SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ FILOZOFICKO-PŘÍRODOVĚDECKÁ FAKULTA ÚSTAV INFORMATIKY Projektování informačních systémů I semestrální projekt Návrh informačního systému základní školy Ondřej Mazurek, F150592 2015 ÚČEL A CÍL ŘEŠENÍ Cílem mé semestrální práce je vytvoření návrhu informačního systému pro základní školu, konkrétně Základní školu Ivana Sekaniny1804/15 v Ostravě-Porubě. Vedla mě k tomu skutečnost, že zde jako jedna z vyučujících působí má matka, zároveň jsem zde nějakou dobu působil jako správce webových stránek a se situací ve školy jsem tedy do jisté míry obeznámen. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY Hlavní činností školy je poskytování základního vzdělání, provozování školní jídelny a družiny. V areálu školy se nachází 26 tříd, malá a velká tělocvična, je vybaveno 11 odborných učeben - biologická, dvě počítačové učebny, multimediální, zeměpisná, jazyková, fyzikální, učebny výtvarné i hudební výchovy, cvičná kuchyňka s jídelnou a multimediální knihovna. Organizačně je žactvo členěno do 22 tříd ( celkem 503 žáků), přičemž na nižším stupeň ZŠ připadá 14 tříd (320 žáků), vyšší stupeň tvoří 8 tříd (183 žáků). Škola má celkem 52 zaměstnanců, z toho 38 pedagogických a 14 nepedagogických (pět z tohoto počtu představují zaměstnanci úklidu, pět zaměstnanci školní jídelny a čtyři jsou správní zaměstnanci). Školní jídelna vaří pravidelně 529 obědů, z toho 420 strávníků představují žáci, 41 zaměstnanci školy a 68 externí strávníci. AKTUÁLNÍ STAV Škola momentálně nevyužívá žádný jednotný systém, který by řešil veškerou provozní agendu, základní podporu výuky zajišťuje systém Bakaláři (společnost Bakaláři software s .r.o.), pro některé další činnosti jsou využívány produkty firmy System Control s.r.o., která zároveň škole poskytuje některé další služby (především správa serveru). Momentálně se využívá celá řada dalších produktů od různých výrobců, které se zpravidla zaměřují na jednu konkrétní oblast (tisk vysvědčení, tvorba testů,...) a byly původně pořízeny jako ad hoc řešení, případně bylo jejich zavedení doporučeno zřizovatelem (městský obvod Poruba). Některé činnosti se rovněž minimálně opírají o informační technologie (pro evidenci prodeje stravenek je využíván kancelářský nástroj Microsoft Excell) a některé tuto oporu nemají vůbec (školní knihovna pracuje s papírovou evidencí výpůjček). Škola momentálně prochází rozsáhlou modernizací, v rámci niž budou zakoupeny tablety, určené pro podporu výuky. I z tohoto důvodu je nezbytné, aby ve škole fungoval jednotný informační systém a výuka nebyla narušována řešením zbytečných problémů souvisejících se vzájemnou nekompatibilitou jednotlivých subsystémů. ZAMÝŠLENÉ ŘEŠENÍ Svůj systém bych rád zaměřil pouze na podporu výuky a evidenci majetku a základních dokumentů. Záměrem je přehledně evidovat jednotlivé agendy související s chodem školy (organizace pracovišť, podpora materiálů, správa dokumentů, organizace školních akcí, správa školní jídelny), poskytnout prostředky pro vyřizování základních úkonů elektronicky a do značné míry automatizovat proces ověřování znalostí žáků. Zamýšlený systém nebude realizovat samotné platby ani pokročilé ekonomické operace, pouze bude poskytovat odpovídající vstupy odpovídajícímu softwaru. Taktéž pro tisk vysvědčení bude využíván specializovaný licencovaný software a role vyvíjeného informačního systému je pouze v poskytnutí požadovaných dat. Pro návrh svého systému jsem se rozhodl zvolit strukturovaný přístup a při samotné realizaci jsem využíval výhradně nástrojů kancelářského balíku Office, především editoru MS Word a CASE nástroje MS Visio. IS ZÁKLADNÍ ŠKOLY PRACOVNÍK ADMINISTRATIVY TECHNICKÝ PRACOVNÍK VEDENÍ ŠKOLY UŽIVATEL NÁVŠTĚVNÍKSTÁTNÍ SPRÁVA SPRÁVCE VYUČUJÍCÍ BANKA EKONOMICKÝ SW TVORBA VYSVĚDČENÍ E H K D F G I J C B A Kontextový diagram A: UŽIVATEL A1: PODTYP „ŽÁK“  mění nastavení svého účtu  pročítá si studijní materiály, informuje se o zadáních úloh a výsledné práce odevzdává  informuje se o hodnocení svých projektů, celkovém prospěchu, docházce, kázeňských záznamech  prostřednictvím interní pošty komunikuje s dalšími uživateli systému  informuje se o plánovaných akcích, pročítá si starší záznamy na webu  rezervuje si a vrací tituly ze školní knihovny  odhlašuje si obědy A2: PODTYP „RODIČ“  mění nastavení svého účtu  pročítá si studijní materiály, informuje se o zadáních a termínech úloh  informuje se o hodnocení svých projektů, celkovém prospěchu, docházce, kázeňských záznamech svého dítěte  prostřednictvím interní pošty komunikuje s dalšími uživateli systému  informuje se o plánovaných akcích, pročítá si starší záznamy na webu, provádí úhrady poplatků za účast na zvolených akcích  provádí platbu za stravné pro své dítě, informuje se o případných vratkách  omlouvá své dítě z výuky B: VEDENÍ ŠKOLY  má přístup k veškerému obsahu databází, s výjimkou dat ekonomického či organizačního charakteru však nemá právo data přepisovat  informuje se o požadavcích na nákup vybavení a doplnění materiálu  prochází nabídky dodavatelů a sjednává smlouvy, vypisuje zakázky  komunikuje s dalšími uživateli (žáky, rodiči, zaměstnanci) i státní správou a dodavateli C: STÁTNÍ SPRÁVA  informuje se o aprobacích, smlouvách, školeních, projektech, majetku  prochází si starší inspekční zprávy  vkládá nové zprávy o inspekci D: SPRÁVCE  vytváří účty, vkládá většinu inicializačních položek  sdružuje prakticky veškeré pravomoci ostatních uživatelů na nejvyšší úrovni  nemá však přístup k editaci známek, provádění ekonomických úkonů, číst některé hodnotící zprávy a přístup do soukromých sektorů  vytváří analýzy, ukládá/zavádí nové moduly a rozšiřuje funkčnost systému E: VYUČUJÍCÍ  vypisuje, upravuje a odevzdává projekty  podepisuje smlouvy, nahlíží do smluv  komunikuje s žákem, vyřizuje dotazy rodičů  je třídním, spravuje třídu a organizuje akce  informuje se o vybavení místností, kabinetů a o aktuálním obsazení místností  informuje se o ostatních zaměstnancích a studentech  sestavuje zadání úkolů, kontroluje a hodnotí zaslané úkoly  vkládá známky, eviduje docházku, vyřizuje omluvenky  informuje se o nabídce titulů ve školní knihovně, vznáší návrhy na nákup nových titulů  informuje se o jídelníčku  projednává kázeňské záležitosti  nahlašuje závady  dohlíží na hostující praktikanty a vypracovává zprávu a jeho působení na škole  sestavuje metodické plány výuky  objednává a ruší si obědy  zapůjčuje si knihy  informuje se o nabízených školeních, sděluje informace o své aprobaci, certifikátech  prochází si výukové materiály, vkládá nové a upravuje stávající  informuje se o případném suplování  informuje se o možnostech čerpání dovolené  oznamuje nemoc  sepisuje zprávy o připravovaných akcích, vkládá fotografie na školní web  prochází si uplynulé události a edituje je  informuje se o vyhláškách a nařízeních  mění svá nastavení účtu F: PRACOVNÍK ADMINISTATIVY  upravuje záznamy/kompletuje v databázích projekty  komunikuje s uživateli systému, státní správou, externími entitami (státní správa, dodavatelé)  informuje se o vyhláškách, nařízeních, sestavuje plány, analýzy  eviduje majetek, operuje s výstupy ekonomického softwaru G: NÁVŠTĚVNÍK  vznáší požadavek na vytvoření účtu,provádí zápis dítěte  informuje se o vybavení, vyučovaných předmětech , vyučujících, aktualitách, plánovaných akcích  objednává si jídlo v jídelně, informuje se o jídelníčku H: TECHNICKÝ PRACOVNÍK  informuje se o majetku, místnostech, kabinetech, zjišťuje požadavky na opravy,  potvrzuje odstranění závady  pracuje s emailem, registrace v jídelně, informuje se o rozvrzích místností  vznáší požadavky na doplnění materiálu a nákup vybavení  sestavuje jídelníček, potvrzuje objednávky jídla a informuje se o odhláškách obědů I: EKONOMICKÝ SW  poskytuje ekonomické analýzy na základě dat načtených z databází majetek, vybavení, projekty, zboží, zakázky, objednávky, licence  monitoruje životnost surovin, vybavení a platnost licencí a sestavuje odhady výdajů pro jednotlivé měsíce J: TVORBA VYSVĚDČENÍ  čerpají informace o žácích, adresách, zaměstnancích, třídách, prospěchu, docházce a kázeňských trestech  ukládají záznam o vygenerování vysvědčení K: BANKA  představuje platební bránu systému, přijímá požadavky na provedení platbu a vrací potvrzení platby  informuje o zůstatcích na účtech a o historii plateb INFORMAČNÍ SYSTÉM ZÁKLADNÍ ŠKOLY 1. SPRÁVA ZAMĚSTNANCŮ 2. SPRÁVA MAJETKU 3. ORGANIZACE VÝUKY 4. PROVOZNÍ AGENDA 5. PODPORA UŽIVATELŮ Návrh informačního systému základní školy, Ondřej Mazurek, F150592 Diagram funkční struktury systému - základní rozlišovací úroveň Návrh informačního systému základní školy, Ondřej Mazurek, F150592 Diagram funkční struktury systému - rozlišovací úroveň 1 1. SPRÁVA ZAMĚSTNANCŮ 1.2 PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ 1.1 EVIDENCE SMLUV 1.3 ŠKOLENÍ 1.4 ZPRACOVÁNÍ MEZD 1.5 ORGANIZACE PRACOVIŠŤ SPRÁVA ZAMĚSTNANCŮ - zabývá se veškerou personální agendou včetně přijímání nových zaměstnanců, jejich odměňování, vzdělávání a organizací pracovišť. EVIDENCE SMLUV - určena k přehlednému vedení záznamů o smlouvách uzavřených se zaměstnanci (na dobu určitou i neurčitou), vymezuje jejich práva a povinnosti, benefity. PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ - agenda souvisící s náborem nových zaměstnanců, disponuje nástroji pro formulování požadavků na nového zaměstnance, vyhodnocení uchazečů, vedení přijímacích pohovorů a zaškolování. ŠKOLENÍ - eviduje připravovaná i probíhající školení, aprobace vyučujících, získané certifikáty, údaje o tom, který zaměstnanec si doplňuje kvalifikaci. Poskytuje prostředky pro organizaci povinných školení vyžadovaných zřizovatelem či ministerstvem školství či školním metodikem prevence. ZPRACOVÁNÍ MEZD - představuje jednoduchý přehled personálního účetnictví, možnost výpočtu proměnlivé složky mzdy na základě pracovního nasazení a dosažených úspěchů . ORGANIZACE PRACOVIŠŤ - eviduje jednotlivé organizační struktury na základní (pedagogičtí, pracovníci administrativy, zaměstnanci úklidu, školní družiny, jídelny), vymezuje jednotlivé úkoly (třídnictví, zodpovědnost za odborné učebny, účast v projektech), umožňuje pružně reagovat na nenadálé změny (zajištění záskoků, suplování). Návrh informačního systému základní školy, Ondřej Mazurek, F150592 Diagram funkční struktury systému - rozlišovací úroveň 1 2. SPRÁVA MAJETKU 2.1 SPRÁVA HMOTNÉHO MAJETKU 2.2 EVIDENCE DODAVATELŮ 2.3 SPRÁVA NEHMOTNÉHO MAJETKU 2.1.1 SPRÁVA BUDOV 2.1.2 SPRÁVA VYBAVENÍ 2.3.1 SPRÁVA SOFTWAROVÉHO VYBAVENÍ 2.3.2 SPRÁVA LICENCÍ SPRÁVA MAJETKU - slouží k vedení záznamů o veškerém movitém i nemovitém majetku školy, včetně softwarových licencí a publikací. SPRÁVA HMOTNÉHO MAJETKU - zajišťuje správu prostor školy včetně veškerého vybavení SPRÁVA BUDOV - kromě samotné evidence se zabývá možnostmi servisu a údržby budov, jednotlivých místností včetně kabinetů a odborných pracovišť. SPRÁVA VYBAVENÍ - řeší evidence veškerého vybavení, materiálu a surovin v rámci školy, poskytuje podklady pro ekonomické oddělení i servis a údržbu jednotlivých položek. SPRÁVA NEHMOTNÉHO MAJETKU - ošetřuje nakládání se softwarových vybavením školy i správu licencí SPRÁVA SOFTWAROVÉHO VYBAVENÍ - souhrn softwarového vybavení, jímž škola disponuje, evidence manuálů, uživatelských příruček, informací o verzích, vzájemné kompatibilitě produktů. SPRÁVA LICENCÍ - slouží k evidenci zakoupených licencí a udržování si přehledu o podmínkách využívání softwarového vybavení či služeb, možnostech jejich využívání, evidence patentů a publikací školy. EVIDENCE DODAVATELŮ - umožňuje vedení záznamů o jednotlivých smluvních partnerech a dodavatelích (poskytovatelů surovin, potřebných zařízení či služeb) a vyhodnocovat jejich nabídky, vyhlašovat výběrová řízení na dodavatele. Návrh informačního systému základní školy, Ondřej Mazurek, F150592 Diagram funkční struktury systému - rozlišovací úroveň 1 3. ORGANIZACE VÝUKY 3.3 SPRÁVA STUDIJNÍCH MATERIÁLŮ 3.2 SPRÁVA ROZVRHŮ 3.1 KLASIFIKACE 3.4 TŘÍDNÍ KNIHA 3.5 SUPLOVÁNÍ 3.4.1 EVIDENCE DOCHÁZKY 3.4.2 KÁZEŇSKÁ AGENDA 3.1.1 HODNOCENÍ ÚKOLŮ 3.1.2 EVIDENCE ZNÁMEK 3.1.3 TVORBA VÝSTUPNÍCH ZPRÁV 3.3.1 SPRÁVA STUDIJNÍCH OPOR 3.3.2 SPRÁVA TESTŮ A ZADÁNÍ ÚKOLŮ Návrh informačního systému základní školy, Ondřej Mazurek, F150592 Diagram funkční struktury systému - rozlišovací úroveň 1 4. PROVOZNÍ AGENDA 4.1 EVIDENCE DOKUMENTŮ 4.2 SPRÁVA POŘÁDANÝCH AKCÍ 4.3 SPRÁVA JÍDELNY 4.4 EVIDENCE PROJEKTŮ 4.1.1 SPRÁVA WEBOVÝCH STRÁNEK 4.1.2 SPRÁVA VYHLÁŠEK, NAŘÍZENÍ 4.1.3 INSPEKČNÍ ZPRÁVY 4.1.4 E-MAILY 4.1.5 VÝSTUPY PRO STÁTNÍ SPRÁVU 4.2.1 AKCE KONANÉ NA ŠKOLE 4.2.2 EXKURZE 4.2.3 VÝLETY A ŠKOLY V PŘÍRODĚ 4.2.4 PRONÁJEM ŠKOLNÍCH PROSTOR ORGANIZACE VÝUKY pokrývá veškeré oblasti související s hlavním účelem školy - poskytováním základního vzdělání. KLASIFIKACE - určuje způsoby hodnocení a klasifikace žáků, shrnuje postupy pro práci s žáky s poruchami učení. HODNOCENÍ ÚKOLŮ zaměřuje se na zadávání úkolů a projektů a vyhodnocováním odevzdaných prací. EVIDENCE ZNÁMEK sdružuje veškeré relevantní klasifikační údaje jednotlivých žáků. TVORBA VÝSTUPNÍCH ZPRÁV slouží k podpoře tvorby vysvědčení či výstupních zpráv, předávání informací o žácích v případě jejich přestupu na jinou školu. SPRÁVA ROZVRHŮ - zaměřuje se na oblast tvorby rozvrhů jednotlivých tříd, možnostmi přizpůsobení, individuálními studijními plány. SPRÁVA STUDIJNÍCH MATERIÁLŮ - slouží k zajištění podpory výuky studijními materiály a rovněž i prověřování získaných znalostí žáků. SPRÁVA STUDIJNÍCH MATERIÁLŮ - slouží k správě jednotlivých předmětů a podpoře výuky prostřednictvím zakoupených či vytvořených studijních materiálů. SPRÁVA TESTŮ A ZADÁNÍ ÚKOLŮ -zabývá se formulací vhodných zadání úkolů i testů a rovněž jejich vyhodnocováním. TŘÍDNÍ KNIHA - agenda třídních učitelů a výchovného poradce, poskytuje nástroje pro evidování přestupků či naopak pozoruhodných vyznamenání žáků, umožňuje vést evidenci docházky i omluvenek. EVIDENCE DOCHÁZKY - zabývá se evidencí docházky i omluvenek, poskytuje nástroje pro komunikaci s rodiči i orgánem sociální péče. EVIDENCE KÁZEŇSKÉ AGENDY - zabývá se evidencí kázeňské agendy, poskytuje nástroje pro komunikaci s rodiči i orgánem sociální péče. SUPLOVÁNÍ - slouží k vedení záznamů o předem hlášené i neočekávané absenci pedagogů, disponuje nástroji pro řešení dané situace (možnosti náhradní výuky, kontaktování rodičů, možnosti záskoku bývalými zaměstnanci školy). PROVOZNÍ AGENDA zabývá se chodem činností školy, které nesouvisí přímo s organizací výuky, ale hrají nezastupitelnou podpůrnou roli. EVIDENCE DOKUMENTŮ - slouží k zaznamenávání veškerých dokumentů souvisejících s chodem školy a to jak v elektronické, tak tištěné podobě. EVIDENCE POŘÁDANÝCH AKCÍ - poskytuje podporu pro organizování školních akcí nejrůznějších typů, besed s občany, exkurzí do podniků v okolí školy, kulturní vzdělávání dětí i sportovních či odborných soutěží, školních výletů, škol v přírodě či lyžařských kurzů. SPRÁVA JÍDELNY - řeší chod školní jídelny, její zásobování, rezervace i odhlášky obědů, sestavovaní jídelničku v souladu s odpovídajícími nařízeními. EVIDENCE PROJEKTŮ - sdružuje prostředky a nástroje pro předkládání projektů, jejich zpracování a odpovídající vyhodnocení. Získává informace o momentálně vypsaných projektech zřizovatelem, státními orgány a Evropskou Unií. Návrh informačního systému základní školy, Ondřej Mazurek, F150592 Diagram funkční struktury systému - rozlišovací úroveň 1 5. ŽÁKOVSKÁ AGENDA 5.1 PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ 5.2 ŽÁKOVSKÁ KNÍŽKA 5.3 OBJEDNÁVKY 5.4 VÝUKA 5.5 NASTAVENÍ ÚČTU 5.6 POŠTOVNÍ KLIENT 5.3.1 OBJEDNÁVKY POMŮCEK A UČEBNIC 5.3.2 PŘIHLÁŠKY NA AKCE POŘÁDANÉ ŠKOLOU 5.4.1 VZDĚLÁVACÍ MATERIÁLY 5.4.2 SPRÁVA ÚKOLŮ ŽÁKOVSKÁ AGENTA představuje soubor nástrojů, činností a opatření využívaných žákem či rodiči. PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ - agenda související se zápisem žáka do školy a zároveň se zabývá i dalšími možnostmi jeho kariérního růstu po absolvování školy a přípravou pro přijímací řízení na střední školy, rovněž umožňuje rodičům zažádat si o odklad nástupu na základní školu nebo podat žádost o přestup. ŽÁKOVSKÁ KNÍŽKA - slouží k vedení záznamů o prospěchu, docházce a kázeňských přestupních. OBJEDNÁVKY - jedná se o evidenci nabídek akcí a produktů školy, poskytuje informace pro platby a eviduje učiněné objednávky. VÝUKA - soubor prostředků, umožňující žákovi zaznamenávat si nejdůležitější poznatky z hodin, zpřístupňuje studijní materiály i testy, podporuje práci s literaturou a jinými zdroji. NASTAVENÍ ÚČTU - představuje možnost pro specifikování požadavků ze strany rodiče či žáka - například uvedení zdravotních omezení, žádost o individuální studijní plán, ale rovněž zde patří i běžná správa účtu, tedy evidence adres, plateb a platebních informací. POŠTOVNÍ KLIENT - interní poštovní klient, který představuje možnost pro přímou komunikaci mezi žáky, vyučujícími a dalšími pracovníky (školní psycholog, metodik prevence, výchovný a kariérní poradce) ŽÁK VYUČUJÍCÍ SPRÁVCE 3.3.1 SPRÁVA STUDIJNÍCH OPOR 3.3.2 SPRÁVA TESTŮ A ZADÁNÍ ÚKOLŮ Vložení studijního materiálu Potvrzení vložení Požadavek na přehled materiálů Úpravy materiálů Přehled materiálů Informace o problému s nahranými souboryPotvrzení vyřešení požadavku Informace o problému s vloženými soubory Potvrzení vyřízení požadavku Požadavek na resetování testu Potvrzení resetování Vložení zadání Potvrzení vložení Informování se o průběžných verzích Info o verzích Vložení připomínekOhodnocení Potvrzení vložení hodnocení Požadavek na resetování Potvrzení resetování Požadavek na statistiky testůVygenerované statistiky Dotaz na zadané testy a úkoly Info o zadaných testech a úkolech Nahrání pracovní verze úkoluVyjádření k pracovní verzi Finální odevzdání úkolu Potvrzení přijetí Vypracování testu Potvrzení přijetí zpracovaného testu Dotaz na hodnocení Informace o hodnoceníPožadavek na přezkum hodnocení Vyjádření k požadavku na přezkum Připom ínkakstudijním m ateriálům Adresapožadovaného souboru Žádostostudijnímateriály STUDIJNÍ MATERIÁLY ÚKOLY, TESTY ODEVZDANÉ ÚKOLY DFD procesu 3.3 - Správa studijních materiálů DODAVATELÉ BANKA STÁTNÍ SPRÁVA ZBOŽÍ VYBAVENÍ TECHNICKÝ PRACOVNÍK SMLOUVY 4.3.1 ORGANIZACE JÍDELNÍČKU 4.3.1 ORGANIZACE JÍDELNÍČKU OBJEDNÁVKY OBĚDŮ 4.3.2 SPRÁVA OBJEDNÁVEK STRAVY 4.3.2 SPRÁVA OBJEDNÁVEK STRAVY 4.3.3 EVIDENCE ZÁSOB 4.3.3 EVIDENCE ZÁSOB PRACOVNÍK ADMINISTRATIVY DOKUMENTY STRÁVNÍK UŽIVATEL PRACOVNÍK ADMINISTRATIVY VYUČUJÍCÍ VEDENÍ Potvrzení plateb Požadavek na informace o platbách Požadavek na zajištění plateb Potvrzení plateb Informaceohospodařeníškolníjídelny Požadaveknainformaceohospodaření Žádost o info o stavu zásob Informace o stavu zásob Požadavek na doplnění surovin Informace o vyřízení požadavku Informace o požadavku na doplnění surovin Info o vyřízení Nabídky dodavatelů Dotaz na stav zásob Informace o zásobách Výběr dodavatele Dotaz na stav objednávek Informace o stavu objednávek Objednávka obědů Potvrzení objednávky Požadavek na zrušení rezervace obědu Potvrzení zrušení Dotaz na stav objednávek Informace o stavu objednávek Stanovení jídelníčku Potvrzení úprav jídelníčku Požadavek na informace o nutričním složení, alergenech Informace o složení pokrmů Informace o alergenech Žádost o informace o alergenech Informace o položkách na jídelníčku Požadavek na informace o plánovaných pokrmech DFD procesu 4.3 - Správa jídelny KÁZEŇ DOCHÁZKA 5.2.1 EVIDENCE DOCHÁZKY 5.2.2 EVIDENCE ZNÁMEK 5.2.3 KÁZEŇSKÁ AGENDA 5.4 PŘÍPRAVA VÝSTUPNÍCH ZPRÁV VYUČUJÍCÍ TVORBA VYSVĚDČENÍ ŽÁK RODIČ ODEVZDANÉ ÚKOLY Aktuálníinform ace o klasifikacižáka Vložení záznamu o absenci Informace o omluvenkách Potvrzení o přijetí informací o kázni Informace o kázni žáka Export dat pro tisk vysvědčení, výstupních zpráv Požadavek na zaslání dat Požadavekna zaslání Inform ace o aktuálním stavu Žádost o přezkum Požadavek na informace o neomluvené absenci Informace o absenci Požadavek na zobrazení omluvenky Vložení omluvenky Vložení omluvenky Informace o zameškaných hodinách Požadavek na stav zameškaných hodin Inform ace o absenci Požadaveknazaslání inform ace o absenci Aktualizace znám ek Požadavek na informace o stavu známek Informace o prospěchu Zaznamenání kázeňského přestupku, pochvaly Požadavek na zobrazení Informací o kázni žáka Informace o kázni žáka Požadavek na informace o kázni ZNÁMKY Informace o kázni Žádost o informace o klasifikaci Informace o prospěchu Žádosto přezkum hodnocení DFD procesu 5.2 - Žákovská knížka ODEVZDANÉ ÚKOLYPožadavek na informace DATOVÝ MODEL UŽIVATELÉ Původně byly v systému zvažovány tři tabulky určené pro evidenci uživatelů: obecná nazvaná UŽIVATELÉ, od níž se odvíjely podřízené tabulky ŽÁCI a ZAMĚSTNANCI. Tabulka ŽÁCI měla evidovat nejen účty žáků, ale také rodičů a pedagogických asistentů, přičemž pro jednotlivé podtypy měla platit jistá omezení - rodič by například neměl mít možnost odevzdávat úkoly, pro žáka zase pro změnu nemají význam platební informace a asistent by neměl mít přístup k osobním datům studenta. V tabulce ZAMĚSTNANCI měly pro změnu existovat účty typu správce, vedení, pracovník administrativy, technický pracovník, pedagog, stážista. Účty, které by nebyly spárovány ani se záznamem v tabulce ŽÁCI, ani v tabulce ZAMĚSTNANCI, by představovaly externí entity, tedy osoby, které nevstupují do primárního procesu školy, ale využívající některých sekundárních služeb - typicky by šlo o strávníky školní jídelny, kterým by bylo umožněno elektronicky si objednat stravu či objednávku zrušit nebo využít interní pošty pro komunikaci s vedením jídelny. Během zpracovávání návrhu jsem se však rozhodl pro odlišné řešení a ponechal pouze univerzální tabulku UŽIVATELÉ a pro odlišení jednotlivých typů uživatelů je využíváno atributů typ a role. TYP (SMALLINT) ROLE (SMALLINT) VÝZNAM KÓDU 0 0 uživatel (např. strávník školní jídelny) 1 0 žák 1 1 rodič 1 2 asistent 2 0 Technický pracovník 2 1 Pracovník administrativy 2 2 Pedagog 2 3 Stážista 2 4 Vedení 3 0 } prostor pro více typů správcovských účtů3 1 3 2 Uživatelé Objednávky obědů Zprávy Výpůjčky Adresy Výtisky Knižní tituly Jídelníček ERD - uživatelský účet Souvislosti společné pro všechny typy účtů Majetek Místnosti Závady Objednávky Zboží Knižní tituly Vybavení Výtisky Uživatelé Smlouvy Dodavatelé Dokumenty Články Projekty ERD - majetek Uživatelé Výuka Předměty Výukové materiály Místnosti Vybavení Třídy Akce Suplování Úkoly, testy Odevzdané práce Známky Praxe Docházka Omluvenky Aprobace Kázeň Školení Šatní skříňky ERD - výuka POPISY JEDNOTLIVÝCH TABULEK ADRESY Tabulka, umožňující spárovat korespondenční údajů se záznamem uživatele. primární klíč: id_adr cizí klíč: uz_id atributy: typ ulice_cp cast_obce obec okres psc stat AKCE V této tabulce jsou evidovány záznamy o akcích pro žáky připravované školou včetně termínů a požadavků pro účast. primární klíč: id_akce cizí klíč: id_trida atributy: typ nazev termin zpoplatneno cena poradatel APROBACE Spojovací tabulka, evidující aprobace a certifikáty jednotlivých vyučujících. primární klíč: id_apr cizí klíč: uz_id atributy: zamereni ziskano stupen ČLÁNKY Slouží k ukládání a archivaci článků umísťovaných na webové stránky školy, případně poskytované médiím. primární klíč: id_cl cizí klíč: id_dok uz_id atributy: typ nadpis platnost_od platnost_do zneni DODAVATELÉ Jedná se o tabulku, která umožňuje udržet si přehled o dodavatelích a následně je filtrovat na základě oblastí, ve kterých podnikají. primární klíč: id_dod atributy: oblast_podnikani hodnoceni_zkusenosti poznamka kontakt ulice_cp mesto psc web DOCHÁZKA Jedna z tabulek, do které zapisuje modul Třídní kniha, vyučující zde zaznamenává absence žáka na konkrétní výuce. primární klíč: id_abs cizí klíče: uz_id id_vyuka atributy: datum stav DOKUMENTY Tabulka sdružující veškeré dokumenty v systému. primární klíč: id_dok cizí klíč: id_majetek uz_id atributy: typ nazev cesta_k_souboru vlozeno_kdy ochrana JÍDELNÍČEK Tabulka určená k evidenci připravovaných pokrmů pro jednotlivé dny. primární klíč: id_jidlo atributy: datum svacina svacina_alergeny polevka polevka_alergeny omluveno_kym hljidlo hljidlo_alergeny napoj napoj_alergeny KÁZEŇ Tabulka sloužící k evidenci kázeňských přestupků a pochval jednotlivých žáků (poznámky, napomenutí, návrhy na snížení známky z chování, podmínečná vyloučení) včetně jejich zdůvodnění. primární klíč: id_kazen cizí klíče: uz_id (žák, který se provinil) uz_id (vyučující, který postih udělil) atributy: typ zduvodneni skolni_rok KNIŽNÍ TITULY Tabulka sloužící jako přehled dostupných knižních titulů a audiovizuálních děl. primární klíč: id_kniha atributy: typ zamereni autor nazev podnazev nakladatelstvi rok ISBN umisteni MAJETEK Základní obecná tabulka, v nichž je evidován veškerý majetek školy. primární klíč: id_majetek atributy: cena_za_ks MÍSTNOSTI Tabulka je určena k ukládání záznamů o místnostech - odborných učebnách, kabinetech. primární klíč: id_mistnost atributy: typ budova patro OBJEDNÁVKY Tabulka určená k vedení záznamů o plánovaných, probíhajících i již vyhotovených objednávkách. primární klíč: id_obj cizí klíč: id_majetek id_zbozi uz_id id_dod atributy: vlozeno vyreseno stav OBJEDNÁVKY OBĚDŮ Spojovací tabulka mezi jednotlivými uživateli a záznamy v jídelníčku. primární klíč: id_obob cizí klíče: uz_id id_jidlo atributy: objednano_kdy zaplaceno zruseno_kdy ODEVZDANÉ ÚKOLY Tabulka, ve které se ukládají záznamy o nahraných souborech. primární klíč: id_oduk cizí klíče: id_ukol uz_id atributy: nahrano cesta_k_souboru hodnoceni OMLUVENKY Tabulka související s tabulkou absencí, ke každému záznamu (či skupině záznamů) umožňuje připojit anulující zdůvodnění. primární klíč: id_oml cizí klíč: id_abs atributy: zduvodneni dolozeno_kdy omluveno_kym PRAXE V této tabulce je zaznamenáváno působení studentů pedagogických fakult na škole včetně termínů, dohlížejícího učitele a výstupní zprávy. primární klíč: id_praxe cizí klíč: uz_id (student) uz_id (dozorující učitel) atributy: skola fakulta specializace vystupni_zprava termin PROJEKTY Slouží k evidenci probíhajících projektů i souvisejících výstupů. primární klíč: id_proj cizí klíč: id_dok uz_id atributy: nazev zamereni zadavatel kontaktni_informace popis stav rozpocet EU cesta_ke_slozce_s_vystupy PŘEDMĚTY Tabulka sloužící k evidenci jednotlivých předmětů, kroužků i kurzů. primární klíč: id_pr atributy: nazev urceno_pro_rocnik hodinova_dotace odkaz_na_ucebni_plan SMLOUVY Tabulka, ve které jsou evidovány veškeré uzavřené smlouvy (zaměstnanecké, s dodavateli), licence, dohody o provedení práce, apod. primární klíč: id_smlouva cizí klíč: id_obj atributy: typ popis platnost_od platnost_do cesta_k_souboru vlozeno_kdy SUPLOVÁNÍ Tabulka, v níž se ukládají nahlášené absence vyučujících a následně jim lze přiřadit záznam o zastupujícím vyučujícím. primární klíč: id_supl cizí klíč: id_vyuka uz_id (záskok) atributy: zruseno zadani_pro_tridu ŠÁTNÍ SKŘÍŇKY Tabulka, v níž se eviduje přidělení jednotlivých šatních skříněk žákům během akademického roku. primární klíč: id_skrinka cizí klíč: uz_id atributy: typ budova patro skolni_rok ŠKOLENÍ Představuje rozpis plánovaných i uplynulých školení, jak už interních, tak také těch poskytovaných externí firmou při zavádění nového vybavení. primární klíč: id_skoleni cizí klíč: id_apr atributy: termin typ poradatel poradatel_adresa nazev popis TŘÍDY Tabulka umožňující sdružovat žáky do základních organizačních jednotek. primární klíč: id_trida cizí klíč: uz_id (třídní učitel) id_mistnost (domovská třída) atributy: nazev typ_tridy ÚKOLY,TESTY Tabulka obsahující zadání úkolů, odkazy na testy, obecně podmínky pro absolvování předmětu. primární klíč: id_ukol cizí klíč: id_vyuka atributy: zadani termin_od termin_do typ material_cesta_k_souboru UŽIVATELÉ Jedná se o výchozí tabulku sdružující veškeré uživatele v systému. Kromě přihlašovacích údajů obsahuje také některé osobní údaje, kterými disponují všechny skupiny uživatelů. primární klíč: uz_id cizí klíč: id_trida atributy: prihlasovaci_jmeno heslo opravneni jmeno prijmeni datum_narozeni telefon e-mail registrovan_kdy overeno_kdy naposledy_online typ role avatar VYBAVENÍ Tabulka umožňující vést záznamy o technickém stavu vybavení a jeho rozmístění do jednotlivých místností. primární klíč: id_vyb cizí klíč: id_mistnost uz_id atributy: nazev porizeno typ popis VÝPŮJČKY KNIH Jedná se o spojovací tabulku mezi jednotlivými uživateli a konkrétními výtisky. primární klíč: id_pujc cizí klíče: uz_id id_vytisk atributy: termin pujceno_na_dobu vraceno vraceno_kdy pokuta VÝTISKY Tabulka určená k vedení záznamů o stavu jednotlivých výtisků. primární klíč: id_vytisk cizí klíč: id_kniha atributy: zduvodneni dolozeno_kdy omluveno_kym VÝUKA V tabulce se zaznamenává probíhající výuka. primární klíč: id_vyuka cizí klíče: uz_id id_trida id_mistnost id_pr atributy: skolni_rok VÝUKOVÉ MATERIÁLY Jedná se o evidenci studijních opor k jednotlivým předmětům. primární klíč: id_vm cizí klíč: id_pr uz_id atributy: rocnik nazev typ popis cesta_k_souboru ZÁVADY Tabulka umožňuje zaznamenávat závady a opotřebení vybavení i samotných místností či chodeb. primární klíč: id_zavada cizí klíč: id_vyb uz_id (nahlasil) uz_id (vyresil) atributy: typ popis nahlaseno_kdy vyreseno vyreseno_kdy ZBOŽÍ Tabulka shrnuje veškeré zboží, materiál a suroviny využívané při chodu školy a souvisejících provozů. primární klíč: id_zbozi atributy: nazev typ popis ZPRÁVY V této tabulce zaznamenáváme jak e-maily, kterých mohou využívat zaměstnanci a vedení školy, tak záznamy o odeslaných zprávám v rámci interní pošty (oprávnění k využívání této služby mají kromě výše uvedených skupin uživatelů i žáci). primární klíč: id_zpr cizí klíče: uz_id (kdo) uz_id (komu) id_trida atributy: typ odeslano_kdy odpovezeno_kdy predmet obsah zobrazeno hromadny smazano_uz1 smazano_uz2 cesta_ke_slozce_s_prilohami HARDWAROVÉ POŽADAVKY Systém bude poměrně nenáročný a to jak co se týče požadavků na server, tak na pracovní stanice, jak bylo uvedeno v charakteristice školy v úvodní části, školu navštěvuje zhruba 500 žáků a je zde zaměstnáno 52 zaměstnanců, přičemž informatika je vyučována od 5. ročníku, což nám redukuje počet potenciálních uživatelů školního systému (ze strany žáků) zhruba na polovinu. Co se týče zaměstnanců školy, deset z nich je buď pracovníky úklidu nebo zaměstnanci jídelny a významné využívání systému se z jejich strany nepředpokládá. Samozřejmě je třeba uvažovat také rodiče žáků, kteří se budou chtít informovat jak o prospěchu, tak školních akcích, ale obecně se neočekává nápor několika set uživatelů zároveň. Jako optimální je vzhledem k budoucímu rozvoji doporučen server v následující konfiguraci: Procesor s šesti jádry o výkonu minimálně 8700; Paměť 64 GB RAM RDIMM 1600 MHz; 2 x 3 TB SATA 3,5´´, 7200 ot./min; redundantní zdroj o kapacitě min. 490 W; 2 x 1 Gbit síťová karta on-board; MS Windows Server 2012 R2 a novější. Uživatelské rozhraní by mělo fungovat prakticky na libovolné stanici s internetovým prohlížečem, minimální podporované rozlišení 1024x 768. SOFTWAROVÉ POŽADAVKY SERVERU Pro správné fungování je vyžadován Apache HTTP server, podpora MySQL 5.0 a vyšších verzí, minimálně PHP 4.2. Veškeré potřebné softwarové vybavení bude dodáno na přiloženém instalačním DVD. OVĚŘENÍ FUNKČNOSTI Pro základní ověření funkčnosti softwaru poslouží spuštění rozhraní PHP My Admin - v internetovém prohlížeči je třeba do adresního řádku vepsat adresu localhost (případně 127.0.0.1:887). Je-li PHP My Admin spuštěn, byla prověřena funkčnost Apache a PHP, pakliže se úspěšně přihlásíme k našemu účtu, funguje i MySQL INSTALACE / OBNOVA SYSTÉMU Provedeme upload všech souborů ze složky SYSTEM na přiloženém DVD na nás server, v internetovém prohlížeči zadáním adresy localhost spustíme PHP My Admina a na záložce Import zvolíme Import ze souboru. Následně vybereme soubor databaze.sql nacházející se ve složce DB na proloženém DVD, znakovou sadu nastavíme na UTF-8 a klikneme na tlačítko Proveď, čímž dojde k nahrání databáze. ZÁLOHOVÁNÍ Doporučuje se vytvářet si zálohu jednou měsíčně - zálohujeme obsah složek USERDATA a DOCUMENTS, zálohu databáze provádíme opět přes rozhraní PHP My Admin na záložce Export. Jako formát zvolíme SQL a klikneme na "Proveď".