3. Vizuální gramotnost
Náplň lekce: Studenti rozumějí pojmu vizuálně
gramotnost a při nácviku analýzy historických obrazových pramenů rozvíjejí
vlastní kompetence vizuální gramotnosti. Studenti se seznamují s vybranými
modely analýzy a interpretace vizuálního sdělení (obrazu, karikatury,
fotografie.) Studenti aktivně procvičují znalosti z těchto interpretačních
modelů (Panofsky, Flusser, Benjamin, Berger, Ritchin aj.) a předkládají vlastní
výsledky porozumění vizuální skutečnosti. Studenti se zamýšlejí nad zneužíváním
vizuality v sociální a historické komunikaci. Studenti se zamýšlejí nad
rolí umělé inteligence při vytváření vizuálních sdělení. Studenti diskutují o etických
aspektech využívání a zneužívání umělé inteligence při produkci vizuality.
Klíčové pojmy:
Literatura a další zdroje:
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném
umění. Praha: Malvern, 2021. ISBN 978-80-7530-302-8, s. 13–40.
Úkoly:
1)
Aplikujte Panofského interpretační model
obrazu na Vámi vybrané vizuální dílo.
2)
Objasněte, jak Vilém Flusser přistupuje
k analýze fotografie.