Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Pro orientaci v problematice týmové práce je velmi důležité se hned na začátku seznámit se základními skutečnostmi a pojmy. Cílem této kapitoly je tedy výchozí uvedení do problematiky teorie týmové práce a definice jejích hlavních specifik. Především si ale představíme jednotlivé typy týmů a zmíníme i možnosti, jak tým efektivně vytvořit. Vše budeme řešit s ohledem na oblast kulturního managementu a umělecké praxe a na následné praktické uplatnění týmové práce v těchto oblastech.
Abychom dosáhli v týmové práci dobrých výsledků, je nutné soustředit se na efektivní vedení týmů. To spočívá ve správném rozdělení rolí v týmu, a především také v kompetentní pozici manažera, tedy vedoucího týmu. Důležité je v tomto ohledu také zmínit potřebu nutné formulace cílů a norem spolupráce. Jedině týmy, které mají jasně definované své vize, mohou být dobře organizovány a správně vedeny a zároveň je jejich práce patřičně efektivní. Posluchači si tedy osvojí důležité dovednosti vedení lidí (motivační rozhovory, pochvaly, konstruktivní kritika, koučovaní a další), které v praktických cvičeních budou také modelově aplikovat.
V rámci tématu týkajícího se budování týmu se zaměříme na různorodé role v týmu a jejich poslání. Zároveň si definujeme různé typy lidí, jejich zaměření, silné a slabé stránky, potřeby a hrozby, které mohou dramaticky ovlivňovat atmosféru, motivaci a celkový výkon týmu. Na základě poznatků a preferencí jednotlivých typů lidí si ukážeme rozdíl v přístupu a komunikaci vůči jednotlivým typům na individuální (individuální rozvoj) i skupinové (týmové porady) úrovni.
Forma týmové práce může velmi vhodně posloužit v procesu řešení problémů organizace (firmy) ve které působíme (nebo působit budeme). V této kapitole si proto zodpovíme otázku, jakými cestami lze týmovou práci v rámci řešení problémů co nejvhodněji a nejúčelněji využít. Zmíníme také příklady zkušeností úspěchů či nezdarů zapojení týmové práce v rámci kulturních organizací. Konkrétně se pak zaměříme na techniky týmové spolupráce (techniky týkající se hledání a posuzování nápadů, ale i rozhodování). V závěru shrneme základní postupy při týmovém řešení úkolu.
V rámci studia této kapitoly se budeme soustředit na hodnoty jako klíčový sjednocující prvek organizace, ve které působíme. Zaměříme se morálku, etiku, etiketu a zvyky v kontextu pracovního prostředí v oblasti kulturních institucí. Vystihneme význam etiky při budování sounáležitosti zaměstnanců k organizaci/instituci a nahlédneme na situace, které mohou vznikat v případech, kdy jsou hodnoty zaměstnanců v rozporu s hodnotami společnosti. Pojmenujeme také okolnosti, které ovlivňují kvalitu vztahů v týmu (funkční a efektivní struktura s jasně vymezenými kompetencemi, vhodné pracovní podmínky, odpovídající řízení).
Efektivní týmová práce je srdcem každého úspěšného projektu. Zatímco některé týmy mohou spolupracovat přirozeně, u jiných je potřeba aplikovat některé osvědčené postupy, díky kterým pak může skupina dosahovat skvělých výsledků. Pochopení toho, jak dobře spolupracovat s ostatními, bude cílem této kapitoly, která posluchače seznámí s jednotlivými více či méně formálními kroky a tipy, díky kterým lze efektivnost týmové práce smysluplně posilovat.
V této kapitole se seznámíte s využitím týmové práce v rámci realizace kulturního (multižánrového) festivalu. Na příkladu konkrétních akcí realizovaných nejen v České republice, ale i v zahraničí si přiblížíme problematiku tvorby funkčního týmu kulturního festivalu a pojmenujeme jeho ideální skladbu – především s ohledem na různou velikost konaných akcí. Po prostudování kapitoly dokážete popsat důvod aplikace týmových rolí v praxi kulturního festivalu.
Natáčení filmu je poměrně zdlouhavý a náročný proces, takže přesná synchronizace a sdílení jednotné představy napříč profesemi, které se na vzniku filmového díla podílejí, přesněji tedy jasně definovaná týmová práce, jsou pro vznik kvalitního díla nezbytné. Kapitola nabídne studentům základní vhled do problematiky terminologie funkcí a jejich vzájemných vztahů ve výrobním filmovém štábu – a to v jednotlivých fázích výroby filmu (příprava, realizace a dokončovací práce). Studenti posléze vytvoří filmový štáb za účelem natočení propagačního spotu pro Festival Na cestě.
Nyní se budeme věnovat týmové práci v oblasti divadla a zmíníme její možnosti a limity. Divadlo je (až na drobné výjimky) ve svém principu ryzí, nicméně velmi specifickou týmovou činností, pro kterou platí jasná pravidla. Jejich nefunkčnost může vést k negativním uměleckým výsledkům. Vzhledem k uměleckému charakteru divadla ovšem nelze na týmovou spolupráci vždy vztahovat běžné manažerské poučky a dovednosti. Na druhou stranu je princip týmovosti divadla stvrzen již staletími zkušeností. My se – s ohledem na realizaci školních inscenačních projektů – zaměříme především na týmovou práci v rámci vzniku činoherní inscenace, v návaznosti na ní se poté budeme okrajově věnovat organizaci divadelní činnosti v repertoárovém divadle.
V této kapitole se seznámíte s využitím týmové práce v rámci vzniku tištěného či elektronického periodika (kulturně zaměřeného časopisu). Na příkladu konkrétních českých a slovenských tištěných i elektronických (a převážně divadelně zaměřených) časopisů si přiblížíme problematiku tvorby ideálního týmu v této oblasti a vymezíme ideální skladbu redakce. Po prostudování kapitoly dokážete popsat důvod aplikace týmových rolí v praxi časopisu/periodika, budete umět přesně definovat jednotlivé role v rámci redakčního týmu a také sestavit ideální redakci specificky zaměřeného časopisu - on-line zpravodaj Festivalu Na cestě.
Cílem je uplatnění týmové práce v rámci realizace projektu Festivalu na cestě. Student bude aplikovat teoretické dovednosti při řešení praktických úkolů – konkrétně produkčního zajištění festivalu. Bude zapojen do hlavní organizační úrovně festivalového týmu a zároveň bude schopen poskytnout zpětnou vazbu ostatním zapojeným studentům nižších ročníků.
Cílem je uplatnění týmové práce v rámci realizace projektu Festivalu na cestě. Student bude aplikovat teoretické dovednosti při řešení praktických úkolů – konkrétně produkčního zajištění festivalu. Bude zapojen do hlavní organizační úrovně festivalového týmu a zároveň bude schopen poskytnout zpětnou vazbu ostatním zapojeným studentům nižších ročníků.
Cílem je uplatnění týmové práce v rámci realizace projektu Festivalu na cestě. Student bude aplikovat teoretické dovednosti při řešení praktických úkolů – konkrétně propagace festivalu. Bude zapojen do hlavní organizační úrovně festivalového týmu a zároveň bude schopen poskytnout zpětnou vazbu ostatním zapojeným studentům nižších ročníků.
Úvodní informace
Cílem
předmětu je propojení základních teoretických poznatků týkajících se
problematiky týmové práce s konkrétními praktickými aplikacemi nabytých
znalostí. Studenti se postupně seznámí se specifiky a klíčovými koncepty týmové
práce (principy výběru členů týmu a jeho vedení, vymezení rolí členů týmu,
jejich vliv na efektivnost práce). V seminární části výuky, která bude
probíhat zčásti formou samostatné práce a z části pod vedením pedagoga
v rámci společných konzultací, se pak studenti zapojí v různých
rolích a pozicích do jednotlivých uměleckých projektů (např. realizace
divadelních inscenací či scénických čtení, organizace oborově zaměřených
festivalů, výstav, realizace studentského časopisu atp.). Podmínkou absolutoria
předmětu je zdařilá realizace těchto projektů, která konkrétně ověří schopnosti
týmové práce studentů. Smyslem předmětu je rozvíjet dispozice studentů pro
společnou kreativní spolupráci a získat praktické zkušenosti z tvůrčího
procesu.
1. Úvod do teorie týmové práce.
2. Cíle a normy. Vedení a řízení.
3. Umění budování týmu: struktura, stavba skupiny. Pozice a role. Atmosféra ve skupině.
4. Proces řešení problému týmovou prací.
5. Týmová práce a profesionální etika.
6. Jak dosáhnout efektivity týmové práce.
7. Týmová práce v rámci realizace kulturního festivalu.
8. Týmová práce v rámci realizace filmového díla.
9. Týmová práce v rámci realizace divadelní inscenace.
10. Týmová práce v rámci realizace časopisu/periodika.
11. Praktická realizace projektu (festival, filmové dílo, divadelní inscenace, scénické čtení).
12. Praktická realizace projektu (festival, filmové dílo, divadelní inscenace, scénické čtení).
13. Praktická realizace projektu (festival, filmové dílo, divadelní inscenace, scénické čtení).
Doporučená literatura
- BĚLOHLÁVEK, František. Jak vést svůj tým. Praha: Grada Publishing, 2008.
- CRKALOVÁ, Anna a RIETHOF, Norbert. Jak zefektivnit práci v týmu. Praha: Grada, 2007.
- EGGERT, M. A. Řešení konfliktů. Praha: Portál, 2005.
- FEŘTEK, Tomáš. Ředitelská kuchařka. AISIS: Kladno, 2002.
- FORSYTH, Paul. Jak motivovat svůj tým. Praha: Grada Publishing, 2009.
- HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: KANT pro AMU, 2009.
- HERMOCHOVÁ, S. 1988. Sociálněpsychologický výcvik I a II. Praha: SPN.
- HORVÁTHOVÁ, Pavla. Týmy a týmová spolupráce. Praha: ASPI, 2008.
- KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění. Praha: Institut umění – Divadelní ústav v Praze, 2009.
- KOLAJOVÁ, Lenka. Týmová spolupráce. Praha: Grada Publishing, 2006.
- KRÜGER, Wolfgang. Vedení týmů. Praha: Grada Publishing, 2004.
- KUBÁTOVÁ, Sláva et al. Tajemství spolupráce v týmech. Praha: Management Press, 2013.
- MACHOVÁ, Adéla. Úvod do manažerských dovedností pro umělce a designéry. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2021.
- MAXWELL, J. C. Jak v lidech vypěstovat vůdčí schopnosti. Praha: Pragma, 2002.
- MEIER, Rolf. Úspěšná práce s týmem. Praha: Grada Publishing, 2009.
- MOHAUPTOVÁ, Eva. Teambuilding. Praha: Portál, 2009.
- PLAMÍNEK, Jiří. Konflikty a vyjednávání. Praha: Grada Publishing, 2009.
- PLAMÍNEK, Jiří. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. Praha: Grada Publishing, 2011.
- SMOLÍKOVÁ, Marta, ed. Management umění. Vyd. 1. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2008.
- STUCHLÍK, Robert. Tým snů. Manuál pro kouče. Praha: Grada Publishing, 2008.
1. Úvod do teorie týmové práce
Pro orientaci v problematice týmové práce je velmi důležité se hned na
začátku seznámit se základními skutečnostmi a pojmy. Cílem této kapitoly
je tedy výchozí uvedení do problematiky teorie týmové práce a definice
jejích hlavních specifik. Především si ale představíme jednotlivé typy
týmů a zmíníme i možnosti, jak tým efektivně vytvořit. Vše budeme řešit s
ohledem na oblast kulturního managementu a umělecké praxe a na následné
praktické uplatnění týmové práce v těchto oblastech.
Úkol
2) Odpovězte na následující otázky, odpovědi formulujte písemně a zašlete je dle domluvy vyučujícímu.
a) Jaké jsou typické rysy týmu?
b) Jaký je rozdíl mezi skupinou a týmem?
c) Jaká mohou být negativa týmové spolupráce?
2. Cíle a normy. Vedení a řízení
Abychom dosáhli v týmové práci dobrých výsledků, je nutné soustředit se na efektivní vedení týmů. To spočívá ve správném rozdělení rolí v týmu, a především také v kompetentní pozici manažera, tedy vedoucího týmu. Důležité je v tomto ohledu také zmínit potřebu nutné formulace cílů a norem spolupráce. Jedině týmy, které mají jasně definované své vize, mohou být dobře organizovány a správně vedeny a zároveň je jejich práce patřičně efektivní. Posluchači si tedy osvojí důležité dovednosti vedení lidí (motivační rozhovory, pochvaly, konstruktivní kritika, koučovaní a další), které v praktických cvičeních budou také modelově aplikovat.
Úkol
2) Odpovězte na následující otázky, odpovědi formulujte písemně a zašlete je dle domluvy vyučujícímu.
a) Jak byste definovali pojem brainstorming?
b) Kdo nebo co je to facilitátor? Vysvětlete pojem.
3. Umění budování týmu: struktura, stavba skupiny. Pozice a role, atmosféra
V rámci tématu týkajícího se budování týmu se zaměříme na různorodé role v týmu a jejich poslání. Zároveň si definujeme různé typy lidí, jejich zaměření, silné a slabé stránky, potřeby a hrozby, které mohou dramaticky ovlivňovat atmosféru, motivaci a celkový výkon týmu. Na základě poznatků a preferencí jednotlivých typů lidí si ukážeme rozdíl v přístupu a komunikaci vůči jednotlivým typům na individuální (individuální rozvoj) i skupinové (týmové porady) úrovni.
Úkol
2) Odpovězte na následující otázky, odpovědi formulujte písemně a zašlete je dle domluvy vyučujícímu.
a) Jaký je rozdíl mezi manažerem a leaderem?
b) Na jaké potřeby zaměstnanců se primárně soustředí manažer a na jaké leader?
c) Jaký je rozdíl mezi stimulací a motivací?
d) Jaké jsou stimuly s vysokým motivačním potenciálem a co jsou blokátory demotivace?
4. Proces řešení problému týmovou prací
Forma týmové práce může velmi vhodně posloužit v procesu řešení problémů organizace (firmy) ve které působíme (nebo působit budeme). V této kapitole si proto zodpovíme otázku, jakými cestami lze týmovou práci v rámci řešení problémů co nejvhodněji a nejúčelněji využít. Zmíníme také příklady zkušeností úspěchů či nezdarů zapojení týmové práce v rámci kulturních organizací. Konkrétně se pak zaměříme na techniky týmové spolupráce (techniky týkající se hledání a posuzování nápadů, ale i rozhodování). V závěru shrneme základní postupy při týmovém řešení úkolu.
Úkol
2) Odpovězte na následující otázky, odpovědi formulujte písemně a zašlete je dle domluvy vyučujícímu.
a) Co je to konflikt?
b) Jaké existují způsoby řešení konfliktů?
c) Jaké existují strategie vyjednávání?
d) Jaké zásady pro podávání zpětné vazby znáte?
5. Týmová práce a profesionální etika
V rámci studia této kapitoly se budeme soustředit na hodnoty jako klíčový sjednocující prvek organizace, ve které působíme. Zaměříme se morálku, etiku, etiketu a zvyky v kontextu pracovního prostředí v oblasti kulturních institucí. Vystihneme význam etiky při budování sounáležitosti zaměstnanců k organizaci/instituci a nahlédneme na situace, které mohou vznikat v případech, kdy jsou hodnoty zaměstnanců v rozporu s hodnotami společnosti. Pojmenujeme také okolnosti, které ovlivňují kvalitu vztahů v týmu (funkční a efektivní struktura s jasně vymezenými kompetencemi, vhodné pracovní podmínky, odpovídající řízení).
Úkol
- Pečlivě si prostudujte si přiložené materiály.
- Odpovězte na následující otázky, odpovědi formulujte písemně a zašlete je dle domluvy vyučujícímu.
b) Co jsou hodnoty a proč jsou pro společnost důležité?
c) Jaké jsou časté chyby při nastavování hodnot ve společnosti?
d) Jaké mohou být důsledky nesouladu firemních hodnot s individuálními?
- Osobní úkol: Vytvořte si seznam svých individuálních hodnot, podle kterých žijete. Najděte společnost, která vám svými hodnotami vyhovuje.
6. Jak dosáhnout efektivity týmové práce
Efektivní týmová práce je srdcem každého úspěšného projektu. Zatímco některé týmy mohou spolupracovat přirozeně, u jiných je potřeba aplikovat některé osvědčené postupy, díky kterým pak může skupina dosahovat skvělých výsledků. Pochopení toho, jak dobře spolupracovat s ostatními, bude cílem této kapitoly, která posluchače seznámí s jednotlivými více či méně formálními kroky a tipy, díky kterým lze efektivnost týmové práce smysluplně posilovat.
Odborná literatura
- DOSTÁL, Petr, ed. Management kultury: sborník z milníkové konference projektu NAKI. Slaný: Melandrium, 2012.
- DVOŘÁK, Jan. AMU = DAMU + FAMU + HAMU: kapitoly k tématu realizace divadla. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Katedra produkce, 2005.
- DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo, aneb, O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004.
- GREGORINI, Bedřich, GREGORINI, Jindřich a SRSTKA, Jiří. Základy divadelní činnosti. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra produkce, 2007.
- HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: KANT pro AMU, 2009.
- MACHOVÁ, Adéla. Úvod do manažerských dovedností pro umělce a designéry = Introduction to management skills for artists and designers. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2021.
- NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013.
- ŠVIRÁKOVÁ, Eva. Kreativní projektový management. Zlín: VeRBuM, 2014.
- VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění = Arts management. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2008.
Úkol
- Prostudujte si důkladně přiložené podklady.
- Vypracujte písemnou formou následující úkol: společně v týmu studentů předmětu Týmová práce sestavte tvůrčí tým studentského filmového mikroprojektu, kterým je realizace spotu pro propagaci Festivalu na cestě. Námět je zcela ve vaší gesci, nicméně rozdělte si – dle vašich schopností a zaměření – jednotlivé role (tvůrčí, produkční, další) a vytvořte prezentaci, která by měla uspět v rámci představení a obhajoby. Jedná se o fiktivní koncept, nicméně měl by být realizovatelný a „životaschopný“. Vše společně zpracujte písemně, argumentujte (zdůvodněte jednotlivé role v týmu). Dle aktuálních pokynů odešlete (nebo vytištěné odevzdejte) vyučujícímu. Zároveň si připravte prezentaci v programu PowerPoint, kterou osobně představíte v rámci obhajoby projektu před pedagogem a ostatními studenty.
- Přípravu je vhodné konzultovat s vyučujícím.
7. Týmová práce v rámci realizace kulturního festivalu
V této kapitole se seznámíte s využitím týmové práce v rámci realizace
kulturního (multižánrového) festivalu. Na příkladu konkrétních akcí
realizovaných nejen v České republice, ale i v zahraničí si přiblížíme
problematiku tvorby funkčního týmu kulturního festivalu a pojmenujeme
jeho ideální skladbu – především s ohledem na různou velikost konaných
akcí. Po prostudování kapitoly dokážete popsat důvod aplikace týmových
rolí v praxi kulturního festivalu.
Odborná literatura
- DOSTÁL, Petr, ed. Management kultury: sborník z milníkové konference projektu NAKI. Slaný: Melandrium, 2012.
- DVOŘÁK, Jan. AMU = DAMU + FAMU + HAMU: kapitoly k tématu realizace divadla. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Katedra produkce, 2005.
- DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo, aneb, O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004.
- GREGORINI, Bedřich, GREGORINI, Jindřich a SRSTKA, Jiří. Základy divadelní činnosti. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra produkce, 2007.
- HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: KANT pro AMU, 2009.
- MACHOVÁ, Adéla. Úvod do manažerských dovedností pro umělce a designéry = Introduction to management skills for artists and designers. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2021.
- NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013.
- ŠVIRÁKOVÁ, Eva. Kreativní projektový management. Zlín: VeRBuM, 2014.
- VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění = Arts management. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2008.
Úkol
- Prostudujte si důkladně přiložené podklady.
- Na internetu vyhledejte stránky divadelních, filmových, literárních a multižánrových festivalů. Zaměřte se zejména na složení realizačních týmů těchto festivalů. Porovnejte vždy 4 festivaly z každé oblasti (film, divadlo, literatura, multižánrový), vyhodnoťte složení týmů. Zamyslete se nad odpověďmi na následující otázky: Jsou dané festivaly dle Vašeho názoru dostatečně dobře personálně obsazeny? Nebo je tomu naopak? Personální struktura kterého festivalu dle Vás byla kvalitní, která byla personálně „poddimenzovaná“?
- Vypracujte společně v týmu studentů předmětu Týmová práce následující úkol: vytvořte ideální personální strukturu Festivalu Na cestě. Vše společně zpracujte písemně, argumentujte (zdůvodněte jednotlivé role v týmu). Dle aktuálních pokynů odešlete (nebo vytištěné odevzdejte) vyučujícímu. Zároveň si připravte prezentaci v programu PowerPoint, kterou osobně představíte v rámci obhajoby projektu před pedagogem a ostatními studenty.
- Přípravu je vhodné konzultovat s vyučujícím.
8. Týmová práce v rámci realizace filmového díla
Natáčení filmu je poměrně zdlouhavý a náročný proces, takže přesná synchronizace a sdílení jednotné představy napříč profesemi, které se na vzniku filmového díla podílejí, přesněji tedy jasně definovaná týmová práce, jsou pro vznik kvalitního díla nezbytné. Kapitola nabídne studentům základní vhled do problematiky terminologie funkcí a jejich vzájemných vztahů ve výrobním filmovém štábu – a to v jednotlivých fázích výroby filmu (příprava, realizace a dokončovací práce). Studenti posléze vytvoří filmový štáb za účelem natočení propagačního spotu pro Festival Na cestě.
Odborná literatura
- CZESANY- DVOŘÁKOVÁ, Tereza, BERÁNEK, Ondřej a ČÍŽKOVÁ, Karolína. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.
- DOSTÁL, Martin a KONDAKOV, Sergej. Jak se točí film. Praha: Votobia, 2004.
- KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. Praha: Institut umění – Divadelní ústav v Praze, 2009.
- KURZOVÁ, Sibylle. Pitch it! Praha: AMU, 2013.
- ŠTERN, Jan. Producentství v hrané tvorbě. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2022.
- VEJŘÍK, Karel. Filmová produkce celovečerního hraného filmu: studijní skripta [CD-ROM]. Písek: Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku, 2010.
-
Úkol
- Prostudujte si důkladně přiložené podklady.
- Vypracujte písemnou formou následující úkol: společně v týmu studentů předmětu Týmová práce sestavte tvůrčí tým studentského filmového mikroprojektu, kterým je realizace spotu pro propagaci Festivalu na cestě. Námět je zcela ve vaší gesci, nicméně rozdělte si – dle vašich schopností a zaměření – jednotlivé role (tvůrčí, produkční, další) a vytvořte prezentaci, která by měla uspět v rámci představení a obhajoby. Jedná se o fiktivní koncept, nicméně měl by být realizovatelný a „životaschopný“. Vše společně zpracujte písemně, argumentujte (zdůvodněte jednotlivé role v týmu). Dle aktuálních pokynů odešlete (nebo vytištěné odevzdejte) vyučujícímu. Zároveň si připravte prezentaci v programu PowerPoint, kterou osobně představíte v rámci obhajoby projektu před pedagogem a ostatními studenty.
- Přípravu je vhodné konzultovat s vyučujícím.
9. Týmová práce v rámci realizace divadelní inscenace
Nyní se budeme věnovat týmové práci v oblasti divadla a zmíníme její možnosti a limity. Divadlo je (až na drobné výjimky) ve svém principu ryzí, nicméně velmi specifickou týmovou činností, pro kterou platí jasná pravidla. Jejich nefunkčnost může vést k negativním uměleckým výsledkům. Vzhledem k uměleckému charakteru divadla ovšem nelze na týmovou spolupráci vždy vztahovat běžné manažerské poučky a dovednosti. Na druhou stranu je princip týmovosti divadla stvrzen již staletími zkušeností. My se – s ohledem na realizaci školních inscenačních projektů – zaměříme především na týmovou práci v rámci vzniku činoherní inscenace, v návaznosti na ní se poté budeme okrajově věnovat organizaci divadelní činnosti v repertoárovém divadle.
Odborná literatura
- DOSTÁL, Petr, ed. Management kultury: sborník z milníkové konference projektu NAKI. Slaný: Melandrium, 2012.
- DVOŘÁK, Jan. AMU = DAMU + FAMU + HAMU: kapitoly k tématu realizace divadla. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Katedra produkce, 2005.
- DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo, aneb, O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004.
- GREGORINI, Bedřich, GREGORINI, Jindřich a SRSTKA, Jiří. Základy divadelní činnosti. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra produkce, 2007.
- HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: KANT pro AMU, 2009.
- KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. Praha: Institut umění – Divadelní ústav v Praze, 2009.
- MACHOVÁ, Adéla. Úvod do manažerských dovedností pro umělce a designéry = Introduction to management skills for artists and designers. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2021.
- NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013.
- RŮŽIČKA, Oldřich a MÁJOVÁ, Alexandra. Jak se dělá umění. Praha: Albatros, 2020.
- ŠVIRÁKOVÁ, Eva. Kreativní projektový management. Zlín: VeRBuM, 2014.
Úkol
- Prostudujte si důkladně přiložené podklady.
- Vypracujte společně v týmu studentů předmětu následující úkol: sestavte tvůrčí tým fiktivního studentského inscenačního projektu konaného u příležitosti Noci divadel. Volba titulu (či autorského projektu) je zcela ve vaší gesci. Jedná se o fiktivní koncept, nicméně měl by být realizovatelný a „životaschopný“. Vše společně zpracujte písemně, argumentujte (zdůvodněte jednotlivé role v týmu). Dle aktuálních pokynů odešlete (nebo vytištěné odevzdejte) vyučujícímu. Zároveň si připravte prezentaci v programu PowerPoint, kterou osobně představíte v rámci obhajoby projektu před pedagogem a ostatními studenty.
- Přípravu je vhodné konzultovat s vyučujícím.
10. Týmová práce v rámci realizace časopisu/periodika
V této kapitole se seznámíte s využitím týmové
práce v rámci vzniku tištěného či elektronického periodika (kulturně
zaměřeného časopisu). Na příkladu konkrétních českých a slovenských tištěných i
elektronických (a převážně divadelně zaměřených) časopisů si přiblížíme problematiku
tvorby ideálního týmu v této oblasti a vymezíme ideální skladbu redakce.
Po prostudování kapitoly dokážete popsat důvod aplikace týmových rolí v praxi
časopisu/periodika, budete umět přesně definovat jednotlivé role v rámci redakčního
týmu a také sestavit ideální redakci specificky zaměřeného časopisu - on-line zpravodaj Festivalu Na cestě.
Studijní materiály
Doporučená literatura
- ADAIR, John Eric. Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press, 1994.
- BARTOŠEK, Jaroslav. Úvod do studia žurnalistiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001.
- ČUŘÍK, Jaroslav a kol. Nové trendy v médiích. I, Online a tištěná média. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
- CHARVÁT, Juraj. Proces redigovania (Náčrt náuky o redigovaní). Bratislava: Tatrapress, 1992.
- McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009.
- MEZULÁNÍK, Radek. Jak se dělá časopis. Újezd u Brna: Logosféra pro Sekci pro mládež ČBK, 2015.
- OSVALDOVÁ, Barbora a kol. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha: Libri, 2007.
- REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
- VERNER, Pavel. Úvod do praktické žurnalistiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010.
Úkol
2) V tištěných či internetových vydáních divadelních, literárních či kulturních časopisů si důkladně prostudujte složení redakcí. Zaměřte se na periodika uvedená níže. Porovnejte složení redakcí v jednotlivých médiích.
Divadelní periodika
Divadelní noviny www.divadelni-noviny.czSvět a divadlo www.svetadivadlo.cz
Loutkář www.loutkar.eu
Taneční zóna www.tanecnizona.cz
Studentské projekty divadelních portálů
Divá báze www.divabaze.cz
HYBRIS www.hybris.cz
Kritické theatrum krith.phil.muni.cz
Tištěné společensko-kulturní a zpravodajské časopisy
A2 www.advojka.cz
Host www.casopishost.cz
Listy www.listy.cz
Literární noviny www.literarky.cz
Tvar www.itvar.cz
UNI www.magazinuni.cz
3) Vypracujte písemnou formou projekt koncepce struktury redakce kulturního časopisu zaměřeného dle vašich osobních preferencí (např. kulturně-společenský, filmový, divadelní, multižánrový, specializovaný tematicky či čtenářsky, tištěný či internetový). Jedná se o fiktivní koncept, nicméně měl by být realizovatelný a „životaschopný“. Zaměřte se na složení redakce (interní členové s rozdělením funkcí & externí přispěvatelé).
Vše zpracujte písemně do podoby s argumenty (zdůvodněním) jednotlivých kroků. Návrh dle aktuálních pokynů odešlete (nebo vytištěné odevzdejte) vyučujícímu. Zároveň si připravte prezentaci v programu PowerPoint, kterou osobně představíte v rámci obhajoby projektu před pedagogem a ostatními studenty.
11. Praktická realizace projektu (festival, film, divadelní inscenace, scénické čtení)
Cílem je uplatnění týmové práce v rámci realizace projektu Festivalu na
cestě. Student bude aplikovat teoretické dovednosti při řešení
praktických úkolů – konkrétně produkčního zajištění festivalu. Bude
zapojen do hlavní organizační úrovně festivalového týmu a zároveň bude
schopen poskytnout zpětnou vazbu ostatním zapojeným studentům nižších
ročníků.
Doporučená literatura
- DOSTÁL, Petr, ed. Management kultury: sborník z milníkové konference projektu NAKI. Slaný: Melandrium, 2012.
- DVOŘÁK, Jan. AMU = DAMU + FAMU + HAMU: kapitoly k tématu realizace divadla. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Katedra produkce, 2005.
- DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo, aneb, O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004.
- GREGORINI, Bedřich, GREGORINI, Jindřich a SRSTKA, Jiří. Základy divadelní činnosti. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra produkce, 2007.
- HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: KANT pro AMU, 2009.
- MACHOVÁ, Adéla. Úvod do manažerských dovedností pro umělce a designéry = Introduction to management skills for artists and designers. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2021.
- NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013.
- ŠVIRÁKOVÁ, Eva. Kreativní projektový management. Zlín: VeRBuM, 2014.
- VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění = Arts management. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2008.
12. Praktická realizace projektu (festival, film, divadelní inscenace, scénické čtení)
Cílem je uplatnění týmové práce v rámci realizace projektu Festivalu na
cestě. Student bude aplikovat teoretické dovednosti při řešení
praktických úkolů – konkrétně produkčního zajištění festivalu. Bude
zapojen do hlavní organizační úrovně festivalového týmu a zároveň bude
schopen poskytnout zpětnou vazbu ostatním zapojeným studentům nižších
ročníků.
Doporučená literatura
- DOSTÁL, Petr, ed. Management kultury: sborník z milníkové konference projektu NAKI. Slaný: Melandrium, 2012.
- DVOŘÁK, Jan. AMU = DAMU + FAMU + HAMU: kapitoly k tématu realizace divadla. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Katedra produkce, 2005.
- DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo, aneb, O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004.
- GREGORINI, Bedřich, GREGORINI, Jindřich a SRSTKA, Jiří. Základy divadelní činnosti. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra produkce, 2007.
- HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: KANT pro AMU, 2009.
- MACHOVÁ, Adéla. Úvod do manažerských dovedností pro umělce a designéry = Introduction to management skills for artists and designers. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2021.
- NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013.
- ŠVIRÁKOVÁ, Eva. Kreativní projektový management. Zlín: VeRBuM, 2014.
- VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění = Arts management. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2008.
13. Praktická realizace projektu (festival, film, divadelní inscenace, scénické čtení)
Cílem je uplatnění týmové práce v rámci realizace projektu Festivalu na cestě. Student bude aplikovat teoretické dovednosti při řešení praktických úkolů – konkrétně propagace festivalu. Bude zapojen do hlavní organizační úrovně festivalového týmu a zároveň bude schopen poskytnout zpětnou vazbu ostatním zapojeným studentům nižších ročníků.
Doporučená literatura
- DOSTÁL, Petr, ed. Management kultury: sborník z milníkové konference projektu NAKI. Slaný: Melandrium, 2012.
- DVOŘÁK, Jan. AMU = DAMU + FAMU + HAMU: kapitoly k tématu realizace divadla. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Katedra produkce, 2005.
- DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo, aneb, O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004.
- GREGORINI, Bedřich, GREGORINI, Jindřich a SRSTKA, Jiří. Základy divadelní činnosti. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra produkce, 2007.
- HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: KANT pro AMU, 2009.
- MACHOVÁ, Adéla. Úvod do manažerských dovedností pro umělce a designéry = Introduction to management skills for artists and designers. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2021.
- NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013.
- ŠVIRÁKOVÁ, Eva. Kreativní projektový management. Zlín: VeRBuM, 2014.
- VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění = Arts management. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2008.