Italština 1 Distanční studijní text Romana Kovaliková Opava 2023 Obor: 0231 Osvojování si jazyka Klíčová slova: Abeceda; výslovnost; přízvuk; rody jmen; člen určitý, neurčitý; množné číslo podstatných a přídavných jmen; sloveso essere, avere; slovesa na are, -ere; Anotace: Studenti si mohou doplnit své jazykové znalosti v italštině. Pracovat budou s moderní italskou učebnicí, jejíž součástí jsou jak poslechy, tak užitečná gramatika s řadou cvičení různého typu. Výuka jazyka bude doplněna četbou textů a prací s nimi. Autor: Romana Kovaliková Romana Kovaliková - Italština 1 3 Obsah ÚVODEM............................................................................................................................4 RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍ OPORY...........................................................................5 1 ABECEDA; VÝSLOVNOST; PŘÍZVUK; RODY A ČLENY; NEURČITÝ ČLEN; KONCOVKY PODSTATNÝCH JMEN A PŘÍDAVNÝCH JMEN; SLOVESO BÝT .....6 2 URČITÝ ČLEN; VYJÁDŘENÍ PÁDOVÝCH VZTAHŮ; SLOVESO AVERE........8 3 MNOŽNÉ ČÍSLO PODSTATNÝCH A PŘÍDAVNÝCH JMEN; MNOŽNÉ ČÍSLO ČLENŮ; PŘÍSLOVCE MÍSTA CI, NE; ČÍSLOVKY 1-10..............................................10 4 SLOVESA NA -ARE, -ERE......................................................................................12 LITERATURA ..................................................................................................................14 SHRNUTÍ STUDIJNÍ OPORY.........................................................................................15 Romana Kovaliková - Italština 1 4 ÚVODEM Tato opora je určena primárně studentům programů Angličtina pro odbornou praxi a Němčina pro odbornou praxi. Studijní opora obsahuje osnovu látky ke studiu a kontrolní otázky. Slouží jako vodítko ke studiu a v žádném případě není jediným a dostačujícím studijním materiálem ke zkoušce. Na výuku si studenti připravují zadané úkoly. Předmět je zakončen zápočtem. K získání zápočtu je zapotřebí napsat písemný test na 75 % na konci semestru v rozsahu látky seminářů v souladu s odkazy na: • Studijní materiál v elektronické podobě IS SLU. • Bahníková A, a kol. Italština . Praha: Leda, 2017. Jednotlivá témata předmětu, kromě osnovy probírané látky, obsahují následující distanční prvky s odpovídajícími ikonami: Rychlý náhled tématu – tedy stručně o čem se bude pojednávat. Cíle kapitoly – co by se student měl naučit a jaké výstupní znalosti a dovednosti získat. Klíčová slova – možno využít pro rychlé opakování látky. Shrnutí tématu – stručné shrnutí toho nejdůležitějšího. Samostatný úkol – analýza textu, vypracování cvičení, které je třeba předem připravit na daný seminář. Otázka – autoevaluační prvek pro studenta: kontrola jeho pokroku nad studiem. Tyto distanční prvky slouží k lepší orientaci v textu a k usnadnění přípravy na zkoušku. Nezapomínejte jim při studiu věnovat pozornost. Romana Kovaliková - Italština 1 5 RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍ OPORY Náplní následující stránky je popis náplně předmětu Italština 1. Program je rozdělen dle jednotlivých témat. Program kurzu 1 Abeceda; výslovnost; přízvuk; rody a členy; neurčitý člen; koncovky podstatných jmen a přídavných jmen; sloveso být 2 Určitý člen; vyjádření pádových vztahů; sloveso mít 3 Množné číslo podstatných a přídavných jmen; množné číslo členů; příslovce místa ci, ne; číslovky 1-10 4 Slovesa I. a II. slovesné třídy na -are, -ere Romana Kovaliková - Italština 1 6 1 ABECEDA; VÝSLOVNOST; PŘÍZVUK; RODY A ČLENY; NEURČITÝ ČLEN; KONCOVKY PODSTATNÝCH JMEN A PŘÍDAVNÝCH JMEN; SLOVESO BÝT Bahníkova A., Italština, pp. 11-27 RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU Kapitola se věnuje italské abecedě, výslovnosti a přízvuku. Dále se studenti seznámí s koncovkami podstatných a přídavných jmen, s rody a členy a slovesem být. Zaměří se na neurčitý člen. CÍLE KAPITOLY • Osvojit si italskou abecedu • schopnost četby italských textů • rozpoznat rody jmen • umět použít neurčitý člen KLÍČOVÁ SLOVA Abeceda, přízvuk, výslovnost, sloveso být, členy, rod, koncovky jmen ÚKOL Bahníkova A., Italština - 27/8 OTÁZKA Jaké rody má italština? Jaké tvary neurčitého členy existují v italštině? Romana Kovaliková - Italština 1 7 SHRNUTÍ Kapitola seznámí studenty s italskou abecedou, přízvukem a výslovností a studenti zvládnou přečíst jednoduchý italský text. Dále se kapitola zaměří na koncovky jmen, rody a členy a detailněji na neurčitý člen. A zakončí se časováním slovesa být. Romana Kovaliková - Italština 1 8 2 URČITÝ ČLEN; VYJÁDŘENÍ PÁDOVÝCH VZTAHŮ; SLOVESO AVERE Bahníkova A., Italština, pp. 28-36 RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU Kapitola se zaměřuje na určitý člen, vyjádření pádových vztahů a časování slovesa mít. CÍLE KAPITOLY • naučit se časovat a použít sloveso mít • umět použít určitý člen • rozpoznat užití určitý x neurčitý člen • umět vyjádřit pádové vztahy KLÍČOVÁ SLOVA Určitý člen, padové vztahy, sloveso mít ÚKOL Bahníkova A., Italština - 36/10 OTÁZKA Jaké tvary určitého členy existují v italštině? Jak se rozpozná ve větě podmět od předmětu? Romana Kovaliková - Italština 1 9 SHRNUTÍ Kapitola seznámí studenty s určitým členem, pádovými vztahy a slovesem mít. Romana Kovaliková - Italština 1 10 3 MNOŽNÉ ČÍSLO PODSTATNÝCH A PŘÍDAVNÝCH JMEN; MNOŽNÉ ČÍSLO ČLENŮ; PŘÍSLOVCE MÍSTA CI, NE; ČÍSLOVKY 1-10 Bahníkova A., Italština, pp. 37-47 RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU Kapitola se zabývá množným číslem podstatných a přídavných jmen a množným číslem členů. Dále se zaměřuje na příslovce místa ci a ne a na číslovky 1-10. CÍLE KAPITOLY • schopnost vytvořit množné číslo jmen • umět použít člen v množném čísle • použít příslovce místa ci a ne • umět počítat do 10 KLÍČOVÁ SLOVA Množné číslo, množné číslo členů, příslovce ci, ne, číslovky ÚKOL Bahníkova A., Italština – 47/8 pdf. Roma pdf. A1 grammatica 12 OTÁZKA Jaké koncovky má mužský rod v množném čísle? Romana Kovaliková - Italština 1 11 Jaké existují členy v množném čísle pro ženský rod? SHRNUTÍ Kapitola seznámí studenty s množným číslem podstatných a přídavných jmen a množným číslem členů. Dále se zaměřuje na příslovce místa ci a ne a na číslovky 1-10. Romana Kovaliková - Italština 1 12 4 SLOVESA NA -ARE, -ERE Bahníkova A., Italština, pp. 48-57 RYCHLÝ NÁHLED TÉMATU Kapitola se zabývá časováním sloves, a to slovesa I. slovesné třídy -are a II. slovesné třídy -ere. CÍLE KAPITOLY • naučit se vyčasovat slovesa na -are • naučit se vyčasovat slovesa na -ere KLÍČOVÁ SLOVA Slovesa, slovesa na – are, slovesa na -ere ÚKOL Bahníkova A., Italština – 57/9 OTÁZKA Jaké mají koncovky slovesa I. slovesné třídy -are? Jaké mají koncovky slovesa II. slovesné třídy -ere? Romana Kovaliková - Italština 1 13 SHRNUTÍ Kapitola seznámí studenty s časováním sloves. Zaměří se na slovesa I. třídy – are a na slovesa II. třídy – ere. Romana Kovaliková - Italština 1 14 LITERATURA Povinná: Studijní materiál v elektronické podobě IS SLU Bahníková A, a kol. Italština . Praha: Leda, 2017. Doporučená: Katerinov, K. Katerinov, M.C. Boriosi. La lingua italiana per stranieri. Perugia: Guerra, 1985. Romana Kovaliková - Italština 1 15 SHRNUTÍ STUDIJNÍ OPORY Studijní opora obsahuje osnovu látky ke studiu, kontrolní otázky a úkoly. Studenti si mohou takto doplnit své jazykové znalosti. Pracovat budou s moderní italskou učebnicí, jejíž součástí jsou jak poslechy, tak užitečná gramatika s řadou cvičení různého typu. Výuka jazyka bude doplněna četbou textů a prací s nimi. Název: Italština 1 Autor: Mgr. Romana Kovaliková Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě Určeno: studentům SU FPF Opava Počet stran: 16 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.