1 N3037 Projektování IS I Témata ke zkoušce FPF SU v Opavě obor: IVT IV.r., ZS Vyučující: Dušan Kajzar 2018/2019 1. Základní pojmy projektování IS  informační technologie, informační systém, projekt,  chápání vývoje (tvorby) IS jakožto projektu,  chápání vztahu projektování IS a programování,  vztah projektování IS a řízení projektu vývoje IS,  technické, technologické, ekonomické, organizační a sociální aspekty vývoje IS. 2. Metodiky, metody, techniky, nástroje  vysvětlení pojmů,  význam metodik, metod, technik a nástrojů pro vývoj IS,  použití metodik a metod v závislosti na kategoriích a typech vyvíjených IS,  druhy metodik vývoje IS a současné trendy v rozvoji metodik. 3. Životní cyklus IS  pojem životní cyklus IS a příklady etap životního cyklu IS,  příčiny cyklických návratů,  struktura a popis etap životního cyklu IS,  typy (modely) životních cyklů IS, jejich význam a použití. 4. Obecné principy metod analýzy a návrhu IS  základní prostředky pro boj se složitostí,  abstrakce, druhy (stupně) abstrakce, konkretizace,  princip rozlišovacích úrovní, tří architektur a modelování,  analyzované dimenze IS. 5. Agilní metodiky  základní principy agilních metodik,  příklady agilních metodik a jejich stručná charakteristika,  bližší charakteristika vybrané agilní metodiky. 6. Vysvětlení podstaty strukturovaného přístupu k vývoji IS  pojem strukturalizace, strukturovaný přístup,  používané modely v etapě analýzy IS a v etapě návrhu IS,  kontrola konzistence modelů. 7. Kontextový diagram  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika a grafické znaky,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy KD k ostatním modelům. 2 8. Seznam událostí  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika a grafické znaky,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy SU k ostatním modelům,  využití SU v Yourdonově strukturované analýze. 9. Diagram funkční struktury systému (Function Structure Diagram)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika a grafické znaky,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy FSD k ostatním modelům. 10. Diagram datových toků (Data Flow Diagram)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika a grafické znaky,  hierarchie DFD,  elementární procesy a minispecifikace,  využití řídicího procesu,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy DFD k ostatním modelům. 11. Datový model (ER Diagram)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika a grafické znaky,  entity, atributy, klíče,  vazby mezi množinami entit (stupeň, kardinalita, volitelnost), generalizace a specializace množin entit,  integrita dat,  normalizace datového modelu,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy ERD k ostatním modelům. 12. Datový slovník (Data Dictionary)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  jazyk slovního popisu a struktura popisu,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy DD k ostatním modelům. 13. Stavový diagram (State Transition Diagram)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika a grafické znaky,  pojem stav, stavové veličiny,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy STD k ostatním modelům. 3 14. Diagram struktury programového systému (Structure Chart)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika a grafické znaky,  techniky modulárního návrhu,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy SCH k ostatním modelům. 15. Příklady strukturovaných metodik vývoje IS  stručný historický vývoj strukturovaných metodik,  popis Yourdonovy strukturované analýzy. 16. Vysvětlení podstaty objektového přístupu k vývoji IS  vznik objektového přístupu, příčiny úspěchu, základní principy,  význam jazyka UML,  používané modely v průběhu analýzy a návrhu IS, jejich základní charakteristika. 17. Diagram případů užití (Use Case Diagram)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika, notace v jazyku UML,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy k ostatním modelům. 18. Diagram tříd (Class Diagram)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika, notace v jazyku UML,  objekt, třída, atributy, operace (metody),  hierarchie tříd, dědičnost, polymorfismus, zapouzdření,  asociace a jejich vlastnosti,  vztahy k ostatním modelům. 19. Doporučený postup tvorby diagramu tříd  účel (význam) diagramu tříd, jeho charakteristika a použití,  kroky postupu tvorby diagramu tříd,  pomocné techniky pro identifikaci vztahů mezi třídami. 20. Diagram kompozitní struktury (Composite Structure Diagram)  vysvětlení pojmů agregace a kompozice,  zobrazení agregace a kompozice v diagramu tříd,  účel a použití diagramu kompozitní struktury,  zobrazované prvky, jejich charakteristika, notace v jazyku UML. 21. Diagram balíčků (Package Diagram)  účel (význam, použití) modelu,  zobrazované prvky, jejich charakteristika, notace v jazyku UML,  vztahy k ostatním modelům. 4 22. Stavový diagram (State Diagram)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika, notace v jazyku UML,  pojem stav, stavové veličiny,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy k ostatním modelům. 23. Diagram sekvencí (Sequence Diagram)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika, notace v jazyku UML,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy k ostatním modelům. 24. Diagram spolupráce (Collaboration Diagram)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika, notace v jazyku UML,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy k ostatním modelům. 25. Diagram činností – aktivit (Activity Diagram)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika, notace v jazyku UML,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy k ostatním modelům. 26. Diagram přehledu interakcí (Interaction Overview Diagram)  stručná charakteristika a význam tzv. „diagramů interakcí“,  účel (význam, použití) diagramu přehledu interakcí,  zobrazované prvky, jejich charakteristika, notace v jazyku UML,  vztahy k ostatním modelům. 27. Diagram časování (Timing Diagram)  účel (význam) modelu, jeho charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika, notace v jazyku UML,  vztahy k ostatním modelům. 28. Implementační modely  účel (význam) modelů, jejich charakteristika a použití,  zobrazované prvky, jejich charakteristika, notace v jazyku UML,  pravidla a doporučení pro tvorbu modelu,  vztahy k ostatním modelům. 29. Příklady objektově orientovaných metodik (metod) vývoje IS  stručný historický vývoj objektově orientovaných metodik,  popis konkrétní vybrané metodiky (RUP, UP, ...). 5 30. Modelování architektury IS/IT  vysvětlit pojem Architektura IS/IT, role architekta,  vztah IS/IT a business procesů,  modely pro znázornění architektury IS/IT,  základní architektonické návrhové vzory - příklady a vysvětlení.