Ateliér scénáristické tvorby
Mgr. Rudolf Merkner
Ateliér scénáristické tvorby
Info
Term
Winter 2023

Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní. Součástí předmětu jsou vlastní scenáristická cvičení. 

Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní. Součástí předmětu jsou vlastní scenáristická cvičení.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/9/2023 to 24/9/2023.

Pozorování, narativní detail, jak uchopit prvotní nápad. Co je to téma/sdělení autora/poselství. Společná analýza a nácvik zachycení detailů okolo nás – pozorování.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 25/9/2023 to 1/10/2023.

Příběh a jeho části: hledání analogií v již napsaných příbězích a jeho stylizace do premisy, zkoumání jeho životaschopnosti (mýty, legendy, pověsti, pohádky, román, novela, vtip, story).


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 2/10/2023 to 8/10/2023.

Srozumitelnost textu pomáhá síle sdělení: Sběr nápadů a postřehů ze svého okolí, hledání formy sdělení. Formování do textové podoby od prvotního nápadu až po příběh. Důraz na sdělitelnost a srozumitelnost myšlenky ukryté v příběhu.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 9/10/2023 to 15/10/2023.

Synopse, treatment, gang, dialog, nápad, scénář, obraz: jak správně a efektivně využívat standardní nástroje vyjadřování, podoby a tvary příběhu.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 16/10/2023 to 22/10/2023.

Pravdivost a uvěřitelnost situací, vyprávění, narativní oblouk, analýza děje, dramatizace vyprávění. Klasická „aristetolevská“ výstavba příběhu, jeho odrazy v klasické literatuře a filmu.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 23/10/2023 to 29/10/2023.

Konflikt/peripetie v příběhu – budování, gradace, vyvrcholení, odeznění, narativní vzorce modelování příběhu a příklady jejich použití v klasické literatuře a filmu.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 30/10/2023 to 5/11/2023.

Pozorování světa okolo jako cesta k tvorbě, hledání silných peripetií a jejich zachycení prostřednictvím v textu pro další použití do příběhu.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 6/11/2023 to 12/11/2023.

Základní prvky dramatizace, rozdíl mezi literárním dílem a scénářem – tedy formou, která bude následně interpretována obrazem.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 13/11/2023 to 19/11/2023.

Postava – charakter, jednání, gesto/dialog, základní stavební kameny pro utváření scénáře. Důležitost dobře usazeného charakteru pro jednání postavy.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 20/11/2023 to 26/11/2023.

Žánr, vkus a srozumitelnost textu jako základní „neviditelné“ esence při výstavbě příběhu, které neodmyslitelně a často nevědomě utváří náš příběhový svět.


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 27/11/2023 to 3/12/2023.

Praktické a důležité informace při tvorbě scénářů – délka, formální podoba, prezentace, vztah autora a zadavatele, Dilia, autorské organizace, odměny, smlouvy.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 4/12/2023 to 10/12/2023.

Praktická část I. – společné čtení pozorování a dramaturgická práce nad nimi, hodnocení srozumitelnosti od ostatních studentů.


Chapter contains:
2
Study text
Teacher recommends to study from 11/12/2023 to 17/12/2023.

Praktická část II. – dramaturgická práce a hodnocení nad realizovanými texty (synopse, treatment) studentů od pedagoga. Potřeba a nácvik práce na verzích příběhu, jeho posun a přesnější specifikace dle zadání dramaturgie (pedagoga).


Chapter contains:
3
Study text
Teacher recommends to study from 18/12/2023 to 24/12/2023.

Úvodní informace

Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní. Součástí předmětu jsou vlastní scenáristická cvičení.

Vyučující: Mgr. Rudolf Merkner 

Osnova:

  1. Stručný popis prvotního nápadu a jeho stylizace do premisy, zkoumání jeho životaschopnosti (mýty, legendy, pověsti, pohádky). Téma = poselství
  2. Formování prvotního nápadu, důraz na sdělitelnost myšlenky
  3. Uvěřitelnost, analýza děje, dramatizace vyprávění
  4. Konflikt - budování, gradace, vyvrcholení, odeznění
  5. Tvorba bodů zlomu
  6. Základní prvky dramatizace
  7. Mapa vnitřních dějů
  8. Mapa vnějších dějů
  9. Vyjadřování obrazem - zviditelňování neviditelného
  10. Zvuk - zvuková dramaturgie
  11. Motiv; leitmotiv, motivické linie
  12. Pointa. Závěr. Uzavření všech motivů.
  13. Struktura vyprávění - tradiční trojaktová struktura. Ukotvení scénáristických principů

Podmínky absolvování:

  1. 10 pozorování (max půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy
  2. Odevzdání synopse (1 normostrana) a treatmentu schváleného pedagogem filmu/tv seriálu (10 normostran)
  3. Aktivní práce na zadaných úkolech v rámci semináře  
  • Ústní a písemné prověření znalostí (scenáristické metody, postupy a nástroje – na konkrétních scenáristických cvičeních ověření zvládnutí scenáristického software, odevzdání částí scénářů, cvičení a etud).
  • Účast na seminářích (75 %).
  • Pozorování se píší průběžně.
  • Na synopsi a treatmentu práce a konzultace průběžně.

Literatura:

Povinná literatura:
  • ARONSONOVÁ, L. Scénář pro 21. století, AMU Praha, 2014.
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh, Praha, 2014.
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář, Praha, 2007.
  • LABÍK, L. Dramaturgia strihovej skladby (horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu). Zlín: VeRBum, 2013.
  • MAKOVIČKA, D. Televizní příběh, DIFA JAMU, Brno, 1996.
Doporučená literatura:

1. Stručný popis prvotního nápadu a jeho stylizace do premisy, zkoumání jeho životaschopnosti (mýty, legendy, pověsti, pohádky). Téma = poselství

Pozorování, narativní detail, jak uchopit prvotní nápad. Co je to téma/sdělení autora/poselství. Společná analýza a nácvik zachycení detailů okolo nás – pozorování.

Úkol

Pozorování (max. půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

2. Formování prvotního nápadu, důraz na sdělitelnost myšlenky

Příběh a jeho části: hledání analogií v již napsaných příbězích a jeho stylizace do premisy, zkoumání jeho životaschopnosti (mýty, legendy, pověsti, pohádky, román, novela, vtip, story). 

Úkol

Pozorování (max. půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

3. Uvěřitelnost, analýza děje, dramatizace vyprávění

Srozumitelnost textu pomáhá síle sdělení: Sběr nápadů a postřehů ze svého okolí, hledání formy sdělení. Formování do textové podoby od prvotního nápadu až po příběh. Důraz na sdělitelnost a srozumitelnost myšlenky ukryté v příběhu.

Úkol

Pozorování (max. půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

4. Konflikt – budování, gradace, vyvrcholení, odeznění

Synopse, treatment, gang, dialog, nápad, scénář, obraz: jak správně a efektivně využívat standardní nástroje vyjadřování, podoby a tvary příběhu.

Úkol

Pozorování (max. půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

5. Tvorba bodů zlomu

Pravdivost a uvěřitelnost situací, vyprávění, narativní oblouk, analýza děje, dramatizace vyprávění. Klasická „aristetolevská“ výstavba příběhu, jeho odrazy v klasické literatuře a filmu.  

Úkol

Pozorování (max. půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

6. Základní prvky dramatizace

Konflikt/peripetie v příběhu – budování, gradace, vyvrcholení, odeznění, narativní vzorce modelování příběhu a příklady jejich použití v klasické literatuře a filmu.

Úkol

Pozorování (max. půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

7. Mapa vnitřních dějů

Pozorování světa okolo jako cesta k tvorbě, hledání silných peripetií a jejich zachycení prostřednictvím v textu pro další použití do příběhu.  

Úkol

Pozorování (max. půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

8. Mapa vnějších dějů

Základní prvky dramatizace, rozdíl mezi literárním dílem a scénářem – tedy formou, která bude následně interpretována obrazem. 

Úkol

Pozorování (max. půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

9. Vyjadřování obrazem – zviditelňování neviditelného

Postava – charakter, jednání, gesto/dialog, základní stavební kameny pro utváření scénáře. Důležitost dobře usazeného charakteru pro jednání postavy. 

Úkol

Pozorování (max. půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

10. Zvuk – zvuková dramaturgie

Žánr, vkus a srozumitelnost textu jako základní „neviditelné“ esence při výstavbě příběhu, které neodmyslitelně a často nevědomě utváří náš příběhový svět.

Úkol

Pozorování (max. půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

11. Motiv, leitmotiv, motivické linie

Praktické a důležité informace při tvorbě scénářů – délka, formální podoba, prezentace, vztah autora a zadavatele, Dilia, autorské organizace, odměny, smlouvy.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

12. Pointa. Závěr. Uzavření všech motivů

Praktická část I. – společné čtení pozorování a dramaturgická práce nad nimi, hodnocení srozumitelnosti od ostatních studentů.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.

13. Struktura vyprávění – tradiční trojaktová struktura

Praktická část II. – dramaturgická práce a hodnocení nad realizovanými texty (synopse, treatment) studentů od pedagoga. Potřeba a nácvik práce na verzích příběhu, jeho posun a přesnější specifikace dle zadání dramaturgie (pedagoga).   

Korespondenční úkol

Odevzdání synopse (1 normostrana) a treatmentu filmu/tv seriálu (10 normostran) schváleného pedagogem.

Test

Po prostudování okruhu vyplňte test . Ke každé otázce formulujte odpověď.