Mediální prezentace dějin I

6. Medializace historie a paměť, historik jako nositel paměti

Náplň lekce: Studenti rozumějí pojmům historie (dovednost pramenného dokladu), odborná historická věda a historik. Zamýšlejí se prostřednictvím ukázek z literatury nad chápáním vztahu historie a paměti (Bloch, Le Goff, Todorov aj.) Studenti rozlišují fungování individuální lidské paměti a kolektivní (sociální) paměti (Halbwachs, Assmann, Nora aj.) Studenti se s využitím ukázek z dějin historiografie zamýšlejí nad proměnou postavení historika (historické vědy) v antice, středověku, novověku, 19. století, 20. století a v současnosti. Studenti vyhledávají mediální výstupy (pořady), v nichž vystupují odborní historici. Vybraný díl (ukázku) pořadu analyzují prostřednictvím vlastní recenze. Prezentují v seminární části předmětu základní zjištění o studovaném mediálním produktu.

Klíčové pojmy: historická věda – historik – individuální paměť – kolektivní paměť – medializace historické tematiky

Literatura a další zdroje:
ASSMANN, Jan. Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha: Prostor, 2001. ISBN 80-7260-051-6, s. 31–45.

Otázky:
1)    
Objasněte, v čem se odlišuje historie od sociální (historické) paměti?
2)    
Co je podstatou Halbwachsova konceptu kolektivní paměti?