ZPRAVODAJSKÉ ŽÁNRY V TIŠTĚNÝCH A ONLINE MÉDIÍCH Jaroslav Čuřík Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Brno 2014 3 OBSAH PŘEDMLUVA.............................................................................................................5 1 ZPRAVODAJSTVÍ V TIŠTĚNÝCH A ONLINE MÉDIÍCH...............................7 1.1 Právní a etické aspekty zpravodajství.....................................................................................11 1.2 Požadavky na seriózní zpravodajství......................................................................................12 1.3 Prolínání žánrů..................................................................................................................................15 1.4 Emoce ve zpravodajství.................................................................................................................17 1.5 Jazyk zpravodajství........................................................................................................................18 1.6 Odlišnost printového a online zpravodajství ......................................................................23 Doporučená literatura...........................................................................................................................27 2 VÝBĚR RELEVANTNÍCH TÉMAT...................................................................29 2.1 Oblasti zpravodajství, rubriky....................................................................................................30 2.2 Posuzování relevance témat.......................................................................................................31 Doporučená literatura...........................................................................................................................34 3 PRÁCE SE ZDROJI............................................................................................35 3.1 Důvěryhodné a nedůvěryhodné zdroje..................................................................................36 3.2 Způsob citace zdrojů......................................................................................................................37 3.2.1 Přístup k autorizaci.............................................................................................................................................39 3.3 „Klasické“ zdroje..............................................................................................................................40 3.3.1 Tiskové zprávy......................................................................................................................................................42 3.3.2 Tiskové konference.............................................................................................................................................43 3.4 Internet a sociální sítě....................................................................................................................45 3.5 Mediální databáze...........................................................................................................................47 3.6 Agenturní zpravodajství................................................................................................................51 Doporučená literatura...........................................................................................................................58 4 PRVKY ZVYŠUJÍCÍ ČTENOST.........................................................................59 4.1 Vizuální prvky....................................................................................................................................59 4.1.1 Video a audio.......................................................................................................................................................59 4.1.2 Infografika, datová žurnalistika.......................................................................................................................60 4.1.3 Fotografie..............................................................................................................................................................61 4.2 Práce s titulky....................................................................................................................................63 4.3 Zahájení zpráv...................................................................................................................................64 Doporučená literatura...........................................................................................................................68 4 5 ZPRAVODAJSKÉ ŽÁNRY A JEJICH FORMY..............................................69 5.1 Formální náležitosti zpravodajských textů...........................................................................69 5.1.1 Titulek.....................................................................................................................................................................69 5.1.2 Domicil...................................................................................................................................................................70 5.1.3 Značka (zkratka) autora, podpis autora ......................................................................................................71 5.1.4 Perex.......................................................................................................................................................................72 5.1.5 Lead.........................................................................................................................................................................73 5.1.6 Background..........................................................................................................................................................73 5.2 Krátká zpráva.....................................................................................................................................73 5.3 Zpráva...................................................................................................................................................76 5.4 Agenturní zpráva..............................................................................................................................81 5.5 Zpráva z tiskové konference........................................................................................................84 5.6 News feature......................................................................................................................................86 5.7 Zpravodajská reportáž...................................................................................................................90 5.8 Zpravodajská anketa......................................................................................................................96 5.9 Zpravodajský rozhovor..................................................................................................................97 5.10 Zpravodajské žánry specifické pro online média...........................................................102 5.10.1 Online rozhovor...............................................................................................................................................103 5.10.2 Online reportáž................................................................................................................................................103 Doporučená literatura.........................................................................................................................105 ABSTRAKT............................................................................................................106 ABSTRACT............................................................................................................107 LITERATURA........................................................................................................108 Internetové zdroje................................................................................................................................109 Výzkumné rozhovory...........................................................................................................................111 Tiskové zprávy, svodky.......................................................................................................................112 Redakční příručky.................................................................................................................................112 REJSTŘÍK..............................................................................................................113 PŘÍLOHY...............................................................................................................116 Příloha č. 1: Práce s vizuálními prvky v tisku.............................................................................116 Příloha č. 2: Využití videa v online zpravodajství.....................................................................126 Příloha č. 3: Využití audia v online zpravodajství....................................................................129 Příloha č. 4: Ukázky Infografiky......................................................................................................132 Příloha č. 5: Příklady problematických titulků.........................................................................137 Příloha č. 6: Ukázky žánru anketa..................................................................................................140 Příloha č. 7: Ukázky žánru online rozhovor................................................................................144 Příloha č. 8: Ukázky žánru online reportáž.................................................................................147 Příloha č. 9: Cvičení – psaní krátké zprávy..................................................................................150 Příloha č. 10: Test znalostí ze zpravodajství..............................................................................153 90 5 5.7 Zpravodajská reportáž Zpravodajská reportáž rozšiřuje informace, které jinak poskytuje zpráva. Poskytuje tedy přesné, nové a spolehlivé informace, ale také je svědectvím autora o zážitku. Redaktor v ní popisuje to, co viděl, a využívá přitom informací a citací z několika zdrojů. Ukázka 21 Část stejného news feature jako v ukázce výše – ukázka grafické podoby z iDnes.cz z 5. 4. 2012. Zdroj: iDnes.cz [cit. 2014-10-10]. Dostupné na internetu: . Zpravodajská reportáž 91 5 Někteří autoři používají pro zpravodajskou reportáž termín beletrizovaná zpráva, malá reportáž nebo riport (srov. Tušer a kol. 2010: 108): „Zpráva z místa činu, krátká aktuální reportáž – to je riport. [...] Riport je další typický zpravodajský žánr, který zachycuje průběh určité události právě teď, v aktuálním zpravodajském času. Riport má relativně blízko k reportáži, ale s tím, že riport je žánr denní, rychlé zpravodajské práce, kdežto reportáž je publicistický žánr, který zachycuje událost, její průběh, okolnosti, které jí předcházely, následky, které má, život lidí, kterých se týká, anebo je tato událost ovlivnila.“(Kasarda 2012: 77) Klasickými tématy zpravodajských reportáží jsou různé kulturní či sportovní akce a například víkendové události/akce v regionech. Formální náležitosti Zpravodajská reportáž má stejné náležitosti jako kterýkoliv jiný zpravodajský text, tedy titulek, domicil, značku autora a vlastní obsah. Titulek a zahájení Titulek zpravodajské reportáže má vypovídat o jejím obsahu, jazyk titulku i úvodu reportáže by ale měl být volnější než u tvrdé zprávy. Zahájení textu by mělo vtáhnout čtenáře do děje detailem, popisem konkrétní epizody bez ohledu na chronolo- gii – vše nejdůležitější nemusí být hned na začátku, ale úvod musí být atraktivní. Obsah Hlavní obsah zpravodajské reportáže tvoří děj (reportáž bez děje neexistuje) s informacemiadetaily.Vzávěrubymělabýtpointa,lzetakévyužítnávratsmyčkouk úvodu. V reportáži by se měl střídat rytmus. Využívá se zpravidla přítomný čas, který pomáhá navodit atmosféru. Text zpravodajské reportáže bývá v er-formě, výjimečně v ich-formě – pokud autor prožil výjimečnou, emočně vypjatou událost. Rozjímání autora nad sebou samým však není čtenářsky zajímavé, má popisovat co viděl, co zažil. Autor využívá ve zpravodajské reportáži k vykreslení atmosféry barvitější jazyk a expresivní výrazy (což by v jiných zpravodajských žánrech neměl), čímž se zpravodajská reportáž blíží reportáži publicistické. Zdroje informací Zdrojem informací jsou vlastní poznatky autora z místa události a lidé, které autor na místě vyzpovídá. Lze použít i jiné doplňující zdroje (například policejní mluvčí může poskytnout rozšiřující a backgroundové informace k hromadné nehodě na dálnici, jíž byl novinář svědkem). Autor by si měl nastudovat související podklady, dávat věci do souvislostí. Zdrojů je vždy více. Zpravodajská reportáž 92 5 AZ Tower cvičně hořel. Hasičům komplikovalo práci málo univerzálních klíčů 8.10.2014 Brno – Ohlušující siréna se rozléhá brněnským mrakodrapem AZ Tower. Lidé zmateně vystrkují hlavy z kanceláří a bytů. „To vážně musíme pryč,“ ptají se. Odpovídá jim pracovník ostrahy. „Urychleně opusťte budovu. Ve dvaadvacátém patře hoří,“ informuje. Ve středu po čtvrté hodině odpoledne začalo v nejvyšší budově v České republice požární cvičení. K Pražákové ulici, kde více než sto metrová budova stojí, se sjíždí asi sedm hasičských aut. Velitel zásahu se informuje u recepční, co se stalo. „Hlásič nám ohlásil kouř ve dvaadvacátém poschodí. Ochranka ověřila, že tam skutečně nejspíš hoří, proto jsem volali na tísňovou linku,“ popisuje recepční se jménem Petra na vizitce. Mezitím z budovy proudí desítky lidí. „Pracuji tady ve fitness centru. Alarm jsme neslyšeli. Kolega odcházel domů a přišel nám říct, ať raději jdeme s ním, že se něco děje, že houkají sirény,“ říká o evakuaci Lenka Procházková. O cvičení jim dopředu nikdo neřekl. „Chceme tak ověřit, jak umí pracovníci reagovat. Zda bylo dostatečné jejich proškolení pro tyto situace,“ vysvětluje mluvčí jihomoravských hasičů Pavla Pražáková. Do mrakodrapu vstupuje přibližně čtyřicítka hasičů. Od recepční přebírají univerzální klíč. „Do patra, kde je hlášený požár, jedeme evakuačním výtahem. Ten slouží jen pro tyto vyjímečné situace. Jedna jednotka míří k ohnisku. Další musí projít všechna patra, zda se požár nešíří,“ popisuje velitel zásahu Stanislav Racek. Díky výtahu se do patra ve výšce kolem sedmdesáti metrů dostanou za několik vteřin. „Pěšky by nám to s veškerou technikou a hadicemi trvalo tak dvacet minut,“ myslí si jeden ze zasahujících hasičů. Pro případ, že v budově bude někdo zraněný, je připraveno také auto s vysouvacím žebříkem. „Z žebříků můžeme hasit požár. Je ale také možné pomocí něho svézt na zem raněné, je to nejrychlejší možnost,“ vysvětluje Pražáková. V brněnském mrakodrapu ale nikdo zraněný není. Největším problémem je nedostatek univerzálních klíčů, které otevírají dveře do jednotlivých místností. Hasiči mají k dispozici pouze jedny. Přenášejí si je z podlaží do podlaží a ztrácejí tak čas. „Nemůžeme čekat, hlásím veliteli, že k otevření použijeme násilí,“ krčí rameny hasič s plynovou maskou na tváři. V tu chvíli přichází kolega s klíčem. „Do zámku nesedí,“ konstatuje hasič. Při skutečném zásahu by dveře vyrazil. Zpravodajská reportáž Tato chyba (sto metrová), která je v onlinové zprávě, se v tištěném vydání už neobjevuje. Viz i další chyby. Mělo by být uvedeno i příjmení recepční. Nepoužívat neobratné slovní spojení říká o něčem... 93 5 Zatímco hasiči bojují s pomyslným požárem. Lidé nervózně postávají na parkovišti. „Chtěl jsem jít dovnitř, ale recepční mi řekla, že nemůžu. Důvod mi nikdo neřekl,“ rozčiloval se Roman Böhm. Hasičům se požár daří uhasit přibližně po hodině. „Závěry ze cvičení teď musíme zpracovat. Výsledek poté probereme s provozovatelem AZ Toweru. Nějaké chyby jsme našli, ale lidé mohou být klidní, v případě požáru jim dokážeme pomoci,“ shrnuje velitel hasičů Racek. Správce budovy Martin Svoboda je s průběhem cvičení spokojený. „Není ale určitě poslední,“ dodává. Hasiči musí zásah trénovat pravidelně. „Tak vysoká budova má totiž svá specifika. Musíme zkoušet, zda dojde voda i do nejvyšších pater a další věci. Čas od času se mění také zaměstnanci AZ Toweru, musíme proto zkoušet i je,“ uzavírá mluvčí. Autor: Michaela Římanová Ukázka 22 Text zpravodajské reportáže v Brněnském deníku.cz z 9. 10. 2014. Zdroj: brnensky.denik.cz [cit. 2014-10- 10]. Dostupné na internetu: . Zpravodajská reportáž Lépe je používat v uvození citací v reportáži přítomný čas, čtenáře více vtahuje do děje. Výraz probíhat je v některých redakcích zařazen mezi zakázaná slova. 94 5 Ukázka 23 Stejná zpravodajská reportáž jako v ukázce výše, v grafické podobě v Brněnském deníku Rovnost z 9. 10. 2014, s. 4. Zdroj: Deník Mrakodrap zachvátily plameny. Pouze cvičně Desítky lidí včera musely opustit své byty a pracoviště v brněnském AZ Toweru. Zaměstnance na cvičení hasičů dopředu nikdo neupozornil MICHAELA ŘÍMANOVÁ Brno – Ohlušující siréna se rozléhá brněnským mrakodrapem AZ Tower. Lidé zmateně vystrkují hlavy z kanceláří a bytů. „To vážně musíme pryč?“ ptají se. V mžiku jim odpovídá pracovník ostrahy. „Urychleně opusťte budovu. Ve dvaadvacátém patře hoří,“ naléhá. Včera po čtvrté hodině odpoledne začalo v nejvyšší budově v České republice požární cvičení. K Pražákově ulici, kde víc než stometrová budova stojí, se sjíždí sedm hasičských aut. Velitel zásahu se informuje u recepční. „Hlásič kouře ukazuje na dvaadvacáté poschodí. Ochranka ověřila, že tam skutečně hoří, proto jsme volali na tísňovou linku,“ popisuje recepční se jménem Petra na vizitce. Bez upozornění Mezitím z budovy proudí desítky lidí. „Pracuji tady ve fitness centru. Alarm jsme ale neslyšeli. Kolega odcházel domů, tak se vrátil s tím, ať raději jdeme s ním, že se něco děje,“ říká o evakuaci Lenka Procházková. O cvičení jim dopředu nikdo neřekl. „Chceme tak ověřit, jak umí zaměstnanci reagovat. A také jestli bylo školení dostatečné,“ vysvětluje mluvčí jihomoravských hasičů Pavla Pražáková. Do mrakodrapu vstupuje přibližně čtyřicítka hasičů. Od recepční přebírají univerzální klíč. „Do patra, kde je hlášený požár, jedeme evakuačním výtahem. Ten slouží jen pro výjimečné situace. Jedna jednotka míří k ohnisku. Další musí projít všechna patra, zda se požár nešíří,“ popisuje velitel zásahu Stanislav Racek. Díky výtahu se do patra ve výšce kolem sedmdesáti metrů dostanou za několik vteřin. „Pěšky by nám to s veškerou technikou a hadicemi trvalo tak dvacet minut,“ tvrdí jeden ze zasahujících hasičů. Pokud v budově najdou zraněné, je připravené také auto s vysouvacím žebříkem. „Z něj můžeme hasit i požár. V případě nutnosti je to ale nejrychlejší možnost evakuace,“ vysvětluje Pražáková. V brněnském mrakodrapu ale nikdo zraněný není. Největší problém je nedostatek univerzálních klíčů pro otevření místností. Hasiči mají k dispozici pouze jedny. Přenášejí si je z podlaží do podlaží a ztrácejí tak čas. „Nemůžeme čekat. Hlásím veliteli, že k otevření použijeme násilí,“ krčí rameny hasič s plynovou maskou na tváři. V tu chvíli přichází kolega s klíčem. „Do zámku nesedí,“ vzdychne. Při skutečném zásahu by dveře vyrazil. Vstup zakázán Zatímco hasiči bojují s pomyslným požárem, lidé nervózně postávají na parkovišti. „Chtěl jsem jít dovnitř, ale recepční mi to zakázala,“ rozčiluje se Roman Böhm. Hasičům se požár daří uhasit přibližně za hodinu. „Závěry ze cvičení teď musíme zpracovat. Výsledek poté probereme s provozovatelem AZ Toweru. Nějaké chyby jsme našli, ale lidé můžou být klidní, v případě požáru jim dokážeme pomoct,“ shrnuje velitel hasičů Racek. Správce budovy Martin Svoboda je s cvičením spokojený. „Rozhodně není poslední,“ dodává. Hasiči musí zásah trénovat pravidelně. „Tak vysoká budova má svá specifika. Musíme třeba zkoušet, jestli voda dosáhne i do nejvyšších pater,“ uzavírá mluvčí. Víc fotografií nawww.rovnost.cz HOŘÍ MRAKODRAP. Přibližně čtyřicítka hasičů si včera vyzkoušela, jaké to je hasit požár ve víc než stometrové budově. Při cvičení zasahovali v brněnském AZ Toweru. Foto: Deník/Attila Racek reportáž Hackera odhalil tým z univerzity VERONIKA GECOVÁ Jižní Morava – Naboural se do počítačů, zkopíroval hesla a dostal se k uloženým datům. Šestatřicetiletý muž z Brněnska, kterého v uplynulých dnech dopadli jihomoravští kriminalisté, tak napadl patnáct set počítačů. „Podobně rozsáhlý útok policisté v celé zemi nevyšetřovali. Je to mimořádná kauza, rozsahem i technickou úrovní,“ potvrdila mluvčí jihomoravských policistů Petra Vedrová. Nejméně od roku 2007 muž neoprávněně překonal bezpečnostní opatření počítačových systémů, a to nejen na území České republiky, ale také v cizině. „Získal tak administrátorská oprávnění a dostal se k uloženým datům a přihlašovacím údajům uživatelů,“ popsala Vedrová. Informace si obviněný hacker ukládal, aby je mohl použít k napadení dalších počítačů. „Mohl třeba kopírovat firemní i soukromou poštu,“ doplnila Vedrová. Vyšetřování jihomoravští kriminalisté zahájili díky upozornění bezpečnostního týmu z brněnské Masarykovy univerzity, se kterým na případu spolupracovali. „Detailně jsme analyzovali škodlivý software, který hacker vytvořil a k útokům používal. Musím říct, že na tu dobu byl velmi propracovaný,“ upřesnil vedoucí týmu Daniel Kouřil. Policistům pomáhali také odborníci z Fakulty informačních technologií Vysokého učení technického v Brně. Na rozpletení případu a dopadení hackera pracovali kriminalisté dva roky. „Muž se k hackerským útokům přiznal. V případě odsouzení mu hrozí až dva roky za mřížemi. Trestaný dosud nebyl,“ uzavřela Vedrová. 1 500 počítačů napadl šestatřicetiletý hacker z Brněnska, který tak získal přístupová hesla uživatelů a další osobní data. Dvojice chtěla krást, zasáhly pošťačky Brno – Pracovnice za přepážkami pošty v brněnských Černých Polích si včera všimly podezřelé dvojice. Muž a žena pozorovali důchodkyni s berlemi, která si vyzvedla důchod. „Poté, co vyšla z pobočky do Zemědělské ulice, vydali se okamžitě za ní. Jedna z pošťaček proto vyběhla ven, abydůchodkynivarovala.Vtu chvíli podezřelá dvojice utekla a ztratila se v tamních ulicích,“ popsal případ mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Zaměstnanci pošty zavolali strážníky, kteří pak prohledali okolí a oslovili svědky. Důchodkyni o berlích pro jistotu doprovodili až domů. Případ teď šetří republiková policie. (gec) Zloděj vytrhal měděné rozvody. Další sebrali nářadí a frézy Jižní Morava – Když dělníci dorazili na staveniště rodinného domu v Jinačovicích na Brněnsku, kroutili nevěřícně hlavami. Neznámý zloděj se tam zaměřil na měděné části a vyřádil se i na bazénu. „Z konstrukce vytrhal měděné trubky a rozvody elektrického vedení.Způsobiltakškoduza víc než sto tisíc korun,“ uvedl mluvčí policistů z Brněnska Bohumil Malášek. Zloděj zavítal i na stavbu rodinného domu v Zastávce na Brněnsku. „Násilím si otevřel dveře zamčeného přístavku, kde sebral elektrické nářadí. Stavební firmě způsobil škodu přes osmdesát tisíc korun,“ informoval Malášek. Zloděj řádil i v Dolních Bojanovicích a Starém Poddvorově na Hodonínsku. Ztratily se tam zemědělské frézy. „Zatím neznámý pachatel si vždy vybere místo na okraji obce. Jde už o třetí podobný případ,“ uvedl mluvčí hodonínské policie Petr Zámečník s tím, že jednu z fréz se už jeho kolegům podařilo vypátrat. Elektronika se zase zalíbila zloději v Mikulově na Břeclavsku. „Z rodinného domu zmizel notebook i osobní počítač. Dovnitř se vloupal přes nedostatečně zavřená okna,“ sdělila břeclavská policejní mluvčí Kamila Haraštová. Škoda se podle ní vyšplhala na třináct tisíc korun. (gec) Kde výhodu uplatnit: AQUALAND MORAVIA, Pasohlávky 110 E, 691 22 Info: +420 734 757 001, e-mail: info@aqualand-moravia.cz www.aqualand-moravia.cz Podmínky uplatnění: Při zakoupení jedné celodenní nezlevněné vstupenky do Aqualand Moravia pro dospělou osobu jedna celodenní vstupenka pro dítě zdarma. Dítě dle ceníku do 150cm, platí pro současný vstup (dítě jako doprovod). Kupón možno uplatnit jakýkoliv den až do 15. 12. 2014, nelze kombinovat s jinými slevami a akcemi. Zaregistrujte Váš kupón na stránce www.aqualand-moravia.cz/denik a na zadaný e-mail obdržíte kód, který přepíšete do pole na kupónu. Podmínkou získání vstupenky zdarma je provedení registrace do 31. 10. 2014. AQUALAND MORAVIA doprovod) Kupón možnod d) K ó ž DÍTĚ ZDARMA 16 toboganů a skluzavek s celkovou délkou 1,7km: vnitřní tobogany a skluzavky v každém počasí 8 celoročních bazénů s celkovou vodní plochou 3 000 m2 : vnitřní bazény s chrliči, vodními hřiby či divokou řekou • vnitřní relaxační bazény s geotermální léčivou vodou a bazény pro nejmenší • bazén s vlnobitím • rozsáhlý vnitřní tropicky ráj 24 saun a procedur v římských lázních o rozloze 2 400 m2 : finská suchá sauna, biosauna, infrasauna • mnoho parních druhů saun • areál římských lázní (tepidarium, caldarium, laconium) • vířivka, masážní lavice v bazénu Pálava pool s výhledem na okolní krajinu • možnost masáži Hammam prováděných přímo v prostorách tureckých lázni • relaxační zóny s terasou Kód kupónu: 4 ČERNÁ KRONIKA čtvrtek 9. října 2014deník Zpravodajská reportáž Jeden ze způsobů provázání tištěných novin se sesterským zpravodajským serverem – odkaz na adresu webu a upozornění na fotogalerii. 95 5 Ukázka 24 Část textu stejné reportáže jako výše, grafická podoba ze serveru Brněnský deník.cz z 9. 10. 2014. Zdroj: brnensky.denik.cz [cit. 2014-10-10]. Dostupné na internetu: . Zpravodajská reportáž Zde nejde o perex, je to pouze jiným typem písma zvýrazněný první odstavec textu, lead.