You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní. Součástí předmětu jsou vlastní scenáristická cvičení.
Srozumitelnost textu pomáhá síle sdělení: Sběr nápadů a postřehů ze svého okolí, hledání formy sdělení. Formování do textové podoby od prvotního nápadu až po příběh. Důraz na sdělitelnost a srozumitelnost myšlenky ukryté v příběhu.
Praktické a důležité informace při tvorbě scénářů – délka, formální podoba, prezentace, vztah autora a zadavatele, Dilia, autorské organizace, odměny, smlouvy.
Praktická část I. – společné čtení pozorování a dramaturgická práce nad nimi, hodnocení srozumitelnosti od ostatních studentů.
Praktická část II. – dramaturgická práce a hodnocení nad realizovanými texty (synopse, treatment) studentů od pedagoga. Potřeba a nácvik práce na verzích příběhu, jeho posun a přesnější specifikace dle zadání dramaturgie (pedagoga).
Úvodní informace
Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta
s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a
metodiku postupu při psaní. Součástí předmětu jsou vlastní scenáristická cvičení.
Vyučující: Mgr. Rudolf Merkner
Osnova:
- Stručný popis prvotního nápadu a jeho stylizace do premisy, zkoumání jeho životaschopnosti (mýty, legendy, pověsti, pohádky). Téma = poselství
- Formování prvotního nápadu, důraz na sdělitelnost myšlenky
- Uvěřitelnost, analýza děje, dramatizace vyprávění
- Konflikt - budování, gradace, vyvrcholení, odeznění
- Tvorba bodů zlomu
- Základní prvky dramatizace
- Mapa vnitřních dějů
- Mapa vnějších dějů
- Vyjadřování obrazem - zviditelňování neviditelného
- Zvuk - zvuková dramaturgie
- Motiv; leitmotiv, motivické linie
- Pointa. Závěr. Uzavření všech motivů.
- Struktura vyprávění - tradiční trojaktová struktura. Ukotvení scénáristických principů
Podmínky absolvování:
- 10 pozorování (max půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy
- Odevzdání synopse (1 normostrana) a treatmentu schváleného pedagogem filmu/tv seriálu (10 normostran)
- Aktivní práce na zadaných úkolech v rámci semináře
- Ústní a písemné prověření znalostí (scenáristické metody, postupy a nástroje – na konkrétních scenáristických cvičeních ověření zvládnutí scenáristického software, odevzdání částí scénářů, cvičení a etud).
- Účast na seminářích (75 %).
- Pozorování se píší průběžně.
- Na synopsi a treatmentu práce a konzultace průběžně.
Literatura:
- ARONSONOVÁ, L. Scénář pro 21. století, AMU Praha, 2014.
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh, Praha, 2014.
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář, Praha, 2007.
- LABÍK, L. Dramaturgia strihovej skladby (horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu). Zlín: VeRBum, 2013.
- MAKOVIČKA, D. Televizní příběh, DIFA JAMU, Brno, 1996.
- CAMPBELL, J. Tisíc tváří hrdiny, Portál, Praha, 2000.
- http://fondkinematografie.cz/assets/media/studie%20komplet.pdf
- http://www.audiovizualnitvorba.cz/promeny-dramaturgie/
1. Stručný popis prvotního nápadu a jeho stylizace do premisy, zkoumání jeho životaschopnosti (mýty, legendy, pověsti, pohádky). Téma = poselství
Pozorování, narativní detail, jak uchopit prvotní nápad. Co je to téma/sdělení autora/poselství. Společná analýza a nácvik zachycení detailů okolo nás – pozorování.
Úkol
Test
2. Formování prvotního nápadu, důraz na sdělitelnost myšlenky
Příběh a jeho části: hledání analogií v již napsaných příbězích a jeho stylizace do premisy, zkoumání jeho životaschopnosti (mýty, legendy, pověsti, pohádky, román, novela, vtip, story).
Úkol
Test
3. Uvěřitelnost, analýza děje, dramatizace vyprávění
Srozumitelnost textu pomáhá síle sdělení: Sběr nápadů a postřehů ze svého okolí, hledání formy sdělení. Formování do textové podoby od prvotního nápadu až po příběh. Důraz na sdělitelnost a srozumitelnost myšlenky ukryté v příběhu.
Úkol
Test
4. Konflikt – budování, gradace, vyvrcholení, odeznění
Synopse, treatment, gang, dialog, nápad, scénář, obraz: jak správně a efektivně využívat standardní nástroje vyjadřování, podoby a tvary příběhu.
Úkol
Test
5. Tvorba bodů zlomu
Pravdivost a uvěřitelnost situací, vyprávění, narativní oblouk, analýza děje, dramatizace vyprávění. Klasická „aristetolevská“ výstavba příběhu, jeho odrazy v klasické literatuře a filmu.
Úkol
Test
6. Základní prvky dramatizace
Konflikt/peripetie v příběhu – budování, gradace, vyvrcholení, odeznění, narativní vzorce modelování příběhu a příklady jejich použití v klasické literatuře a filmu.
Úkol
Test
7. Mapa vnitřních dějů
Pozorování světa okolo jako cesta k tvorbě, hledání silných peripetií a jejich zachycení prostřednictvím v textu pro další použití do příběhu.
Úkol
Test
8. Mapa vnějších dějů
Základní prvky dramatizace, rozdíl mezi literárním dílem a scénářem – tedy formou, která bude následně interpretována obrazem.
Úkol
Test
9. Vyjadřování obrazem – zviditelňování neviditelného
Postava – charakter, jednání, gesto/dialog, základní stavební kameny pro utváření scénáře. Důležitost dobře usazeného charakteru pro jednání postavy.
Úkol
Test
10. Zvuk – zvuková dramaturgie
Žánr, vkus a srozumitelnost textu jako základní „neviditelné“ esence při výstavbě příběhu, které neodmyslitelně a často nevědomě utváří náš příběhový svět.
Úkol
Test
Po prostudování okruhu vyplňte test 10. Zvuk – zvuková dramaturgie. Ke každé otázce formulujte odpověď.
11. Motiv, leitmotiv, motivické linie
Praktické a důležité informace při tvorbě scénářů – délka, formální podoba, prezentace, vztah autora a zadavatele, Dilia, autorské organizace, odměny, smlouvy.
Test
12. Pointa. Závěr. Uzavření všech motivů
Praktická část I. – společné čtení pozorování a dramaturgická práce nad nimi, hodnocení srozumitelnosti od ostatních studentů.
Test
13. Struktura vyprávění – tradiční trojaktová struktura
Praktická část II. – dramaturgická práce a hodnocení nad realizovanými texty (synopse, treatment) studentů od pedagoga. Potřeba a nácvik práce na verzích příběhu, jeho posun a přesnější specifikace dle zadání dramaturgie (pedagoga).