FONETICKÁ CVIČENÍ Distanční studijní text Eva Klímová Opava 2018 Obor: 0232 Literatura a lingvistika Klíčová slova: Fonetica, suono, fonema, articolazione, vocale, discendente, durata, accento, chiuso, aperto, consonante, consonanti geminate, dittongo, ascendente, cogeminazione; Anotace: Předmět Fonetická cvičení je zaměřený prakticky. Pro jednotlivé lekce fonetických cvičení je vždy vybrán jeden jev důležitý z hlediska produkce řeči. Zvýšená pozornost je přitom věnována nácviku výslovnosti těch italských hlásek, které jsou pro systém hlásek v italštině charakteristické a které se nevyskytují v systému hlásek mateřského jazyka. Součást náplně jednotlivých fonetických cvičení tvoří imitační cvičení, včetně nácviku intonace italské výpovědi s důrazem na její rozlišovací hodnotu. Součástí každé z lekcí je poslech autentických nahrávek dialogů se zaměřením na nácvik porozumění přirozené řeči v různých komunikačních situacích a také procvičovaní fonetické transkripce italského textu s cílem vést studenty k uvědomělé a přesné výslovnosti v italštině. Program kurzu může být podle potřeby aktualizována a může tak docházet i k aktualizaci a doplňování studijního materiálu v programu Moodle. Autor: doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D. Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 3 OBSAH ÚVODEM............................................................................................................................5 RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍ OPORY...........................................................................6 POŽADAVKY KE ZKOUŠCE...........................................................................................7 1 TÉMA 1 IPA – INTERNATIONAL PHONETIC ALPHABET, ACCENTO, DURATA, SILLABA, ENFASI..........................................................................................8 Výkladová část.................................................................................................................8 2 TÉMA 2 LE VOCALI – IL SISTEMA DELLA VOCALI ITALIANE: E CHIUSA (ELEFANTE), E APERTA (ERBA) .................................................................................10 Výkladová část...............................................................................................................10 3 TÉMA 3 E CHIUSA (ELEFANTE), E APERTA (ERBA).......................................12 Výkladová část...............................................................................................................12 4 TÉMA 4 LA VOCALE O CHIUSA (ORECCHIO), O APERTA (OCCHIO)..........13 Výkladová část...............................................................................................................13 5 TÉMA 5 DITTONGHI ASCENDENTI: PIEDE, UOMO; DITTONGHI DISCENDENTI: PAUSA, FAI, SEI; IATO;......................................................................14 Výkladová část...............................................................................................................14 6 TÉMA 6 LE CONSONANTI GEMINATE ..............................................................15 Výkladová část...............................................................................................................15 7 TÉMA 7 QU (QUADRO), GU (GUANTI)...............................................................16 Výkladová část...............................................................................................................16 8 TÉMA 8 SC (I, E) [Ʃ] PESCE...................................................................................17 Výkladová část...............................................................................................................17 9 TÉMA 9 C (I, E) CENTO, G (I, E) GELATO ..........................................................18 Výkladová část...............................................................................................................18 10 TÉMA 10 Z (CALZA), Z (ZAINO) ..........................................................................19 Výkladová část...............................................................................................................19 11 TÉMA 11 GL(I) FOGLIA .........................................................................................20 Výkladová část...............................................................................................................20 12 TÉMA 12 GN GNOMO................................................................................................21 Výkladová část...............................................................................................................21 13 TÉMA 13 TRASCRIZIONE FONETICA: ESERCIZI.............................................22 Výkladová část...............................................................................................................22 Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 4 LITERATURA ..................................................................................................................24 SHRNUTÍ STUDIJNÍ OPORY.........................................................................................25 Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 5 Úvodem Tato studijní opora k předmětu Fonetická cvičení je studijní text určený studentům programu Italština v kombinované formě. Předmět se realizuje v desíti (10) tutoriálech přímé výuky. V jejich průběhu je komentován a vykládán studijní text ke každému tématu kurzu prezentovaný v e-learningovém kurzu s důrazem na procvičování konkrétní hlásky. Předmět Fonetická cvičení má praktický charakter a je úzce propojen s teoreticky orientovaným kurzem fonetiky a fonologie italštiny soustředěným na základní terminologii předmětu. Fonetická cvičení jsou zaměřena na nácvik těch italských hlásek, které buď neexistují v češtině, nebo se svou artikulací od nich liší. V průběhu výuky se vyučující zaměřuje na výklad klíčových otázek a problémů, zdůrazňuje jejich význam a odkazuje na konkrétní lekce (unità) studované povinné literatury. Cílem přitom je, aby si student získal zásadní poznatky o správné výslovnosti v italštině a učil se je při mluvení uplatňovat. Každé téma je proto rozpracováno za použití konkrétních distančních prvků. Jsou to: rychlý náhled tématu/úvod cíle klíčová slova shrnutí/závěr kontrolní otázka Součástí tohoto studijního textu je e-learningový kurz. Další informace o něm jsou uvedeny v části „O kurzu podrobněji“ včetně způsobu komunikace. Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 6 Rychlý náhled studijní opory Náplní následujících stránek je popis předmětu Fonetická cvičení. Náplň předmětu tvoří program obsahující 13 témat.  Pro každé téma je vytvořen text ke studiu, který je osnovou jednotlivých lekcí a zároveň metodickým návodem, jak pracovat s jednotlivými lekcemi předepsané učebnice. Jsou v něm rovněž označeny strany k poslechovým cvičením a cvičením, která se vypracovávají písemně. Obsahují fonetický přepis modelových slov jako příklad pro další fonetické přepisy. Jako nástroj ke kontrole pochopení a osvojení studovaného jevu prezentovaného ve studijním textu slouží jednotlivá cvičení, jejichž kontrola probíhá při výuce (tutoriálu). Fonetické přepisy studenti průběžně posílají vyučující k opravě a dalším komentářům k eventuálním chybám.  Seznam povinné a doporučené literatury je uveden v závěrečné části této studijní opory.  Jednotlivá témata předmětu obsahují následující části: - Úvod se stanovenými cíli a klíčovými slovy - Výkladovou část (s odkazem na dané téma e-learningového kurzu) - Závěr (souhrn) Všechny tyto prvky mají napomáhat studujícím při organizaci jejich studia.  Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Požadavky ke zkoušce jsou uvedeny ní- že. Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 7 Požadavky ke zkoušce Znalost látky v rozsahu cvičení podle jednotlivých témat e-learningového kurzu v souladu s odkazy na: Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. Perugia: Guerra, 1996. Pačesová, J. Fonetika italštiny. Brno: FF MU, 1992. TÉMA 1 IPA – International Phonetic Alphabet, accento, durata, sillaba, enfasi 8 1 TÉMA 1 IPA – International Phonetic Alphabet, accento, durata, sillaba, enfasi RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Téma má úvodní charakter: představuje program předmětu Fonetických cvičení. Vysvětluje způsob, jakým se bude pracovat s učebnicí, která je základní studijním textem a nabízí hlavní pracovní materiál. Téma je prezentováno ve struktuře:  Fonetica, fono  Fonologia, fonema, allofono  AFI (IPA) Associazione Fonetica Internazionale  Terminologia CÍLE Cílem tématu je uvést předmět fonetických cvičení a základní terminologii v italštině. Téma proto zdůrazňuje jeho význam pro nácvik spisovné výslovnosti italštiny a správnou artikulaci jednotlivých italských hlásek. Student si osvojí základní terminologii, kterou následně používá při dalším studiu. KLÍČOVÁ SLOVA Fonetica, fono, fonologia, fonema, articolazione, pronuncia, valore, fonologico, accento, durata, sillaba, trascrizione fonetica; Výkladová část Viz Téma 1 e-learningového kurzu s odkazy na další studijní materiál povinné literatury. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Úvodní téma seznamuje studenty s programem předmětu a jeho místem v programu studia. Vedle uvedení vymezení studia fonetiky a fonologie je kladen Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 9 důraz na její význam pro spisovnou italskou výslovnost a správnou artikulaci jednotlivých italských hlásek. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 1 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. TÉMA 2 LE VOCALI – IL SISTEMA DELLA VOCALI ITALIANE: e CHIUSA (ELEFANTE), e APERTA (ERBA) 10 2 TÉMA 2 LE VOCALI – IL SISTEMA DELLA VOCALI ITALIANE: e CHIUSA (ELEFANTE), e APERTA (ERBA) RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Téma uvádí italský vokalický systém, čímž navazuje na obecně zaměřenou přednášku předmětu Fonetika a fonologie italštiny. Je vyložen fonologický rozdíl mezi zavřeným a otevřeným „e“. S odkazem na jednotlivé lekce učebnice Costamagna, L. Pronunciare l’italiano je prezentováno ve struktuře: Unità 2: /e/ chiusa (elefante) Unità 3: /-/ aperta (erba) CÍLE Cílem tématu je vyložit fonetický i fonologický rozdíl mezi zavřeným a otevřeným „e“. Konkrétním výstupem je nácvik výslovnosti obou uvedených samohlásek, na cvičeních určených k vypracování procvičit jejich výskyt a přistoupit k dovednosti fonetického přepisu. KLÍČOVÁ SLOVA Vocale, sistema delle vocali, e chiusa, e aperta, trascrizione fonetica; Výkladová část Viz Téma 2 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Téma uvádí italský vokalický systém, čímž navazuje na obecně zaměřenou přednášku předmětu Fonetika a fonologie italštiny. Je vyložen fonologický rozdíl mezi zavřeným a otevřeným „e“. Cílem tématu je vyložit fonetický i fonologický rozdíl mezi zavřeným a otevřeným „e“. Výstupem je nácvik výslovnosti obou uvedených samohlásek. Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 11 KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 2 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. Téma 3 e CHIUSA (elefante), e APERTA (erba) 12 3 Téma 3 e CHIUSA (elefante), e APERTA (erba) RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Tématem je vyložen a procvičen fonologický rozdíl mezi zavřeným a otevřeným „e“. Student postupuje podle pokynů na lekci 4 učebnice Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. CÍLE Cílem tématu je vyložit fonetický i fonologický rozdíl mezi zavřeným a otevřeným „o“. Konkrétním výstupem je nácvik výslovnosti obou uvedených samohlásek, na cvičeních určených k vypracování procvičit jejich výskyt a přistoupit k dovednosti fonetického přepisu. KLÍČOVÁ SLOVA Vocale chiusa, vocale aperta, valore fonologico; accento acuto, accento grave; trascrizione fonetica; Výkladová část Viz Téma 3 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Téma je věnováno rozdílu mezi zavřeným a otevřeným „e“ s důrazem na fonologickou hodnotu tohoto rozdílu. Fonetický přepis uvedených příkladů je prvním návodem k nácviku fonetického přepisu, který je součástí zkoušky. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 3 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 13 4 Téma 4 LA VOCALE o CHIUSA (orecchio), o APERTA (occhio) RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Tématem je vyložen a procvičen fonologický rozdíl mezi zavřeným a otevřeným „o“. Student postupuje podle pokynů na lekce 6, 7 a 8 učebnice Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. CÍLE Cílem tématu je vyložit fonetický i fonologický rozdíl mezi zavřeným a otevřeným „o“. Konkrétním výstupem je nácvik výslovnosti obou uvedených samohlásek, na cvičeních určených k vypracování sledovat jejich výskyt a pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu. KLÍČOVÁ SLOVA Vocale chiusa, vocale aperta, valore fonologico; accento acuto, accento grave; trascrizione fonetica; Výkladová část Viz Téma 4 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Téma je věnováno rozdílu mezi zavřeným a otevřeným „o“ s důrazem na fonologickou hodnotu tohoto rozdílu. Fonetický přepis uvedených příkladů je prvním návodem k nácviku fonetického přepisu, který je součástí zkoušky. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 4 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. TÉMA 5 DITTONGHI ASCENDENTI: piede, uomo; DITTONGHI DISCENDENTI: pausa, fai, sei; IATO; 14 5 TÉMA 5 DITTONGHI ASCENDENTI: piede, uomo; DITTONGHI DISCENDENTI: pausa, fai, sei; IATO; RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Tématem jsou italské diftongy stoupavé a klesavé včetně popisu jejich charakteristiky a vzniku. Součástí tématu je vyložit rozdíl mezi diftongem a hiátem a popsat případy vzniku hiátu. Student postupuje podle pokynů na lekce 10, 11 a 12 učebnice Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. CÍLE Cílem tématu je vyložit a popsat a procvičit výslovnost italských diftongů, včetně způsobu jejich tvoření. Konkrétním výstupem je nácvik výslovnosti obou uvedených typů diftongů, na cvičeních určených k vypracování sledovat jejich výskyt a pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu. KLÍČOVÁ SLOVA dittongo; vocali deboli, vocali forti, dittongo ascendente, dittongo discendente, iato; Výkladová část Viz Téma 5 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Téma je věnováno italský diftongům, včetně popisu rozdílu mezi diftongem stoupavým a klesavým a způsobu jejich tvoření. Dalším studovaným jevem je hiát. Fonetický přepis uvedených příkladů je prvním návodem k nácviku fonetického přepisu, který je součástí zkoušky. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 5 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 15 6 TÉMA 6 LE CONSONANTI GEMINATE RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Tématem je na významný rys italského konsonantického systému, tj. na zdvojené konsonanty. Student postupuje podle pokynů na lekce 13 učebnice Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. CÍLE Cílem tématu je vyložit a popsat a procvičit výslovnost zdvojených (tzv. dlouhých) konsonantů, typického jevu v italské fonetice. Konkrétním výstupem vedle nácviku výslovnosti je pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu zdvojených konsonantů. KLÍČOVÁ SLOVA Consonante doppia, consonante lunga; trascrizione fonetica; Výkladová část Viz Téma 6 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Téma uvádí typický rys italského fonetického systému, zdvojené (tzv. dlouhé) konsonanty. Fonetickým přepisem uvedených příkladů dochází k dalšímu nácviku fonetického přepisu, který je součástí zkoušky. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 6 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. TÉMA 7 qu (quadro), gu (guanti) 16 7 TÉMA 7 qu (quadro), gu (guanti) RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Téma uvádí hlásky qu (modelové slovo quadro), a hlásku gu (modelové slovo guanti) jako součást diftongů. Student postupuje podle pokynů na lekce 23 a 24 učebnice Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. CÍLE Cílem tématu je vyložit a popsat a procvičit výslovnost hlásky qu, a gu. Konkrétním výstupem vedle nácviku výslovnosti je pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu diftongů. KLÍČOVÁ SLOVA qu; gu; dittongo; trascrizione fonetica; Výkladová část Viz Téma 7 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Téma uvádí hlásky qu (modelové slovo quadro), a hlásku gu (modelové slovo guanti) jako součást diftongů s cílem popsat a procvičit jejich výslovnost a pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu diftongů. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 7 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 17 8 TÉMA 8 sc (i, e) [ʃ] pesce RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Téma uvádí palatální souhlásku sc (i, e) [ʃ] (modelové slovo pesce), která náleží do skupiny vždy zdvojených souhlásek. Student postupuje podle pokynů na lekce 33 učebnice Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. CÍLE Cílem tématu je vyložit, popsat a procvičit výslovnost hlásky [ʃ]. Konkrétním výstupem vedle nácviku výslovnosti je pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu vždy zdvojených konsonantů. KLÍČOVÁ SLOVA suono [ʃ], sempre doppia (lunga); trascrizione fonetica; posizione intervocalica; Výkladová část Viz Téma 8 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Téma uvádí souhlásku sc (i, e) [ʃ] (modelové slovo pesce), která náleží do skupiny vždy zdvojených souhlásek s cílem procvičit její výslovnost a pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu vždy zdvojených konsonantů. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 8 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. TÉMA 9 c (i, e) cento, g (i, e) gelato 18 9 TÉMA 9 c (i, e) cento, g (i, e) gelato RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Téma uvádí hlásku c [tʃ] v pozici před předními samohláska i, e (modelové slovo cento) a hlásku g [ʤ] v pozici před předními samohláskami i, e (modelové slovo gelato). Student postupuje podle pokynů na lekce 37 učebnice Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. CÍLE Cílem tématu je vyložit, popsat a procvičit výslovnost hlásky [tʃ] a hlásky [ʤ]. Konkrétním výstupem vedle nácviku výslovnosti je pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu těchto konsonantů. KLÍČOVÁ SLOVA suono [tʃ], suono [ʤ], trascrizione fonetica; Výkladová část Viz Téma 9 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Tématem je hláska c [tʃ] v pozici před předními samohláska i, e a hláska g [ʤ] v téže pozici s cílem procvičit jejich výslovnost a pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu těchto konsonantů. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 9 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 19 10 TÉMA 10 z (calza), z (zaino) RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Téma uvádí hlásku [ts] (modelové slovo calza) a hlásku [dz] (modelové slovo zaino), které náležejí do skupiny vždy zdvojených souhlásek v intervokalické pozici. Student postupuje podle pokynů na lekc9 38, 39 a 40 učebnice Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. CÍLE Cílem tématu je vyložit, popsat a procvičit výslovnost hlásek[ts] a [dz]. Konkrétním výstupem vedle nácviku výslovnosti je rozvíjení dovednosti fonetického přepisu vždy zdvojených konsonantů. KLÍČOVÁ SLOVA suono [ts], suono [dz], sempre doppia (lunga); trascrizione fonetica; posizione intervocalica; Výkladová část Viz Téma 10 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Téma uvádí hlásku [ts] a hlásku [dz], které náležejí do skupiny vždy zdvojených souhlásek v intervokalické pozici s cílem popsat a procvičit jejich výslovnost a pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu vždy zdvojených konso- nantů. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 10 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. TÉMA 11 gl(i) foglia 20 11 TÉMA 11 gl(i) foglia RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Téma uvádí palatální souhlásku gl (i) [ʎ] (modelové slovo foglia), která náleží do skupiny vždy zdvojených souhlásek. Její artikulace neodpovídá artikulaci žádné z hlásek v češtině, proto je nácviku její výslovnosti nutno věnovat zvýšenou pozornost. Student postupuje podle pokynů na lekce 41 učebnice Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. CÍLE Cílem tématu je vyložit, popsat a procvičit výslovnost hlásky [ʎ], jejíž artikulaci je nutno věnovat zvýšenou pozornost. Konkrétním výstupem vedle nácviku výslovnosti je rozvíjení dovednosti fonetického přepisu vždy zdvojených konsonan- tů. KLÍČOVÁ SLOVA suono [ʎ], sempre doppia (lunga); trascrizione fonetica; posizione iniziale; Výkladová část Viz Téma 11 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Téma uvádí souhlásku gl (i) [ʎ] (modelové slovo foglia), která náleží do skupiny vždy zdvojených souhlásek s cílem procvičit její výslovnost a pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu vždy zdvojených konsonantů. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 11 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 21 12 TÉMA 12 gn gnomo RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Téma uvádí palatální souhlásku gn [ɲ] (modelové slovo gnomo), která náleží do skupiny vždy zdvojených souhlásek. Její artikulace odpovídá přibližně artikulaci hlásky ň v češtině, přesto je nácviku její výslovnosti nutno věnovat zvýšenou pozornost právě proto, že je v italštině vždy zdvojená. Student postupuje podle pokynů na lekce 46 učebnice Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. CÍLE Cílem tématu je vyložit, popsat a procvičit výslovnost hlásky [ɲ], jejíž artikulaci je pro její zdvojený charakter nutno věnovat zvýšenou pozornost. Konkrétním výstupem vedle nácviku výslovnosti je rozvíjení dovednosti fonetického přepisu vždy zdvojených konsonantů. KLÍČOVÁ SLOVA suono [ɲ], sempre doppia (lunga); trascrizione fonetica; posizione iniziale; Výkladová část Viz Téma 12 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Téma uvádí souhlásku [ɲ] (modelové slovo gnomo), která náleží do skupiny vždy zdvojených souhlásek s cílem procvičit její výslovnost a pokračovat v rozvíjení dovednosti fonetického přepisu vždy zdvojených konsonantů. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uvedeny u tématu 12 elearningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč k učebnici. TÉMA 13 TRASCRIZIONE FONETICA: ESERCIZI 22 13 TÉMA 13 TRASCRIZIONE FONETICA: ESERCIZI RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU: ÚVOD Závěrečné téma je věnováno kontrole cvičení a fonetických přepisů, které studenti vykonávají v průběhu celého semestru. Důraz je kladen na užívání fonetických znaků a na hlásky, které jsou v italštině specifické a na diftongy, jejichž výskyt je v italštině výrazný. CÍLE Cílem tématu je upevnit znalosti předchozích témat a umožnit studentům kontrolu cvičení a fonetických přepisů. KLÍČOVÁ SLOVA Fonetický přepis, fonetický znak, diftongy; Výkladová část Viz Téma 13 e-learningového kurzu s odkazy a úkoly k poslechu a písemnému vypracování. SHRNUTÍ TÉMATU (ZÁVĚR) Téma uzavírá program předmětu Fonetická cvičení. Je věnováno kontrole cvičení a fonetických přepisů, které studenti vykonávají v průběhu celého semestru. Důraz je kladen na užívání fonetických znaků a na hlásky, které jsou v italštině specifické a na diftongy s cílem upevnit znalosti předchozích témat a umožnit studentům kontrolu cvičení a jejich fonetických přepisů. KONTROLNÍ OTÁZKA/ÚKOLY Úkoly k poslechu a písemnému vypracování jsou uváděny průběžně u každého tématu e-learningového kurzu. Student u každého cvičení analyzuje příklad, na jeho základě pak vypracovává celé cvičení. Ke kontrole cvičení slouží klíč Eva Klímová - FONETICKÁ CVIČENÍ 23 k učebnici. Součástí tématu 13 e-learningového kurzu jsou modelové fonetické přepisy některých cvičení. TÉMA 13 TRASCRIZIONE FONETICA: ESERCIZI 24 LITERATURA Povinná: Studijní materiál v elektronické podobě MOODLE Costamagna, L. Pronunciare l’italiano. Perugia: Guerra, 1996. Pačesová, J. Fonetika italštiny. Brno: FF MU, 1992. Doporučená: Albano Leoni, F., Maturi, P. Manuale di fonetica. Roma: Carocci, 2002. Pačesová, J. a kol. Úvod do fonetiky románských jazyků. Praha: SPN, 1980. Radimský, J. Fonetika italštiny. Praha: Karolinum, 2018. Shrnutí studijní opory V úvodním cvičení je posluchač seznámen s předmětem Fonetická cvičení a se základními pojmy a termíny, které bude v průběhu cvičení používat. Následně se seznamuje s významem fonetického přepisu pro studium italštiny a se zásadami správné výslovnosti v italštině. Zásadní význam v programu kurzu mají témata týkající se popisu jednotlivých samohlásek (vokálů), dvojhlásek (diftongů) a souhlásek (konsonantů) v italštině, který je součástí každé z vybraných lekcí (unità). Jednotlivá témata kurzu Fonetická cvičení jsou ve studijní opoře stručně uvedena a v bodech je vytvořena jejich struktura včetně cílů, klíčových slov a shrnutí. Student podle přesně vymezeného zadání provádí poslechová cvičení, vypracovává cvičení a fonetické přepisy a může si tak utvořit představu, jaké úkoly budou součástí písemné zkoušky. Jednotícím cílem kurzu je popsat a charakterizovat jednotlivé aspekty správné výslovnosti italského jazyka. Předmět velmi úzce navazuje na předmět Fonetika a fonologie italštiny a poznatky a znalosti získané v tomto předmětu tak mohou mít i zobecňující charakter. Název: FONETICKÁ CVIČENÍ Autor: doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D. Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě Určeno: studentům SU FPF Opava Počet stran: 26 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.