OPORY 1
K A M E R A
Natočte krátky postup práce, výrobu nejakého předmětu anebo činnosti a proveďte to v deseti
krátkých němých záběrech. Důležité je, abychom se dozvěděli kde, kdo a co vytvořil. Důležité je
udržet kontinuitu času.
POHYB
Úkolem je natočit 10 jednoduchých záběrů digitální kamerou, která je zafixována na stativu.
Není povoleno panorámovat do stran, švenkovat nahoru dolů či zoomovat. Záběry musí být
statické. Každý záběr má 6 - 10 sekund a jsou střiženy za sebou přímo v kameře. Celá natočená
sekvence se dodatečně střihově nezpracovává. Není povoleno natáčet lidi. Rovněž není povolena
příprava scénářem. Musí jít o bezprostřední nasnímání pohybů nacházejících se někde v
exteriéru. Analýza výsledku probíhá přímou projekcí nasnímaných záběrů kamerou, kde se
ukazuje, že vznikl zajímavý a velice živý film. To poukazuje na bystrost režiséra a kameramana.
Bez přípravy, bez scénáře, bez střihu je film plný dramatických atmosfér, které samy vytvoří
zajímavý příběh a tím i kvalitní film. Jde o trénink vyhledávání a začleňování pohybu do
struktury filmového vyprávění.
RÁM
Úkolem je natočit jednu scénu s jednou postavou (např. u snídaně) s chybějící rekvizitou. Musí
být jasné, že rekvizita je součástí příběhu, ale nesmí být použita v záběrech. Například: Rybář
loví na břehu řeky ryby, ale my nemáme při natáčení rybářský prut. Jiný příklad: Cyklista
zastaví na rušné křižovatce na červenou, čeká až padne zelená a pak odjíždí. Nemáme ale k
dispozici kolo. Scéna má maximálně 6 záběrů.
OPRORY 2
VYPRAVĚČ
Úkolem je natočit čtyři významové situace s použitím subjektivních pohledů. Nejprve vytvoříme
dva klíčové záběry jedné postavy. Jednou se vybraný herec v obličeji usmívá a podruhé vytvoří
smutný výraz. Doporučuje se vzít si spíše neherce, o kterém víme, že herectví příliš neovládá.
Na to navazují dva subjektivní pohledové záběry, vytvořené kameramanem zobrazující jakým
způsobem jde po mostě. Jednou, kdy se kamera dívá do země na nohy procházejících turistů,
vyjadřuje kamera smutnou náladu postavy, její vnitřní uzavřenost a podruhé, kdy se kamera dívá
vzhůru na sochy a do tváří kolem procházejících lidí, vyjadřuje veselost a dobrou náladu. Potom
se všechny záběry spojí ve střižně do čtyř kombinací a vytvoří se čtyři naprosto rozdílné avšak
funkční významy subjektivních pohledů:
• - Veselá postava prochází veselým světem kamenného mostu plným spokojených
turistu.
• - Tvář postavy s úsměvem je osamocená, protože ve skutečnosti je smutná, bojí se
podívat se kolemjdoucím turistům do tváře.
• - Smutná postávaje skutečně velmi smutná, nezajímá se o dění na mostě, je do sebe
uzavřená.
• - Smutný obličej postavy, která prochází přes most, je ve stutečnosti veselá, to jak
pozoruje se zájmem své okolí. Znamená to snad nějakou masku v obličeji?
Zajímavé na tomto cvičení je také to, že výsledné střihem vzniklé dramatické významy
situací jsou rovněž i dobře zahrané. Neherec, díky subjektivním pravdivým pohledům,
získal na autentičnosti a tedy jeho herectví bylo diváky přijato jako dobré.
KOMPOZICE
Trénink vybalancovaných a nevybalancovaných kompozic - 12. statických záběrů
Vybalancované
- Centrální kompozice - postava v PD a C v exteriéru např. v parku
- Kompozice zlatého řezu - postava v PD a C v exteriéru např. v parku
- Kompozice podle pravidla třetin - postava v PD a C např. v parku
Nevybalancované
- Kompozice gotického stylu - postava v parku nasnímaná symbolicky
- Kompozice renesančního stylu - postava v parku nasnímaná realisticky
- Kompozice barokní - postava v parku nasnímaná expresívne
VELIKOSTI ZÁBĚRŮ
Rozhovor dvou postav s použitím různých velikostí záběrů
Úkolem je natočit rozhovor dvou postav ve dvou vybraných prostředích, celkem v deseti
záběrech. Nejprve je nacházíme v prostředí prvním (prvních 5 záběrů). Během rozhovoru se
rozhodnou postavy přemístit se na nové výhodnější místo (druhých 5 záběrů). Rozhovor
pokračuje. Budou použity jen dva záběry C jinak samé D. Je povoleno udělat pouze 3 záběry
velikosti PD nebo PC.
Příklad struktury rozhovoru: C, D, D, PD,PC postava odchází, PD postava si sedá na novém
místě, D, D, D, C