2. Pojem historická kultura, historické vědomí, vizualita v historické kultuře
Náplň lekce: Studenti se seznamují s původem a
vývojem pojmu historická kultura. Na vybraných textech historické vědy
analyzují a interpretují význam pojmu historická kultura, tak jak byl dobově
využíván a v širším společenském prostředí aplikován. Studenti dovedou
popsat strukturu historické kultury, aktivně využívají pojem historické myšlení
a historická gramotnost. Seznamují se s rolí vizuality v historické
kultuře. Na vybraných příkladech historických obrazových pramenů se učí
analyzovat tento druh historické komunikace. Studenti samostatně vyhledávají,
rozlišují, analyzují a interpretují dobové příklady historického povědomí,
vědomí a myšlení. Studenti diskutují nad příklady zneužívání (dezinterpretace)
historického povědomí v široké populaci a mediálním prostředí.
Klíčové pojmy:
Literatura a další zdroje:
BENEŠ, Zdeněk. Historický text a
historická kultura. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-126-9, s. 147–179.
Otázky:
1)
Objasněte, v čem se odlišuje
historické povědomí od historického vědomí?
2)
Vysvětlete, jakou úlohu sehrává
v historické kultuře historická věda?