Pořady pro planetária Základy tvorby audiovizuálních pořadů Základy tvorby audiovizuálních pořadů • Při tvorbě pořadů uváděných v planetáriích jsou využitelné základní principy tvorby audiovizuálních pořadů. • Datafon • Videopodcast • Případové studie Datafon Patrně nejjednodušší audiovizuální dílo, které můžeme celé vytvořit i sami, je tzv. datafon Je to sled statických snímků doprovázených zvukovým záznamem. Vhodným prostředím pro jeho tvorbu je některý z prezentačních programu (například Power Point). výhodám patří vynikající poměr cena/výkon, snadná prezentace a velmi malá velikost souborů. DATAFON Obtížné muže někdy být zajištění synchronizace obrazu a zvuku. S rozvojem výpočetní techniky i dalších digitálních záznamových prostředků je možné tento formát považovat za technicky překonaný. Zmiňme si dva tituly, které vznikly v brněnském planetáriu • Anatomie Sluneční soustavy (2003) Černá Venuše (2004). Datafon_new: formát použil Jiří Dobrý v pořadu o 100 letech IAU Domácí úkol z pilnosti Vytvořte scénář datafonu na téma: • Změna času SEČ/SELČ Zatmění Slunce Pravidla filmového střihu Opavská architektura Videopodcast Videopodcast Jestliže je nějaký formát AV díla bytostně spojen s internetovým prostředím, pak to jsou „podcasty", původně pouze zvuková díla umístěná na internet a cílená mnohdy na úzkou zájmovou skupinu. Pokud je ke zvuku přidán i obrazový záznam, hovoříme o videopodcastech (vodcastech). Videopodcast Velkou výhodou je jeho snadné šíření a prakticky okamžitá dostupnost všem připojeným na internet kdykoliv od okamžiku zveřejnění. Přestože nároky na jejich vytvoření jsou mnohem nižší, než je to v případě pořadů pro televizi, neměli bychom podcenit kvalitu zvuku a obrazu. Komentář nemusí namluvit profesionální herec (můžeme jej namluvit sami), ale musí být srozumitelný a bez šumu. Videopodcast Totéž platí pro obraz, který by neměl být roztřesený. Technickou nedokonalost se snažíme nahradit nápadem, vtipem, tedy vlastní kreativitou. Jak můžeme zjistit z internetu, formát videopodcastu se využívá v celé řadě oborů, od hudebních produkcí podobných klasickým „klipům" až po návody na sestavení nábytku. Našim cílem by mělo být jeho využití pro komunikaci přírodních věd s internetovou veřejností. Technické zázemí Potřebujeme nahrávací zařízení, které dokáže nahrát zvuk v digitální podobě a dobré kvalitě. Dalším potřebným vybavením je počítač nebo notebook vybavený software ke zpracování videa (např. Edius, Sony Vegas, Adobe Premiére atd.). Jestliže budeme chtít natáčet vlastní původní video, neobejdeme se bez kamery a dalšího příslušenství. V okamžiku, kdy budeme chtít tvořit vlastní animace, bude také nutné pořídit další programové vybavení. Zejména v počátcích tvorby to jsou ale zbytečné komplikace, můžeme totiž využít materiálů, které nalezneme na internetu, a jsou k volnému použití (náležitou pozornost je nutné věnovat případnému ošetření autorských práv). Rozsah Videopodcast by měl mít stopáž do 15 minut. Jako optimální délka se uvádí cca 6 minut. Podstatná je dynamika děje a tedy gradace zápletky tak, aby se pozornost diváka nesnižovala. Celý děj videopodcastu by neměl být komplikovaný, například zaměřený na vysvětlení jednoho jevu nebo skutečnosti. Fáze tvorby 1. Přípravná fáze Námět, nosné sdělení, pro koho? Napsání scénáře Vlastní výroba Pořízení vlastního obrazového i zvukového materiálu Vyhledání obrazového i zvukového materiálu Závěrečné úpravy Editace Výběr hudby a zvukových efektů Export Distribuce Struktura Obsah videopodcastu může připomínat svou strukturou například dobrou tiskovou zprávu: • znělka/úvodní titulky • pozdrav moderátora, • uvedení do problému, • stěžejní sdělení (jev, objev, výročí atp.), • shrnutí, • rozloučení moderátora, • odkaz na další informační zdroje. Případové studie Odkazy na kvalitní fotografie, vizualizace a videa: • NASAhttp://svs.gsfc.nasa.gov nebo http://pnotoiournal.ipl.nasa.gov/ • NUÁA http: / / www, ngdc. noaa.gov/ftp. html nebo nttp://www.noaa.gov/ • ESA / HUBBLb-- https://esahubble.org/videos/ ESA http://spaceinimages.esa.int/lmages nebo http://spaceinvideos.esa.int/Videos http://www.eso.org/public/images/ ňěbo http://www.eso.org/public/videos/ Příklady videopodcastů popularizujících přírodní vědy: • Hubblecast -http://www.spacetelescope.org/videos/ar chi ve/category/hubblecast/" • tbucast -http://www.eso.org/public/videos/archiv e/category/esocasF/ • bciencecast -https://www.youtube.com/channel/UCKt 6dYzHqHtpcpTlgi4bl1Á • NASA Goddard IV-- https://www.voutube.com/goddardtv/video s Domácí úkol z pilnosti • prohlédnout si některé z videopodcastů níže a připravit si jejich hodnocení: • https://www.otevrenaveda.cz/cs/pro-vereinost/nezkreslena-veda/ • https://www.youtube.com/user/1veritasium • https://www.youtube.com/user/standupmaths/videos • https://berkeleysciencereview.com/2016/12/best-science-youtube-channels-podcasts/ • vyhledat další zajímavé příklady videopodcastů komunikujících vědu konec / začátek (tvorby) konec oneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckone ckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckon eckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckonecko neckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneck oneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckonec koneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckone ckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckon eckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckonecko neckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneck oneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckonec koneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckoneckone