ÚKOLY A TESTY – Žurnalistické praktikum LEKCE 2 ÚKOL Vyberte si některou z relací pořadu Události (ČT) a Televizní noviny (Nova) z uplynulého týdne, zprávy analyzujte a srovnejte je. LEKCE 3 ÚKOL Zjistěte dostupné informace o letošním ročníku festivalu Opavský páv, vytipujte respondenty a připravte otázky, které jim chcete položit LEKCE 4 TEST Jaké jsou podle vás výhody a nevýhody tiskové konference? Proč je potřeba otázku formulovat jako otevřenou? Co vám při formulaci otázek činilo největší problémy? Upřednostnili byste osobní rozhovor, nebo rozhovor telefonicky či korespondenční? Proč? LEKCE 5 ÚKOL Napište dle odpovědí získaných na tiskové konferenci a na základě dalších načerpaných informací z dostupných zdrojů psanou zprávou o délce 2 400 znaků (vč. mezer). TEST Co vám činilo při psaní největší problémy a proč? Proč je podle vás důležité po napsaní textu přečíst si zprávu nahlas? LEKCE 6 ÚKOL Napište na základě dostupných informací ke stejnému tématu scénář televizního zpravodajského příspěvku. TEST Jaké jiné jazykové prostředky jste volili ve srovnání se zprávou psanou a proč? Jak dlouhý by měl být maximálně synchron? Jak by měla vypadat kompozice televizní zprávy? Jak byste v případě nutnosti krátili televizní zprávu? LEKCE 7 ÚKOL Navštivte libovolnou kulturní událost a napište z ní reportáž. Rozsah – 4 800 znaků včetně mezer. TEST Charakterizujte reportáž jako žánr. S jakými jazykovými a stylistickými prostředky reportáž pracuje? S jakými jazykovými a stylistickými prostředky reportáž pracuje? LEKCE 8 ÚKOL – analyzujte publicistickou reportáž Divadlo objektů, hudby a fantazie z pořadu ČT Kultura.cz a zařaďte pořad Kultura.cz do kontextu české kulturní publicistiky. https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1183619616-kultura-cz/306295350090011/obsah/113081- reportaz-divadlo-objektu-hudby-fantazie – analyzujte publicistickou reportáž Divadlo objektů, hudby a fantazie z pořadu ČT Kultura.cz a zařaďte pořad Kultura.cz do kontextu české kulturní publicistiky. https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1183619616-kultura-cz/306295350090011/obsah/113081- reportaz-divadlo-objektu-hudby-fantazie LEKCE 9 ÚKOL Pokuste se napsat scénář k televizní publicistické reportáži z posledního ročníku Opavský páv. TEST Pokuste se charakterizovat rozdíl mezi psanou a televizní reportáží – zejména s ohledem na použité prostředky. LEKCE 10 ÚKOL Analyzujte interview Šárky Bednářové s básníkem a literárním historikem Petrem hruškou z pořadu Před půlnocí (ČT24, Konec básníků v Čechách?) – z hlediska přípravy moderátorky, způsobu formulace otázek a jejich struktury i vyváženosti obsahu interview, empatie moderátorky vůči respondentovi atp. https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10095690193-pred-pulnoci/410231100252048 TEST V čem vidíte největší úskalí televizního interview? Který rozhovorový pořad v televizi či rozhlase považujete za vydařený a proč? Co musí splňovat interview, aby podle vás bylo dobré? Je nějaké interview, které se podle vás nepovedlo? Které a proč? LEKCE 11 ÚKOL Vyberte si osobnost dle vlastního uvážení a napište otázky, které byste osobnosti kladli – ve strukturovaném pořadí. TEST Co vám dělalo při formulaci otázek největší potíže? Co byste dělali, pokud by respondent na vaši otázku neodpověděl? Proč je vedení rozhovoru pro interview lepší než rozhovor korespondenční či telefonický? LEKCE 12 ÚKOL Přepište interview Šárky Bednářové s básníkem a literárním historikem Petrem hruškou z pořadu Před půlnocí (ČT24, Konec básníků v Čechách?) a pokuste se je upravit do psané podoby. TEST A jakými nástrahami při tvorbě psaného interview jste se museli potýkat? V čem je podle vás výhoda a v čem nevýhoda psaného interview? Kdybyste si mohli k interview vybrat libovolnou osobnost, kdo by to byl? Napište 10 otázek, které byste mu položili (v pořadí, v jakém byste je kladli). LEKCE 13 KORESPONDENČNÍ ÚKOL Napište esej na téma média a etika – 5 normativních stran (tj. 9 000 znaků včetně mezer).