Masová komunikace

Úvodní informace

Cílem předmětu je napomoci studentům orientovat se v současném mediálním a informačním prostředí. Seznámí je se základními teoretickými pojmy a moderními trendy, nabyté teoretické znalosti si následně ověří v praxi.

Vyučující: Mgr. Bc. Michal Novotný 

Osnova:

1. Základní pojmy – charakteristika, typologie masové komunikace
2. Masa a další pojmy, základní modely, schémata v toku informací
3. Typologie médií - tištěná média (význam knihy, tištěná periodika – pozitiva a negativa novin a časopisů)
4. Typologie médií - elektronická média (film, rozhlas, televize, paměťová média, internet, další média; charakt., klady a zápory)
5. Žánr a jeho charakteristika, mediální logika a formát, svoboda médií, rovnost a rozmanitost
6. Objektivita a informační kvalita, morálka, etika, komercionalizace a její důsledky, postmodernismus 1
7. Objektivita a informační kvalita, morálka, etika, komercionalizace a její důsledky, postmodernismus 2
8. Bulvár a bulvarizace - vývoj a charakteristika, bulvární žurnalistika, indikátory, bulvarizace a její základní prvky
9. Charakteristika online komunikace - komunikace na webu, základní typologie služeb
10. Webové prohlížeče, média a marketing na webu, webové utility a nástroje
11. Základní typologie a funkcionalita sociálních sítí
12. Nejoblíbenější sítě, fenomén Facebook

13. Nové trendy v sociálních sítích, Instant Messaging; výběr a využití sociální sítě ve zpravodajství

Podmínky absolvování:

  • Účast na seminářích (75 %).
  • Zápočtová prezentace.
  • Zápočtový test.

Literatura:

Povinná literatura:
BEDNÁŘ, V. Internetová publicistika. Praha: Grada, 2011.
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002.
OSVALDOVÁ, B. A kol. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky. Proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií teoreticky i prakticky. Praha: Univerzita Karlova, 2009.
URBAN, L. - DUBSKÝ, J. - MURDZA, K. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada, 2011.

Doporučená literatura:
BEDNÁŘ, V. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011.
BEDNAŘÍK, P. - JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011.
HOCHELOVÁ, V. Slovník novinárskej teórie a praxe. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2000.
Kol. aut. 10 let v českých médiích. Praha: Portál, 2005.
KONČELÍK, J. - VEČEŘA, P. - ORSÁG, P. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál, 2010.
KÖPPLOVÁ, B. - KÖPPL, L. Dějiny světové žurnalistky I. Praha: Vydavatelství a nakladatelství Novinář, 1989.
NOVOTNÝ, M. Markomu.cz (Online svět, sociální sítě, návody a nástroje) [online]. Dostupné z: https://markomu.cz

Studijní opora - Novotný, M.: Masová komunikace
PDF to download