Starší světová literatura

Týden 8

VERNAKULÁRNÍ LITERATURY POZDNÍHO STŘEDOVĚKU

V této kapitole se posuneme do období pozdního středověku, na sám práh renesance. Čtrnácté století je obdobím, kdy evropská literatura v národních jazycích, tj. ta nelatinská, zažívá obrovský rozkvět (týká se to např. i česky psané literatury). Vznikají díla, která jsou přímo zosobněním písemnictví těchto jazyků: italštiny -- Dantova Božská komedie, či angličtiny -- Chaucerovy Canterburské povídky. Právě těmto dvěma dílům budeme věnovat pozornost. První ze zmíněných děl, Božská komedie, stojí na počátku tohoto století; druhé, Canterburské povídky, na jeho konci. Božská komedie vzniká v kulturně nejbohatší a nejvýznamnější oblasti Evropy -- v severní Itálii --, Canterburské povídky pak v oblasti do jisté míry periferní, ostrovní, ovšem v Chaucerově době úzce svázané s kontinentem. Dantova Božská komedie je vrcholný dílem středověké literatury; svým způsobem zosobňuje celou tuto epochu a zůstává dnes básní sice ctěnou, ale jen obtížně srozumitelnou a ve skutečnosti i málo čtenou. Canterburské povídky reprezentují středověký svět neméně silně, zůstávají však dílem stále živým, těšícím se zájmu čtenářů.

Cíle kapitoly:

  • reprodukovat základní informace o obou dílech, Božské komedii a Canterburských povídkách;
  • specifikovat rozvoj literatury ve vernakulárních jazycích.

Samostudium

Ve studijní opoře (viz podkapitola Organizace výuky) studujeme strany 82–94.

Které slavné dílo české literatury 17. století je také konstruováno jako putování? V druhé části tohoto díla pak spočine poutník v ráji.

Komenského Labyrint světa a ráj srdce.

Které významné dílo české prózy druhé poloviny 20. století, které Vám doporučuju k přečtení, nese v názvu první verš Dantovy Božské komedie?

Kde život náš je v půli se svou poutí Josefa Jedličky.