Mediální prezentace dějin I

12. Medializace historie ve vzdělávacím dokumentu, internetové servery

Náplň lekce: Studenti předkládají stručnou učební zprávu (reflexi), v níž se zamýšlejí nad dosavadními zkušenostmi s využitím vzdělávacích dokumentů a internetového prostředí v edukačním prostředí. Studenti pojmenují a charakterizují základní znaky, jež by měl dobrý vzdělávací materiál (dokument) obsahovat. Studenti prostřednictvím rozboru ukázek (RVP.cz) chápou, jakými metodickými postupy vyučující ZŠ a SŠ didaktizují vzdělávací dokumenty ve školní praxi. Studenti diskutují nad možnostmi využití vzdělávacích dokumentů a internetu v současné výuce (nejen společenskovědních) předmětů. Studenti se prostřednictvím vybraných příkladů (Moderní dějiny.cz, HistoryLab aj.) seznamují se vzdělávacími internetovými portály. Studenti na konkrétních příkladech z těchto serverů analyzují, jakou roli ve vzdělávacích materiálech sehrávají vizuální a audiovizuální materiály.

Klíčové pojmy: edukační prostředí – didaktická média – internet – mediální výchova – výuka dějinami

Literatura a další zdroje:
HistoryLab:
HistoryLab.cz — Digitální aplikace pro práci s historickými prameny
Moderní dějiny.cz:
Moderní-Dějiny.cz | Úvodní stránka

Otázky:
1)    
Na jakém principu je badatelům, učitelům a žákům na stránkách Moderních dějin.cz přístupná „Antologie historických pramenů?“ Jaké jsou konkrétní možnosti vyhledávání v této antologii? Jaké typy materiálů antologie obsahuje?
2)    
Objasněte, v čem je rozdíl mezi historickým a školním historickým pramenem? Zamyslete se, jak konkrétně může filmař – dokumentarista napomoci s výukou dějepisu na základní či střední škole?