Mediální prezentace dějin I

2. Pojem historická kultura, historické vědomí, vizualita v historické kultuře

Náplň lekce: Studenti se seznamují s původem a vývojem pojmu historická kultura. Na vybraných textech historické vědy analyzují a interpretují význam pojmu historická kultura, tak jak byl dobově využíván a v širším společenském prostředí aplikován. Studenti dovedou popsat strukturu historické kultury, aktivně využívají pojem historické myšlení a historická gramotnost. Seznamují se s rolí vizuality v historické kultuře. Na vybraných příkladech historických obrazových pramenů se učí analyzovat tento druh historické komunikace. Studenti samostatně vyhledávají, rozlišují, analyzují a interpretují dobové příklady historického povědomí, vědomí a myšlení. Studenti diskutují nad příklady zneužívání (dezinterpretace) historického povědomí v široké populaci a mediálním prostředí.

Klíčové pojmy: historická kultura – historická věda – historické myšlení – historické vědomí – historické povědomí – zneužívání historie – historická gramotnost

Literatura a další zdroje:
BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-126-9, s. 147–179.

Otázky:
1)    
Objasněte, v čem se odlišuje historické povědomí od historického vědomí?
2)    
Vysvětlete, jakou úlohu sehrává v historické kultuře historická věda?