12. Medializace historie ve vzdělávacím dokumentu, internetové servery
Náplň lekce: Studenti předkládají stručnou učební
zprávu (reflexi), v níž se zamýšlejí nad dosavadními zkušenostmi
s využitím vzdělávacích dokumentů a internetového prostředí
v edukačním prostředí. Studenti pojmenují a charakterizují základní znaky,
jež by měl dobrý vzdělávací materiál (dokument) obsahovat. Studenti
prostřednictvím rozboru ukázek (RVP.cz) chápou, jakými metodickými postupy vyučující
ZŠ a SŠ didaktizují vzdělávací dokumenty ve školní praxi. Studenti diskutují
nad možnostmi využití vzdělávacích dokumentů a internetu v současné výuce
(nejen společenskovědních) předmětů. Studenti se prostřednictvím vybraných
příkladů (Moderní dějiny.cz, HistoryLab aj.) seznamují se vzdělávacími internetovými
portály. Studenti na konkrétních příkladech z těchto serverů analyzují,
jakou roli ve vzdělávacích materiálech sehrávají vizuální a audiovizuální
materiály.
Klíčové pojmy:
Literatura a další zdroje:
HistoryLab:
Moderní dějiny.cz:
Otázky:
1)
Na jakém principu je badatelům, učitelům a
žákům na stránkách Moderních dějin.cz přístupná „Antologie historických
pramenů?“ Jaké jsou konkrétní možnosti vyhledávání v této antologii? Jaké
typy materiálů antologie obsahuje?
2)
Objasněte, v čem je rozdíl mezi
historickým a školním historickým pramenem? Zamyslete se, jak konkrétně může
filmař – dokumentarista napomoci s výukou dějepisu na základní či střední
škole?