaké písmo byste zvolili plakát na antické drama Antigona? Jaké písmo na komiksového Spidermana? A jaké na Pýchu a předsudek od Jane Austenové?

Test k okruhu 5

Po prostudování kapitoly vyplňte .

6. Základy teorie barev

Teorie barev, kontrast, odstín, barva, sytost, komplementarita

V opoře studujeme s. 32–36.

Úkol

Zvolte si barvu a pokuste se vytvořit k ní paletu složenou s komplementárních, mo-nochromatických a triadických barevných schémat. Vytvořte poté paletu, která bude vyzařovat pozitivní konotace.

Test k okruhu 6

Po prostudování kapitoly vyplňte .

7. Práce s Adobe Photoshop

Adobe Photoshop, první spuštění, rozhraní, jak vytvořit projekt

V opoře studujeme s. 37–40.

Úkol

Otevřete si program Adobe Photoshop. Vytvořte nový dokument o rozměrech 1000x1000 bodů (pixlů). Rozlišení 72 dpi. Barevný režim RGB s bílým pozadím. Zkuste si nastavit pracovní plochu na modul Malování a otestujte jednotlivé funkce na levém panelu. Když na nich podržíte myš ukáže se vám návodné použití dané funkce. V sekci Nápověda nalezněte také Praktické výukové lekce, které vás provedou celkovým rozhraním programu.

Test k okruhu 7

Po prostudování kapitoly vyplňte .

8. Práce s Adobe Photoshop 2

Adobe Photoshop, funkce, efekty, retuš, fotografie

V opoře studujeme s. 41–45.

Test k okruhu 8

Po prostudování kapitoly vyplňte .

9. Plakát a jeho dispozice

Plakát, litografické plakáty, remediace.

V opoře studujeme s. 46–48.

Úkol

Navrhněte filmový plakát k filmu Star Wars: Epizoda IV – Nová naděje, který bude tvořen kombinací nejméně různorodých tří fotografií a typografického nápisu STAR WARS. Barevnost i kompoziční variace jsou na vás. 

Test k okruhu 9

Po prostudování kapitoly vyplňte .

10. Práce s Adobe InDesign

InDesign, sazba, zlom, kniha.

V opoře studujeme s. 49–53.

Test k okruhu 10

Po prostudování kapitoly vyplňte .

11. Zalomení textu

InDesign, sazba, zlom, DTP, Desktop publishing,

V opoře studujeme s. 54–58.

Úkol

Vytvořte dvojstranu z magazínu. Otevřete si nový dokument v programu InDesign. Zvolte formát A4. Nalijte dvojstranu časopisu za použití funkce Vyplnit zástupným textem Lorem Ipsum. Vložte k tomu také obrázky (libovolné), rozčleňte text na 2 a 3 sloupce. V textu vyčleňte NADPIS, PEREX a CHLEBOVY TEXT.

Test k okruhu 11

Po prostudování kapitoly vyplňte .

12. Práce s Adobe Illustrator

Adobe Illustrator, křivky, tvorba loga.

V opoře studujeme s. 59–63.

Test k okruhu 12

Po prostudování kapitoly vyplňte Test k okruhu 12.

13. Vytvoření identity

Jednotný vizuální styl, komunikace, grafický design, logo.

V opoře studujeme s. 64–66.

Úkol

Vytvořte logo pro svou filmovou společnost. Rozpracujte koncept i toho, jak s identitou bude společnost pracovat.

Test k okruhu 13

Po prostudování kapitoly vyplňte .