Divadlo v české kultuře

Týden 10

10. Česká dramatická tvorba druhé poloviny 19. století. Nástup realismu na českých scénách. České realistické drama a jeho interpretační problematika.

(1887–1900)

Realismus způsobil v evropském divadle zásadní historickou proměnu ve všech složkách – a spolu s tím i v inscenačních postupech.

Právě tak v českém divadle proměnil herectví, scénografii, dramatickou tvorbu – a především (v neoddělitelné souvislosti s tím vším) režii: právě tehdy vzniká její moderní podoba (de facto taková, jak ji vnímáme i dnes).

Realismem česká divadelní kultura nejen „dohnala“ evropské divadelnictví, ale realizovala jednu z jeho vynikajících a svébytných podob.


Cíle kapitoly:

  • popsat francouzské zdroje naturalismu a objasnit způsob, jakým nový směr do českého divadla pronikal; 
  • vyjmenovat první české „zolovské“ inscenace;
  • přiblížit osobnost Pavla Švandy ze Semčic a jejím význam v českém divadelním kontextu;
  • představit českého estetika Otakara Hostinského, který promýšlel teoretické problémy realismu v divadle;
  • předestřít klíčová dramatická díla českého divadelního realismu a jejich autory;
  • jmenovat klíčové světové dramatiky, kteří do našeho divadelního kontextu zasáhli a inspirovali jej;
  • vysvětlit význam realismu pro divadelní kulturu jako takovou.


V opoře studujeme strany 74–80.