Algoritmy a programování III Pole •typ[] nazevPole; •int[] cisla; • •string[] jmena; Pole •Deklarace pole •int[] cisla = new int[10]; •Pole 10 prvků typu int bez inicializace. Prvky se v takovém případě inicializují hodnotou 0 a nemusí se dále inicializovat. • •int[] cisla = new int[] { 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 }; • •int[] cisla= { 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 }; Pole •int[] cisla = new int[5]; • for (int i = 0; i < 5; i++){ cisla[i] = i + 1;} •Délka pole – Length •int[] cisla = new int[5]; • for (int i = 0; i < cisla.Length; i++){ cisla[i] = i + 1;} Pole •Výpis •int[] cisla = new int[5]; • for (int i = 0; i < cisla.Length; i++){ • cisla[i] = i + 1; • Console.Write("{0} ",cisla[i]);} • Pole •Foreach •foreach (datovytyp promenna in kolekce) { // příkazy } • Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo Popis se vygeneroval automaticky. Cvičení •Naplňte pole pomocí vstupu od uživatele a vypište pole Pole •Užitečné metody: •Min() - nejmeší prvek •Max(), - největší prvek •Average() - průměr •Sum() - součet •using System.Linq; Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Cvičení •Spočítejte průměr uživatelových známek Objektově orientované programování Objektově orientované programování •Základní pojmy •Třída - představuje skupinu objektů, které nesou stejné vlastnosti. •Objekt - jeden konkrétní jedinec (reprezentant, entita) příslušné třídy pro konkrétní objekt nabývají vlastnosti deklarované třídou konkrétních hodnot •Příklad: •Třída Clovek má vlastnost jmeno => objekt Jan Novák • Objektově orientované programování •Proměnné •atributy, charakteristika objektu •Metody •Dovednosti objektu • Objektově orientované programování •Třída •Class NovaTrida{ //kod} •Internal - výchozí, vyditelná pouze v daném projektu •Public - veřejná, viditelná všude •Partial - Rozložena na více částí •Abstract, static – nelze vytvořit instanci •Sealed – v hierarchii dědění poslední. • Instanční proměnné •Public •Protected - druhý "level" oprávnění •Private – pouze v třídě •Static – lze volat pomocí tečkové notace (samozřejmě musí být veřejný) Konstruktory •Speciální metoda, která má stejný název jako třída •volá ve chvíli vytváření instance této třídy.