Ve studijní opoře (viz podkapitola Organizace výuky) studujeme strany 68–81.
Týden 7
SLOVANSKÁ HAGIOGRAFIE A LATINSKÁ ŽÁKOVSKÁ LYRIKA
Středověká literatura je jazykově, žánrově i poeticky nesmírně bohatá. Epocha středověku zahrnuje takřka 1000 let a v této studijní opoře jí věnujeme několik kapitol. V této kapitole se dotkneme dvou témat, která jsou sice časově i kulturně disparátní, ale spojuje je to, že obě úzce souvisejí s dějinami české literatury; zároveň však představují i součást širšího celku a mají své vlastní dějiny. Jde o literaturu a literární tradici staroslověnskou a církevněslovanskou, která vzniká a šíří se především v jiho- i východoslovanském regionu a staví na řeckých, resp. byzantských základech; a jde o literaturu středolatinskou, typickou pro evropský Západ. Z obou těchto velkých slovesných tradic si pro výklad vybereme jen určitou žánrovou oblast. V prvním případě hagiografickou legendu, v druhém případě lyriku. Legenda je jedním z dominantních žánrů (resp. souboru žánrů) středověkého evropského písemnictví křesťanského ražení; představuje současně biografii i fikci, její účel je náboženský a politický, nikoli historický, přestože bývala často užívána jako historiografický pramen. Z literatury středolatinské (= středověké latinské) se zaměříme na žákovskou lyriku, tvorbu tzv. žáků darebáků, která je dnes nejživějším, nejčtivějším a nejzábavnějším okruhem středověkého slovesného snažení.
Cíle kapitoly:
- specifikovat misijní záměr Konstantina a Metoděje;
- reprodukovat základní informace o obou dílech (Životech Konstantinově a Metodějově);
- představit vlivný koncept Slavia orthodoxa a Slavia romana;
- podat stručný souhrnný výklad o žákovské lyrice, uvést aspoň jeden její příklad.
Nezapomeňte si u podcastů, videí apod. zvýšit dle svých potřeb rychlost přehrávání...
Odkud Konstantin a Metoděj pocházeli a kde se naučili slovanskou řeč?
Konstantin bývá označován ještě jiným jménem. Jakým a proč?
Jak také bývají Život Konstantinův a Život Metodějův souhrnně nazývány?