1 Slezská univerzita v Opavě, FPF Podklady k přednáškám Studijní obor: IVT Ročník: IV. Předmět: Projektování IS I Téma: Enterprise architektura a její modelování Vyučující: dr. Dušan Kajzar Školní rok: 2020/2021 Obsah: 1. Enterprise architektura (EA) ............................................................................................... 1 2. Business architektura (BA) ................................................................................................. 4 3. Hlavní složky BA – cíle, struktura, procesy ....................................................................... 5 4. Další složky BA – data (informace), aplikace .................................................................. 12 5. Znázornění architektury IS/IT v podniku.......................................................................... 13 6. Shrnutí k tématu ................................................................................................................ 18 1. Enterprise architektura (EA) Enterprise architektura (EA): enterprise o podnik, organizace založená a podnikající za účelem zisku, architektura o stavitelství, stavební umění, stavba (struktura), o technické řešení nebo uspořádání, skladba nějakého (složitějšího) celku, komplexní popis organizace ve všech jejích souvislostech a pohledech (dimenzích), o podobně jako územní plán města popisuje město, o od celkového pohledu na území až po technickou infrastrukturu, EA popisuje vše, co je podstatné pro fungování firmy, tj. o cíle (zaměření), org. strukturu, procesy, služby, dokumenty, technické vybavení, IT systémy, ... o skutečnosti mimo firmu, které mají vliv na její fungování – ekonomické prostředí, legislativa, vazby s jinými organizacemi organizace apod., nás zajímá – podniková architektura ve vztahu s IS/IT o využití EA k modelování a plánování rozvoje IS/IT v organizacích, metodika modelování EA – TOGAF. 2 Vztah IS/IT a business procesů: Analyzované a modelované vrstvy EA: Business architektura: modelování vizí a cílů organizace, model organizační struktury společnosti, model business procesů (na konceptuální i detailní úrovni), model produktů a služeb poskytovaných zákazníkovi, model zákaznických segmentů, atd. ... Informační architektura: zachycuje informační potřeby a informační toky ve společnosti, business procesy a jejich informační potřeba, datový model - nejdůležitější informační entity, datové toky – informační toky mezi procesy. Struktura podnikových cílů Struktura produktů a služeb Struktura podnikových aplikací Organizační struktura Podnikatelská strategie Informační architektura Struktura podnikových procesů Technická architektura zaměření organizace, business oblasti působení Aplikace podporující business procesy Technická infrastruktura Podnikové cíle Business procesy 3 Aplikační architektura: zabývá se aplikacemi (IS, subsystémy) používanými ve společnosti, aplikace = informační systém/subsystém, popis a evidence (tzv. aplikační portfolio), funkcionalita aplikací a podpora business procesů, popis rozhraní (komunikace) mezi aplikacemi. Technická architektura: zachycení technické stránky IT, architektura hardware (servery, další technická zařízení), architektura serveroven a výpočetních lokalit, architektura podnikových počítačových sítí, architektura software, ... Základní typy používaných modelů: organizační schéma (organigram), funkční schéma, procesní modely, datové modely, další modely – např. pohledy na architekturu IS/IT podniku. Používané modelovací jazyky a nástroje: UML, ARIS, BPMN (Business Process Model and Notation), ukázky modelů - viz kap. Strukturovaná analýza a syntéza, ukázky modelů – viz rovněž další přednášky ZS. 4 2. Business architektura (BA) Business (podniková) architektura: nejvyšší vrstva Enterprise architektury, zaměřuje se na popis organizační a procesní dimenze organizace, tj. cílů, struktury, procesů, zdrojů, výstupů, ekonomicko-legislativního prostředí, ... Podnik (firma, organizace): systém s cílovým (účelovým) chováním, cílem je - ekonomická a sociální prosperita, prosperita organizace jako celku, vlastníků, managementu, zaměstnanců, podniková struktura + podnikové procesy. Předpoklad úspěšné analýzy IS pro potřeby firmy: orientace ve firemních strukturách a procesech, orientace v informačních potřebách (útvarů, procesů), orientace v informačních tocích (mezi útvary, procesy), nelze najít dvě zcela identické firmy, lze však obecně vytipovat společné znaky. Komponenty (složky) organizace: model umožňuje identifikovat jednotlivé prvky, vazby a jejich vlivy. vnější prostředí sociálně-ekonomické, věda, technika, ... organizační struktura cíle, strategie podnikové procesy podniková legislativa, předpisy, směrnice, ... kultura (vztahy, jednání) v organizaci 5 Klíčové dimenze organizace: podnikové vize a cíle, organizační struktura, funkce, procesy, data a informace, technická infrastruktura - podnikové aplikace, IS/IT, ... rozmístění - lokace v rámci organizace. 3. Hlavní složky BA – cíle, struktura, procesy Business architektura zahrnuje: modelování vizí a cílů organizace, model organizační struktury společnosti, model business procesů (na konceptuální i detailní úrovni), model produktů a služeb poskytovaných zákazníkovi, model zákaznických segmentů, atd. ... Podnikové cíle: jsou součástí motivačních faktorů v organizaci, každá organizace musí mít stanoveny nějaké cíle - dosažení obratu, zisku, podílu na trhu, úrovně kvality služeb, ... či úplně jiné cíle, cíle v organizaci konkretizují vizi, pomáhají manažerům řídit a motivovat pracovníky, společné cíle pomáhají “táhnout za jeden provaz směrem k jejich naplnění”. Hierarchie podnikových cílů: C C1 C3C2 6 Modelování hierarchie podnikových cílů: např. systém ARIS (IDS Scheer) - Objective Diagram. Podnikové funkce: cíle naplňuje podnik pomocí svých činností – funkcí o hovoříme o funkčních oblastech v podniku, základem funkce je - přeměna vstupů na výstupy o každá činnost má své vstupy a výstupy a skládá se z dílčích činností, funkce podniku jsou vzájemně propojeny a je nutné je koordinovat, činnosti podniku se liší podle o charakteru podniku (výrobní, poskytující služby), o odvětví (průmyslové, zemědělské, stavební, obchodní, smíšené), o velikosti podniku, podle vlastnictví, právní formy apod. Druhy (typy) podnikových funkcí: výrobní, prodejní, zásobovací, investiční, finanční, personální, vědeckotechnická (aplikovaný výzkum), správa (administrativa) podniku. Funkční schéma podniku: popisuje jednotlivé funkce (procedury, činnosti), funkce – (aktivita) činnost vykonávaná daným objektem, která podporuje plnění jednoho či více podnikových cílů, hierarchie funkcí (funkce se skládá z ...) až po elementární funkce, nezobrazí nám návaznosti mezi funkcemi (to vidíme až v procesním modelu), F 7 např. v ARIS - FunctionTree, FSD (Function Structure Diagram). Organizační struktura podniku: je hierarchické uspořádání vztahů mezi jednotlivými pracovními místy v rámci organizačních útvarů a vztahů mezi útvary v rámci organizace, zahrnuje vztahy nadřízenosti a podřízenosti a řeší vzájemné pravomoci (kompetence), vazby a odpovědnost, je nezbytná pro řízení většího počtu lidí, útvarů (jednotek), Organizační struktura podniku jakožto struktura systému: jde o strukturu systému - prvky a vazby mezi nimi. organizační struktura musí podporovat o procesy probíhající v podniku, o chování systému jako celku, nevyhovující organizační struktura o je brzdou funkčnosti systému (podniku), pro studium podnikových IS je nutno pochopit o cíle a úkoly jednotlivých útvarů, o pracovní procesy a činnosti probíhající v jednotlivých útvarech. Organizační schéma (organigram): popisuje organizační strukturu ve smyslu nadřízenosti a podřízenosti funkčních celků, hierarchické uspořádání funkčních celků, divize, sekce, úseky, odbory, oddělení, ..., funkční pozice. .... Personální a mzdová agenda Zpracování mezd Plány a rozbory Zdravotní pojištění Klasifikace pozic Nástupy zaměstnanců Personalistika ORG 8 Možné nedostatky útvarové organizace: zaměření na výkon svěřených činností, nikoliv na přínos celku o každý útvar „vidí jen sebe“, o potlačení a nechápání celkového prospěchu, o konzervuje v jednotlivých útvarech neefektivní činnosti, tendence k růstu a byrokracii, útvary se brání změnám, setrvačnost jet ve „starých kolejích“. Podnikové procesy: množiny souvisejících aktivit (činností) - sledují splnění určitého cíle, posloupnost činností transformujících vstupy na výstupy, posloupnost činností vykonávaných za účelem přidání hodnoty (přínosu), výsledek procesu - produkt, služba. Příklady procesů: proces zpracování objednávky, proces průchodu dodavatelské faktury podnikem, ... úsek financí Ředitel podniku Sekretariát úsek logistiky úsek marketingu úsek lidských zdrojů úsek výrobní právní oddělení odbory oddělení referáty pracoviště úsek IT P 9 Průběh procesu organizačními jednotkami: Typy podnikových procesů: hlavní - zajišťují základní obchodní činnosti podniku (core business), vedlejší, podpůrné, předvýrobní, výrobní, administrativní, řídicí, distribuce, ... Požadavek kladený na podnikový proces: pružné přizpůsobení se potřebám podniku, reakce na změny na trhu. Efektivní proces: minimální náklady, maximální výsledky, výkonnost (efficiency) x efektivita (effectivness) výkonnost – „dělat věci správně“ o výstupy přesné, včasné, dobře zpracované, ale nejsou nezbytné, efektivita – „dělat (správně) správné věci“ o to, co je skutečně potřeba, to podstatné, o přispívá k plnění cílů (naplňování funkce) firmy. Úkoly v praxi: důležité a nedůležité, naléhavé a nenaléhavé. důležité nedůležité naléhavé A B nenaléhavé C D Pracoviště A Pracoviště B Pracoviště E Pracoviště C Pracoviště FPracoviště D Pracoviště G Průběh procesu 10 Měřitelnost procesu: aby proces mohl být řízen a probíhat efektivně o musí jej být možno měřit (!) o co nemohu měřit – to nemohu řídit, měřitelnost procesu o volba vhodných metrik, KPI (Key Performance Indicator), o volba KPI vychází z cílů procesu. Procesní model: slučuje pohledy - organizační, funkční, datový, zobrazí procesní vazbu mezi funkcemi, org. jednotkami, dokumenty apod., popisuje posloupnosti činností v rámci procesů, průchod procesů jednotlivými funkčními celky, koloběh dokladů v rámci procesu, návaznost procesů, paralelismus, sekvence. Příklady procesních modelů: UML – Activity Diagram, AD + vyznačení rolí v procesu, ARIS – EventDrivenProcessChain, ... Event-DrivenProcessChain (EPC): pohled na procesy a jejich řízení, využití – zobrazení posloupnosti „událost –>činnost -> ...“ zobrazení procesu od kontextové úrovně popisu až po detailní popisy (po úroveň činností, operací a kroků). 11 ProcessChain Diagram (PCD): Základní atributy procesu: hranice procesu o tj. kterou činností (událostí) proces začíná, kterou končí, o dodavatel - ... – ... - zákazník, vstupy a výstupy procesu o primární, sekundární, majitel (vlastník, gestor) procesu, o kdo je za daný proces odpovědný z hlediska své role v podniku, zákazník procesu o interní, externí, o primární, sekundární, přímý a nepřímý, o spotřebitel, nespotřebitel, dodavatel procesu o interní, externí, o primární, sekundární, zdroje procesu (materiální, finanční), regulátory řízení procesu. 12 Dekompozice (rozklad) procesu: proces -> podproces (subproces) -> činnost -> operace -> krok. 4. Další složky BA – data (informace), aplikace Vztah podnikových cílů, procesů a IS/IT: Podnikové procesy a podnikové IS/IT: podnikové procesy jsou podporovány (realizovány) podnikovými IS, podnikové IS zajišťují potřebné informační toky, před nasazením IS - nutná (vhodná) revize a optimalizace podnikových procesů, špatné řešení - nasazení nového IS na zastaralé neefektivní podnikové procesy. Podniková data a informace: podniková data jsou uložena na různých mediích nebo nosičích (např. papír, elektronické médium nebo lidská mysl), interpretací dat a jejich vztahů za pomoci znalostí vznikají informace. Informace (Information): jsou data, která jsou konkrétním člověkem interpretována díky jeho znalostem v dané oblasti, jsou to relevantní údaje (data) obsahující hodnotu pro příjemce (adresáta), snižují jeho neznalost, co je pro jednoho člověka informace, pro jiného mohou být jen prázdná slova. C1 C2 C3 Podnikové cíle P2 P3 P4 P5 P1 Podnikové procesy S1 S2 S3 S4S5 Podnikové IS/IT 13 Software a hardware: SW a HW podnikových IS je zachycen v technických dokumentacích podnikových IS/IT, v tzv. architektonických modelech IS/IT a návazných dokumentacích k jednotlivým IS/IT. Modelování vazeb procesů na IS/IT: viz např. modely ARIS ... pohledy Proces -> IS -> IT -> Data. Podrobný popis aplikací, SW, HW, datových struktur a toků: řadíme do tzv. informační, aplikační a technické vrstvy popisu EA. 5. Znázornění architektury IS/IT v podniku Úvodní informace k architekturám IS: co jsou to architektury podnikových IS, v čem spočívá role podnikového architekta IS/IT, vícevrstvé architektury podnikových IS/IT, odkaz na předmět – Informační systémy, III. ročník. Architektura podnikových IS/IT: množina modelů (schémat a popisů) podnikových IS/IT o tj. schémata a popisy jednotlivých podnikových IS, o nutná údržba aktuálních schémat a popisů IS, APL Odkaz 14 Z čeho se daný IS skládá? Jaká je jeho struktura? o komponenty podnikových IS + parametry komponent, Jaké vazby se vztahují k danému IS? o interní vazby - vzájemné propojení komponent podnikového IS, o externí vazby - vzájemné propojení různých podnikových i mimopodnikových IS. Návrh architektury podnikového IS: obdobný význam jako architektonický návrh pro stavbu domu, budovy, městské čtvrti, apod. Informační technologie a Informační systémy: Různé úhly pohledu na IS: technický (HW, SW a síťová architektura), technologický (provozní technologie = pracovní postupy), organizační (organizace práce na pracovištích), ekonomický (finance, návratnost investic), sociální a psychologické vlivy, => při vývoji IS nelze podcenit žádný z těchto aspektů. Vrstvy modelování IS: pohled procesní (process view), pohled na informační systémy (IS view), pohled na informační technologie (IT view). Informační technologie – IT (ICT) Hardware Software Komunikační technologie Informační systém - IS Procesy/ Postupy LidéÚčel Data / Informace IT (ICT) 15 Ukázka procesu – otevření bankovního účtu: https://www.researchgate.net/figure/A-process-model-to-open-a-bank- account_fig12_220578846 Modely okolí IS (KD, Use Case): Aktor A Nový (inovovaný) IS Funkce F1 Funkce F2 Aktor D Aktor B Aktor A Aktor C .... Funkce F3 Funkce Fn Systém Sy Systém Sx Aktor C 16 Data (information) flow diagram: Data model – ER Diagram: Network infrastructure Diagram: 17 Další technické modely: viz přednášky z Projektování IS (přístup strukturovaný, objektový), strukturovaně - KD, DFD, ERD, ... objektově – Use case, Class diagram, Component Diagram, Deployment Diagram, ... Základní schéma architektury současných IS: Sítě současných podnikových IS/IT: V praxi udržujeme architektury: jednotlivých podnikových IS / aplikací, přenosů dat mezi podnikovými IS, počítačových sítí LAN / WAN, Backup/Archive systémů (+ napojení aplikací), vrstva síťová vrstva prezentační vrstva aplikační vrstva databázová sx1_ps1 sx1_ps2 sx2_ps1 sx2_ps2 balancer sx1_as1 sx1_as2 balancer balancer sx2_as1 sx2_as2 sx3_as1 sx1_ds1 sx1_ds2 uživatelé 18 virtuálních systémů (virt. servery, virt. datová úložiště), výpočetních center (+ DisasterRecocery postupy), technického zabezpečení IS/IT (serverovny, racky, záložní el. zdroje), datového skladu (Data Warehouse), ... 6. Shrnutí k tématu Architektura podnikových IS jakožto součást: enterprise (celopodnikové) architektury, tj. cíle, struktura, procesy, technické vybavení, ... Architektura podnikových IS jakožto součást: vývoje nových podnikových IS, úprav (inovace, rozšiřování) stávajících IS, správy (zajišťování) provozu podnikových IS. Architektonický návrh IS vychází: ze zadání - specifikace požadavků na IS, z požadavků funkčních, ale (zejména) ne-funkčních (mimofunkčních) o dostupnost, spolehlivost, bezpečnost, výkonnost, ... to platí pro nový IS i pro inovaci stávajícího IS. Architektonický návrh IS má významný vliv: na cenu řešení (!!), na licenční požadavky (vč. zakoupení licencí i k návazným systémům), ... na úpravy návazných systémů, ... to platí pro nový IS i pro inovaci stávajícího IS. Role podnikového architekta: důležitá informatická role o ve které jednou můžete působit i vy, 19 mnohdy dále specializovaná o HW architekt, o SW architekt, o architekt počítačové sítě LAN, WAN.