1. Průvodní list a organizace kurzu Sylabus Cíle výuky: Cílem je napomoci tomu, aby student/ka byl/a schopen/na rozlišit jednotlivé vrstvy národního jazyka, a to spisovný jazyk, hovorovou spisovnou češtinu a další. Pozornost je věnována problematice kodifikace a současným postojům ke kodifikaci, současným trendům vývoje jazykových prostředků. Osnova: 1. Rozvrstvení českého národního jazyka; spisovný jazyk, hovorová spisovná čeština, obecná čeština 2. Problematika kodifikace a postojů ke kodifikaci 3. Variantnost hláskoslovných prostředků 4. Vybrané problematické jevy českého pravopisu 5. Variantnost morfologických prostředků – podstatná jména, zájmena a další 6. Variantnost morfologických prostředků – slovesa 7. Slovesné vazby 8. Módní výrazy a vazby; nejčastější prohřešky proti normě 9. Adaptace a skloňování cizích vlastních jmen; přechylování 10. Vliv cizích jazyků na současný český jazyk 11. Čeština krajanů v zahraničí 12. Čeština 20. století 13. Čeština 21. století Vyučující PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D. Organizace kurzu Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení. Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle: * Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie. * Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují. * Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích. · Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace. Podmínky absolvování Kurz je ukončen zápočtem. Zápočet se skládá prostřednictvím zápočtového testu. 1. Rozvrstvení českého národního jazyka Obsahem této části je podat přehled o rozvrstvení národního jazyka. Rozlišit pojmy národní jazyk, spisovný jazyk, hovorová spisovná čeština a obecná čeština, nářečí, slang. Ve studijní opoře studujeme strany 7-12. Úkol 1 Český národní jazyk je jazyk domácích obyvatel Čech, Moravy a Slezska, ale je i jazykem Čechů žijících v zahraničí. Vyberte jednu z nabízených možností: (_) Pravda (_) Nepravda Spisovná čeština se dělí na neutrální, hovorovou a knižní. Vyberte jednu z nabízených možností: (_) Pravda (_) Nepravda Dialekty jsou odrazem vývoje národního jazyka. Vyberte jednu z nabízených možností: (_) Pravda (_) Nepravda https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer 2. Problematika kodifikace a postojů ke kodifikaci Cílem je poukázat na současný stav postojů českých lingvistů ke kodifikaci, které se částečně liší od postojů tradičních. Jako zástupce extrémního postoje ke kodifikaci českého jazyka je vybrán Václav Cvrček a jeho koncept minimální intervence. Ve studijní opoře studujeme strany 13-16. Úkol 2 Jazykovou kodifikaci vytvářejí orgány vědecko-výzkumné. Vyberte jednu z nabízených možností: (_) Pravda (_) Nepravda Úzus je oporou pro jazykovou normu. Vyberte jednu z nabízených možností: (_) Pravda (_) Nepravda Autorem konceptu minimální intervence je Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. Václav Cvrček (_) b. Vojtěch Cvrček (_) c. Václav Čermák https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer 3. Variantnost hláskoslovných prostředků Část třetí přináší přehled o rozrůzněnosti hláskoslovných prostředků, o rozrůzněnosti jejich stylových charakteristik. Úkolem je uvědomit si, že existuje určitá variantnost jazykových prostředků v hláskosloví a že ji lze funkčně využívat při stylizaci projevů v různých komunikačních oblastech. Ve studijní opoře studujeme strany 17-20. Úkol 3 Informace o stylových charakteristikách jednotlivých prostředků a jejich variantách najdeme ve Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost (_) b. Pravidlech českého pravopisu Jsou obě varianty neutrální spisovné? umývadlo/umyvadlo Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. ne (_) b. ano Tato hláskoslovná podoba brejle je spisovná neutrální. Vyberte jednu z nabízených možností: (_) Pravda (_) Nepravda https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer 4. Vybrané problematické jevy českého pravopisu Toto téma má seznámit studenty/ky s charakterem českého pravopisu a upozornit na některá problematická místa v psaní jednotlivých jevů nebo vybraných pravopisných skupin. Ve studijní opoře studujeme strany 21-25. Úkol 4 Česká grafická soustava je Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. cenemická (_) b. pleremická Kdy došlo k poslední kodifikaci pravopisu? Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. 1993 (_) b. 2001 V adjektivu ve spojení bezkopc- kraj napíšeme Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. ý (_) b. í 5. Variantnost morfologických prostředků – podstatná jména, zájmena a další Podobně jako u hláskosloví (viz výše) existují varianty i u morfologických prostředků, jak tvarů, tak morfologických kategorií jako je například číslo nebo rod. Varianty však mají rozdílný charakter, je potřeba mezi nimi rozlišovat. Některé jsou z hlediska současné kodifikace nespisovné, jiné mají rozdílný stylistický charakter. Některé varianty jsou součástí úzu, ale nejsou kodifikovány. Ve studijní opoře studujeme strany 26-29. Úkol 5 Jsou všechny morfologické varianty stylově rozlišeny? Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. ano (_) b. ne Jsou všechny uvedené tvary neutrální spisovné? hokejisti, diplomati, atleti Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. ne (_) b. ano Co je to hyperkorektnost? Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. přehnaná snaha vyjadřovat se spisovně, což vede k vytváření nespisovných tvarů (_) b. vyjadřování jenom spisovné https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer 6. Variantnost morfologických prostředků – slovesa Podobně jako jmen i u sloves platí variantnost morfologických tvarů. Je stejně nutné se v této variantnosti zorientovat, vědět, které tvary a užití morfologických kategorií je spisovné a které je nespisovné, které existuje v úzu a které se stalo součástí kodifikace. Ve studijní opoře studujeme strany 30-32. Úkol 6 Jsou tvary skáči, píši neutrální spisovné? Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. ano (_) b. ne Jsou oba tvary 3. os. pl. neutrální spisovné? (oni) vyrábí, vyrábějí Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. ne (_) b. ano Jsou uvedené tvary příčestí minulého spisovné? vzniknul, tisknul Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. ne (_) b. ano, hovorové spisovné https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer 7. Slovesné vazby Cílem výuky v rámci tohoto tématu je předložit příklady některých nevhodných a nesprávných slovesných a předložkových vazeb, upozornit na určité vývojové tendence v užívání vazeb. Ve studijní opoře studujeme strany 33-36. Úkol 7 Jsou uvedené tvary příčestí minulého spisovné? vzniknul, tisknul Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. ne (_) b. ano, hovorové spisovné Kontaminace znamená Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. směšování vazeb významově podobných sloves u jednoho slovesa (_) b. spřežení dvou vazeb ve větě u dvou sloves Ve větě Mám než tebe jde o Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. zeugmu (_) b. kontaminaci https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer 8. Módní výrazy a vazby; nejčastější prohřešky proti normě Úkolem této tematické části je poukázat na četnost užívání některých výrazů a vazeb, jež jsou však hodnoceny z hlediska normy, ev. kultivovaného projevu, jako nevhodné nebo přinejmenším zbytečně nadužívané. Ve studijní opoře studujeme strany 37-43. Úkol 8 Ve větě Padající sníh ze střechy může kolemjdoucí lehce zranit. slovo lehce můžeme nahradit vzhledem k předpokládanému významu věty slovem Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. mírně (_) b. snadno Ve větě nahradíme slovo čerstvý slovem Ministerstvo nyní spočítalo, jak se valorizace konkrétně projeví podle čerstvých údajů o průměrném výdělku. (aktuálně.cz, 10. 9. 2018) Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. svěžích (význam slova čerstvý, synonymum k čerstvý) (_) b. nejnovějších Je vhodnější nahradit slovo predikovat ve větě Predikovat kličku by jistě herní taktice jeho soupeře prospělo. slovem českým předpovídat Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. ano (_) b. ne https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer 9. Adaptace a skloňování cizích vlastních jmen; přechylování V rámci výuky tohoto tématu jde o to, seznámit se s výkladem v IJP týkající se skloňování osobních jmen, zejména cizích původu, a odůvodnit podstatu přechylování u ženských příjmení. Ve studijní opoře studujeme strany 44-54. Úkol 9 Při skloňování osobních jmen se primárně řídíme jejich výslovností. Vyberte jednu z nabízených možností: (_) Pravda (_) Nepravda Jméno francouzského dramatika Bernsteina budeme vyslovovat Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. [Bernsten] (_) b. [Bernstejn] (_) c. [Bernštajn] Jméno ukrajinského fotbalisty Bokij budem ve 2. p. sg. skloňovat Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. Bokije (_) b. Bokého https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer 10. Vliv cizích jazyků na současný český jazyk Tato část se soustřeďuje na některé vybrané jevy týkající se vlivu cizích jazyků na češtinu. Současný český jazyk je zejména pod vlivem angličtiny. Ve studijní opoře studujeme strany 55-59. Úkol 10 Který z dnešních jazyků nejvíce ovliňuje češtinu? Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. angličtina (_) b. slovenština (_) c. němčina Neosémantizace je Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. když je význam slova nově vytvořen u nového pojmenování, neologismu (_) b. když je (cizí) slovo používáno v českém prostředí, ale s jiným, nebo posunutým významem, než je jeho původní význam Která z níže uvedených oblastí je nejvíce "protkána" anglicismy? Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. marketing (_) b. školství (_) c. lékařství https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer 11. Čeština krajanů v zahraničí Cílem je podat informaci o některých aspektech výskytu češtiny u krajanů v zahraničí. Čeština krajanů v zahraničí se bez rozdílů území v mnohém shoduje v některých znacích: jsou zde zachovány nářeční tvary, čeština se mísí s jazykem daného území, kde v současnosti krajané žijí, a je charakterizována poměrně omezenou stylistickou rozrůzněností. O její existenci však pečují školy a místní kulturní a společenské spolky, je zachovávána po generace v rodinách. Ve studijní opoře studujeme strany 60-62. Úkol 11 Pojem jazykový ostrov nebo také jazyková enkláva označuje Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. kompaktní seskupení českého obyvatelstva vně území českého národního jazyka (_) b. výchozí skupinu dialektů, ke ketrým se krajané hlásí Český jazykový atlas je Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. zeměpisný atlas, který ukazuje, kde jsou v zahraničí usazeni čeští krajané (_) b. jazykovězeměpisná analýza č.nár.jaz. zobrazena formou atlasu s mapkami jednotlivých území, kde žijí čeští krajané, kteří používají český jazyk V Chorvatsku žije nejvíce českých krajanů v oblasti Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. okolo Omiše (_) b. Daruvar https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer 12. Čeština 20. století Tato část informuje o vybraných zásadních skutečnostech ve vývoji češtiny 20. století. Část je věnována vývoji pravopisu, část se dotýká vývoje slovní zásoby. Badatelský zájem se v tomto období zvýšil o stylistiku. Jsou zde vyjmenovány některé zásadní instituce a projekty, které ovlivnily vývoj češtiny v tomto období, informace je podána o Pražském lingvistickém kroužku, o vzniku Českého národního korpusu. Zmiňována je literatura, která měla vliv na rozvoj vědeckého zájmu o češtinu, literatura o vývoji češtiny ve 20. století. Ve studijní opoře studujeme strany 63-73. Úkol 12 PLK byl založen Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. 1931 (_) b. 1926 Tzv. liblická konference v r. 1954 se v prvé řadě zabývala Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. pravopisem (_) b. stylistikou (_) c. problematikou tvarosloví Autorem knihy Čeština pod hákovým křížem. Praha: Karolinum 2017 je Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. Robert Dittmann (_) b. Václav Velčovský https://elearning.fpf.slu.cz/theme/image.php/aardvark/core/1601022289/spacer 13. Čeština 21. století Tato část navazuje na část předchozí. Pojednává o základních skutečnostech týkajících se vývoje češtiny v 21. století, slovnících a příručkách češtiny. Ve studijní opoře studujeme strany 74-76. Úkol 13 Nový Encyklopedický slovník češtiny (NESČ) vyšel Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. 2002 (_) b. 2017 (_) c. 2016 Publikace Nová slova v češtině. Slovník neologizmů 2. Praha: Academia 2004 zahrnuje slovní zásobu z let Vyberte jednu z nabízených možností: (_) a. 1985-1995 (_) b. 1996–2002 Akademická příručka českého jazyka (Praha: Academia 2014) je v podstatě tištěnou verzí Internetové jazykové příručky. Vyberte jednu z nabízených možností: (_) Pravda (_) Nepravda